Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lufttrykk Ioniq 5

Startet av KenKen, fredag 15. juli 2022, klokken 10:43

« forrige - neste »

Elbil er bedre enn sex

#15
Sitat fra: nordmannisverige på fredag 26. august 2022, klokken 20:18
Sitat fra: smaug01 på fredag 26. august 2022, klokken 13:02
Ikke overtenkt dette. Produsenten oppgir max xx PSI kalde. De oppgir ikke max trykk varme, det er ikke veldig interessant men det vil være sikkert mye høyere.
Bilprodusenten oppgir xx PSI som ER korrekt men vanligvis kan vi i Norge ha +10% pga slitne veier med mye slitasje.
Mitt dekk er merket med maxtrykk 50PSI,
Anbefalt trykk i dekkene med fullastet bil er 38-42 PSI.
Min forhandler fyllte dekkene til 45 PSI.
Jeg tappet ut til anbefalt dekktrykk, hadde jeg ikke gjort det så hadde mitt trykk i Østerrike i sommer vært på over 53PSI.
Jeg lurer på hva som er fordelen med å fylle mer luft enn det som er anbefalt, og om det er farlig (som feks ved hard oppbremsing på Autobahn) å kjøre med høyere lufttrykk enn merket maxtrykk.
Mye gjetning i tråden, finnes det noen som kan?

Slik jeg har registrert greia med noe høyere lufttrykk er at det skal gi noe redusert rullemotstand. Med elbiler er dette mer aktuelt ettersom vi ikke har med oss så mye energi på 'tanken' jf fossilbiler, og at det er for å tilstrebe lengst mulig rekkevidde.
En annen side av saken er at om det først er feil lufttrykk, så det er bedre med 10 % for mye enn for lite, og at dekkene slites mer på midten ved for lite pga sentrifugalkraften som 'slynger' midten av dekket kraftigere ned i asfalten. Riktig dekktrykk eller noe overtrykk strammer opp dekket, og overtrykk medfører ikke mer slitasje. Tilsvarende for lavt dekktrykk øker både slitasjen og forbruk.

Så, dersom 10 % høyere trykk ikke medfører høyere slitasje, OG det medfører lavere rullemotstand/lavere forbruk så er det vel ingen grunn til å unngå 10 % høyere lufttrykk(?) Da tar det også lenger tid før dekket har sivet ut luft over tid, og fått for lavt trykk.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

RJK

Sitat fra: Dieselelbil på mandag 29. august 2022, klokken 09:34
Sitat fra: nordmannisverige på fredag 26. august 2022, klokken 20:18
Sitat fra: smaug01 på fredag 26. august 2022, klokken 13:02
Ikke overtenkt dette. Produsenten oppgir max xx PSI kalde. De oppgir ikke max trykk varme, det er ikke veldig interessant men det vil være sikkert mye høyere.
Bilprodusenten oppgir xx PSI som ER korrekt men vanligvis kan vi i Norge ha +10% pga slitne veier med mye slitasje.
Mitt dekk er merket med maxtrykk 50PSI,
Anbefalt trykk i dekkene med fullastet bil er 38-42 PSI.
Min forhandler fyllte dekkene til 45 PSI.
Jeg tappet ut til anbefalt dekktrykk, hadde jeg ikke gjort det så hadde mitt trykk i Østerrike i sommer vært på over 53PSI.
Jeg lurer på hva som er fordelen med å fylle mer luft enn det som er anbefalt, og om det er farlig (som feks ved hard oppbremsing på Autobahn) å kjøre med høyere lufttrykk enn merket maxtrykk.
Mye gjetning i tråden, finnes det noen som kan?

Slik jeg har registrert greia med noe høyere lufttrykk er at det skal gi noe redusert rullemotstand. Med elbiler er dette mer aktuelt ettersom vi ikke har med oss så mye energi på 'tanken' jf fossilbiler, og at det er for å tilstrebe lengst mulig rekkevidde.
En annen side av saken er at om det først er feil lufttrykk, så det er bedre med 10 % for mye enn for lite, og at dekkene slites mer på midten ved for lite pga sentrifugalkraften som 'slynger' midten av dekket kraftigere ned i asfalten. Riktig dekktrykk eller noe overtrykk strammer opp dekket, og overtrykk medfører ikke mer slitasje. Tilsvarende for lavt dekktrykk øker både slitasjen og forbruk.

Så, dersom 10 % høyere trykk ikke medfører høyere slitasje, OG det medfører lavere rullemotstand/lavere forbruk så er det vel ingen grunn til å unngå 10 % høyere lufttrykk(?) Da tar det også lenger tid før dekket har sivet ut luft over tid, og fått for lavt trykk.
Dette er nok delvis feil. Ved for høyt lufttrykk, løftes siden av banene opp i forhold til veibanen, og du får større slitasje på midten av dekket.

Ved for lavt trykk, tar sidekantene nedi mest, og det "buler inn" midt i rullebanen, som en w-fasong.

Sjekk bildet under og les mer her:

https://vikingredning.no/aktuelt/bil/dekk/dekkslitasje/

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

#17
Sitat fra: RJK på tirsdag 30. august 2022, klokken 22:56
Dette er nok delvis feil. Ved for høyt lufttrykk, løftes siden av banene opp i forhold til veibanen, og du får større slitasje på midten av dekket.

Ved for lavt trykk, tar sidekantene nedi mest, og det "buler inn" midt i rullebanen, som en w-fasong.

Dette var tilfelle for gamle diagonaldekk. Nye radialdekk er ikke så sensitive for slitasje mtp lufttrykk.

Skeivslitasje på dekk skjer stort sett nå grunnet hjulstilling.

Lavt lufttrykk gir noe mere slitasje jevnt over grunnet mere bevegelse i dekket, men samtidig gir det mere komfort og grep. Så mere økonomisk med høyere lufttrykk, men litt mindre komfort. Ved kjøring i høy fart over lang tid vil man gjerne ha ekstra trykk for å forhindre alt for varme dekk og ekstrem slitasje (spesielt for ikke-sportsdekk).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA