Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan møte den nye nettleien smartest mulig?

Startet av Radiobil1, onsdag 15. juni 2022, klokken 15:27

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 21. juni 2022, klokken 09:52
Har skrudd ned ladestrøm på anlegget fra 32 A til 16 A og låst til enfase. Lader på timer fra kl. 22.

Kan hende Easee kommer med noe smart for lading i øvrige timer etterhvert, men i påvente av det er det over løsningen.

Det har de jo, Easee Equalizer. Kobles til HAN-porten og styrer lading slik at man holder seg under en bestemt strømstyrke. Foreløpig er det litt kludrete da den kun styrer på strømstyrke og ikke effekt, men styring ut fra effekt skal komme snart.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wisd0m

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. juni 2022, klokken 10:05
Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 21. juni 2022, klokken 09:52
Har skrudd ned ladestrøm på anlegget fra 32 A til 16 A og låst til enfase. Lader på timer fra kl. 22.

Kan hende Easee kommer med noe smart for lading i øvrige timer etterhvert, men i påvente av det er det over løsningen.

Det har de jo, Easee Equalizer. Kobles til HAN-porten og styrer lading slik at man holder seg under en bestemt strømstyrke. Foreløpig er det litt kludrete da den kun styrer på strømstyrke og ikke effekt, men styring ut fra effekt skal komme snart.
Har Equalizer og prøvd strømstyring. Anser ampere-styring på Equalizer som uegnet til formålet at jeg mener at løsningen over er bedre.

jkirkebo

Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 21. juni 2022, klokken 10:32
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. juni 2022, klokken 10:05
Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 21. juni 2022, klokken 09:52
Har skrudd ned ladestrøm på anlegget fra 32 A til 16 A og låst til enfase. Lader på timer fra kl. 22.

Kan hende Easee kommer med noe smart for lading i øvrige timer etterhvert, men i påvente av det er det over løsningen.

Det har de jo, Easee Equalizer. Kobles til HAN-porten og styrer lading slik at man holder seg under en bestemt strømstyrke. Foreløpig er det litt kludrete da den kun styrer på strømstyrke og ikke effekt, men styring ut fra effekt skal komme snart.
Har Equalizer og prøvd strømstyring. Anser ampere-styring på Equalizer som uegnet til formålet at jeg mener at løsningen over er bedre.

Ja, den er ikke så gunstig om man har 3-fase anlegg dessverre. Forhåpentligvis blir de klar med løsningen for kW-begrensning snart, vil tro det har rimelig høy prioritet nå som ny nettleie straks er her. Mulig de gjør det litt komplisert for seg selv og lager løsning for begrenset energimengde pr. time istedenfor effekt i øyeblikket, men det gjenstår å se.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#33
Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 21. juni 2022, klokken 08:39
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. juni 2022, klokken 05:54
Har selv gjort en del tiltak for å møte den nye tariffen:

- Montert timer på vår 3 kW 300l VVB
- Montert et lite 2,1 kW teoretisk, 1 kW reelt solkraftverk på et av takene
- Koblet om fra 3 fase IT til 1 fase for enklere styring
- Montert et 7 kWt husbatteri sammen med en 5 kWt hybridinverter.

Hvor mye kostet dette?
Hvor mye vil du anslå du sparer i nettleie?

Anslår grovt 1000 kr i året på timeren på VVB, 1000 kr i året i peak shawing av nettleie, 1000 kr i året i ulinært forbruk og 1000 kr i året i solcelleprodusert strøm.

Timeren kom på rundt 500 kr, ca 200 kr å bytte
Fordelerskinne fra 3 fase til enfase, 15 000 kr for solkraftverket og 25 000 kr for husbatteriet.

Glemte å nevne at vi også har byttet ut vår gamle R22 av/på varmepumpe med en moderne R410a inverterpumpe. Det kom på ca. 2000 kr som gikk til kjøleteknikkeren som koblet den opp og etterfylte ca 400gr gass på pumpen jeg hentet gratis hos naboen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

[
Håper ikke din 3kW VVB er tilkoblet med schuko ;)

Men er det så mye å spare på å holde seg under 5kW da? Her er forsjellen bare en drøy hundrelapp på 2-5kW og 5-10kW. Opp til 10-15kW er det derimot nesten 400 kroner.

Ellrs tror jeg et større solcelleanlegg er mer effektivt enn større batteri? Her pøser anlegget på med opptil 25kW på dagtid så jeg kan lade begge bilene samtidig med maks effekt om jeg ønsker. Samtidig renner pengene inn, med oppunder 200kWh produsert på en dag og dagens strømpris på ca. 180 øre/kWh eks. mva blir det et ganske så pent overskudd i dag.
/quote]

VVB var koblet via schuko men etter ca 20 år var der antydning til varmgang så jeg koblet direkte via en ladtbryter.

Har et ekstra tak som kan ta et 5 kW solkraftverk og vurderer selvfølgelig det også.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. juni 2022, klokken 12:35
Har et ekstra tak som kan ta et 5 kW solkraftverk og vurderer selvfølgelig det også.

Da må du koble inverter på 3-fase i så fall, man får normalt ikke lov å installere så store 1-fase invertere. Typisk maks 16A sikring.

(Om noen vil ha noen rimelige 1-fase invertere er det bare å sende meg PM, skal kvitte meg med flere stk. pga. overgang til 3-fase i forbindelse med utvidelsen av anlegget)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

#36
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. juni 2022, klokken 09:29
Men er det så mye å spare på å holde seg under 5kW da? Her er forsjellen bare en drøy hundrelapp på 2-5kW og 5-10kW. Opp til 10-15kW er det derimot nesten 400 kroner.

Her er det ca 250kr ekstra pr 5kW.

Hvis det jevnt over er høye priser og noen få timer med lavere priser er det nok bedre å lade med høy effekt. Sparer man f.eks 1kr/kWh er det ikke mye man skal lade før man har spart inn de 250kr på lavere strømpris.

Er det derimot som forutsetningene bak effektprisingen lengre perioder med lav pris om natten så kan man jo med fordel spre ladingen utover, og spare de 250 i måneden.

Har lagt inn styring med HomeAssistant og Node-RED (powersaver.no noden) som finner de tre rimeligste timene i døgnet for å slå på VVB, og styrer varmekabler på badet med magasinering i de 8 billigste timene. Oppvaskmaskin styres manuelt med timer, Tibber styrer lading av elbil (med nedjustert hovedsikring til 5kW)  og resten har minimalt med strømtrekk (matlaging har høy peak, men er kortvarig).

Har aldri over 5kW i forbruk. Hadde jeg ladet mye hjemme så hadde jeg nok bare skrudd opp til 10kW.

Du kan ikke vise dette vedlegget. 
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

keepitsimple

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. juni 2022, klokken 13:45
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. juni 2022, klokken 09:29
Men er det så mye å spare på å holde seg under 5kW da? Her er forsjellen bare en drøy hundrelapp på 2-5kW og 5-10kW. Opp til 10-15kW er det derimot nesten 400 kroner.

Her er det ca 250kr ekstra pr 5kW.

Hvis det jevnt over er høye priser og noen få timer med lavere priser er det nok bedre å lade med høy effekt. Sparer man f.eks 1kr/kWh er det ikke mye man skal lade før man har spart inn de 250kr på lavere strømpris.

Er det derimot som forutsetningene bak effektprisingen lengre perioder med lav pris om natten så kan man jo med fordel spre ladingen utover, og spare de 250 i måneden.

Har lagt inn styring med HomeAssistant og Node-RED (powersaver.no noden) som finner de tre rimeligste timene i døgnet for å slå på VVB, og styrer varmekabler på badet med magasinering i de 8 billigste timene. Oppvaskmaskin styres manuelt med timer, Tibber styrer lading av elbil (med nedjustert hovedsikring til 5kW)  og resten har minimalt med strømtrekk (matlaging har høy peak, men er kortvarig).

Har aldri over 5kW i forbruk. Hadde jeg ladet mye hjemme så hadde jeg nok bare skrudd opp til 10kW.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Jeg har Tesla. Er det bare å installere tesla appen i Tibber og endre hovedsikring i Tibber pulse til ~12 A (3-fase IT gir da omtrent 5 kW)?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

geear

#38
elektrolux bor i Stavanger og er helt sikkert tilknyttet L-nett:

https://www.l-nett.no/nynettleie/slik-blir-ny-nettleie-og-pris

Altså 100,- kroner ekstra fra 5 til 10 kW, og deretter 125,- kroner ekstra fra 10 til 15 kW. Skal mye til å spare inn investeringer for å gå fra maks på 10 til maks på 5 iallfall, 1200,- kroner i året. Nå i juni så har vi peaket over 10 kWt på en time 5-6 ganger, og da har det vært oppe i 12 kWt. Dette har vært under lading av elbil med strøm til gibortpris. Skal ikke ha mange slike ladinger for å spare inn de 125,- kronene i økt nettleie. Tror ikke det blir de store grepene her, men mulig jeg justerer ned elbillading fra 32A 3-fas til 20A eller noe, og ser om vi unngår å gå over 10 iallfall i sommermånedene.

turfsurf

Sitat fra: keepitsimple på tirsdag 21. juni 2022, klokken 13:57
Jeg har Tesla. Er det bare å installere tesla appen i Tibber og endre hovedsikring i Tibber pulse til ~12 A (3-fase IT gir da omtrent 5 kW)?
Hos meg styres det via Easee + Pulse, tror ikke Tibber kan regulere mot hovedsikring med Tesla integrasjonen. Men har blitt tilgjengelig i APIet til Tesla nå, så det er jo mulig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: geear på tirsdag 21. juni 2022, klokken 14:52
elektrolux bor i Stavanger og er helt sikkert tilknyttet L-nett:

https://www.l-nett.no/nynettleie/slik-blir-ny-nettleie-og-pris

Altså 100,- kroner ekstra fra 5 til 10 kW, og deretter 125,- kroner ekstra fra 10 til 15 kW. Skal mye til å spare inn investeringer for å gå fra maks på 10 til maks på 5 iallfall, 1200,- kroner i året. Nå i juni så har vi peaket over 10 kWt på en time 5-6 ganger, og da har det vært oppe i 12 kWt. Dette har vært under lading av elbil med strøm til gibortpris. Skal ikke ha mange slike ladinger for å spare inn de 125,- kronene i økt nettleie. Tror ikke det blir de store grepene her, men mulig jeg justerer ned elbillading fra 32A 3-fas til 20A eller noe, og ser om vi unngår å gå over 10 iallfall i sommermånedene.

Oj, de prisene skulle jeg gjerne hatt. Her er 10-15kW omtrent 400,- dyrere per måned og flytende nettleie omtrent 9 øre/kWh dyrere. Med L-nett prisene hadde jeg neppe giddet å styre med styring av ladestasjoner mot hovedsikring, da hadde jeg heller bare gått for å holde meg under 15kW. Som bør være meget enkelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Med mindre jeg har misforstått da, og at man må legge sammen alle kapasitetsleddene. I så fall kan en fort spare inn noen grep i løpet av ikke altfor lang tid.

Vollis47

I sameiet vårt har vi nå stilt inn ladeboksene til å gi max 22 A på enfase. Foreløpig ser det ut til at alle 8 elbiler får ladet nok og at vi holder oss på et akseptabelt nivå. Er forberedt på at det nok ikke går like bra utover høsten og vinteren når snøsmeltevarmen kommer på.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Torb

#43
For Tibberkunder, og de tror jeg er mange her inne: Tibber jobber med en løsning der en kan sette maks ønsket effekt for anlegget i appen, ( feks 10 kw, evt 15 kw om vinteren og 5kw, evt 10 om sommeren) om det er optimalt i forhold til nettleietariffene din. Billadinga blir da formodentlig bufferen som senkes når maks nærmer seg. Det er mulig en kan oppnå dette allerede idag ved å justere verdien på hovedsikringa i Pulse, men jeg har ikke nok kunnskap om dette. Venter derfor i spenning på en enkel løsning.
Mercedes EQA 350 4Matic

arthur

Den nokså enkle løsningen finnes for min del allerede da jeg justerer ladingen på elbilen sittende i sofaen ved hjelp av mobilen tilpasset det øvrige forbruket i huset.  Har Easee ladeboks, men ikke kunde hos Tibber (eller planer om å bli det).
Og så legger man mest mulig av forbruket til tider av døgnet/uken da prisen er lavest, spesielt ser det ut som lørdag og søndag dag/ettermiddag. Da er jo også nettleien lavest så man kan faktisk ende opp med en bedre kompensasjon fra staten enn prisen man i snitt har betalt for strømmen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA