Poenget er at når man måler med kalde dekk, så skal trykket være x PSI, selv om dekket tåler en viss økning pga varme som kommer av kjøring.
Måler du når de er varme, så vil dekktrykket bli for lavt når de er kalde, som tilsier "flytende" dekk, noe som er farlig i seg selv.
Hadde de oppgitt trykk i forhold til når dekkene er varme (hvor varme må de være da?), så er det mange som hadde målt med relativt kalde dekk, og da blir trykket fort farlig høyt. Samme med når man tar høyde for kalde dager, og lite sommervarme, og legger på 10 % bonus eller så, for å trille lettere.
Og da er faren stor for at trykket blir alt for høyt når dekkene blir varme, og spesielt når de blir så varme som etter flere mil i høy hastighet på f.eks. Autobahn, spesielt på en ekstra varm dag i sentral-europa.
Om det ikke allerede er et problem for norske biler med for dårlige dekk med feil lufttrykk, så ville du definitivt merke det da, og det er nok enda farligere enn for lite trykk i dekkene, selv om begge deler er det en fare med. Derfor vil de nok aldri begynne med å anngi trykk ved varme dekk.