Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering Plaid S/x

Startet av PDO, mandag 08. august 2022, klokken 23:20

« forrige - neste »

B1

Riktig. Det er ingen grunn til at Tesla ikke sender alt av S og X bestillinger til Norge, grunnet avgiftøkning. De vil tape vannvittig mye salg om de ikke klarer å levere i 22.

Det er nok flere som kjøper nå kun basert på høyere avgifter i 23. Jeg hadde ikke noe dårlig tid med å bestille S. Planen var en LR når behovet var der (noe den ikke er i dag). Grunnet avgiften og at Plaid bare er "litt" dyrere kontra LR i 23, var det god nok grunn til å bestille en slik vannvittig bil. Jeg er nok ikke alene om dette.

Det kan være at de venter så lenge de kan før de sender over for å sikre seg flest mulig bestillinger før de sender over en båt.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR


Alli

S'en registrert i dag står med Tesla som registrert eier...

Haggish

Sitat fra: B1 på mandag 31. oktober 2022, klokken 10:01
Riktig. Det er ingen grunn til at Tesla ikke sender alt av S og X bestillinger til Norge, grunnet avgiftøkning. De vil tape vannvittig mye salg om de ikke klarer å levere i 22.

Det er nok flere som kjøper nå kun basert på høyere avgifter i 23. Jeg hadde ikke noe dårlig tid med å bestille S. Planen var en LR når behovet var der (noe den ikke er i dag). Grunnet avgiften og at Plaid bare er "litt" dyrere kontra LR i 23, var det god nok grunn til å bestille en slik vannvittig bil. Jeg er nok ikke alene om dette.

Det kan være at de venter så lenge de kan før de sender over for å sikre seg flest mulig bestillinger før de sender over en båt.

Tror nok at tiden der lille Norge blir prioritert er forbi. Nå venter de på biler over alt og potensialet i andre land er nok mye større en her på berget😉. Husk Tesla benytter seg ikke av reklame, så deres "reklame" blir bilene som ruller i gata og hva eierne sprer av inntrykk. Tyskland mister sin elbil subsiering fra nyttår og salgspotensialet der er vel meget større en her, men det er jo lov og håpe 😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

B1

Det er snakk om salg for Tesla. I Norge blir Model S Plaid ca. 210k dyrere i '23 - eller 16% dyrere. Det er det ingen andre land som er i nærheten av. Dette er ikke inntekter som tilfaller Tesla, eller som Tesla har noe glede av.

Dette vil medføre mange avbestillinger. Jeg tar ikke i mot bilen i '23, en venn som har bestilt en Plaid tar heller ikke i mot bilen i '23. Dette har jeg også hørt fra flere hold.

Dette blir da salg som aldri blir noe av grunnet høyere priser. Klart Tesla prioriterer Norge da. Noe annet hadde vært idiotisk.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

joakimfm

Sitat fra: B1 på mandag 07. november 2022, klokken 16:13
Det er snakk om salg for Tesla. I Norge blir Model S Plaid ca. 210k dyrere i '23 - eller 16% dyrere. Det er det ingen andre land som er i nærheten av. Dette er ikke inntekter som tilfaller Tesla, eller som Tesla har noe glede av.

Dette vil medføre mange avbestillinger. Jeg tar ikke i mot bilen i '23, en venn som har bestilt en Plaid tar heller ikke i mot bilen i '23. Dette har jeg også hørt fra flere hold.

Dette blir da salg som aldri blir noe av grunnet høyere priser. Klart Tesla prioriterer Norge da. Noe annet hadde vært idiotisk.

Du tror Tesla bryr seg om 10 - 20 fattige nordmenn som kansellerer pga avgifter? Må si meg enig med Haggish her.

k1

Sitat fra: joakimfm link= topic=61540.msg1073794#msg1073794 date=1667922287
Du tror Tesla bryr seg om 10 - 20 fattige nordmenn som kansellerer pga avgifter?
Wow, flott holdning til andre medmennesker 👍🏻

RJK

Sitat fra: joakimfm på tirsdag 08. november 2022, klokken 16:44
Sitat fra: B1 på mandag 07. november 2022, klokken 16:13
Det er snakk om salg for Tesla. I Norge blir Model S Plaid ca. 210k dyrere i '23 - eller 16% dyrere. Det er det ingen andre land som er i nærheten av. Dette er ikke inntekter som tilfaller Tesla, eller som Tesla har noe glede av.

Dette vil medføre mange avbestillinger. Jeg tar ikke i mot bilen i '23, en venn som har bestilt en Plaid tar heller ikke i mot bilen i '23. Dette har jeg også hørt fra flere hold.

Dette blir da salg som aldri blir noe av grunnet høyere priser. Klart Tesla prioriterer Norge da. Noe annet hadde vært idiotisk.

Du tror Tesla bryr seg om 10 - 20 fattige nordmenn som kansellerer pga avgifter? Må si meg enig med Haggish her.
Norge har vært svært viktig for Tesla, ja man kan godt si avgjørende for dems fortsatte eksistens. Selv om det er smått i antall, så har det nok stor symboleffekt om Tesla nå skulle overse dette. Det tror jeg ikke Tesla vil tillate at skjer.

Og dessuten, når det er så få det er snakk om (jeg tipper det er langt flere), så burde det være lett å dekke behovet for Norge,  uten at det går nevneverdig ut over andre markeder. Om Norge venter 20-30 Plaid, og Tyskland kanskje venter 1000 (tenkt tall), så skader det ikke Tesla å levere 970 til Tyskland og 30 til Norge.

Jeg tror Tesla vil følge opp her, og skaffe det antallet som hadde bestilling inne innen fristen de satte opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Mange har jo med sterk overbevisning hevdet at Tesla selger alt de produserer uansett. Så sånn sett er det vel egentlig ikke noe poeng for Tesla å dunke inn plaid før nyttår og gjøre en masse norgesgrep?


sjokomelk

Markedet for Plaid er nok litt mer begrenset. Da er det bedre å få gjennom så mange salg som mulig i Norge før eventuelle avgifter setter en stopper for salget, og så konsentrere seg om f.eks. Tyskland etterpå.

Tenkt eksempel:
200 biler til Norge før nyttår + 100 biler til Europa før nyttår + 0 biler til Norge Q1-23 + 100 biler til Europa Q1-23 = 400 biler totalt

0 biler til Norge før nyttår + 100 biler til Europa før nyttår + 0 biler til Norge Q1-23 + 100 biler til Europa Q1-23 = 200 biler totalt
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Vaduz

Er det ikke ganske lang venteliste for plaid overalt? Kan de ikke bare selge dem et annet sted?

RJK

Sitat fra: Vaduz på onsdag 09. november 2022, klokken 12:20
Er det ikke ganske lang venteliste for plaid overalt? Kan de ikke bare selge dem et annet sted?
Nå er ikke TMS og TMX volum-modellene, så de vil vel helst selge så mange som mulig. Og da er det uansett greit å få med de norske kundene, da de andre tåler litt mer ventetid.

Og så gjentar jeg poenget med symboleffekt. I Norge vil salget være langt mer synlig, så å kunne skryte ut at Norge kjøpte "masse" TMS og TMX, har god reklameverdi i dag, selv om Tesla "reklamerer" gjennom alle influenserne som skriver om Tesla, og som har øyne til hva som skjer i Norge.

Bl.a. vil nok TB gjøre flere tester på disse når de blir tilgjengelige, som sees av langt mere enn bare nordmenn, og hans synspunkter er nok svært viktig for mange.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

drumfrodo

Har i kveld fått oppdatert EDD på MX Plaid-bestilling fra 02/21: EDD 30 November - 08 Desember, og VIN i kildekoden på nettsiden :D Regner dermed med alle som har bestilt (i rimelig tid ihvertfall) får bilen før jul :)

Contango

Har også VIN i kildekode men ingen EDD. MS LR. Ja, LR.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ELTesla

Sitat fra: Contango på onsdag 09. november 2022, klokken 19:07
Har også VIN i kildekode men ingen EDD. MS LR. Ja, LR.


Er det 2022 eller 2023 VIN du har fått?

Har fått oppdatert EDD på Plaid, men ikke VIN i kildekode.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA