Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommer 2022 - dele erfaringer

Startet av Dede, mandag 27. juni 2022, klokken 11:06

« forrige - neste »

Dede

Starter tråd - så kanskje kan man samle opp litt tips og erfaringer om plasser der det er ok å lade eller plasser der det alltid er kø eller problemer med lading.  Er det f.eks. fortsatt kaos på Dombås eller sørlandet eller er det bygd ut nok så det går greit i år..

Første innlegg her; Forsøkte saktelading i Holmestrand på kaia uten å lykkes.  Aner ikke hvorfor.  Fosøkte 2 stk og hadde riktig app etc men startet aldri opp (RFID virket ikke i følge klistremerke). Så dermed ble det 30 minutter på hurtiglader i stedetfor.

goggo

Sitat fra: Dede på mandag 27. juni 2022, klokken 11:06
Starter tråd - så kanskje kan man samle opp litt tips og erfaringer om plasser der det er ok å lade eller plasser der det alltid er kø eller problemer med lading.  Er det f.eks. fortsatt kaos på Dombås eller sørlandet eller er det bygd ut nok så det går greit i år..

Første innlegg her; Forsøkte saktelading i Holmestrand på kaia uten å lykkes.  Aner ikke hvorfor.  Fosøkte 2 stk og hadde riktig app etc men startet aldri opp (RFID virket ikke i følge klistremerke). Så dermed ble det 30 minutter på hurtiglader i stedetfor.

Fin tråd, @DeDe, det kan være smart å samle sommerens erfaringer her:)

De ladeplasene på kaia i Holmestrand er ekstremt overpriset, så kanskje det er like greit at de ikke virker... Jeg fikk de heller ikke til å virke men klarte heldigvis akkurat å komme meg opp bakken til Eviny laderne når jeg kjørte min Twizy fra Østlandet til Sørlandet for et par måneder siden.
Håper for Holmestrand sin del at de får fikset disse, og lar en seriøs aktør overta driften.

mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

vesttrønder

Er i Kristiansand no. Ser det er ein god del type-2-ladarar her, frå Kople. Dei skal kunne brukast frå Elton, Kople eller andre appar (har også prøvd Fortum). Problemet er at eg ikkje fattar korleis eg starta med app. Ikkje kobl til bilen før du har starta i app, sa dama på telefonen. Men det skjer ingenting på dei framgangsmåtane eg prøvde. Så tok eg fram NAF-kortet som er registrert som brikke i Fortum sin app. Då klikka det fint i ladaren, startknappen lyste og lading funka med ein gang.

Nokon som har oppskrifta? Har fått med seg at å bruke Kople og Fortum omkvarandre ikkje heilt går (mtp registrering av rfid-brikker, men tenkte at for appen sin del skulle det ikkje ha noko å seie?)

Truls Antonsen

Søndag 10/7
Ionity Dal - laderen nærmest E6 ble "dømt ut" av en Ionity-ansatt

Annen observasjon - Ionic5 som ladet forbi 90% med ladehastighet på 23kw når den passerte 90% ville spart mye tid på å kjøre, og i stedet lade med lavere SOC på inntil 225kw...ville brukt 1 minutt på det som tok 10 min mens det var kø på laderen...

Praktisk å følge med på Chargefinder for å "anslå" om det er verdt å vente, eller om alle er på 40%...



Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


goggo

#4
Et tips til de som må kjøre på de største utfartsdagene: Se etter ladestasjoner som ligger noen minutter borte fra hovedveiene, så er det lettere å unngå køer.

Jeg kjørte Lillesand - Nittedal nå søndagen som var, på ettermiddag/kveld. Mye trafikk med kødannelse på E18 flere steder underveis.
Jeg kjørte innom en del ladestasjoner for å sjekke status og det var fullt på de fleste og også noe køer.

Brokelandsheia: Fullt på både MER og Recharge, 1-2 biler i kø på hver.
Lasses: Fullt på Recharge, 1-2 biler i kø.
Grelland Nordgående: Fullt både på Circle K og MER, aldri sett så mange som ladet her samtidig.
Både Circle K Bamble og Circle K Telemarksporten var fullt og med venting foran laderne. Begge disse stasjonene har også problemer med uoversiktlig/uryddig kødannelse. Ikke bra!
Spesielt Bamble stasjonen var skuffende å se. Laderne er altfor nærme hovedinngangen til stasjonen og det var kaotisk her på grunn av at ventende biler rygget og/eller kjørte rundt i kø mellom unger og andre som skulle inn på stasjonen for å kjøpe is eller gå på do.

Men tilbake til poenget - ladestasjoner 1-5 minutter fra E-18:
MER ved Sørlandssenteret: Aldri kø i helgene, sjelden kø på hverdager.
Ved avkjøringen til IKEA ved Sørlandssenteret er det både MER og 2 Recharge ladestasjoner - her er det alltid noen ledige DC ladere.
Eviny ved Lillesand Senter: Aldri kø verken hverdager eller helg.
Eviny i Grimstad: Kanskje litt langt unna motorveien for noen (ca 1 km), men her er det aldri kø og det er mye å se/gjøre for hele familien. Bl.a Sørlandets beste pølser på Nottos pølsekiosk som er fullt på høyde med Syverkiosken i Oslo :)
Eviny ved Alti senteret ved den gamle Breviksbrua. Aldri kø i helgene, var helt tom når jeg kom der på søndag mens det var venting på alle nærliggende ladestasjoner.
Eviny ved Rema butikken syd for Holmestrand: Alltid ledig i helgene, vet ikke hvordan det er på hverdager.

Så min noe provoserende konklusjon: Ladekøer mellom Oslo og Kristiansand er kun for de som ikke gidder å vurdere alle alternativene :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

geear

Det er vel Tesla som er største ladeoperatøren langs E18, sjekket du statusen der? Sikkert fortsatt mange som ikke er klar over at de er åpne eller har ordnet seg app.

goggo

Sitat fra: geear på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:30
Det er vel Tesla som er største ladeoperatøren langs E18, sjekket du statusen der? Sikkert fortsatt mange som ikke er klar over at de er åpne eller har ordnet seg app.

Ja du har helt rett,  jeg burde nok ha nevnt Tesla ladestolper også.

Det var ledige Tesla stolper både på Brokelandsheia og Lasses, men ikke på Telemarksporten tror jeg.

Jeg tror det sitter veldig langt inne hos de fleste ikke-Tesla brukere å lade på en Tesla ladestasjon, særlig når det er mye trafikk og folk lett hisser seg opp :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:30
Det er vel Tesla som er største ladeoperatøren langs E18, sjekket du statusen der? Sikkert fortsatt mange som ikke er klar over at de er åpne eller har ordnet seg app.

Gode ladetips fra Ioniq-Goggo, men enig i at Tesla ofte har bra ladere med plass. Kart over Tesla-superladere som er tilgjengelig for alle:

https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=62.065563479170436%2C19.178281700787437%2C57.20503176949269%2C0.24883834141243621&zoom=7&filters=party
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: goggo på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:41
Sitat fra: geear på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:30
Det er vel Tesla som er største ladeoperatøren langs E18, sjekket du statusen der? Sikkert fortsatt mange som ikke er klar over at de er åpne eller har ordnet seg app.

Ja du har helt rett,  jeg burde nok ha nevnt Tesla ladestolper også.

Det var ledige Tesla stolper både på Brokelandsheia og Lasses, men ikke på Telemarksporten tror jeg.

Jeg tror det sitter veldig langt inne hos de fleste ikke-Tesla brukere å lade på en Tesla ladestasjon, særlig når det er mye trafikk og folk lett hisser seg opp :)

mvh
Hugo
Har aldri opplevd et sinna menneske på en ladestasjon, etter hundretalls hurtigladinger, de aller fleste på Tesla-stasjoner, også mange ganger på tvers av 3-5 staller med henger (men selvfølgelig aldri om det har vært kø).

turfsurf

Sitat fra: geear på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:59
Har aldri opplevd et sinna menneske på en ladestasjon, etter hundretalls hurtigladinger, de aller fleste på Tesla-stasjoner, også mange ganger på tvers av 3-5 staller med henger (men selvfølgelig aldri om det har vært kø).
Du har bare ikke ladet på nok ikke-Tesla  stasjoner. 

Har to ganger fått kjeft fra etron eiere når jeg påpekte at de sperret for to ladestolper med parkeringen sin og det var kø på stasjonen.

Fikk og kjeft av en EQC eier når jeg kommenterte at det var ufint å oppta en Ionity stolpe med ferdigladet bil i over en halvtime når det var kø på laderen.

De med firmabil pleier jeg bare å sende en mail til firmaet de representerer og forklarer situasjonen, har bare fått positiv tilbakemelding. Gjelder og andre situasjoner enn lading.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Den eneste gangen jeg har stått i skikkelig ladekø i løpet av min drøyt 7 år som elbilist var i Sandnessjøen en formiddag i fellesferien i fjor. Da jeg kom sto det to biler og ladet, og begge hadde okkupert de eneste hurtigladerne i lang tid (Soul med 97% på batteriet og EQC med 94% på batteriet). Jeg kom som nr. 2 i køa, men det kom mange biler etter meg. Jeg fikk meg en plass på 11 kW AC, og andre brukte 3,7 kW AC som ventelading. Problemet akkurat i Sandnessjøen er at det var eneste hurtiglader når man er på vei nordover Fv17 Kystriksveien, og det er dårlig stilt med destinasjonslading på overnattingsstedene langs veien, så de aller fleste var avhengige av å lade her, og mange måtte lade til veldig høy SoC for å rekke neste lader også. Uansett var det ingen dårlig stemning i ladekø. Familien var fornøyd med en tur inn på kjøpesenteret like ved, og jeg fikk meg en god prat med andre elbilister på ferietur. Etter hvert kom eieren av EQC og flyttet bilen sin. Dette var en mann på godt over 80 år, og jeg må si at det gledet meg langt mer å se at så godt voksne bilister velger elbil enn det irriterte meg at han ladet til 100% på hurtiglader i sommertrafikken. Jeg fikk slippe til først på hurtiglader siden han som sto før meg ikke skulle langt, og hadde fått ordnet seg med destinasjonslading på øya han skulle ut til. Selv var vi på vei inn på E6 for å fortsette turen nordover, så jeg trengte bare å lade nok til å rekke Tesla superlader i Mo i Rana. Før jeg hadde ladet ferdig hadde også eier av Kia Soul kommet og flyttet bilen fra den andre hurtigladeren, men det var nok 5-6 biler i kø da jeg koblet meg av laderen.

Langs Fv17 er det åpnet hurtiglader/lynlader i Utskarpen, Halsa og Ørnes etter ferien i 2021, så det bør være mye enklere å kjøre Kystriksveien med elbil nå i sommer. I tillegg finnes en del type 2 ladere mellom Sandnessjøen og Saltstraumen, både ved overnattingssteder og butikker.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

vesttrønder

Trondheim, Kongsberg, Kristiansand, Oslo, Trondheim. Knapt sett ein kjeft ved ladarane vi har brukt (Alvdal, Nebbenes, sør for Kristiansand, Extra Fiskå trur eg det var, ein burger King sør for Porsgrunn (er det Lasses, det?) og no Kvitfjelltunet. Har plukka plassar med forholdsvis mange punkt, og alltid hatt matpaus. Gått veldig fint! Destinasjonslading på Kongsberg, Kristiansand og i Oslo i tillegg. I denne delen av landet er eg ikkje skremt. Dette er berre moro.

Jambo

Sitat fra: goggo på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:41
Sitat fra: geear på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:30
Det er vel Tesla som er største ladeoperatøren langs E18, sjekket du statusen der? Sikkert fortsatt mange som ikke er klar over at de er åpne eller har ordnet seg app.

Ja du har helt rett,  jeg burde nok ha nevnt Tesla ladestolper også.

Det var ledige Tesla stolper både på Brokelandsheia og Lasses, men ikke på Telemarksporten tror jeg.

Jeg tror det sitter veldig langt inne hos de fleste ikke-Tesla brukere å lade på en Tesla ladestasjon, særlig når det er mye trafikk og folk lett hisser seg opp :)

mvh
Hugo
Ny elbileier her med VW ID4. Dvs. har hatt siden desember 2021, men først nå i ferien har jeg fått bruk for å lade andre steder enn hjemme. Ladet ved E18 på Brokelandsheia på den gigantiske Tesla-ladeplassen med stort antall ledige ladere en ettermiddag. Rask start av lading via app. Ingen sure mennesker å se, selv om jeg opptok en lader for en Tesla til venstre for meg, men man kan jo også se på det som at det var ledig for andre biler med lading på høyre side der. Det var forøvrig mange biler av andre merker som ladet hos Tesla. Uansett veldig mye ledige plasser, og jeg tenkte ikke mye over at jeg ladet hos Tesla enn hos f.eks. Mer, som forøvrig bare hadde noen få ladere der. Alle Mer sine var opptatte, så det kan nok være en del som foretrekker å bruke dem så lenge de er ledige, før de prøver Tesla sine.

goggo

Sitat fra: Jambo på onsdag 13. juli 2022, klokken 22:18
Sitat fra: goggo på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:41
Sitat fra: geear på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:30
Det er vel Tesla som er største ladeoperatøren langs E18, sjekket du statusen der? Sikkert fortsatt mange som ikke er klar over at de er åpne eller har ordnet seg app.

Ja du har helt rett,  jeg burde nok ha nevnt Tesla ladestolper også.

Det var ledige Tesla stolper både på Brokelandsheia og Lasses, men ikke på Telemarksporten tror jeg.

Jeg tror det sitter veldig langt inne hos de fleste ikke-Tesla brukere å lade på en Tesla ladestasjon, særlig når det er mye trafikk og folk lett hisser seg opp :)

mvh
Hugo
Ny elbileier her med VW ID4. Dvs. har hatt siden desember 2021, men først nå i ferien har jeg fått bruk for å lade andre steder enn hjemme. Ladet ved E18 på Brokelandsheia på den gigantiske Tesla-ladeplassen med stort antall ledige ladere en ettermiddag. Rask start av lading via app. Ingen sure mennesker å se, selv om jeg opptok en lader for en Tesla til venstre for meg, men man kan jo også se på det som at det var ledig for andre biler med lading på høyre side der. Det var forøvrig mange biler av andre merker som ladet hos Tesla. Uansett veldig mye ledige plasser, og jeg tenkte ikke mye over at jeg ladet hos Tesla enn hos f.eks. Mer, som forøvrig bare hadde noen få ladere der. Alle Mer sine var opptatte, så det kan nok være en del som foretrekker å bruke dem så lenge de er ledige, før de prøver Tesla sine.

Bra @JAMBO!  :+1: Godt at Tesla sitt flotte ladenettverk blir tatt i bruk av alle. 
På tide at jeg endrer på mine forutinntatte meninger her, skjønner jeg.  :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

elektro

Sitat fra: vesttrønder på søndag 10. juli 2022, klokken 22:50
Er i Kristiansand no. Ser det er ein god del type-2-ladarar her, frå Kople. Dei skal kunne brukast frå Elton, Kople eller andre appar (har også prøvd Fortum). Problemet er at eg ikkje fattar korleis eg starta med app. Ikkje kobl til bilen før du har starta i app, sa dama på telefonen. Men det skjer ingenting på dei framgangsmåtane eg prøvde. Så tok eg fram NAF-kortet som er registrert som brikke i Fortum sin app. Då klikka det fint i ladaren, startknappen lyste og lading funka med ein gang.

Nokon som har oppskrifta? Har fått med seg at å bruke Kople og Fortum omkvarandre ikkje heilt går (mtp registrering av rfid-brikker, men tenkte at for appen sin del skulle det ikkje ha noko å seie?)

Har hatt problemer på AC-ladere flere steder i landet med å bruke både NAF RFID brikke registrert hos Recharge og hos Kople. Den gamle «native» Fortum brikken ser imidlertid ut til å være sikker som banken.

På hurtigladere fungerer ting alltid som det skal med NAF brikken. Jeg bruker imidlertid nå kun e-tron charging service kortet hos alle aktører, untatt Circle K og Tesla.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA