Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner

Startet av Bmw_Tryne, torsdag 12. mai 2022, klokken 11:43

« forrige - neste »

filtvet

Snart like greit å kjøpe en billig, brukt hybrid ja...

Tesla 3 koster mer enn 500.000 om du vil ha en LR og vinterdekk + hengerfeste. Ca 570. I det hele tatt virker det som om de fleste gode alternativer til ICE biler koster over 500.....

vinterdekk

Blir tilskuddet tildelt bilkjøperen direkte eller trukket fra hos forhandler? Dette kan jo påvirke hvor mye egenkapital man må ha for å komme litt bedre ut med lånet. Vanligvis blir nominell rente mye bedre ved 35% egenkapital, men visst jeg må ta høyde for momsen i tillegg må jeg spare mer.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

elektro

#3
Dette forslaget virker helt natta, og er et dobbelt løftebrudd! De går både vekk fra modellen med momsfritak og senker innslagspunktet for støtte. I en tid da alt blir dyrere, ikke minst basale behov som mat, strøm og rente (bolig). Her hadde man et forslag på bordet som det var allmenn aksept for, selv om det ble utformet i en annen tid, og innslagspunktet heller burde vært økt. Hvorfor ikke bare sitte stille i båten og si at dette kommer fra 2023? Eller aller helst 2024, pga. de store leveranseproblemene?

Nå tror jeg det ikke blir sånn at veldig mange færre vil kjøpe elbil pga. at bilene blir noen prosent dyrere enn det opprinnelige forslaget, men hvorfor tukle ytterligere med dette for å få inn noen få kroner ekstra? Er det noen andre positive effekter av det? Flere små/rimelige biler på veien med potensielt dårligere sikkerhet og behov for en bil nummer to? Skeptisk..

Vil dette sette fart på firmabilsalget av elbiler f.eks? I så fall er jeg for!

Sliter regjeringen med å få endene til å møtes, er det første man kan gjøre er å legge Regjeringskvartalet, Fornebubanen og flere av verdens dyreste tunnelprosjekter på is. Ref. gårsdagens innslag på Dagsrevyen - om at helt utslippsfrie og delvis autonome ferger kan gjøre mye av den samme jobben til en brøkdel av prisen. https://tv.nrk.no/se?v=NNFA21051122&t=356s Det vil i kanskje ha en dempende effekt på den økende prisstigningen også. Digresjon slutt.

PS! Den korrekte tittelen på tråden skulle vel ha vært "Fjerner momsfritak, innfører tilskuddsordning"? Forklart her: https://www.nrk.no/norge/revidert-nasjonalbudsjett_-fjernar-momsfritak-for-elbilar-_-innforer-tilskotsordning-1.15964393
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

stefse

Antar det ikke er så mange som stemmer på disse partiene på forumet, men om det skulle være noen, kom ikke å si at dere ikke var advart.

Spørsmålet er mest om de har tenkt å gjøre noe med avgifter på kjøp av fossilbiler, de skal jo avskaffes i 2025. Men det var vel bare et løfte det også, så det er jo ikke så farlig. Det viktigste for AP er tross alt at alle bilister betaler skatt/avgift etter evne og litt til, ikke hva slags drivstoff som brukes.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Bondeknøl

Dette er jo helt topp! Luksusbiler bør jo absolutt pålegges avgifter. Har en råd til en bil over en halv million så har en råd til å betale litt moms også. Dette gjør det billigere å kjøpe vanlige biler uten mye luksus, noe som kanskje kan få folk til å kjøpe mer fornuftige biler mtp egen økonomi.

stefse

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 12. mai 2022, klokken 17:48
Dette er jo helt topp! Luksusbiler bør jo absolutt pålegges avgifter. Har en råd til en bil over en halv million så har en råd til å betale litt moms også. Dette gjør det billigere å kjøpe vanlige biler uten mye luksus, noe som kanskje kan få folk til å kjøpe mer fornuftige biler mtp egen økonomi.
Dette er AP strategien ja. Men når en luksus EL bil koster nesten det samme som en luksus fossil/hybridbil, hva tror du "folk som har råd til å litt betale moms" velger da?
Poenget var vel ihvertfall en gang i tiden miljøet, ikke beskatning av de rike.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

DagfinnN

Sitat fra: stefse på torsdag 12. mai 2022, klokken 16:02
Det viktigste for AP er tross alt at alle bilister betaler skatt/avgift etter evne og litt til, ikke hva slags drivstoff som brukes.
Kan du belegge denne påstanden, eller er det bare en vanlig sur politiker hets kommentar?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

elektro

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 12. mai 2022, klokken 17:48
Dette er jo helt topp! Luksusbiler bør jo absolutt pålegges avgifter. Har en råd til en bil over en halv million så har en råd til å betale litt moms også. Dette gjør det billigere å kjøpe vanlige biler uten mye luksus, noe som kanskje kan få folk til å kjøpe mer fornuftige biler mtp egen økonomi.

Joda, at luksusbiler bør pålegges avgifter er de fleste enige i, men nå er det snakk om en dårligere, ordning enn den som allerede lå på bordet. I mellomtiden har prisene gått opp mye og folk opplever reallønnsnedgang.

Vet ikke hva du legger i luksus, men at folk har muligheten til å kjøpe en elbil som fullt og helt kan erstatte en tilsvarende bensin- eller dieselbil, er jo selve nøkkelen til Norges suksess.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Jalla

Ingen burde bli overrasket over dette.
Det var opplagt helt fra starten at alle lokkemidlene gradvis ville forsvinne, og at alle avgiftene før eller senere ville komme. Det er da fortsatt et mva fradrag på inntil 125000kr.

Ingeniøren

Hvorfor er det så opplagt at bilen skal være en evig melkeku - fordi vi er i Norge ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Det er moms på biler i de aller fleste land, og de fleste andre varer og tjenester i Norge.

KristianA

Dei fleste land har ikkje en så vellykka elbilpolitikk som Norge, dumt å etterligne andre land da...

DagfinnN

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 13. mai 2022, klokken 07:25
Hvorfor er det så opplagt at bilen skal være en evig melkeku - fordi vi er i Norge ?
Dette er lett å si og svært populistisk. Utfordrer deg heller på hvordan staten skal få sine inntekter som eventuelt ikke skal komme fra avgift på bil?
Regner med at du setter pris på gratis skole, helsevesen og annet?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Sitat fra: KristianA på fredag 13. mai 2022, klokken 08:41
Dei fleste land har ikkje en så vellykka elbilpolitikk som Norge, dumt å etterligne andre land da...
Alt tilsier at bilen ikke skal være underlagt et momsfritak i all evighet, så på et tidspunkt må en si at nå har virkemiddelet gjort sin misjon, og gå inn på normalen. Det er ikke å etterligne andre land av den grunn, det er bare å avslutte et unntak. Jeg forventer at resten av nullutslippsovergangen i stor grad styres av økt utvalg av elbiler, at elbilene får opp såpass volum at de blir konkurransedyktige mot fossilbilene i seg selv, at fossilbiler og drivstoff pålegges høyere avgifter, og dermed fases ut på den måten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA