Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lufttrykk Ioniq 5

Startet av KenKen, fredag 15. juli 2022, klokken 10:43

« forrige - neste »

KenKen

Hei!
Hvilket lufttrykk har dere i Ioniq 5'en deres? Dekkene våres kom med 3.5 bar, alle sammen. Men jeg ser i døråpningen at de skal være 2.5-2.8 bar (avhengig av last)?

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: KenKen på fredag 15. juli 2022, klokken 10:43
Hei!
Hvilket lufttrykk har dere i Ioniq 5'en deres? Dekkene våres kom med 3.5 bar, alle sammen. Men jeg ser i døråpningen at de skal være 2.5-2.8 bar (avhengig av last)?

Har lest andre steder at +10 prosent overtrykk kan være lurt. 3,5 høres litt vel mye-ut. Må passe på at dekkene ikke kun slites på midten.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

KenKen

Sitat fra: Dieselelbil på fredag 15. juli 2022, klokken 18:51

Har lest andre steder at +10 prosent overtrykk kan være lurt. 3,5 høres litt vel mye-ut. Må passe på at dekkene ikke kun slites på midten.

Ja, har ikke reagert på det tidligere ettersom dekkene står godt i bakken og systemet ikke har varslet noe om dekktrykk. Men jeg får en finger under og kjenner mønster, så spørs om jeg skal slippe ut litt til jeg når 2.8 eller noe slikt. Synes bare det er rart de kom slik fra leverandør  ???

thomasez

Det er vanlig at bilene transporteres med mye luft i dekka, men det er noe forhandler skal endre som en del av klargjøringen.

"Tapp luft, sjekk trykk" er ikke vanskelig, men også lett å glemme.

nordmannisverige

Maxtrykk på mine dekk er, i følge produsenten, 50 PSI (tror og håper buffer er 10%).

Ved fullastet bil skal trykket være 38 foran og 42 bak (klistremerket i dørkarmen 20" original).

130km/t+ på Autobahn gjennom Østerrike med fullastet bil og 30 grader økte trykket til 48PSI bak. (I følge TPMS).

Sjekk dekktrykket folkens, det kan bli farlig.

arthur

Som jeg har forstått det så skal trykket måles med kalde dekk, med andre ord før man starter å kjøre. Det anbefales også rent generelt (?) å ha rundt 10% høyere trykk enn hva som "står i boka" (innsiden av førerdøren). Ved kjøring så vil dekkene bli varme og dekktrykket stige, til dels betydelig. Sjekker man da trykket underveis når dekkene er varme, svært varme, så er det vel naturlig at trykket er til dels langt over hva det var på kalde dekk? Og spørsmålet blir da hvor høyt trykk kan man forvente å se, eller er innafor?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

o.b.lix

Sitat fra: nordmannisverige på torsdag 21. juli 2022, klokken 11:06
130km/t+ på Autobahn gjennom Østerrike med fullastet bil og 30 grader økte trykket til 48PSI bak. (I følge TPMS).

Dekktrykk skal alltid måles på kalde dekk.

Pga temperaturer på kontinentet oppnår mye mer enn her i Norge, anbefales +10% i Norge. Om dus kal kjøre på autobahn i 30+ grader, trenger du ikke +10%. Men skal alltid måles på kalde dekk.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

nordmannisverige

Absolutt. Men det hindrer ikke at lufttrykket på varme dekk nærmer seg faretruende maxtrykket oppgitt av Michelin.

Om jeg hadde tappet ned dekkene til 42PSI når de var varme, så hadde trykket vært for lavt når de hadde blitt kalde igjen.

Mine dekk kom fra forhandler med dekktrykk på alle 4 på 45PSI.

Hadde jeg ikke sjekket dekktrykket, så hadde trykket på Autobahn vært 51PSI, som hadde vært over produsentens merking av dekktrykk.

Dette har ingenting med transporten fra Sør-Korea å gjøre. Jeg fikk min bil levert på vinterdekk, og sommerdekkene ble montert og satt på bilen av bilforhandler nå i april.

o.b.lix

Tror du ikke skjønte det jeg skrev - dekktrykk skal måles på kalde dekk. Også maxtrykk. Så ditt maxtrykk målt på autobahn under fart er irrelevant - fordi de da var varme.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

nordmannisverige

Sitat fra: o.b.lix på fredag 22. juli 2022, klokken 14:16
Tror du ikke skjønte det jeg skrev - dekktrykk skal måles på kalde dekk. Også maxtrykk. Så ditt maxtrykk målt på autobahn under fart er irrelevant - fordi de da var varme.
???
Så maxtrykket dekket tåler øker når det blir varmt?
51PSI gjelder ikke fordi dekket er varmt?

Jeg er av den klare oppfatningen at dekkene skal trykkmåler kalde for at de ikke skal få farlig lavt trykk om du måler på varme dekk.

Trykkmåling er en eksakt vitenskap, og 51PSI er gjeldende trykk i dekket, selv om det er varmt.

Så kan det være så at dekket tåler mer trykk når det er varmt, men hvorfor står det da 50PSI på dekket og ikke 60 eller 70?

Om jeg hadde fyllt mine dekk til 50PSI kalde i Bayern, og kjørt på A10 i 140 i Østerrike, så hadde det vært irrelevant om dekktrykket ble 62PSI?

Det gir ikke mening.

RJK

#10
Poenget er at når man måler med kalde dekk, så skal trykket være x PSI, selv om dekket tåler en viss økning pga varme som kommer av kjøring.

Måler du når de er varme, så vil dekktrykket bli for lavt når de er kalde, som tilsier "flytende" dekk, noe som er farlig i seg selv.

Hadde de oppgitt trykk i forhold til når dekkene er varme (hvor varme må de være da?), så er det mange som hadde målt med relativt kalde dekk, og da blir trykket fort farlig høyt. Samme med når man tar høyde for kalde dager, og lite sommervarme, og legger på 10 % bonus eller så, for å trille lettere.

Og da er faren stor for at trykket blir alt for høyt når dekkene blir varme, og spesielt når de blir så varme som etter flere mil i høy hastighet på f.eks. Autobahn, spesielt på en ekstra varm dag i sentral-europa.

Om det ikke allerede er et problem for norske biler med for dårlige dekk med feil lufttrykk, så ville du definitivt merke det da, og det er nok enda farligere enn for lite trykk i dekkene, selv om begge deler er det en fare med. Derfor vil de nok aldri begynne med å anngi trykk ved varme dekk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

nordmannisverige

Tror vi snakker forbi hverandre, jeg er ikke uenig med hva du sier; selvsagt skal man måle/fylle dekkene når de er kalde for å unngå ukjente variabler.

Mitt poeng var at forhandleren min (og flere andre her på forumet) har fyllt dekkene altfor mye før leveranse. Mine var 45PSI kalde når jeg fikk byttet til sommerdekk.

Jeg syns det var for mye, og tappet ned framdekkene til 38 og bak til 42(når de var kalde). Selv med disse trykkene kom bakdekkene (48) farlig nær maxtrykket (50) oppgitt av dekkprodusenten når de ble hardt belastet (lufttrykk, vekt og hastighet).

Sluttklemmen får være at sjekk trykket (både varme og kalde), og at du fyller dekkene til anbefalt dekktrykk når de er kalde. Har du for høyt dekktrykk når de er kalde, så kan det bli farlig under spesielle kjøreforhold.

Jan-Børre Olsen

Ikke overtenkt dette. Produsenten oppgir max xx PSI kalde. De oppgir ikke max trykk varme, det er ikke veldig interessant men det vil være sikkert mye høyere.
Bilprodusenten oppgir xx PSI som ER korrekt men vanligvis kan vi i Norge ha +10% pga slitne veier med mye slitasje.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

nordmannisverige

Sitat fra: smaug01 på fredag 26. august 2022, klokken 13:02
Ikke overtenkt dette. Produsenten oppgir max xx PSI kalde. De oppgir ikke max trykk varme, det er ikke veldig interessant men det vil være sikkert mye høyere.
Bilprodusenten oppgir xx PSI som ER korrekt men vanligvis kan vi i Norge ha +10% pga slitne veier med mye slitasje.
Mitt dekk er merket med maxtrykk 50PSI,
Anbefalt trykk i dekkene med fullastet bil er 38-42 PSI.
Min forhandler fyllte dekkene til 45 PSI.
Jeg tappet ut til anbefalt dekktrykk, hadde jeg ikke gjort det så hadde mitt trykk i Østerrike i sommer vært på over 53PSI.
Jeg lurer på hva som er fordelen med å fylle mer luft enn det som er anbefalt, og om det er farlig (som feks ved hard oppbremsing på Autobahn) å kjøre med høyere lufttrykk enn merket maxtrykk.
Mye gjetning i tråden, finnes det noen som kan?

o.b.lix

Sitat fra: nordmannisverige på fredag 26. august 2022, klokken 20:18
Mitt dekk er merket med maxtrykk 50PSI,

Som SKAL måles når dekket er kaldt, dvs når bilen har stått lenge i ro.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA