Hurtigladervirvar.

Startet av leaf17, tirsdag 28. juni 2022, klokken 11:34

« forrige - neste »

Rævedilter

Er nok ikkje på nokon måte universelt som et bankkort nei, ApplePay krever epletelefon/ur og støttes heller ikkje av mange banker. NFC er det også mange betalingsterminaler som ikkje støtter.

elektro

Sitat fra: eisa01 på mandag 15. august 2022, klokken 20:57
Apple Pay er universelt og fungerer overalt, for det er ikke noe mer enn NFC-betaling som bankkort

I likhet med Garmin Pay osv

Jeg bruker av forskjellige grunner ikke noe av dette, selv om jeg er langt over snittet interessert i teknologi. Først og fremst fordi banken min ikke støtter Apple Pay. Jeg har heller ingen klokke med NFC betaling.

RFID er helt overlegent, det kan hvem som helst ta i bruk i dag og alle DC og Type2 ladere støtter det allerede, uten modifikasjon. Unntatt Tesla. Jeg har brukt det i åtte år, men aldri har det vært så fortreffelig som nå. Ettersom flere nå tilbyr én brikke som du kan bruke (nesten) over alt, uten å måtte ha flere kundeforhold.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Rævedilter

Kven som helst kan ikkje ta i bruk RFID, ein må lage ein konto og registere et betalingskort.
Det er fortsatt mange i dette landet her som kjører bil som ikkje har hverken epost eller betaler i nettbank.
Det er p.t. kun bankkort som "alle" kan bruke og som alle bruker, tom. og med utlendinger kan betalt med dette, og tru det eller ei, vårt bankkort fungerer i andre land og.
Eg har kun sett utenlandskregistrerte elbiler av merket Tesla i Norge, lurer på korfor....
Husker med gru på første gang eg skulle betale på ein lader i Danmark, prøvde i 45min før eg måtte bite i det sure eple og kjøre til nærmeste Suc 1 time unna og lade der. Fann ut når eg kom heim igjen at ein måtte ha dansk mobiltelefonnummer for å kunne lade der, sjølv om nettsidene påstod hardnakka at det skulle fungere fra norsk telefon og.

Merce

Apple Pay er universelt og fungerer overalt, for det er ikke noe mer enn NFC-betaling som bankkort

Hvordan kan du påstå noe slikt?

Apple Pay forutsetter at du er kunde i en bank som støtter det samt er innhavet av et produkt fra en bestemt produsent.

Noe mindre universelt skal du lete lenger etter.

Roy Aasen

Sitat fra: Rævedilter på mandag 15. august 2022, klokken 22:27

Eg har kun sett utenlandskregistrerte elbiler av merket Tesla i Norge, lurer på korfor....

Da vil jeg si at du ser dårlig :)...har vært på norske og svenske veier i nesten to måneder i sommer, Har møtt på både nederlendere, østerrikere, tyskere og sveitsere med diverse elbiler. Blanding fra e-niro (sveitser) til Skoda, Jaguar, Audi og Tesla selvsagt. (De fleste kjente merker var på veien).

Like lett for de som for meg å komme seg rundt. Med ett par ladekort så er jo det meste dekket av lademuligheter, og ikke forglemme muligheten for å lade med app hos Tesla. (Som jeg har brukt myye i sommer).
At noen kløner det til er vel slikt det alltid vil være.

Rævedilter

Nett fornya sertifikata mine, så synet er i orden :-)
Nå såg nok eg dei fleste bilane på SuCer, og der (i Norge) såg eg ikkje ein einaste utenlandsk som ikkje var Tesla. Ute i trafikken er det jo kun Tesla & Jaguar som er lett kjennbare (+ kanskje Soul), så det er nok litt av grunnen da antar eg.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

eisa01

Sitat fra: Merce på tirsdag 16. august 2022, klokken 10:02

Hvordan kan du påstå noe slikt?

Apple Pay forutsetter at du er kunde i en bank som støtter det samt er innhavet av et produkt fra en bestemt produsent.

Noe mindre universelt skal du lete lenger etter.

En betalingsterminal som støtter tapping (alle i dag), støtter også Apple Pay, Garmin Pay, Google Pay osv.

Derfor er det en universell betalingsmåte, selv om ikke alle har det. Det er ikke alle som har samme bank heller :)

https://www.shopify.com/retail/tap-to-pay

elektro

Sitat fra: Klykken på tirsdag 16. august 2022, klokken 14:02
https://www.motor.no/aktuelt/naf-krever-enklere-betaling-for-hurtiglading/230536

NAF og Elbilforeningen burde slå seg sammen. De har like misforståtte oppfatninger, og gjør medlemmene stadige bjørnetjenester. Som å presse gjennom kWt-prising som fører til mer kø. Nå skal de altså sørge for at alle stasjoner må bygges om, som vil gi økt pris og mer feil/nedetid. Når det arbeidet er ferdig, er antakelig Plug & Charge det folk ønsker for hurtiglading. Og hva gjør man med AC lading?

«– En godt forberedt elbilist må i dag ha 10-12 ladeapper på telefonen, og på hver app skal du legge inn bankkort og navn og adresse. Mister eller bytter du bankkortet ditt må du gjøre alt på nytt. Dette holder rett og slett ikke, sier Thor Egil Braadland som er myndighetskontakt i NAF.»

Jeg har ett RFID kort fra Audi, én RFID brikke fra Circle K og en app fra Tesla. Skulle gjerne klart meg uten de to siste, med hjelp fra nevnte foreninger med sin politiske innflytelse. Inntil videre velger jeg imidlertid å være godt forberedt. To brikker og én app klarer jeg å administrere. For å finne stasjonene, og se status, bruker jeg i tillegg ChargeFinder appen. Det er ikke SÅ vanskelig. Med dette oppsettet klarer jeg meg bra også utenfor Norge.

Nå er det jo håp da, ettersom Elbilforeningen tilbyr en tilsvarende brikke med sin Ladeklubb. Er bare litt usikker på om motivasjonen er den rette.

EDIT: Ved nærmere lesning på NAF sine egne sider, går de faktisk inn for at operatørene må åpne sine digitale systemer, sånn at man som bilist skal klare seg med én app. Eller brikke da, forhåpentligvis. Roaming mao.

De treffer også spikeren på hodet når de skriver at dette er en mye raskere vei til mål enn å bygge om samtlige eksisterende stasjoner. Rett skal være rett, kudos til NAF! :) Jeg har nok gått litt i overskriftfella og lest "KREVER BANKTERMINALER" og enkeltsitater som det over. De holder imidlertid på at alle nye stasjoner må få bankkortleser. Noe jeg stusser på, ettersom det blir litt virvar.

elektro

Sitat fra: Rævedilter på mandag 15. august 2022, klokken 22:27
Kven som helst kan ikkje ta i bruk RFID, ein må lage ein konto og registere et betalingskort.
Det er fortsatt mange i dette landet her som kjører bil som ikkje har hverken epost eller betaler i nettbank.
Det er p.t. kun bankkort som "alle" kan bruke og som alle bruker, tom. og med utlendinger kan betalt med dette, og tru det eller ei, vårt bankkort fungerer i andre land og.
Husker med gru på første gang eg skulle betale på ein lader i Danmark, prøvde i 45min før eg måtte bite i det sure eple og kjøre til nærmeste Suc 1 time unna og lade der. Fann ut når eg kom heim igjen at ein måtte ha dansk mobiltelefonnummer for å kunne lade der, sjølv om nettsidene påstod hardnakka at det skulle fungere fra norsk telefon og.

Du trenger hverken e-post eller nettbank for å bruke RFID, men man må ha et VISA eller MasterCard. Så kan sikkert bilforhandleren eller en slektning hjelpe deg å registrere det mot RFID kortet. Om nødvendig bistå med en e-post adresse. Tilbyr ikke bilforprodusenten noe slikt, eller det er en eldre bruktbil, kan man velge Ladeklubb, Elli, Plugsurfing el. #cornercase

Husker du hvilken lader i Danmark du prøvde å lade på?

Rævedilter

Registere et bankkort uten BankID? Trur ikkje det går.

Det var i sentrum i Ebeltoft med handlesenteret der, det var kun en hurtiglader der, og eit par AC. Meiner det var Clever. Det var sommaren før corona.

Vaduz

Håper vi kan bli kvitt de RFID brikkene snarest og få vanlig betaling på alt. Føles så bakstreversk å måtte ha enda en 3. part betalingsløsning og attpåtil med en liten plastbrikke det blir masse surr om man mister.

hemi

jeg er god på teknologi, så app, brikker, sms, kort.. spiller egentlig ingen rolle, men LADERE SOM IKKE VIRKER DJIZES FOR NOE RÆL.

tok elbil i helgen istedenfor fossil, var øde sted og hadde planlagt turen og lading, hadde IKKE planlagt at laderene ikke skulle virke. ingen av de 2.

For min del har ikke fungerende ladere og da påfølgende fulle ladere på de som virker vært evig tema, men mye bedre nå enn før iaf.

Rollep

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 30. august 2022, klokken 19:58
Håper vi kan bli kvitt de RFID brikkene snarest og få vanlig betaling på alt. Føles så bakstreversk å måtte ha enda en 3. part betalingsløsning og attpåtil med en liten plastbrikke det blir masse surr om man mister.
Kan gjerne kvitte meg med ladebrikker og ladekort hvis jeg fremdeles får mine bonuser og rabatter når jeg bruker "vanlig" betaling.

Hvordan operatørene skal få det til vites ikke.

RJK

Sitat fra: Rollep på torsdag 01. september 2022, klokken 11:54
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 30. august 2022, klokken 19:58
Kan gjerne kvitte meg med ladebrikker og ladekort hvis jeg fremdeles får mine bonuser og rabatter når jeg bruker "vanlig" betaling.

Hvordan operatørene skal få det til vites ikke.
Dette kan de løse på akkurat samme måte som det løses hos Æ, Trumf og Coop medlemskap. Betaler du med et kort som er registrert hos en av partnerne, så trigger det registrering av kjøp, inkludert beløp å transaksjonen hos disse, og du får registrert grunnlaget for bonusen/rabatten din.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA