Levering Plaid S/x

Startet av PDO, man 08. aug 2022, kl. 23:20

« forrige - neste »

ELTesla

Helios Ray er på vei til San Francisco.
Mulig denne skal lastes med Plaid til Europa? Om det ikke skal til Taiwan.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3434808/mmsi:311000321/imo:9690547/vessel:HELIOS_RAY

Solheim

Helios Ray har satt destinasjon til Shanghai. Det spekuleres i om det kan være Grand Race.

drumfrodo

Både Model S og Model X ser nå ut til å ha fått offisielle WLTP-tall, og ikke lenger bare estimerte ut fra omregning av EPA. Og tallene ser da ut til å ha gått noe opp for Model X, som nå har fått 543km WLTP for Plaid og 576km for Long Range (mot hhv. 528 og 560 km tidligere). Så håpet om levering før jul lever...
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-s-x-get-wltp-range-certification-in-europe-confirming-deliveries-soon

ELTesla

Ser slik ut ja. Stille på forum rundt omkring også.
Blir spennende å se om det blir VIN med 2022 eller 2023 som kommer.
Bilen som var spottet i Kina hinter om at det kan være 2023 uten sensorer.

Leoncito

Sitat fra: B1 på tir 18. okt 2022, kl. 13:50
Ingen biltransportskip i SF for tiden. November utgår nok...
Tror ikke S/X bestillingene fyller opp ett bilskip. Mulig bilene fraktes over til østkysten av USA for transport derfra. Tesla vil nok gjøre det de kan for å levere bilen i år  :)

ELTesla

Finner fortsatt ingen informasjon om S/X på vei til Europa/Norge.
Det spørs om de frakter bilene til østkysten og frakter de videre i mindre batcher derifra.

Konfigurator viser fortsatt levering des. 22 - feb. 23, så Tesla har ikke gitt opp å få bilene hit før nyttår.
Snakket med Tesla også og de hadde ingen annen informasjon enn at bestilte biler er planlagt levert før nyttår.

Thob

Jeg har ihvertfall fått infobrev fra Tesla (uten at jeg har vært i kontakt med de eller spurt om det) om at min X Plaid kommer i nov eller des

drumfrodo

Sitat fra: Thob på fre 28. okt 2022, kl. 10:56
Jeg har ihvertfall fått infobrev fra Tesla (uten at jeg har vært i kontakt med de eller spurt om det) om at min X Plaid kommer i nov eller des

Det har alle som hadde en bestilling inne av Plaid (X og S) fått. Imidlertid opptrer salgs- og leveringspersonell hos Tesla - i hvert fall de jeg har pratet med - som at det fortsatt er noe usikkert om bilene rekker å komme før nyttår, selv om de tror (og håper) det. Men siste halvdel av desember virker å være det de ser for seg. Ble oppringt av Tesla for 3-4 uker der de ville ha bekreftelse på at jeg var tilgjengelig og kom til å ta ut bilen, "hvis de fikk biler før nyttår". Da spurte jeg om det var usikkerhet rundt dette, på bakgrunn av mailen som sa at bilen blir levert i november/desember (uten noe forbehold). Og da sa de at de "trodde og håpet" de kom før nyttår, men visste ikke helt sikkert. Generelt virker det som de hos Tesla Norge ikke får særlig mye mer konkret info enn det vi som kunder har fått, foreløpig.

Alli

S'en registrert i dag står med Tesla som registrert eier...

Haggish

Sitat fra: B1 på man 31. okt 2022, kl. 10:01
Riktig. Det er ingen grunn til at Tesla ikke sender alt av S og X bestillinger til Norge, grunnet avgiftøkning. De vil tape vannvittig mye salg om de ikke klarer å levere i 22.

Det er nok flere som kjøper nå kun basert på høyere avgifter i 23. Jeg hadde ikke noe dårlig tid med å bestille S. Planen var en LR når behovet var der (noe den ikke er i dag). Grunnet avgiften og at Plaid bare er "litt" dyrere kontra LR i 23, var det god nok grunn til å bestille en slik vannvittig bil. Jeg er nok ikke alene om dette.

Det kan være at de venter så lenge de kan før de sender over for å sikre seg flest mulig bestillinger før de sender over en båt.

Tror nok at tiden der lille Norge blir prioritert er forbi. Nå venter de på biler over alt og potensialet i andre land er nok mye større en her på berget😉. Husk Tesla benytter seg ikke av reklame, så deres "reklame" blir bilene som ruller i gata og hva eierne sprer av inntrykk. Tyskland mister sin elbil subsiering fra nyttår og salgspotensialet der er vel meget større en her, men det er jo lov og håpe 😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

joakimfm

Sitat fra: B1 på man 07. nov 2022, kl. 16:13
Det er snakk om salg for Tesla. I Norge blir Model S Plaid ca. 210k dyrere i '23 - eller 16% dyrere. Det er det ingen andre land som er i nærheten av. Dette er ikke inntekter som tilfaller Tesla, eller som Tesla har noe glede av.

Dette vil medføre mange avbestillinger. Jeg tar ikke i mot bilen i '23, en venn som har bestilt en Plaid tar heller ikke i mot bilen i '23. Dette har jeg også hørt fra flere hold.

Dette blir da salg som aldri blir noe av grunnet høyere priser. Klart Tesla prioriterer Norge da. Noe annet hadde vært idiotisk.

Du tror Tesla bryr seg om 10 - 20 fattige nordmenn som kansellerer pga avgifter? Må si meg enig med Haggish her.

k1

Sitat fra: joakimfm link= topic=61540.msg1073794#msg1073794 date=1667922287
Du tror Tesla bryr seg om 10 - 20 fattige nordmenn som kansellerer pga avgifter?
Wow, flott holdning til andre medmennesker 👍🏻

RJK

Sitat fra: joakimfm på tir 08. nov 2022, kl. 16:44
Sitat fra: B1 på man 07. nov 2022, kl. 16:13
Det er snakk om salg for Tesla. I Norge blir Model S Plaid ca. 210k dyrere i '23 - eller 16% dyrere. Det er det ingen andre land som er i nærheten av. Dette er ikke inntekter som tilfaller Tesla, eller som Tesla har noe glede av.

Dette vil medføre mange avbestillinger. Jeg tar ikke i mot bilen i '23, en venn som har bestilt en Plaid tar heller ikke i mot bilen i '23. Dette har jeg også hørt fra flere hold.

Dette blir da salg som aldri blir noe av grunnet høyere priser. Klart Tesla prioriterer Norge da. Noe annet hadde vært idiotisk.

Du tror Tesla bryr seg om 10 - 20 fattige nordmenn som kansellerer pga avgifter? Må si meg enig med Haggish her.
Norge har vært svært viktig for Tesla, ja man kan godt si avgjørende for dems fortsatte eksistens. Selv om det er smått i antall, så har det nok stor symboleffekt om Tesla nå skulle overse dette. Det tror jeg ikke Tesla vil tillate at skjer.

Og dessuten, når det er så få det er snakk om (jeg tipper det er langt flere), så burde det være lett å dekke behovet for Norge,  uten at det går nevneverdig ut over andre markeder. Om Norge venter 20-30 Plaid, og Tyskland kanskje venter 1000 (tenkt tall), så skader det ikke Tesla å levere 970 til Tyskland og 30 til Norge.

Jeg tror Tesla vil følge opp her, og skaffe det antallet som hadde bestilling inne innen fristen de satte opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Mange har jo med sterk overbevisning hevdet at Tesla selger alt de produserer uansett. Så sånn sett er det vel egentlig ikke noe poeng for Tesla å dunke inn plaid før nyttår og gjøre en masse norgesgrep?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA