Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fra LR til Performance

Startet av geear, torsdag 23. juni 2022, klokken 10:36

« forrige - neste »

geear

Her er bilder fra min bil. Mulig det gir bedre bilde av hvorfor de vil være veldig vanskelige å se i en video bakfra. Både de fremre og de bakre.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Stjernemix


Lucaria

Aha den er helt der det er skygge i videon da skjønner jeg. Takk for bilder det ser jo veldig bra ut dette.  :+1:

geear

#33
Tror jeg har funnet årsaken til at det er mer støy fra andre kjøretøyer foran i Performance fra Berlin enn 2021 LR fra Shanghai, det er tykkere sideglass foran på LR enn P. P har egentlig bare halvannen glass foran OG bak, mens LR har DOBLE glass foran, og enkle bak. Foran er begge de to glassene like tyke. På P er det derimot kun det ytterste som er normal tykkelse, mens det indre bare er et tynt ekstra glass. Det var én forklaring.

Når det gjelder vindsus så ble det bekreftet av tekniker på prøvetur, og han er rimelig sikker på at det er fra vindusviskerene. De er også annerledes på P enn 2021 LR. Her er sannsynligvis forklaring nummer to..

Altså lite å få gjort med noen av disse tingene, så på visse områder er faktisk P fra Berlin en nedgradering fra 2021 LR fra Shanghai.

Jonny85

Sitat fra: Contango på torsdag 23. juni 2022, klokken 15:19
Kommer YP nå med hengerfestet ferdig montert? Er det i så fall akkurat samme løsning som ettermontert?


YP kommer med hengerfeste ferdig montert jo

geear

Sitat fra: Jonny85 på torsdag 14. juli 2022, klokken 23:50
Sitat fra: Contango på torsdag 23. juni 2022, klokken 15:19
Kommer YP nå med hengerfestet ferdig montert? Er det i så fall akkurat samme løsning som ettermontert?


YP kommer med hengerfeste ferdig montert jo
Jeg måtte ettermontere på min YP, så foreløpig er det nok ikke kommer en eneste P til Norge med hengerfeste. Kanskje i neste runde?

ndrsone

Vet ikke om det er forskjell på LR og P her, men mange (inkludert meg selv) har fått bekreftet hengerfeste på LR levert i Sept-Okt.

Contango

Sitat fra: ndrsone på fredag 15. juli 2022, klokken 08:55
Vet ikke om det er forskjell på LR og P her, men mange (inkludert meg selv) har fått bekreftet hengerfeste på LR levert i Sept-Okt.
Alle får hengerfeste etterhvert. P og LR. Men spørsmålet mitt var om det er samme løsning som det ettermonterte. Siden ingen ennå har fått hengerfestet ferdig montert kan ingen svare.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ndrsone

Sitat fra: Contango på fredag 15. juli 2022, klokken 08:59
Sitat fra: ndrsone på fredag 15. juli 2022, klokken 08:55
Vet ikke om det er forskjell på LR og P her, men mange (inkludert meg selv) har fått bekreftet hengerfeste på LR levert i Sept-Okt.
Alle får hengerfeste etterhvert. P og LR. Men spørsmålet mitt var om det er samme løsning som det ettermonterte. Siden ingen ennå har fått hengerfestet ferdig montert kan ingen svare.

Godt spørsmål egentlig, jeg kan ikke engang se at det står noe sted at det er avtagbart. Verken på sms, eller spesifikasjoner. Men siden prisen er eksakt den samme så er vel muligens det en indikasjon på at det er lik løsning?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på fredag 08. juli 2022, klokken 12:24
Tror jeg har funnet årsaken til at det er mer støy fra andre kjøretøyer foran i Performance fra Berlin enn 2021 LR fra Shanghai, det er tykkere sideglass foran på LR enn P. P har egentlig bare halvannen glass foran OG bak, mens LR har DOBLE glass foran, og enkle bak. Foran er begge de to glassene like tyke. På P er det derimot kun det ytterste som er normal tykkelse, mens det indre bare er et tynt ekstra glass. Det var én forklaring.

Når det gjelder vindsus så ble det bekreftet av tekniker på prøvetur, og han er rimelig sikker på at det er fra vindusviskerene. De er også annerledes på P enn 2021 LR. Her er sannsynligvis forklaring nummer to..

Altså lite å få gjort med noen av disse tingene, så på visse områder er faktisk P fra Berlin en nedgradering fra 2021 LR fra Shanghai.

Tenkte først at årsaken kunne være lik som da Model 3 / Y først ble laget i USA: at sidevinduene helt foran hadde slakke / udekkende pakninger, som så ble fikset av Tesla etter klager. Men er jo bra du i hvert fall fant forklaring på denne bilen. Men synes fortsatt det er litt rart at du skal høre motgående biler så mye bedre med 1,5 glass enn 2 glass. Kan det være at 1,5 glass er litt tynnere og mer bøyelig, sånn at de ikke klemmer like godt mot pakningene, og at pakningene da burde vært tykkere enn på LR? Synes forøvrig det er noen områder øverst på førerdørsglasset mitt hvor det kommer vel mye lyd, der det møter pakningen...nesten som vinduet ikke er helt igjen...men mulig det er prisen å betale for rammeløse vinduer.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Tror fortsatt det kommer merkbart mer støy gjennom frontruta på P. Mistenker at også den er av en annen kvalitet enn depå Kina-bilene. Kanskje ikke så rart når sidevinduene faktisk er det. Men skal sies at når jeg stort sett kjører P så legger jeg ikke mye merke til det lenger, men merker det godt når jeg veksler mellom bilene. Skal prøve å huske å ta bilde av sidevinduene..

geear

Her er bilder av siderutene i 2021 MIC LR vs 2022 MIG Performance. Det ekte doble på LR-en.

Sandvika

Sitat fra: geear på søndag 17. juli 2022, klokken 00:17
Her er bilder av siderutene i 2021 MIC LR vs 2022 MIG Performance. Det ekte doble på LR-en.
Er det noe forskjell på egenvekt i vognkortet mellom disse?

førategangtesla

Sitat fra: geear på søndag 17. juli 2022, klokken 00:17
Her er bilder av siderutene i 2021 MIC LR vs 2022 MIG Performance. Det ekte doble på LR-en.

På det nederste bildet så ser det ut som om yttervinduet er tykkere enn på det øverste? Ser ut som et tykt og et tynt glass som er laminert sammen på det øverste ser det ut som to stk mellomtykke som er laminert? Har du målt tykkelsen på disse to? Snodig at de produserer forskjellig.

Det er vel noe snakk om at model y produsert i Berlin har mer lydisolering enn bilene produsert i Shanghai https://teslanorth.com/2022/04/16/german-made-tesla-model-y-performance-gets-more-sound-dampening/

Så det er kanskje litt forskjeller på hvordan bilene produseres på de ulike fabrikkene. Nå venter jeg på en Tesla model y performance fra Berlin slutten av året så får håpe at jeg blir fornøyd, går jo fra en 11 år gammel dieseltralle så det blir nok en god oppgradering uansett med tanke på støynivå  :)

sfinxern

Sitat fra: ndrsone på fredag 15. juli 2022, klokken 09:04
Sitat fra: Contango på fredag 15. juli 2022, klokken 08:59
Sitat fra: ndrsone på fredag 15. juli 2022, klokken 08:55
Vet ikke om det er forskjell på LR og P her, men mange (inkludert meg selv) har fått bekreftet hengerfeste på LR levert i Sept-Okt.
Alle får hengerfeste etterhvert. P og LR. Men spørsmålet mitt var om det er samme løsning som det ettermonterte. Siden ingen ennå har fått hengerfestet ferdig montert kan ingen svare.

Godt spørsmål egentlig, jeg kan ikke engang se at det står noe sted at det er avtagbart. Verken på sms, eller spesifikasjoner. Men siden prisen er eksakt den samme så er vel muligens det en indikasjon på at det er lik løsning?

Samme løsning. Men kan være annen leverandør av selve hengerfeste. Spiller ingen praktisk rolle.

Men det hadde vært fantastisk om Tesla også kunne fått elektrisk hengerfeste med tilhengerkobling i kula. Begynner å bli standard hos mange det nå.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA