Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo kommune. Har økt prisene på lading.

Startet av Kniffen, fredag 01. juli 2022, klokken 07:01

« forrige - neste »

Kniffen

Nå idag så så jeg at Oslo kommune nesten har doblet prisen mellom 20-09.
Fikk et pris estimat på appen bil i Oslo når jeg starta lading i går kveld. Og idag når jeg avsluttet parkeringen var det dobbelt så høyt.
Regner med økningen var fra 1.juli. Fortsatt rimelig og lade men syns økning på nesten 100% var litt og ta i.

hELgenen

Sitat fra: Kniffen på fredag 01. juli 2022, klokken 07:01
Nå idag så så jeg at Oslo kommune nesten har doblet prisen mellom 20-09.
Fikk et pris estimat på appen bil i Oslo når jeg starta lading i går kveld. Og idag når jeg avsluttet parkeringen var det dobbelt så høyt.
Regner med økningen var fra 1.juli. Fortsatt rimelig og lade men syns økning på nesten 100% var litt og ta i.

Kommunale avgifter har dessverre økt vesentlig mer enn den generelle prisstigningen i samfunnet siste årene.
Mao. sett opp mot private aktører så skrur det offentlige opp prisene sine mer og også mer enn lønnsveksten tilsier.  Det er nesten litt underlig at man ikke har større fokus på dette i mediene om dagen. Det offentlige Norge har altså blitt dyrere raskere og i større omfang enn hva private aktører har. Det narrativet om at man i det offentlige driver til selvkost er nettopp det - et narrativ.

Her er en liten oversikt over utviklingen 2021-2022. Og trenden videre ser åpenbart ut til å fortsette.

https://www.huseierne.no/nyheter/kommunale-avgifter-2022/#:~:text=FINN%20DIN%20KOMMUNE%3A%20Kommunale%20avgifter,2022%20med%203%2C2%20prosent.

RJK

Ja, skruene strammes til både hardt og ofte. Var allerede en prisøkning ved nyttår:

https://www.motor.no/aktuelt/ladeprisene-opp-40-prosent-i-oslo/216665

Og fra og med i dag, har de dratt til skruene enda hardere:

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2022/05/19/7869730/oslo-skrur-opp-prisene-for-a-lade-og-parkere-elbil

Totalt har da prisen økt for natta fra 5 kroner til 7 kroner, og nå til 13 kroner. Det er 160 % øning i pris til sammen.

For parkering på dagtid, er prisene gått opp fra 10 kroner (15 kroner ved raske ladere) til 12 kroner (17 kroner), og så videre opp til 18 kroner (23 kroner). Det er riktignok en økning på "bare" 80 % (153 %)

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil-og-hybridbil/#gref

Ellers er det jo artig (!?!) å se prisene på vanlig parkering, og hvordan de IKKE følger en satt pris per minutt, men har en variabel økning i forhold til tid.

Eksempelvis, 1/2-time for 11,- kroner i sone 2012, men en hel time koster 23, altså en økning på 12 kroner. 1,5 timer koster nå 36, som er en økning på 13 kroner, mens 2 timer koster 54, som er en økning på 18 kroner.

Ha en interessant studie i denne prisoversikten:

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/priser-og-betaling-for-parkering/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kniffen

Snart «lønner» det seg ikke betale for parkering og heller ta bota på 660kr🤣

Daniel_0007

Hvis man er heldig og eier en elbil som lader 22kw så er det bare å finne de få kommunale laderne som støtter det.

fylle 22kwt for 13 kr gir en pris på 0,6 per kwt som ikke er så ille.
Model 3 2019 LR Rwd

Kniffen

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 01. juli 2022, klokken 12:11
Hvis man er heldig og eier en elbil som lader 22kw så er det bare å finne de få kommunale laderne som støtter det.

fylle 22kwt for 13 kr gir en pris på 0,6 per kwt som ikke er så ille.

Stemmer det er billig men ikke mange biler som tar det ei heller plasser.

fortsetter prisistigningen til byrådet i oslo på denne måten vil de fleste kommunale plassene stå tomme om det ikke er 11 eller 22kw lading. Nærmer seg med stormskritt lik pris som hurtiglading på bensinstasjon.

Daniel_0007

#6
Sitat fra: Kniffen på fredag 01. juli 2022, klokken 12:25
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 01. juli 2022, klokken 12:11
Hvis man er heldig og eier en elbil som lader 22kw så er det bare å finne de få kommunale laderne som støtter det.

fylle 22kwt for 13 kr gir en pris på 0,6 per kwt som ikke er så ille.

Stemmer det er billig men ikke mange biler som tar det ei heller plasser.

fortsetter prisistigningen til byrådet i oslo på denne måten vil de fleste kommunale plassene stå tomme om det ikke er 11 eller 22kw lading. Nærmer seg med stormskritt lik pris som hurtiglading på bensinstasjon.

Sant ser rundt meg her på etterstad, de fleste kommunale plasene er ledig trolig fordi de er 3,7kwt.
Betaler sjøl det jeg kaller for blodpris i felles garasjen på 2,5kr per kwt time, hadde de kommunale plassene hatt 11kw så hadde jeg vurdert å lade på de kommunale et par timer men med selv på 7kw så blir det 2 kr per kwt.
Model 3 2019 LR Rwd

Vidar_S

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 01. juli 2022, klokken 13:09

Sant ser rundt meg her på etterstad, de fleste kommunale plasene er ledig trolig fordi de er 3,7kwt.
Betaler sjøl det jeg kaller for blodpris i felles garasjen på 2,5kr per kwt time, hadde de kommunale plassene hatt 11kw så hadde jeg vurdert å lade på de kommunale et par timer men med selv på 7kw så blir det 2 kr per kwt.

Spotpris for juli var i snitt ca 188 øre i juni og så må man legge på nettleie og noe nedbetaling av anlegg++. Da kan vel hverken 2 kr eller 2,5 kr / kWt kalles for blodpris?

hELgenen

Sitat fra: Vidar_S på mandag 04. juli 2022, klokken 14:28
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 01. juli 2022, klokken 13:09

Sant ser rundt meg her på etterstad, de fleste kommunale plasene er ledig trolig fordi de er 3,7kwt.
Betaler sjøl det jeg kaller for blodpris i felles garasjen på 2,5kr per kwt time, hadde de kommunale plassene hatt 11kw så hadde jeg vurdert å lade på de kommunale et par timer men med selv på 7kw så blir det 2 kr per kwt.

Spotpris for juli var i snitt ca 188 øre i juni og så må man legge på nettleie og noe nedbetaling av anlegg++. Da kan vel hverken 2 kr eller 2,5 kr / kWt kalles for blodpris?

Nå eier jo Oslo kommune en del kraftverk - og de selger en del av det til fastpris også.
Så å verdsette slike satser etter spot blir ikke nødvendigvis korrekt.

Vidar_S

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. juli 2022, klokken 15:06
Sitat fra: Vidar_S på mandag 04. juli 2022, klokken 14:28
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 01. juli 2022, klokken 13:09

Sant ser rundt meg her på etterstad, de fleste kommunale plasene er ledig trolig fordi de er 3,7kwt.
Betaler sjøl det jeg kaller for blodpris i felles garasjen på 2,5kr per kwt time, hadde de kommunale plassene hatt 11kw så hadde jeg vurdert å lade på de kommunale et par timer men med selv på 7kw så blir det 2 kr per kwt.

Spotpris for juli var i snitt ca 188 øre i juni og så må man legge på nettleie og noe nedbetaling av anlegg++. Da kan vel hverken 2 kr eller 2,5 kr / kWt kalles for blodpris?

Nå eier jo Oslo kommune en del kraftverk - og de selger en del av det til fastpris også.
Så å verdsette slike satser etter spot blir ikke nødvendigvis korrekt.

Njaa.. Ikke helt enig med deg der. I innlegget jeg svarte på er man åpenbart ikke fornøyd med hverken 2,5 kr i fellesgarasje eller 2 kr på kommunale ladestolper. Sistnevnte viser at kommunale plasser er konkurransedyktig priset og førstnevnte må nesten kunne sammenlignes med ordinær lading hjemme. Om man tar med spotpris, nettleie og installasjonskostnad er det ikke så verst priset det heller.

Kniffen

Da har det økt igjen. 42kr timen og 62kr timen. Nå lønner det seg snart ta boten om man får det

Kniffen

#11
Må man lade i 10 timer (620kr)lønner det seg ta sjanse på slippe bot. Og får man bot er den på 660kr.

Misforstå meg rett betaler gjerne for lading men når prisen på full «tank» men sakte lading fra kommunen og hurtiglading blir lik så er det boe som ikke stemmer

eisa01

Er fortsatt gratis parkering og lading på Vulkan P-hus. I høst så fikk jeg ikke satt bildelingsbilen min tilbake til lading fordi alle laderne var tatt (og halvparten ute av drift...)

Det er ihvertfall idiotisk, men virker som om de må endre til at det er selve lade-økten som koster for gateplassene og ikke parkeringen (ihvertfall ikke like mye)

Kniffen

Da er prisene satt kraftig ned. Mulig det skjedde 1.mars!?!

HaraldElBil

Vi var så heldige å ha 6 ladeplasser fra Oslo Kommune med fri parkering/lading. Den er nå skiltet om og i praksis ikke lenger brukt av folk i området. 1 time parkering koster 20 kroner, og med en ladehastighet på 3 kW så blir det en kWh-pris på 6.66 kr.

Tidligere ville man kanskje ha parkert bilen når man kom hjem kl 17 og hentet den ut kl 7 neste morgen, 14 timer.
17-20: 3 x 20 kr
20-07: 11 x 13 kr
Sum: 203 kroner

Avhengig av batteristørrelse og hvor mye du lader så er kWh-prisen alt fra 2 til 11 kroner. Du kommer gunstigst ut av det hvis du må fullade en Model X. Dårligst hvis du har en gammel e-up.

For beboere i et presset boligområde hadde det vært bedre om de la ned ladestasjonene og vi kunne bruke de for vanlig parkeringsplasser. Vi har allerede lading i borettslaget til 2 kr/kWh.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA