Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan møte den nye nettleien smartest mulig?

Startet av Radiobil1, onsdag 15. juni 2022, klokken 15:27

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Torb på tirsdag 09. august 2022, klokken 20:46
For Tibberkunder, og de tror jeg er mange her inne: Tibber jobber med en løsning der en kan sette maks ønsket effekt for anlegget i appen, ( feks 10 kw, evt 15 kw om vinteren og 5kw, evt 10 om sommeren) om det er optimalt i forhold til nettleietariffene din. Billadinga blir da formodentlig bufferen som senkes når maks nærmer seg. Det er mulig en kan oppnå dette allerede idag ved å justere verdien på hovedsikringa i Pulse, men jeg har ikke nok kunnskap om dette.
Man kan oppnå ca det samme med Pulse og innstilling for lastbalansering, men man vil oppnå mye lavere utnyttelsesgrad, siden det baserer seg på strømtrekket i de enkelte fasene, ikke effekt. Ser man på akkumulert forbruk inneværende time kan man justere seg inn mye nærmere.

Har laget tilsvarende i Node-Red med Home Assistant , men har litt trøbbel med Easee APIet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vurderer en elbil

Er det noen av dere med eldre hus som ikke har strømsparing innlagt som har sett på noe slikt?
https://tibber.com/no/store/produkt/futurehome-x-tibber

Dette kan integreres med Tibber og du kan sette egne styringsenheter på hver varmekabel og varmtvannsbereder.
Fossilbil

elektrolux

Sitat fra: Torb på tirsdag 09. august 2022, klokken 20:46
For Tibberkunder, og de tror jeg er mange her inne: Tibber jobber med en løsning der en kan sette maks ønsket effekt for anlegget i appen, ( feks 10 kw, evt 15 kw om vinteren og 5kw, evt 10 om sommeren) om det er optimalt i forhold til nettleietariffene din. Billadinga blir da formodentlig bufferen som senkes når maks nærmer seg. Det er mulig en kan oppnå dette allerede idag ved å justere verdien på hovedsikringa i Pulse, men jeg har ikke nok kunnskap om dette. Venter derfor i spenning på en enkel løsning.

What! Er ikke dette standard funksjonsiden "tidenes morgen" ?

Vi har i alle fall kunnet tilby slik regulering siden 2018 med vår serie ladestasjoner fra Myenergi

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vidar_S

Sitat fra: elektrolux på onsdag 10. august 2022, klokken 10:45
Sitat fra: Torb på tirsdag 09. august 2022, klokken 20:46
For Tibberkunder, og de tror jeg er mange her inne: Tibber jobber med en løsning der en kan sette maks ønsket effekt for anlegget i appen, ( feks 10 kw, evt 15 kw om vinteren og 5kw, evt 10 om sommeren) om det er optimalt i forhold til nettleietariffene din. Billadinga blir da formodentlig bufferen som senkes når maks nærmer seg. Det er mulig en kan oppnå dette allerede idag ved å justere verdien på hovedsikringa i Pulse, men jeg har ikke nok kunnskap om dette. Venter derfor i spenning på en enkel løsning.

What! Er ikke dette standard funksjonsiden "tidenes morgen" ?

Vi har i alle fall kunnet tilby slik regulering siden 2018 med vår serie ladestasjoner fra Myenergi

Tibber / Easee tilbyr en variant av dette per i dag ettersom man kan stille inn antall ampere som skal gjøres tilgjengelig for elbillading, men for 3 fas-anlegg kan det potensielt være litt knotete og det er den biten som løses ved å gi mulighet til å sette grenseverdier i watt istedenfor.

MyEnergi / Zappi har vel også kun muligheter for å sette denne begrensningen i ampere (gjorde kun et enkelt googlesøk, så jeg kan ha gått glipp av info her :) )?

elektrolux

Myenergi produktene er primært beregnet for 1 fase og da settes maks totalforbruk fra nettet i enten Ampere eller kW avhengig av firmware.

Usikker på 3 fase, og da snakker vi uansett TN nett, men det er nok maks totaleffekt som stilles inn og reguleres.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Torb

TIBBERT sin løsning er nå tilgjengelig for kunder som har lyst til å prøve. Ennå ikke gjort tilgjengelig for alle.
Mercedes EQA 350 4Matic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA