Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fra LR til Performance

Startet av geear, torsdag 23. juni 2022, klokken 10:36

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: førategangtesla på søndag 17. juli 2022, klokken 10:14
Sitat fra: geear på søndag 17. juli 2022, klokken 00:17
Her er bilder av siderutene i 2021 MIC LR vs 2022 MIG Performance. Det ekte doble på LR-en.

På det nederste bildet så ser det ut som om yttervinduet er tykkere enn på det øverste? Ser ut som et tykt og et tynt glass som er laminert sammen på det øverste ser det ut som to stk mellomtykke som er laminert? Har du målt tykkelsen på disse to? Snodig at de produserer forskjellig.

Det er vel noe snakk om at model y produsert i Berlin har mer lydisolering enn bilene produsert i Shanghai https://teslanorth.com/2022/04/16/german-made-tesla-model-y-performance-gets-more-sound-dampening/

Så det er kanskje litt forskjeller på hvordan bilene produseres på de ulike fabrikkene. Nå venter jeg på en Tesla model y performance fra Berlin slutten av året så får håpe at jeg blir fornøyd, går jo fra en 11 år gammel dieseltralle så det blir nok en god oppgradering uansett med tanke på støynivå  :)
Hadde med meg en fra Tesla i bilen, og han sa rett ut at det er to forskjellige biler. Sånn er det bare. Komponentene kommer ikke nødvendigvis fra samme leverandører osv. De hadde utfordringer med Shanghai-bilene som de ikke hadde på Berlin-bilene, og sannsynligvis motsatt.

Ellers har du nok rett angående tykkelsene, det ytre er nok tykkere fra Berlin, men totalen er også tynnere.

Edit: 90 grd feil på alle, men orker ikke snu de...

førategangtesla

Takk for bildene Geear.

Long Range er vel rett i underkant av 0.7mm tykkere enn performance sine glass fremme da. Godt mulig at det har noe å si. Er det slik at du merker det i alle hastigheter at det kommer litt mer støy gjennom i performance? Er du ellers fornøyd med byggekvaliteten på bilen?

Klykken

Det er forskjellig tykkelse for at vibrasjoner o.l. ikke skal forplante seg og at lyd dempes bedre. Det mest optimale hadde selvsagt vært å hatt et luftlag mellom, men det er i praksis helt umulig på bil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tetif30

Hvilken bil tror dere vil kunne leveres kjappest hvis man bestiller i dag? Performance eller LR? Angående disse to variantene sett opp mot hverandre, virker det i mine øyne som om man får mer valuta for pengene med LR enn P.
Da tenker jeg for en person som heller verdsetter det praktiske litt høyere enn akselerasjon og størst mulig felger.

turfsurf

Sitat fra: tetif30 på torsdag 28. juli 2022, klokken 14:39
Hvilken bil tror dere vil kunne leveres kjappest hvis man bestiller i dag? Performance eller LR? Angående disse to variantene sett opp mot hverandre, virker det i mine øyne som om man får mer valuta for pengene med LR enn P.
Da tenker jeg for en person som heller verdsetter det praktiske litt høyere enn akselerasjon og størst mulig felger.
Tror LR leveres først, og virker å være rett bil for deg. Er det viktig for deg om bilen kommer fra Tyskland og ikke Shanghai, så velg performance i hvit eller sort.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: førategangtesla på mandag 18. juli 2022, klokken 08:16
Takk for bildene Geear.

Long Range er vel rett i underkant av 0.7mm tykkere enn performance sine glass fremme da. Godt mulig at det har noe å si. Er det slik at du merker det i alle hastigheter at det kommer litt mer støy gjennom i performance? Er du ellers fornøyd med byggekvaliteten på bilen?
Nei, fant ingen feil på LR, denne er det flere på. Panseret er ikke bra justert, krever litt kraft for å lukkes, der LR kunne lukkes med en finger, og takglasset er limt veldig skjevt (i høyden).

Nå har jeg kjørt en del mil kun med P og plages ikke like mye av den økte støyen fra andre biler, som når jeg vekslet mellom LR og P, men det er en voldsom vindstøy som ikke skal være der.

Sitat fra: Klykken på mandag 18. juli 2022, klokken 10:11
Det er forskjellig tykkelse for at vibrasjoner o.l. ikke skal forplante seg og at lyd dempes bedre. Det mest optimale hadde selvsagt vært å hatt et luftlag mellom, men det er i praksis helt umulig på bil.
Ja, her viser det vel seg sånn sett at mulig begge bilene har litt forskjell i tykkelse, poenget er som du forsåvidt sier å bryte opp frekvenser, ikke bare la de forplante seg videre. Jeg har støydempede glass i hele huset også, der er det to eller tre forskjellige tykkelser på de tre glasslagene, og forskjellig avstand mellom de. Helt enormt bra på støy. Nytter ikke å banke på ruta for å få kontakt for eksempel..

Sitat fra: tetif30 på torsdag 28. juli 2022, klokken 14:39
Hvilken bil tror dere vil kunne leveres kjappest hvis man bestiller i dag? Performance eller LR? Angående disse to variantene sett opp mot hverandre, virker det i mine øyne som om man får mer valuta for pengene med LR enn P.
Da tenker jeg for en person som heller verdsetter det praktiske litt høyere enn akselerasjon og størst mulig felger.
P gir per nå bil bygget i Tyskland (prinsippielt, kvaliteten erfarer iallfall jeg at er bedre fra Kina), bedre og mer flashy bremser, lavere understell, større hjul, spoiler, bedre akselersjon, høyere toppfart og kanskje litt mer statussymbol. Bryr du deg ikke om disse tingene, og kanskje til og med setter pris på mindre hjul, lenger rekkevidde, bedre bakkeklaring, så er det åpenbart at LR er bedre valuta for pengene. Per i dag har også P festekroker i bagasjen, men tar for gitt at LR også får dette snarlig.

tetif30

Jeg har sjekket opp litt mer rundt dette. Virker som at fjæringen på Performance er en forbedret utgave av det som er på LR, hvor de har tunet den til å faktisk være noe mindre tight enn på LR, altså mer comfy. I tillegg skal det være små endringer på setene, på plastikken innvendig ++. Det gjør at jeg vurderer Performance foran LR, jeg har lest at GigaBerlin har mål om å produsere over 3000 biler i oktober, så det kan være en joker. Ville dere gått for 21" på vinterdekkene også? Jeg ser ikke det store behovet for disse felgene om vinteren, kanskje bedre (og ikke minst billigere) med uorginale 20" eller 19"?

geear

#52
Jeg vil ikke ha 21" på vinteren, iallfall ikke Tesla sine som er litt for brede og ekstremt utsatt for skader. Har valgt å gå for 20" som jeg allerede hadde fra LR.

Ellers, når det gjelder rekkevidde, LRen, med 507 WLTP med 20", estimerte som regel 495-500 km ved 100% konfigurert med 20" (vet ikke om felgvalget utgjør noe på indikatoren). P-en har større batteripakke og er oppgitt til 514 km med 21", men den viser kun ca. 476 km ved 100%. I praksis er det ikke sikkert det utgjør så mye, men litt skuffende hvis en faktisk får dårligere rekkevidde fra 2021 LR med mindre batteripakke, til ny P.

Contango

Det er litt uklart for meg om 2022 LR og P er så veldig forskjellige. Det er rapportert at 2022 LR er mer komfortabel enn 2021. Og at P er mer komfortabel enn 2021 LR. Men er P mer komfortabel enn 2022 LR? Vi har sistnevnte og synes den er helt akseptabel både mht støy og fjæringskomfort.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

olavxxx

Angående støy og vinduer:
Det er ikke nødvendigvis sånn at et tykkere vindu er bedre.
Når man isolerer, om det er vindu eller vegg -  så er det slik at man har lydbølger.
Det beste man kan gjøre, er faktisk å ha to forskjellige tykkelyser eller to forskjellige materialer.

Så ser man på de aller beste lydvinduene, så er det faktisk ikke 3 lags glass i et hus.
Et 3 lags glass i et hus har bedre isolasjon mot kulde, så har man bedre isolasjon mot støy i et 2 lags glass (tykkere glass).

Så hvordan det da virker i de aller alelr beste vinduene: Der har man forskjellig tykkelse i glassene.
Så ene glasset er tynnere og andre tykkere, da tar man flere av frekvensene.

Jeg tenker at kanskje dette er hva det går i - med de tyske bilene. Det er kanskje en videre evolusjon av lyddempingen i glasset.

geear

Dette har vi jo allerede skrevet om i tidligere innlegg, og problemet er at uansett tykkelse og lydbølger så er det mye mer utvendig støy i min Performance enn det var i 2021 LR. Bilen har vært inne hos Tesla for dette, der de mente det var helt normalt, men har bestemt meg for å ta den inn én gang til.

Forøvrig så har det skjedd en del på vindusfronten også. For 8-10 år siden fikk man kun 2-lags støyglass for eksempel fra NorDan, med u-verdi 1,2, men de siste årene har de også levert 3-lags 0,8 støyglass, og de er helt fantastiske. Kan stå en person på hver side av glassene og banke, og det er knapt mulig å høre. Ser bare biler og folk forbi i 100% stillhet. Orker ikke lete frem spec nå, men de er mye tyngre enn 2-lags støyglass (brutalt tunge...), så det med tykkelser er jo bare et valg produsenten tar. Vanlige 3-lags er ikke engang i nærheten av støyglassene verken i vekt eller støydemping.

førategangtesla

Jeg lurer på om noen vet om Long Range og performance har samme batteripakke?
Jeg venter på levering av en tesla model y performance fra Berlin og er det denne med 75 kW jeg vil få? LG?

turfsurf

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 03. august 2022, klokken 18:57
Jeg venter på levering av en tesla model y performance fra Berlin og er det denne med 75 kW jeg vil få? LG?
Mener du netto eller brutto? Mener TB målte den til ett sted midt i mellom det gamle og det nye batteriet i Y LR, ca 78kWh brutto. Men etter sigende kommer batteripakkene til P fra Shanghai, så jeg vil tro P og LR har de samme batteriene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. august 2022, klokken 19:16
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 03. august 2022, klokken 18:57
Jeg venter på levering av en tesla model y performance fra Berlin og er det denne med 75 kW jeg vil få? LG?
Mener du netto eller brutto? Mener TB målte den til ett sted midt i mellom det gamle og det nye batteriet i Y LR, ca 78kWh brutto. Men etter sigende kommer batteripakkene til P fra Shanghai, så jeg vil tro P og LR har de samme batteriene.

Ok. Takk

Tenkte på netto kapasitet ja.
Ikke at det har så mye å si egentlig, bare litt nysgjerrig. Går utifra at det er gode batterier både LG og Panasonic.

Petter-S

testet en LR i vår med vinterhjul, og fikk ikke noe godfølelse etter prøvekjøring. Mye støy og dårlig sittestilling.  Fikk teste P i går, og ble positivt overrasket. Mye lavere støy, noe skyldes nok vinterhjul vs sommerhjul. Men forstod på selgeren at det også var doble vinduer bak på P nå.  Det som overrasket meg mest var at setene var blitt mye bedre. Står det andre seter i P vs LR ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA