Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladervirvar.

Startet av leaf17, tirsdag 28. juni 2022, klokken 11:34

« forrige - neste »

Svein_H

Sitat fra: Autowinder på søndag 03. juli 2022, klokken 09:26
Sitat fra: leaf17 på lørdag 02. juli 2022, klokken 23:14
Ja, Merce, vi er mange som snarest ønsker opprydding, en standardisering, betaling med feks. bankkort. Helt merkelig at det ikke er ordna. Både Elbilforeningen og NAF er klar over problemet driver visst på for å få noe gjort. Her må det mer overordna styring til. Jeg har nylig skrevet til Samferdselsdepartementet og spurt hva de der tenker om dette.

Hvor mange er dere i prosent av elbilbrukerne?

Hva har det med saken å gjøre? Vil du ha konkrete tall klarer du sikkert å finne de selv. Når diskusjonen har pågått såpass lenge er det vel ganske tydelig at dette føles som et problem for mange elbileiere, og jeg tør påstå at det hvertfall ikke vil bidra til at flere kjøper elbil hvis de vet hvor trøblete det kan være å både lade underveis og betale for det.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

leaf17

Det er oppmuntrende å lese at flere etterlyser en standardisert ordning for hurtiglading. Skal elbilens mange fordeler kunne utnyttes bedre, er hurtiglading nødvendig. Men det er overraskende at mange elbilister tilsynelatende ikke ser dette.

Myndighetene og mange bilister ønsker elektrifisering av transporten. Da trengs noen retningslinjer. Flere finnes, men det er alltid plass til justeringer og tillegg. Noen har skjønt noe: E.on: Du kan betale direkte for lading med kredittkort – både via kortet og i appen, dersom du ikke har E.ON-abonnement. Jf. også Greenstation. Kanskje flere kommer etter? Kanskje går seg til etter hvert?  Sagt mange ganger: Det burde være en sak for overordna instans å få orden på dette snarest.
Nissan Leaf 2017 30kwt
Oslo

Autowinder

#17
Jeg mener fortsatt det er storm i et vannglass. Jeg har i allefall aldri havnet i en situasjon hvor jeg ikke fått ladet eller har måttet kjørt videre uten å fått ladet. Det var som når tæpping kom på telefoner, mange dro med seg bankkort i tilfelle det ikke virket.
Dere må gjerne skrive om det, så får vi se etterhvert da hvor mange kortterminaler som blir ettermontert.

EDIT; Jeg har hurtigladet 110-115 ggr siden 2014, omtrent 70 av dem har vært på andre løsninger enn supechargenettverket som leser av bilen selv og belaster konto til eier. De ca 70 har vært fordelt i sør-Norge de 5 første åra uten noen problemer.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

hanche

Storm i vannglass? Tja, si det. Det er lett nok for oss veteraner på området å si at dette fungerer jo så greit, så, hva er det dere klager over egentlig? Men jeg husker godt hvor usikker jeg var på dette som nybakt elbileier, og hvor mye bryderi jeg syntes det var med alle brikkene og registreringene som skulle til. Og den gangen hadde jeg bare Fortum og Grønn Kontakt å forholde meg til. Vel, pluss Arctic Roads, som jo var et sorgens kapittel – men jeg klarte nå den og.

For meg er det ikke tvil om at dette er vanskelig for nye elbilister, og mye kunne vært bedre. Så jeg har all mulig sympati for dem som sliter.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

ToWalkOrDrive

#19
Ser at flere og flere begynner å krype mot Vipps og andre betalingsløsninger (Elton). Og myndighetene tvinger på slike løsninger.
Ulempen med bankkort/Vipps er at betalingsselskapet skal ha ca 2,5% i avgift, og gjerne en minsteavgift.

Hadde jeg hatt Leaf fra 2017 ville jeg installert appen ChargeFinder OG ABetterRoutePlanner. Da får en lettest oversikt over hvilke ladestasjoner en kommer til å bruke. For min del er Mer og BKK de jeg bruker mest utenom Teslaladere, men vet ikke hvem som er best på Chademo. Og så ville jeg bestilt brikker der en kan (veldig enkelt og greit å bruke, har de liggende i midtkonsollen i bilen), og app der jeg må (BKK/Lyse). Blir trukket automatisk på kortet, så veldig enkelt.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Den geniale ChargeFinder åpner for filtrering av f.eks. kun Chademoladere, sånn at du ser hvem som tilbyr lading. Ser og status osv.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Ladeleverandørene prøver å fange kunder eksklusivt i sitt eget univers med app og betalingsløsninger for å skape monopolsituasjoner. Dette er naturlig og noe alle bedrifter søker. Det er myndighetenes oppgave å hindre dette og legge til rette for fri konkurranse og enkel betaling på tvers av alle leverandører. Her må vi ha kwt pris over pumpa, og kunne betale med kort, Vipps, Apple/Google pay etc som med alt annet.

RJK

#22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 03. juli 2022, klokken 21:43
Ser at flere og flere begynner å krype mot Vipps og andre betalingsløsninger (Elton). Og myndighetene tvinger på slike løsninger.
Ulempen med bankkort/Vipps er at betalingsselskapet skal ha ca 2,5% i avgift, og gjerne en minsteavgift.

Hadde jeg hatt Leaf fra 2017 ville jeg installert appen ChargeFinder OG ABetterRoutePlanner. Da får en lettest oversikt over hvilke ladestasjoner en kommer til å bruke. For min del er Mer og BKK de jeg bruker mest utenom Teslaladere, men vet ikke hvem som er best på Chademo. Og så ville jeg bestilt brikker der en kan (veldig enkelt og greit å bruke, har de liggende i midtkonsollen i bilen), og app der jeg må (BKK/Lyse). Blir trukket automatisk på kortet, så veldig enkelt.
Et kjempeflott eksempel på at dette er langt værre enn  det bør være. Nei, det er ikke veldig vanskelig, men det er en viss jobb å gjøre på forhånd. Brikker og ladekort man må ha, tar jo fort en uke eller to å få levert. Og erfaringen min ihvertfall, er at det er helt hipp som happ hva som feiler. Selv har jeg mest suksess med brikke, men også det har kranglet.

Og når du først står der og ikke får ladet verken med brikke eller app, og må ringe brukerstøtte. Hva er da første tips? Jo, har du restartet telefonen? Sannsynligvis ikke, så da må man legge på, restarte telefon igjen, og siden det (selvsagt) ikke var problemet, så bruker man tid på å prøve på nytt, før man ringer på nytt. Og er det da kø, så stresser det igjen opp. Da er det man har lyst til å banne høyt og bli fysisk, selv om man vet det absolutt ikke hjelper.

Ny samtale selvsagt, og når det da ender opp med at selv restart av lader ikke hjelper, da blir man skikkelig oppgitt og begynner å lure på hvorfor man valgte elbil. Og det er ikke sikkert de på support kan (eller vil?) gi deg gratis lading.

I det siste har jeg hatt problemer med lader ved sykehjemmet der min mor bor. De har endret fra eget system, til ladere fra Kople, men jeg vet aldri om jeg får startet lading der, selv om jeg prøver med både CMH-kortet, kople sin egen brikke eller fra app. Siden dette er litt " uti skogen", så er det definitivt ikke artig å komme tilbake og oppdage at man knapt har fått fylt på noe som helst.

Riktignok er det kommet hurtig og lynlader fra Kople, men det er da selvsagt et såpass stykke unna, at man unngår denne om man ikke må. De trege laderne er mer riktig plassert, men det hjelper jo ikke om man ikke får handshake, eller den faller ut kort tid etterpå.

Aller sist fikk jeg problemer med å koble til ved Recharge-lader hos Ikea Slependen. Prøvde både med min Hyundai-brikke som er koblet til Fortum Charge&Drive, og med CMH-kortet. Ikke søren, fikk feil på stolpen. Prøvde da å ringe support, men telefonsvareren/telefon-roboten hos recharge mente det var opp til min betalingsleverandør å hjelpe meg, og koblet meg videre. Jeg valgte CMH i dette tilfellet, men da fikk jeg bare svar om at de er stengt nå. What the f..k...!?! Skal dette være det man opplever når man får problemer? Dette er bare noen dager siden.

Nei, jo mere jeg opplever opplever problemer med ladekort, brikke og app, dess mer har jeg lyst til å kutte ut. Det frister jammen ikke å dra ut på nok en bilferie, til steder jeg ikke har Ionity. Bare så synd jeg liker bilen min og elbiler på alle andre ting. Men ladeopplevelsen begynner å bli så full av hull, skraper, bulker og krasj, at jeg begynner å bli forbannet over at de skal drive på med dette tullet.

Derfor kan egentlig ikke betalingsmulighet med kort komme fort nok.

Og til Recharge, dere er selskapet for laderne. Ta ansvaret selv, når kundene ikke får ladet på deres stolper.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Burger

Sitat fra: Autowinder på søndag 03. juli 2022, klokken 19:29
Det var som når tæpping kom på telefoner, mange dro med seg bankkort i tilfelle det ikke virket.
Litt morro at du dro fram tæpping med telefoner, min bank støtter ikke android eller samsung pay. YAY!
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

turfsurf

Sitat fra: Burger på søndag 03. juli 2022, klokken 23:10
Litt morro at du dro fram tæpping med telefoner, min bank støtter ikke android eller samsung pay. YAY!
Da ville jeg opprettet kundeforhold med en bank som faktisk støtter det.

Helt idiotisk at Norges største bank med venner tror de skal konkurrere med Google og Apple.

Å måtte dra opp en app for å betale blir aldri like sømløst som bare å legge klokka eller tlf inntil en leser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Jeg har hørt mange som har hatt problem når de skal koble en brikke inn i en annen brikke. Personlig gikk jeg bare inn i Grønn Kontakt (nå Mer) sine nettsider for drøyt 5 år siden og bestilte en brikke direkte fra dem. Har virket hver gang. Mulig jeg har vært heldig. Har faktisk tenkt at det er jo litt rart ikke bensinstasjoner har det samme, og så kan en heller få faktura i måneden, sånn at bensinstasjonen sparer alle Visa-gebyrene, men så er det jo helt andre priser der (over 300/400-grensen som vel er grensen for kode)....og så har en jo forsåvidt spesifikke kredittkort for denslags....

Men, skjønner jo at hvis folk har problemer med å få betalt at det er ekstremt irriterende, noe som gjorde at jeg foretrekker store aktører, direkte-brikker og kun apper der en må.
Tesla Model Y                         2021-

Moggen

#26
Sitat fra: Autowinder på søndag 03. juli 2022, klokken 19:29
Jeg mener fortsatt det er storm i et vannglass. Jeg har i allefall aldri havnet i en situasjon hvor jeg ikke fått ladet eller har måttet kjørt videre uten å fått ladet. Det var som når tæpping kom på telefoner, mange dro med seg bankkort i tilfelle det ikke virket.
Dere må gjerne skrive om det, så får vi se etterhvert da hvor mange kortterminaler som blir ettermontert.

EDIT; Jeg har hurtigladet 110-115 ggr siden 2014, omtrent 70 av dem har vært på andre løsninger enn supechargenettverket som leser av bilen selv og belaster konto til eier. De ca 70 har vært fordelt i sør-Norge de 5 første åra uten noen problemer.

I sommer hade jeg ønsket kjøre min nye ID4 ned til Belgien.
Jeg vil da passera ca 4 lender på veien; danmark, frankrike holland og belgien.
Med en bensinbil tanker man hvor man vil, betaler med kort.
Hvordan ser du før deg dette skal håndteres med elbil?
Mange av de lokale opertørerne i holland/frankrike har ikke apper på engelsk..
Det blir fort ett mere komplisert og tidkrevende planleggingsprosjekt enn en måneferd.
Eller bør vi ikke kjøre elbil på ferie til utlandet, uten hellre ta flyet eller leie fossilt?

Att elbileiere er emot universelle betalmetoder kan jeg ikke førstå, hvilke motiver har man annet enn å hjelpe operatører utestenge store deler av befolkningen fra elbileierskap og samle in sensitiv person- og betalinformasjon?
2012 kunde slik nødløsinger fungere på en lademarked i pilotfase, nå kjøper 80% av befolkningen elbil. Da må man klare av å implementere riktige betalssystemer.
Når 3åringen min vil flyge helikopter på kjøpesentret, kan jeg betale 20kr med kortterminal på den brasilianske lekehelikopteret!?! Når ska ladebransjen komme ikapp lekehelikopterbransjen?

Ingeniøren

Har knapt kjøpt bensin på pumpe på 7 år, så når jeg på en søndag trengte bensin til gressklipperen var bensinstasjon eneste løsning. Fomla faktisk litt med automaten selv om den har kort (!), så jeg tror det har noe med hva man er vant til.

Men, det er forbedrings postensiale på lade stasjonene. Noen steder skal man skanne brikken først, noen steder sist og ingen fabrikater er helt like i bruk. På noen er det app som gjelder, så man må ta en runde og oppdater seg noen ganger i året. Får sjelden problemer med å lade men hender jeg trenger et par forsøk før det går, bortsett fra de eldste Fortum laderne der en del ikke liker bilen min. Har nok noe med software'n som sitter i de og ikke følger standarden helt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Jalla

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 04. juli 2022, klokken 09:50
Har knapt kjøpt bensin på pumpe på 7 år, så når jeg på en søndag trengte bensin til gressklipperen var bensinstasjon eneste løsning. Fomla faktisk litt med automaten selv om den har kort (!), så jeg tror det har noe med hva man er vant til.
Det betyr vel at du fomler litt når du skal betale med kort i en butikk også.  :D

Klykken

Jeg betaler med SMS de gangene jeg ikke lader på superlader. Orker ikke registrere hos alskens tilbydere lenger, men gjorde det i starten hos Fortum og GK og registrerte elbilforeningens brikke der, om jeg ikke husker feil. Men lenge mellom hver lading (år) gjorde tydeligvis at brikke og registrering forsvant og ikke var mulig å registrere igjen.
Siden har det kommet flere tilbydere som også krever registrering og brikker hist og pist.

Enda verre i utlandet, hvor virrvarret er like idiotisk som her. Eneste som funker hele tiden er Tesla sitt nettverk hvor de fleste andre krever egne proprietære løsninger og ofte lokalt telefonnummer for å registrere seg. Mulig det har kommet seg de siste årene, dog. Ikke reist noe i Covid-tiden.

Men i Norge gidder jeg ikke planlegge rundt dette med lading, så satser på at SMS eller kort er mulig de få gangene jeg må utenfor Teslas nettverk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA