Ikke overtenkt dette. Produsenten oppgir max xx PSI kalde. De oppgir ikke max trykk varme, det er ikke veldig interessant men det vil være sikkert mye høyere.
Bilprodusenten oppgir xx PSI som ER korrekt men vanligvis kan vi i Norge ha +10% pga slitne veier med mye slitasje.
Mitt dekk er merket med maxtrykk 50PSI,
Anbefalt trykk i dekkene med fullastet bil er 38-42 PSI.
Min forhandler fyllte dekkene til 45 PSI.
Jeg tappet ut til anbefalt dekktrykk, hadde jeg ikke gjort det så hadde mitt trykk i Østerrike i sommer vært på over 53PSI.
Jeg lurer på hva som er fordelen med å fylle mer luft enn det som er anbefalt, og om det er farlig (som feks ved hard oppbremsing på Autobahn) å kjøre med høyere lufttrykk enn merket maxtrykk.
Mye gjetning i tråden, finnes det noen som kan?
Slik jeg har registrert greia med noe høyere lufttrykk er at det skal gi noe redusert rullemotstand. Med elbiler er dette mer aktuelt ettersom vi ikke har med oss så mye energi på 'tanken' jf fossilbiler, og at det er for å tilstrebe lengst mulig rekkevidde.
En annen side av saken er at om det først er feil lufttrykk, så det er bedre med 10 % for mye enn for lite, og at dekkene slites mer på midten ved for lite pga sentrifugalkraften som 'slynger' midten av dekket kraftigere ned i asfalten. Riktig dekktrykk eller noe overtrykk strammer opp dekket, og overtrykk medfører ikke mer slitasje. Tilsvarende for lavt dekktrykk øker både slitasjen og forbruk.
Så, dersom 10 % høyere trykk ikke medfører høyere slitasje, OG det medfører lavere rullemotstand/lavere forbruk så er det vel ingen grunn til å unngå 10 % høyere lufttrykk(?) Da tar det også lenger tid før dekket har sivet ut luft over tid, og fått for lavt trykk.