Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering Plaid S/x

Startet av PDO, mandag 08. august 2022, klokken 23:20

« forrige - neste »

filtvet

Selv om jeg hadde hatt råd ville jeg ikke kjøpt et yoke-ratt. I fly ja - men bil.....

drumfrodo

Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 15. september 2022, klokken 11:52
Sitat fra: B1 på onsdag 14. september 2022, klokken 17:15
Helt sykt at det ikke er mulig å bestille rundt ratt. Jeg får se hvor irriterende det er å bruke.
Vil ikke si at mangel på rundt ratt er det største problemet - blinklysbrytere på rattet er et vesentlig større problem.

Det er bokstavelig talt umulig å kjøre lovlig i en rundkjøring, siden det ikke er mulig å blinke ut når rattet er 100+ grader vridd.

Dette har vært det største ankepunktet mitt også. Men etter å ha "simulert" kjøring med yoke, og da med spesielt fokus på å blinke via knapp ut av rundkjøring etter sving mot venstre, så har jeg tro på at dette faktisk ikke blir så umulig likevel. At det vil kreve tilvenning, ja, men jeg er foreløpig mye mindre skeptisk enn jeg var i utgangspunktet. På en måte kan det også være en fordel, da man slipper å flytte hendene bort fra rattet for å skru på/av blinklys når man svinger. Men å evt skulle blinke når yoke'n er dreid 180 grader eller mer vil såklart kreve en god del tilvenning og trening før det oppleves like enkelt som å flytte hånda bort og dytte på spaken, da blinklysknappene plutselig er opp/ned og peker motsatt vei... :)

Har ikke sett mange som slakter Yoke-styring eller knapp-blinklys etter å brukt det en stund - de fleste liker det bedre enn vanlig ratt etterhvert - dog er det lite rundkjøringer i US sammenlignet med her i Norge og Europa, så det må tas med i betraktningen. Det de fleste imidlertid fortsatt klager på overt tid er knappen for tuta. Men dette er jo blitt endret på slik at man kan tute ved å trykke inn midten av yoken også, og vil da sannsynligvis ikke være noe tema på EU-bilene som leveres (mener de la til mulighet for å bruke midten av yoke som horn på biler produsert fra slutten av 2021).

B1

Sitat fra: drumfrodo på tirsdag 20. september 2022, klokken 11:05
Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 15. september 2022, klokken 11:52
Sitat fra: B1 på onsdag 14. september 2022, klokken 17:15
Helt sykt at det ikke er mulig å bestille rundt ratt. Jeg får se hvor irriterende det er å bruke.
Vil ikke si at mangel på rundt ratt er det største problemet - blinklysbrytere på rattet er et vesentlig større problem.

Det er bokstavelig talt umulig å kjøre lovlig i en rundkjøring, siden det ikke er mulig å blinke ut når rattet er 100+ grader vridd.

Dette har vært det største ankepunktet mitt også. Men etter å ha "simulert" kjøring med yoke, og da med spesielt fokus på å blinke via knapp ut av rundkjøring etter sving mot venstre, så har jeg tro på at dette faktisk ikke blir så umulig likevel. At det vil kreve tilvenning, ja, men jeg er foreløpig mye mindre skeptisk enn jeg var i utgangspunktet. På en måte kan det også være en fordel, da man slipper å flytte hendene bort fra rattet for å skru på/av blinklys når man svinger. Men å evt skulle blinke når yoke'n er dreid 180 grader eller mer vil såklart kreve en god del tilvenning og trening før det oppleves like enkelt som å flytte hånda bort og dytte på spaken, da blinklysknappene plutselig er opp/ned og peker motsatt vei... :)

Har ikke sett mange som slakter Yoke-styring eller knapp-blinklys etter å brukt det en stund - de fleste liker det bedre enn vanlig ratt etterhvert - dog er det lite rundkjøringer i US sammenlignet med her i Norge og Europa, så det må tas med i betraktningen. Det de fleste imidlertid fortsatt klager på overt tid er knappen for tuta. Men dette er jo blitt endret på slik at man kan tute ved å trykke inn midten av yoken også, og vil da sannsynligvis ikke være noe tema på EU-bilene som leveres (mener de la til mulighet for å bruke midten av yoke som horn på biler produsert fra slutten av 2021).

Det blir mulig å blinke før man kjører inn i rundkjøringen, samt blinke rett før man skal ut (retter jo opp rattet da). Problemet blir vel først og fremst at det blir veldig sen blinking.

Det å se ned på rattet for å finne touch-knappene til riktig blinklys blir helt urealistisk og trafikkfarlig. Spaken er på samme plassen hele tiden, og den er lett å bruke uten å måtte ta øynene bort fra veien.

Det er flere som liker yoke i USA, men det er mange som ikke kan fordra den. Tenker at det er fint å ha for cruising på ring- og motorveien da man kan hvile hånden på den, men i byen, i trange rundkjøringer og til parkering blir det en dårlig opplevelse. Det sier seg selv. Blir nok med 99% sannsynlighet ettermontert rundt ratt på min.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

dundun

Jeg har kjørt en del bil med blinklysknapper på rattet. Blir aldri vant til det!
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

B1

Ble kontaktet av Tesla i går som lurte på om jeg fremdeles var interessert i å ta imot bilen - Som jeg er og vil gjøre om jeg får den i år.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

ELTesla

#20
Helios Ray er på vei til San Francisco.
Mulig denne skal lastes med Plaid til Europa? Om det ikke skal til Taiwan.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3434808/mmsi:311000321/imo:9690547/vessel:HELIOS_RAY

Solheim

Helios Ray har satt destinasjon til Shanghai. Det spekuleres i om det kan være Grand Race.

drumfrodo

#22
Både Model S og Model X ser nå ut til å ha fått offisielle WLTP-tall, og ikke lenger bare estimerte ut fra omregning av EPA. Og tallene ser da ut til å ha gått noe opp for Model X, som nå har fått 543km WLTP for Plaid og 576km for Long Range (mot hhv. 528 og 560 km tidligere). Så håpet om levering før jul lever...
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-s-x-get-wltp-range-certification-in-europe-confirming-deliveries-soon

B1

Ingen biltransportskip i SF for tiden. November utgår nok...
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

ELTesla

Ser slik ut ja. Stille på forum rundt omkring også.
Blir spennende å se om det blir VIN med 2022 eller 2023 som kommer.
Bilen som var spottet i Kina hinter om at det kan være 2023 uten sensorer.

Leoncito

Sitat fra: B1 på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 13:50
Ingen biltransportskip i SF for tiden. November utgår nok...
Tror ikke S/X bestillingene fyller opp ett bilskip. Mulig bilene fraktes over til østkysten av USA for transport derfra. Tesla vil nok gjøre det de kan for å levere bilen i år  :)

B1

Sitat fra: Leoncito på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 15:42
Sitat fra: B1 på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 13:50
Ingen biltransportskip i SF for tiden. November utgår nok...
Tror ikke S/X bestillingene fyller opp ett bilskip. Mulig bilene fraktes over til østkysten av USA for transport derfra. Tesla vil nok gjøre det de kan for å levere bilen i år  :)
Ja - Norge bør prioriteres. Hvis ikke sover de i timen.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

ELTesla

Finner fortsatt ingen informasjon om S/X på vei til Europa/Norge.
Det spørs om de frakter bilene til østkysten og frakter de videre i mindre batcher derifra.

Konfigurator viser fortsatt levering des. 22 - feb. 23, så Tesla har ikke gitt opp å få bilene hit før nyttår.
Snakket med Tesla også og de hadde ingen annen informasjon enn at bestilte biler er planlagt levert før nyttår.

Thob

Jeg har ihvertfall fått infobrev fra Tesla (uten at jeg har vært i kontakt med de eller spurt om det) om at min X Plaid kommer i nov eller des

drumfrodo

Sitat fra: Thob på fredag 28. oktober 2022, klokken 10:56
Jeg har ihvertfall fått infobrev fra Tesla (uten at jeg har vært i kontakt med de eller spurt om det) om at min X Plaid kommer i nov eller des

Det har alle som hadde en bestilling inne av Plaid (X og S) fått. Imidlertid opptrer salgs- og leveringspersonell hos Tesla - i hvert fall de jeg har pratet med - som at det fortsatt er noe usikkert om bilene rekker å komme før nyttår, selv om de tror (og håper) det. Men siste halvdel av desember virker å være det de ser for seg. Ble oppringt av Tesla for 3-4 uker der de ville ha bekreftelse på at jeg var tilgjengelig og kom til å ta ut bilen, "hvis de fikk biler før nyttår". Da spurte jeg om det var usikkerhet rundt dette, på bakgrunn av mailen som sa at bilen blir levert i november/desember (uten noe forbehold). Og da sa de at de "trodde og håpet" de kom før nyttår, men visste ikke helt sikkert. Generelt virker det som de hos Tesla Norge ikke får særlig mye mer konkret info enn det vi som kunder har fått, foreløpig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA