Sommer 2022 - dele erfaringer

Startet av Dede, mandag 27. juni 2022, klokken 11:06

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: goggo på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:41
Sitat fra: geear på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:30
Det er vel Tesla som er største ladeoperatøren langs E18, sjekket du statusen der? Sikkert fortsatt mange som ikke er klar over at de er åpne eller har ordnet seg app.

Ja du har helt rett,  jeg burde nok ha nevnt Tesla ladestolper også.

Det var ledige Tesla stolper både på Brokelandsheia og Lasses, men ikke på Telemarksporten tror jeg.

Jeg tror det sitter veldig langt inne hos de fleste ikke-Tesla brukere å lade på en Tesla ladestasjon, særlig når det er mye trafikk og folk lett hisser seg opp :)

mvh
Hugo

Jeg har kjørt t/r Oslo-Tvedestrand kommune to ganger i sommer med e-tron 55;

Første gangen ladet jeg et kvarters tid på IONITY Ringdalsskogen. Det var nesten fullt, men ingen kø. Så ønsket jeg å lade litt til på Mer Brokelandsheia mens vi handlet, der måtte jeg dele lader og fikk bare 75 kW. Tesla hadde på dette tidspunktet ikke åpnet alle sine ladere. På returen ladet vi ikke.

Noen uker senere, kjørte jeg samme rute igjen. Denne gangen hadde vi kun ett ladestopp. På Brokelandsheia på vei ned. Her var det kø for å få 50- eller 75 kW effekt på Mer mens det var masse ledige ladere hos Tesla. Et meget enkelt valg. Og alt fungerte plettfritt med «drive through» oppsett på lader nærmest trappa ned til Spar/Vinmonopolet. Som er hovedårsaken til at vi stopper der. Det var tre andre ikke-Teslaer som heller ikke gadd å stå i kø for lav effekt, én ID.4, én Taycan og én e-tron 55. Flere burde gjort som oss, så kunne bla. i3'en og Leafen som stod i kø fått tilgang på en lader tilpasset dem.

Generelt synes jeg ladetilbudet langs E18 på Sørlandet nå er upåklagelig! På IONITY Lillesand/Kjerlingland, har jeg aldri opplevd kø. Hadde det passet for meg, ville jeg også gjerne ladet på Shell Tvedestrand. (Jeg velger alltid Kempower ladere hvis jeg kan pga. god lastdeling, mange ladepunkter, godt grensesnitt og kabler som ikke ligger og slenger på bakken.) Circle K Bamble virker også som et relativt safe bet.. Fokserød er nylig utvidet, der er det både McDonalds, stor Coop OBS mm. Ringdalsskogen og Grelland virker mer trafikkert. Og naturligvis er det fremdeles duket for frustrasjon for den uerfarne elbilist. Dette går på alt fra uventet kø til problemer med tilkobling.

Selv opplever jeg at jeg stopper mye oftere enn jeg trenger å lade, særlig med passasjerer- eller andre ærend underveis som handling. Og på nær sagt alle steder langs hovedfartsårene i Sør-Norge finnes det hurtigladere. Dermed bør ladeproblematikken være helt eliminert med bil med 350 km+ WLTP rekkevidde og 100 kW+ CCS lading.

Kjørte f.eks. fra Oslo opp hele Gudbrandsdalen nylig, som har gått fra ødeland til Mekka siste år, hva lading angår. Beste lokasjoner på ruta er etter min mening Shell/Recharge Brumunddal og Eviny/E.On/Tesla Kvitfjelltunet, ved Fåvang. Kan også nevne Vinstra Vegpark. I alle fall hvis man aksepterer å lade hos Tesla. Styr unna: IONITY Øyer. (Her er det riktig nok også Tesla SuC..)

Vi hadde første stopp oppover på Recharge/Esso Lillehammer, hvor vi ladet 36% og flyttet bilen for å spise ferdig. Her var det fire ledige lynladere og sikkert enda flere på Tesla og Mer ved Burger King rett ved. Andre stopp var soft-is på Circle K Otta. Her parkerte vi bare i skyggen uten å lade, men det var flere ledige lynladere selv om det var «full trøkk» på stasjonen. Tredje stopp var over en time i Lom, hvor vi heller ikke trengte å lade før ferden over Strynefjellet og destinasjonen vår. Ellers så det ut som Eviny hadde ledig kapasitet i Lom, som ofte har kø, men Tesla SuC i Skjåk er nå et tryggere valg på RV15. (Grotli er også mulig nødhavn, da helst utenom turistsesong, med 2x 50 kW og 2x 22kW AC).
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Dede

Har kjørt i3 fra Stavanger til Harstad og retur.  Inkludert lokalkjøring i nord ble det 3800km.

Har totalt stått i ladekø i 70 sekunder + en kø i Fauske som var selvforskyldt siden bilen jeg kjørte i følge med(ICE bil) ville ha is-pause der så jeg spiste is med dem istedetfor å finne en ledig lader.  Har nok kjørt innom noen ladere et par ganger og sett at det var fullt og kanskje kø men da har jeg alltid hatt nok strøm til å kjøre videre. Køen (dvs alle ladere var opptatte) var i Eidfjord og jeg spurte de i den andre elbilen på parkering om de sto i kø - de svarte nei og jeg tok frem mobil for å sjekke neste lader (jeg kjører alene så kan kun sjekke chargefinder når bilen står i ro) men da kjørte det en ut så da ble det min tur før jeg kom så langt.. På hjemtur var det også kø i Eidfjord men da kunne jeg kjøre videre til Odda der de første stasjonene var fulle men masse ledig på recharge - forøvrig eneste gang jeg brukte deres lynlader siden de er dyrere enn hurtiglader og bilen ikke kan ta i mot mer enn 50 uansett.

Er 3 året jeg tar turen med "lille (el)bille" og i år var det enklere enn før med ledige ladere.  Mange flere biler men også skikkelig utbygget ladenettverk.  Jeg ungikk Tesla og Ionity - vet I3 har trøbbel innimellom på Tesla og Ionity er dyrt uten avtale (og finnes ikke i nord) men ellers ladet jeg der det passet selv om noen nok er dyrere enn andre.  Jeg har f.eks. tidligere forøsøkt å unngå Dombås siden jeg har hørt det er kaos - da jeg kjørte oppover første helg i juli var det ca 4 biler totalt på alle laderne (inkl tesla men ikke ionity som jo er et annet sted).  På hjemveien var det mere trøkk men fortsatt flere ladere ledig - slet litt med å starte e.on laderne der men tok bare litt tid før den responderte.. Hadde innstallert alt av apper og brikke etc på forhånd hos alle tilbydere. 
Flere hoteller har også innstallert ladebokser.  Men siden en ikke kan forhåndsbestille må en ha nok strøm før ankomst til å nå neste lader. Et  hotell skulle ha 90 kr for ladeøkt (ikke måler på ladere) så jeg fant ut det ikke lønnet seg (prisen er grei nok men jeg hadde valgt å lade mye opp for å kunne starte med godt med strøm (70%?) neste morgen i tilfelle ikke plass på hotellet).  Et hotell i nord lar meg lade på en kontaktstolpe midt på gårdsplassen.  Betalte ikke der (3øre+ for kwt?).  På et "høifjeldshotel" i sør tilbød de meg stikkontakt men jeg droppet bare det - ville jo betalt dem for strømmen så ville nok ikke spart allverdens (i fjor ladet jeg hos dem uten å betale men synes ikke det var greit i år).  Er klønete med parkering der for å nå stikk-kontakten og vil jo ikke bruke skjøteledningen de hadde liggende.  De vurderer ladebokser men var jo en investering de ikke ville ta nå i "dårlige tider".

Min konklusjon blir da at Elbilferie i Norge er altså ikke problem mht lading lengre.  Med ganske lite batteri blir de fleste stoppene mine på maks 20-30 minutter - og det synes jeg er innafor - når jeg har ligget lenge bak en bobil som ikke slipper meg forbi så er det dessuten lurt å svinge av veien litt å ta en pause..

goggo

Nå er det jo en stund siden sommerferien er over, men jeg synes Martin Koksrud Bekkelund oppsummerer elbilsommeren 2022 fint i sin bloggpost.
https://www.bekkelund.net/2022/09/21/elektrisk-norgesferie/

Under disse tre ukene og 2000 kilometerne brukte vi ikke et eneste minutt i ladekø og vi brukte ikke et eneste minutt på å vente på at bilen skulle lade. I stedet for å stoppe for å lade, så snudde vi det på hodet og gjorde det vi ellers ville gjort og ladet bilen samtidig.

Merk her at Martin og familien ikke kjører Tesla, så det er ikke tvil om at det er blitt mye bedre også for oss andre elbilister :)

Ja jeg er klar over at Martin er tekno-nerd, så dette er mye lettere for han enn for bestemødre og bestefedre på min alder ;) , men likevel...

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

syklisten

Hadde bare én tur i sommer hvor jeg var avhengig av å hurtiglade begge veier.
Gikk greit på morgenen, men hjem igjen på ettermiddagen var det ladekø på Berkåk - og selvsagt ingen køordning. Som konfliktsky er det utelukket å banke på ruter og forsøke å etablere sin plass i køen, så det ble å kjøre videre og krysse fingre for at det var ledig på neste hurtiglader.

Neste bil blir noe med CCS sånn at jeg kan lade på Tesla i tillegg. Kjedelig å dele på de 4 laderne på Berkåk når det står 20 Teslaladere rett ved siden av.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Egil S

Jeg har stort sett bare hjemmeladet de to årene jeg har hatt elbil, men i år var jeg ute å ladet litt ved noen anledninger.

Jeg har lastet ned en haug med apper og registrert meg på alle stedene for å komme raskt i gang uansett hvor jeg skal lade.
Ladeklubben, Circle K, Mer, Bilkraft, Fortum, Recharge og Smartly.

Så langt har jeg ladet med Bilkraft appen i Haugesund hos Markedet, her var det godt utvalg av 22Kw, 50Kw og 150Kw. Min plan var å lade på 11Kw, men "rookie mistake" gjorde at jeg ikke hadde ladekabel med, da ble det 50Kw lading istedenfor da min i3s ikke kan utnytte mer.
Blir "dobbel betaling" akkurat der da dette er inne i et parkeringshus, man får altså kostnaden for parkering i tillegg til ladingen.

Så ladet jeg ved Caledonien Hotel i Kristiansand, de hadde 8-10 22Kw ladere på sin P-plass fra Kople, men her brukte jeg ladeklubben sin RFID brikke og det fungerte utmerket.
La merke til at mange bare lot bilene stå på ladeplassene, det var nok fordi resten av P-plassen til hotellet var full, så her er det rom for forbedringer, jeg tok den siste ledige ladeplassen.
Jeg betalte også døgnpris for parkering i tillegg til ladekostnaden.

På hjemveien toppet jeg opp litt med en 11Kw lader fra Mer på Coop Lyngdal mens vi spiste på Lyngdal inn.
Helt greit, men ladeplassene er rett i inn/utkjøringen til kjøpesentrets p-plass, kan lett bli litt kaotisk å rygge inn i ladeplassene når det er konstant trafikk ut og inn. Kunne nok valgt en bedre plassering av ladeplassene, men de er nå iallfall der.

Så fant jeg ut at mitt lokale kjøpesenter Jærhagen har 11Kw gjesteladere og der måtte man bruke Smartly app, det fungerte helt fint, bortsett fra at Smartly ikke sier noe om hvor mye den lader med eller hvor mye du har ladet før du er ferdig, ladestatus må du sjekke i bilens egen app.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA