Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye felger/dekk

Startet av Ol'Musky, tirsdag 14. juni 2022, klokken 13:13

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: Hideyowife på torsdag 16. juni 2022, klokken 12:08
Jeg sammenligner kupestøy til andre elbiler og ikke fossilt. Model 3 har merkbart mer støy i kupeen enn alle de andre elbilene vi har eid siden 2015. Nå kaster jeg stein i glasshus, men Model Y er rett og slett helt forferdelig på kupestøy. Vi vurderte å bytte I3 neste år med en Model Y, men den er ikke aktuelt etter prøve kjøring. Vi reiser på lang norgesferie i sommer med M3 så støyen er til å leve med, men skulle gjerne ønsket at den var noen db lavere. Bilen er såpass bra på alt annet også så det veier jo opp noe  :+1:

Det er rart på tb sin 1000km test av model y P så sier han at støydempingen i kabin er bra, nesten på nivå med e-tron
Model 3 2019 LR Rwd

Hallgrim86

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 16. juni 2022, klokken 12:32
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 16. juni 2022, klokken 12:08
Jeg sammenligner kupestøy til andre elbiler og ikke fossilt. Model 3 har merkbart mer støy i kupeen enn alle de andre elbilene vi har eid siden 2015. Nå kaster jeg stein i glasshus, men Model Y er rett og slett helt forferdelig på kupestøy. Vi vurderte å bytte I3 neste år med en Model Y, men den er ikke aktuelt etter prøve kjøring. Vi reiser på lang norgesferie i sommer med M3 så støyen er til å leve med, men skulle gjerne ønsket at den var noen db lavere. Bilen er såpass bra på alt annet også så det veier jo opp noe  :+1:

Det er rart på tb sin 1000km test av model y P så sier han at støydempingen i kabin er bra, nesten på nivå med e-tron

MYP: 65.2 - 67.3 - 69.5 - Pirelli sommerhjul
E55: 60 - 63 - 65.8 - Nokian R3 Suv (dere som har eid vet hva jeg snakker om)
MYP AVG: 67
E55 AVG: 62

TBs egne målinger.

Handyman

Om jeg sammenlikner vår mars -19 TM3 (18") med min aug. -21 TMY (Gemini) så er helt klart Y stillere enn 3.
Jeg påstår ikke at Y er stille, bare at den er merkbart stillere enn 3ern vi hadde.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

#18
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 16. juni 2022, klokken 12:32
Det er rart på tb sin 1000km test av model y P så sier han at støydempingen i kabin er bra, nesten på nivå med e-tron

Da må Tesla ha gjort veldig store grep mtp støydemping siden Y LR. På jevn god asfalt i rett temperatur kan selv moderat støydempede biler oppleves stillegående. 
Men – så kommer forholdene hvor ikke alt er gunstig og forskjellene kommer tydelig frem, være seg dekkstøy eller vindstøy.

Hva som er godt nok er helt individuelt, men det preges av om en vil ha bilen og hva man er vant med. Jeg synes jo Model S og Model X var gode nok når jeg hadde dem, men hopper jeg fra eksempelvis EQC over i bekjent sin Model S er forskjellene store. Ditto om jeg kjører et familiemedlem sin Model Y. Merker umiddelbart tydelig forskjell, når forholdene ikke er gode. Gode forhold er eksempelvis vinterhjul i vårlige temperaturer, nye dekk istedenfor gamle, jevn asfalt, ny asfalt, hastighetsbetinget mm.

I EQC`en kunne jeg hviske til baksetepassasjerer i 110+. E-tron er vel omtrent på nivå med den, og det kan på ingen måte sammenlignes med Model Y.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hallgrim86

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. juni 2022, klokken 12:52
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 16. juni 2022, klokken 12:32
Det er rart på tb sin 1000km test av model y P så sier han at støydempingen i kabin er bra, nesten på nivå med e-tron

Da må Tesla ha gjort veldig store grep mtp støydemping siden Y LR. På jevn god asfalt i rett temperatur kan selv moderat støydempede biler oppleves stillegående. 
Men – så kommer forholdene hvor ikke alt er gunstig og forskjellene kommer tydelig frem, være seg dekkstøy eller vindstøy.

Hva som er godt nok er helt individuelt, men det preges av om en vil ha bilen og hva man er vant med. Jeg synes jo Model S og Model X var gode nok når jeg hadde dem, men hopper jeg fra eksempelvis EQC over i bekjent sin Model S er forskjellene store. Ditto om jeg kjører et familiemedlem sin Model Y. Merker umiddelbart tydelig forskjell, når forholdene ikke er gode. Gode forhold er eksempelvis vinterhjul i vårlige temperaturer, nye dekk istedenfor gamle, jevn asfalt, ny asfalt, hastighetsbetinget mm.

I EQC`en kunne jeg hviske til baksetepassasjerer i 110+. E-tron er vel omtrent på nivå med den, og det kan på ingen måte sammenlignes med Model Y.

Det er også merkelig at TB som mener det er på nivå med Etron når hans egne målinger viser en 5db forskjell på gjennomsnittlig støy, og det med Etron på grove vinterdekk (R3).

Litt kort om DB og lydstyrke:

"Går du fra 85 dB til 88 dB har du doblet lydvolumet, noe som halverer tiden ørene dine kan utsettes for dette lydnivået uten å ta skade!"

Her er det altså snakk om ca 5 db som utgjør en stor forskjell. Så om Etron og MYP er på nivå med hverandre må TBs utsagn stemme, og de dB målingene jeg har sett (Car and driver, Inside EV News, Teslabjørn) må være feil.

Jeg må altså luke ut alle fakta og stole kun på TB om dette skal stemme.

Hideyowife

#20
E-tron er milevis bedre på kupestøy enn MY haha. Kjørte nettopp e-tron 50 til elbilmessa på Lillestrøm. På kupestøy er de ikke i samme liga engang. Jeg snakker om støy i hastigheter over 90 km/t vel og merke. Ikke bykjøring.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Radial

Akkurat TB sine formeninger om støy må man ta med en klype salt. Han kom ikke rett fra en eTron inn i Y eller YP, man har derfor ikke grunnlag for å sammenligne.
Men tallene lyver ikke.

Digget mye med eTron, men 650k for en bil med elektriske seter, vinterdekk og bare 25mil rekkevidde vinterstid ble for dårlig.

Har kjørt Model 3 LR fra 2019 som lånebil hos Tesla en gang, og den støyet absolutt en del, men på mye høyere frekvenser som ikke plager ørene like mye. Satt Pilot sport 4 dekk på den.
På Y'en vår er det en dypere romling som er plagsom på lange turer (undertegne reagerer dog på slike frekvenser), så jeg blir å røske ut bagasjerommet og kle inn det meste i butyl&noise foam når jeg finner tid&mulighet.

Super fornøyd med vår Y generelt ellers, og hadde gledelig bytta ut MG'n med en Model3 SR/RWD om ikke prisene og leveringstidene hadde skutt slik i været.
Men støysvak vet jeg den ikke er, så mest mulig gummi er nok lurt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ol'Musky

Sitat fra: Radial på torsdag 16. juni 2022, klokken 11:27
Du kan ikke sammenligne bråk fra bensin/diesel mot elektrisk. Bensin og diesel motorer tilfører en viss støy som filtrer bort (i øret) andre lyder.

I Tesla Y LR er det betydelig med hjulstøy på grov asfalt, selv med 19" og noe av det mest stillegående (på papiret) dekket på markedet (Hankook).
Tesla 3 er litt mer lukket enn Y, så den vil bli noe bedre med dette alene, men dekka er de samme (Hankook Ventus S1 evo3 EV).
Denne hjulstøyen må ikke undervurderes, for den blir veldig fremtredende når motorlydene forsvinner 🙂

Har lest litt om Y ja, skal hente neste fredag. Tenker det blir 18" turbin fra megahjul som nevnt over her da hvis hjulstøyen er såpas "ille"
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 16. juni 2022, klokken 12:08
Jeg sammenligner kupestøy til andre elbiler og ikke fossilt. Model 3 har merkbart mer støy i kupeen enn alle de andre elbilene vi har eid siden 2015. Nå kaster jeg stein i glasshus, men Model Y er rett og slett helt forferdelig på kupestøy. Vi vurderte å bytte I3 neste år med en Model Y, men den er ikke aktuelt etter prøve kjøring. Vi reiser på lang norgesferie i sommer med M3 så støyen er til å leve med, men skulle gjerne ønsket at den var noen db lavere. Bilen er såpass bra på alt annet også så det veier jo opp noe  :+1:

Støyen filtreres vel bort om man kjører litt musikk eller podcast uansett?
Vi har normalt 1-3 turer fra Oslo-Nordmøre i året pga familie og hytter der, og liker generelt å kjøre litt.

Ol'Musky

Sitat fra: Hideyowife på torsdag 16. juni 2022, klokken 13:08
E-tron er milevis bedre på kupestøy enn MY haha. Kjørte nettopp e-tron 50 til elbilmessa på Lillestrøm. På kupestøy er de ikke i samme liga engang. Jeg snakker om støy i hastigheter over 90 km/t vel og merke. Ikke bykjøring.

Blir fort over 100 km/t på de strekningene vi kjører ja
Virker som du har god peiling på det her

Når jeg velger TPMS på megahjul får jeg opp to valg som jeg linker under. Har det noe å si hvilken av de jeg velger?

TPMS ZAX 433/315 Mhz -PROGRAM BLACK/GUNMETAL/SILVER (1990 NOK)
Vare: TPMSCUBPROGRAM
TPMS BLE 2021-UP - IN STOCK, ONLY FOR COMPLETE WHEEL SETS (3680 NOK)
Vare: TESLATPMSBLE

thebadger

Sitat fra: Ol'Musky på torsdag 16. juni 2022, klokken 15:43
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 16. juni 2022, klokken 13:08
E-tron er milevis bedre på kupestøy enn MY haha. Kjørte nettopp e-tron 50 til elbilmessa på Lillestrøm. På kupestøy er de ikke i samme liga engang. Jeg snakker om støy i hastigheter over 90 km/t vel og merke. Ikke bykjøring.

Blir fort over 100 km/t på de strekningene vi kjører ja
Virker som du har god peiling på det her

Når jeg velger TPMS på megahjul får jeg opp to valg som jeg linker under. Har det noe å si hvilken av de jeg velger?

TPMS ZAX 433/315 Mhz -PROGRAM BLACK/GUNMETAL/SILVER (1990 NOK)
Vare: TPMSCUBPROGRAM
TPMS BLE 2021-UP - IN STOCK, ONLY FOR COMPLETE WHEEL SETS (3680 NOK)
Vare: TESLATPMSBLE
Du skal ha sistnevnte, BLE er forkortelse for Bluetooth Low Energy, det var en standard de gikk over til fra 2021-modellene

Ol'Musky

Sitat fra: thebadger på torsdag 16. juni 2022, klokken 17:59
Sitat fra: Ol'Musky på torsdag 16. juni 2022, klokken 15:43
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 16. juni 2022, klokken 13:08
E-tron er milevis bedre på kupestøy enn MY haha. Kjørte nettopp e-tron 50 til elbilmessa på Lillestrøm. På kupestøy er de ikke i samme liga engang. Jeg snakker om støy i hastigheter over 90 km/t vel og merke. Ikke bykjøring.

Blir fort over 100 km/t på de strekningene vi kjører ja
Virker som du har god peiling på det her

Når jeg velger TPMS på megahjul får jeg opp to valg som jeg linker under. Har det noe å si hvilken av de jeg velger?

TPMS ZAX 433/315 Mhz -PROGRAM BLACK/GUNMETAL/SILVER (1990 NOK)
Vare: TPMSCUBPROGRAM
TPMS BLE 2021-UP - IN STOCK, ONLY FOR COMPLETE WHEEL SETS (3680 NOK)
Vare: TESLATPMSBLE
Du skal ha sistnevnte, BLE er forkortelse for Bluetooth Low Energy, det var en standard de gikk over til fra 2021-modellene
Mye bra tips og kunnskap her. Takk skal du ha!  :D

Hideyowife

Sitat fra: Ol'Musky på torsdag 16. juni 2022, klokken 15:43
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 16. juni 2022, klokken 13:08
E-tron er milevis bedre på kupestøy enn MY haha. Kjørte nettopp e-tron 50 til elbilmessa på Lillestrøm. På kupestøy er de ikke i samme liga engang. Jeg snakker om støy i hastigheter over 90 km/t vel og merke. Ikke bykjøring.

Blir fort over 100 km/t på de strekningene vi kjører ja
Virker som du har god peiling på det her

Når jeg velger TPMS på megahjul får jeg opp to valg som jeg linker under. Har det noe å si hvilken av de jeg velger?

TPMS ZAX 433/315 Mhz -PROGRAM BLACK/GUNMETAL/SILVER (1990 NOK)
Vare: TPMSCUBPROGRAM
TPMS BLE 2021-UP - IN STOCK, ONLY FOR COMPLETE WHEEL SETS (3680 NOK)
Vare: TESLATPMSBLE

Du får også kjøpt disse direkte hos Tesla. De ligger ikke i shop men om du ringer de får du kjøpt de. Jeg hentet i Drammen ifjor høst og tok med til Megahjul som brukte disse.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015


Vaduz

Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 16. juni 2022, klokken 13:05
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. juni 2022, klokken 12:52
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 16. juni 2022, klokken 12:32
Det er rart på tb sin 1000km test av model y P så sier han at støydempingen i kabin er bra, nesten på nivå med e-tron

Da må Tesla ha gjort veldig store grep mtp støydemping siden Y LR. På jevn god asfalt i rett temperatur kan selv moderat støydempede biler oppleves stillegående. 
Men – så kommer forholdene hvor ikke alt er gunstig og forskjellene kommer tydelig frem, være seg dekkstøy eller vindstøy.

Hva som er godt nok er helt individuelt, men det preges av om en vil ha bilen og hva man er vant med. Jeg synes jo Model S og Model X var gode nok når jeg hadde dem, men hopper jeg fra eksempelvis EQC over i bekjent sin Model S er forskjellene store. Ditto om jeg kjører et familiemedlem sin Model Y. Merker umiddelbart tydelig forskjell, når forholdene ikke er gode. Gode forhold er eksempelvis vinterhjul i vårlige temperaturer, nye dekk istedenfor gamle, jevn asfalt, ny asfalt, hastighetsbetinget mm.

I EQC`en kunne jeg hviske til baksetepassasjerer i 110+. E-tron er vel omtrent på nivå med den, og det kan på ingen måte sammenlignes med Model Y.

Det er også merkelig at TB som mener det er på nivå med Etron når hans egne målinger viser en 5db forskjell på gjennomsnittlig støy, og det med Etron på grove vinterdekk (R3).

Litt kort om DB og lydstyrke:

"Går du fra 85 dB til 88 dB har du doblet lydvolumet, noe som halverer tiden ørene dine kan utsettes for dette lydnivået uten å ta skade!"

Her er det altså snakk om ca 5 db som utgjør en stor forskjell. Så om Etron og MYP er på nivå med hverandre må TBs utsagn stemme, og de dB målingene jeg har sett (Car and driver, Inside EV News, Teslabjørn) må være feil.

Jeg må altså luke ut alle fakta og stole kun på TB om dette skal stemme.

Å gå fra 85 til 88db er enormt ja, fordi 85db Allerede er høyere enn kabinstøyen i et fly. Øret ha et ekstremt spenn i volum det fanger opp, og vår subjektive volumforståelse passer best med en logaritmisk skala, så selv om lydintensiteten dobles, så høres det bare litt høyere ut. I de lavere områdene blir forskjellene i intensitet ganske små ettersom 10x1000 (fra 30-40db) er mye mindre enn 10x100000000 (80-90db).

Uansett er lyd veldig subjektivt så man får jo bare prøve. Selv synes jeg alle biler støyer alt for mye i motorveifart og bruker alltid aktiv lyddemping i hodetelefoner eller AirPods pro på tur.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA