Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-3008

Startet av 1317142119, mandag 13. juni 2022, klokken 11:12

« forrige - neste »

1317142119

Peugeot sin familie-SUV 3008 er en av de mest populære bilene til Peugeot - både i Norge og resten av Europa. SUVen den fremstår som i dag, kom på markedet i 2016 og fikk en facelift i 2020. I dag er disse kun tilgjengelig som bensin, diesel og hybrid.

Det har derimot vært rykter i flere år nå om at neste generasjon 3008 skal bli elbil. Antakelig med navnet e-3008, dersom den følger navnestandarden til de andre elpersonbilene til Peugeot. I og med at den forventes på markedet i 2023 (som 2024-modell), så er det kanskje på tide å begynne å glede seg med rykter?

* Det er nevnt at bilen skal lanseres på den nye STLA-Medium-plattformen. Dette er Stellantis sin nye plattform for de de selv kaller "premium elbiler" i C og D-segmentet. Det de selv omtaler som "entry level" biler i C-segmentet skal på STLA-Small-plattformen, men 3008 er ikke en såkalt "entry level" bil. Derimot en bil med høy grad av luksusfaktor hvis man slår til på utstyrslisten (ikke bare til Peugeot å være, men generelt sammenlignet med andre produsenters biler i C-segmentet). 3008 er en bil Stellantis satser mye på, også dagens fossile modell.
* Stellantis sier selv at bilen skal være best på markedet hva angår forbruk innenfor sitt segment (naturlig da å se på forbruket til Tesla Model Y og BMW iX3, som vel er de beste på forbruk i dag innenfor samme størrelse)
* Plattformen til e-3008 tilsier et batteri på mellom 87 og 104 kWt, samtidig som Stellantis er sitert på at STLA-Medium-plattformen skal klare over 700 km rekkevidde (tall for STLA-Smal og Large: hhv. over 500 og over 800 km). Dette er altså tall for plattformen, ikke e-3008 spesifikt. En plattform kan som kjent justeres etter størrelsen på bilen. Gitt at 3008 er en kompakt familiebil, så er det naturlig å anta at e-3008 får en batteripakke i nedre del. Da er det kanskje lov å håpe på rundt 600 km WLTP-rekkevidde?
* Det som kanskje er mest interessant, er at STLA-Medium ikke er låst til én arkitektur, men kan bygges med flere. Hvorav den ene er 800V-arkitektur. Her kan man krysse fingrene for at Peugeot sin familiebilsuksess utstyres med 800V i stedet for 400V.
* Batteripakken utvikles av Automotive Cells Company, et selskap som eies av bl.a. Stellantis og Mercedes (noe som er bra for oss i Norge - gitt at Bertel O. Steen er importør av begge disse merkene og da forhåpentligvis vil ha spisskompetanse på batteriene).

Ellers har Bil forsøkt seg på en render av hvordan den nye bilen ser ut:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Kilder: BilNorge, Automotive Cells Company, TopElectricSUV og Stellantis EV Day 2021.

Daniel_0007

Ny info har kommet ut nå at den blir avslørt andre halvdel 2023 med leveringer trolig over nyttår. Men jeg tipper den blir dyr typ 600 000 for 4x4 utgaven, ny plattform og større batteri enn de elbilene de har idag.

https://www.autoexpress.co.uk/peugeot/359549/peugeot-plots-5-new-electric-cars-2025-under-new-e-lion-project

SitatIn the second half of 2023, Peugeot's first ground-up electric car will hit the road in the shape of the e-3008. With a choice of three powertrain options - including a dual-motor four-wheel drive version - the STLA Medium-based family crossover will be able to cover up to 434 miles on a single charge. A new e-5008 will follow shortly afterwards, also riding on STLA underpinnings.
Model 3 2019 LR Rwd

1317142119

Gledelige nyheter at katta endelig er ute av sekken. Det har vært lenge å vente, siden ryktene først oppstod i fjor :)

Og det ser ut til at ryktene stemte rimelig bra. BilNorge melder 700 km rekkevidde, noe som må sies å være svært bra i dagens marked. Kan selvfølgelig hende det kommer facelifter av andre eksisterende bilmodeller ila året med tilsvarende rekkevidde, men det er tross alt bare bra for alle elbilkunder. Mer å velge i.

Også veldig gledelig at det er STLA-Medium-plattformen, som er en ren elbilplattform. Peugeot har, som noen få andre produsenter, skjønt at det ikke er vits i å lage bastarder som skal dekke alle behov (fossilt og el).

Det jeg er mest spent på, er hvorvidt det stemmer at 3008 blir en slags kupé og 5008 blir vanlig SUV. For dette er angivelig e-3008 på vintertest før jul:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeg tror dette kommer til å bli kjempebra jeg.

Daniel_0007

Bilen vises i september men har kommet ut info om interiøret idag, ser lekkert ut men ikke helt fan av den ps2/Porsche aktige senter konsollen.
https://www.peugeot.no/merke/om-oss/nyheter/generelt/peugeot-e-3008-far-svevende-skjerm.html?fbclid=IwAR0xJhF_9wWj4qmcrTZ6bqfxW7J1svZI3SnmkGmZMmqrLSlKH7BQLjt252w


Model 3 2019 LR Rwd

1317142119

Helt nydelig interiør. Unektelig lekkert. Franskmennene er både trendsettere og kan design. Det gjelder ikke bare Peugeot.

Må for øvrig le litt av hvor liten kjennskap Elbilforeningen har til merkevaren Peugeot:
SitatDet er lett å glemme at Peugeot befinner seg i den billige prisklassen når du setter deg inn i bilen.
:laugh:

Electric cars in Norway

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 14. juni 2023, klokken 15:51Helt nydelig interiør. Unektelig lekkert. Franskmennene er både trendsettere og kan design. Det gjelder ikke bare Peugeot.

Må for øvrig le litt av hvor liten kjennskap Elbilforeningen har til merkevaren Peugeot:
SitatDet er lett å glemme at Peugeot befinner seg i den billige prisklassen når du setter deg inn i bilen.
:laugh:
Enig. Dt er lett å bli frankofil inne i den bilen...👍

Daniel_0007

Med tanke på at nye 308 koster like mye som en model y og ariya så vil ikke si at Peugeot ligger i billige prisklassen. Kan se for meg at denne blir en dyr bil typ starte på 500 000.
Model 3 2019 LR Rwd

Daniel_0007

#7
Da er den offisielt lansert, specs ser bra ut, er til salgs fra Februar neste år. Artig at den har v2l og, ikke mange elbiler som har det utenom de asiatiske.

SitatExtended electrical functions
 

V1G or Smart Charging function
This function is compatible with energy supplier services and adjusts the time and power at which the battery of the new PEUGEOT E-3008 is charged in order to optimise charging costs.

V2L (Vehicle to Load) function
This very practical feature gives customers the option of powering an electrical device via the new PEUGEOT E-3008's high-voltage battery. For example, to charge an electric bicycle or operate an electrical appliance. The system can supply up to 3kW and 16A.


SitatThere are three technical definitions (WLTP cycle under approval) of the high-voltage battery:

Range of 525km with 73kWh,
Dual Motor with range of 525km with 73kWh,
Long Range of 700km with 98kWh.

Fast charging
The charging socket on the left rear wing offers Mode 2/3 (alternating current) and Mode 4 (direct current) connections.

For AC charging, two types of on-board charger are available to suit all customer uses and charging solutions, with an 11kW three-phase charger as standard and a 22kW three-phase charger as an option.

For DC recharging, via superchargers, the Mode 4 socket on the new E-3008 accepts a power rating up to 160kW, enabling the E-3008's standard range battery to be recharged from 20% to 80% in 30 minutes for the standard range version, and less than 30 minutes for the Long-Range version.


https://www.media.stellantis.com/em-en/peugeot/press/new-peugeot-e-3008-next-level-electric-fastback-suv
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

#8
Kult, da er set bare å vente på en e-5008 med store batteriet og awd!
https://insideevs.com/news/686217/peugeot-e-3008-2024-debut-specs-details-interior/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Hm, hvorfor er det ikke en LR med AWD?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Noen som vet noe om taklast-kapasitet her? Og stemmer det at denne ikke får frunk?

PFT for svar! :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på onsdag 13. september 2023, klokken 11:30Noen som vet noe om taklast-kapasitet her? Og stemmer det at denne ikke får frunk?

PFT for svar! :)

Aner ikke om taklast men ingen frunk stemmer nok, samme som hos renault, forhjulstrekk og dårlig pakning foran så har man ikke plass til frunk men man får da mer plass bak med mindre man skal ha awd versjonen.
Model 3 2019 LR Rwd

Daniel_0007

https://www.topgear.com/car-reviews/peugeot/e-3008

7 av 10 hos top gear, prisen i Norge kommer ikke før januar/februar neste år men er allerede til salgs i England, prisen er 50 000£ for gt line fwd, model y rwd er til sammenligning 45 000£.
Så tipper prisen her i Norge bikker fort 500 000, ser ikke ut som 4x4 ikke kommer før på slutten av 2024, kanskje 2025.
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

https://www.bilnorge.no/e-3008-peugeot/peugeot-e-3008-na-er-startprisen-klar/4077223

Prisene blir fra 428.000.

Innstegsmodellen får en motor med 210 hestekrefter. Denne bilen får forhjulsdrift, et batteri med nettostørrelse på 73 kWt og en rekkevidde på opptil 525 kilometer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Daniel_0007

Syns den er litt for overprisa med mindre man klarer seg med ribbet utgave, tipper de kjører nok kampanjer etter hvert.
Får se om det blir kjøp her nærmere sommeren.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA