Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye felger/dekk

Startet av Ol'Musky, tirsdag 14. juni 2022, klokken 13:13

« forrige - neste »

Ol'Musky

Mottar model 3 long range ila juni med standard aero 18"
Synes turbinfelger i svart er mye kulere enn de

Lurte på om noen har noe erfaring med tredjepartsleverandører?
Har det noe å si for garanti på bilen feks?

Har sett på disse
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=259971034



thebadger

Har ikke noe å si på garanti, selv om noen verksteder prøver seg på det. Da er det produsent som er ansvarlig for å bevise at uoriginale felger har forårsaket skade.
Det er mange som kjører med Khan og PH felger, de er billige og greie.
Jeg har blitt frarådet khan av en felgreparatør så jeg kjøper ikke de til meg selv (men når jeg skriver det på forumet dukker det som regel opp noen som vil krangle med rådet jeg har fått av andre).

Handyman

Sitat fra: thebadger på tirsdag 14. juni 2022, klokken 15:45
Har ikke noe å si på garanti, selv om noen verksteder prøver seg på det. Da er det produsent som er ansvarlig for å bevise at uoriginale felger har forårsaket skade.
Det er mange som kjører med Khan og PH felger, de er billige og greie.
Jeg har blitt frarådet khan av en felgreparatør så jeg kjøper ikke de til meg selv (men når jeg skriver det på forumet dukker det som regel opp noen som vil krangle med rådet jeg har fått av andre).
Garantien bestemmer og styrer Tesla selv. Reklamasjonsretten derimot er lovfestet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

thebadger

Et lite tips Ol'Musky er også å ignorere kranglefantene på dette forumet, og spesielt etter inne på tesla-delen av forumet. Som du kan lese fra de utallige trådene så er det ingenting som ikke kan bli en prinsippsak

Ift. garanti og felg så står det ingenting om at garanti bortfaller ved å bytte felger, men det står at garantien ikke dekker uoriginale deler eller skader som følge av uoriginale deler. Helt standard vilkår. Altså dekkes ikke uoriginale felger av garantien, men alle de andre delene av bilen som er originalt dekkes fortsatt.
Garantivilkårne er tilgjengelige i følgende lenke, i tilfelle du foretrekker å lese selv istedenfor å velge hvilken fremmed på et nettforum du vil stole på  :D
https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/tesla-new-vehicle-limited-warranty-no-no.pdf

Radial

Så lenge 3.parts felgene er innenfor kravene
til felger nevnt i kjøretøyforskriftene, kan man umulig slite med garanti med resten av bilen hos Tesla.

Men naturlig vis vil ikke dekk og felger kjøpt hos andre dekkes av Tesla, da må man dit man kjøpte de😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ol'Musky

Sitat fra: thebadger på tirsdag 14. juni 2022, klokken 15:45
Har ikke noe å si på garanti, selv om noen verksteder prøver seg på det. Da er det produsent som er ansvarlig for å bevise at uoriginale felger har forårsaket skade.
Det er mange som kjører med Khan og PH felger, de er billige og greie.
Jeg har blitt frarådet khan av en felgreparatør så jeg kjøper ikke de til meg selv (men når jeg skriver det på forumet dukker det som regel opp noen som vil krangle med rådet jeg har fått av andre).

Okei, hva er det med Khan som er ille? Har du evt. noen alternativer som du mener er bedre?

Sitat fra: thebadger på tirsdag 14. juni 2022, klokken 23:03
Et lite tips Ol'Musky er også å ignorere kranglefantene på dette forumet, og spesielt etter inne på tesla-delen av forumet. Som du kan lese fra de utallige trådene så er det ingenting som ikke kan bli en prinsippsak

Ift. garanti og felg så står det ingenting om at garanti bortfaller ved å bytte felger, men det står at garantien ikke dekker uoriginale deler eller skader som følge av uoriginale deler. Helt standard vilkår. Altså dekkes ikke uoriginale felger av garantien, men alle de andre delene av bilen som er originalt dekkes fortsatt.
Garantivilkårne er tilgjengelige i følgende lenke, i tilfelle du foretrekker å lese selv istedenfor å velge hvilken fremmed på et nettforum du vil stole på  :D
https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/tesla-new-vehicle-limited-warranty-no-no.pdf

Takk skal du ha :D

Sitat fra: Radial på onsdag 15. juni 2022, klokken 06:26
Så lenge 3.parts felgene er innenfor kravene
til felger nevnt i kjøretøyforskriftene, kan man umulig slite med garanti med resten av bilen hos Tesla.

Men naturlig vis vil ikke dekk og felger kjøpt hos andre dekkes av Tesla, da må man dit man kjøpte de😜
Ja den ser jeg, lurte mest på kvaliteten til de jeg har funnet og om de vil holde
Første gang jeg kjøper bil i denne prisklassen, så vil ikke gjøre noe dumt

Hideyowife

Har kjøpt felger og dekk hos Megahjul siden 2016. Kjøpte også felger til vår M3 der ifjor. 18" felgpakke med kryssbytte av dekk slik at Aerofelgene ble vinterdekk og sommerdekk på litt penere felger. Hadde også lyst å gå for 19 eller 20, men denne gangen trumfet komfort og best mulig rekkevidde alt annet for vår del. Veldig fornøyd med valget nå som sommerfelgene endelig er på  :angel:
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Ol'Musky

Sitat fra: Hideyowife på onsdag 15. juni 2022, klokken 09:26
Har kjøpt felger og dekk hos Megahjul siden 2016. Kjøpte også felger til vår M3 der ifjor. 18" felgpakke med kryssbytte av dekk slik at Aerofelgene ble vinterdekk og sommerdekk på litt penere felger. Hadde også lyst å gå for 19 eller 20, men denne gangen trumfet komfort og best mulig rekkevidde alt annet for vår del. Veldig fornøyd med valget nå som sommerfelgene endelig er på  :angel:

Har også sjekket ut megahjul og etter å ha bladd litt på forumet har også de fått litt div omtale. Nå er det jo riktig som nevnt tidligere her at det meste virker som å bli en prinsippsak.

Fått med meg at det er forskjell på 19" og 18" i komfort, men vi er samboere på 28 år som ikke er vant med å kjøre så god bil uansett. Og på rekkevidde virker det ikke som det er nevneverdig forskjell når jeg tester ulike ruter på abetterrouteplanner feks. Stopper på de samme ladestoppene og må kun være der et par minutter lengre med 19".
Hvilke felger valgte du? Er egentlig utseendet som er viktigst. Er ikke så fan av aero med caps på, men tenker de er greie å ha på vinterdekkene i alle fall

thebadger

Sitat fra: Ol'Musky på onsdag 15. juni 2022, klokken 07:35
Okei, hva er det med Khan som er ille? Har du evt. noen alternativer som du mener er bedre?
Felgreparatøren jeg snakket med sa at de har hatt uforholdsvis mange khan-felger med feil, han mente at de ikke var sterke nok til 2 tonn bil med bøttevis av hestekrefter og dreiemoment.
Han anbefalte Zito til meg, så jeg endte opp med å kjøpe det (ikke hos ham).

Det er jo ikke så mye statistikk å vise til, men det er det eneste fagrådet jeg har fått så jeg velger å stole på det frem til noen overbeviser meg om noe annet. Det er jo nok av felger å velge i, og de fleste har laget en eller annen turbin-variant.

Ol'Musky

Sitat fra: thebadger på onsdag 15. juni 2022, klokken 11:17
Sitat fra: Ol'Musky på onsdag 15. juni 2022, klokken 07:35
Okei, hva er det med Khan som er ille? Har du evt. noen alternativer som du mener er bedre?
Felgreparatøren jeg snakket med sa at de har hatt uforholdsvis mange khan-felger med feil, han mente at de ikke var sterke nok til 2 tonn bil med bøttevis av hestekrefter og dreiemoment.
Han anbefalte Zito til meg, så jeg endte opp med å kjøpe det (ikke hos ham).

Det er jo ikke så mye statistikk å vise til, men det er det eneste fagrådet jeg har fått så jeg velger å stole på det frem til noen overbeviser meg om noe annet. Det er jo nok av felger å velge i, og de fleste har laget en eller annen turbin-variant.

Okei takk for info! Skal sjekke ut Zito også.
Er litt det jeg tenker på ja, om felgene faktisk tåler den tunge bilen.

Hideyowife

Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Hideyowife

Sitat fra: Ol'Musky på onsdag 15. juni 2022, klokken 10:07
Sitat fra: Hideyowife på onsdag 15. juni 2022, klokken 09:26
Har kjøpt felger og dekk hos Megahjul siden 2016. Kjøpte også felger til vår M3 der ifjor. 18" felgpakke med kryssbytte av dekk slik at Aerofelgene ble vinterdekk og sommerdekk på litt penere felger. Hadde også lyst å gå for 19 eller 20, men denne gangen trumfet komfort og best mulig rekkevidde alt annet for vår del. Veldig fornøyd med valget nå som sommerfelgene endelig er på  :angel:

Har også sjekket ut megahjul og etter å ha bladd litt på forumet har også de fått litt div omtale. Nå er det jo riktig som nevnt tidligere her at det meste virker som å bli en prinsippsak.

Fått med meg at det er forskjell på 19" og 18" i komfort, men vi er samboere på 28 år som ikke er vant med å kjøre så god bil uansett. Og på rekkevidde virker det ikke som det er nevneverdig forskjell når jeg tester ulike ruter på abetterrouteplanner feks. Stopper på de samme ladestoppene og må kun være der et par minutter lengre med 19".
Hvilke felger valgte du? Er egentlig utseendet som er viktigst. Er ikke så fan av aero med caps på, men tenker de er greie å ha på vinterdekkene i alle fall

Med tanke på kupestøy i Model 3 er jeg overlykkelig for at vi ikke økte til 19". Det bråker mye på motorvei. Er vel det eneste vi ikke er så fornøyd med
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Ol'Musky

Sitat fra: Hideyowife på onsdag 15. juni 2022, klokken 14:45
Sitat fra: Ol'Musky på onsdag 15. juni 2022, klokken 10:07
Sitat fra: Hideyowife på onsdag 15. juni 2022, klokken 09:26
Har kjøpt felger og dekk hos Megahjul siden 2016. Kjøpte også felger til vår M3 der ifjor. 18" felgpakke med kryssbytte av dekk slik at Aerofelgene ble vinterdekk og sommerdekk på litt penere felger. Hadde også lyst å gå for 19 eller 20, men denne gangen trumfet komfort og best mulig rekkevidde alt annet for vår del. Veldig fornøyd med valget nå som sommerfelgene endelig er på  :angel:




Har også sjekket ut megahjul og etter å ha bladd litt på forumet har også de fått litt div omtale. Nå er det jo riktig som nevnt tidligere her at det meste virker som å bli en prinsippsak.

Fått med meg at det er forskjell på 19" og 18" i komfort, men vi er samboere på 28 år som ikke er vant med å kjøre så god bil uansett. Og på rekkevidde virker det ikke som det er nevneverdig forskjell når jeg tester ulike ruter på abetterrouteplanner feks. Stopper på de samme ladestoppene og må kun være der et par minutter lengre med 19".
Hvilke felger valgte du? Er egentlig utseendet som er viktigst. Er ikke så fan av aero med caps på, men tenker de er greie å ha på vinterdekkene i alle fall

Med tanke på kupestøy i Model 3 er jeg overlykkelig for at vi ikke økte til 19". Det bråker mye på motorvei. Er vel det eneste vi ikke er så fornøyd med

Bråker mye sammenlignet med elbiler da? For vi kommer som sagt fra bensin, og ikke særlig nye. Har testet svigers E-tron, og har forstått at model 3 ikke er like stille som den, men det forventer jeg heller ikke.
Siste vi brukte på langtur var en 10 år gammel bensindrevet Mitsubishi Outlander, så tenker 19" uansett blir stillere enn den  :D

Radial

Du kan ikke sammenligne bråk fra bensin/diesel mot elektrisk. Bensin og diesel motorer tilfører en viss støy som filtrer bort (i øret) andre lyder.

I Tesla Y LR er det betydelig med hjulstøy på grov asfalt, selv med 19" og noe av det mest stillegående (på papiret) dekket på markedet (Hankook).
Tesla 3 er litt mer lukket enn Y, så den vil bli noe bedre med dette alene, men dekka er de samme (Hankook Ventus S1 evo3 EV).
Denne hjulstøyen må ikke undervurderes, for den blir veldig fremtredende når motorlydene forsvinner 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Hideyowife

Jeg sammenligner kupestøy til andre elbiler og ikke fossilt. Model 3 har merkbart mer støy i kupeen enn alle de andre elbilene vi har eid siden 2015. Nå kaster jeg stein i glasshus, men Model Y er rett og slett helt forferdelig på kupestøy. Vi vurderte å bytte I3 neste år med en Model Y, men den er ikke aktuelt etter prøve kjøring. Vi reiser på lang norgesferie i sommer med M3 så støyen er til å leve med, men skulle gjerne ønsket at den var noen db lavere. Bilen er såpass bra på alt annet også så det veier jo opp noe  :+1:
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA