Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner

Startet av Bmw_Tryne, torsdag 12. mai 2022, klokken 11:43

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: DagfinnN på fredag 13. mai 2022, klokken 08:52
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 13. mai 2022, klokken 07:25
Hvorfor er det så opplagt at bilen skal være en evig melkeku - fordi vi er i Norge ?
Dette er lett å si og svært populistisk. Utfordrer deg heller på hvordan staten skal få sine inntekter som eventuelt ikke skal komme fra avgift på bil?
Regner med at du setter pris på gratis skole, helsevesen og annet?
Øke skattene? Redusere offentlig byråkrati? De fleste andre land klarer seg uten svært høye bilavgifter. (Tenker nå på bilavgifter generelt, ikke momsen.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

DagfinnN

Sitat fra: automat på fredag 13. mai 2022, klokken 09:25
Sitat fra: DagfinnN på fredag 13. mai 2022, klokken 08:52
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 13. mai 2022, klokken 07:25
Hvorfor er det så opplagt at bilen skal være en evig melkeku - fordi vi er i Norge ?
Dette er lett å si og svært populistisk. Utfordrer deg heller på hvordan staten skal få sine inntekter som eventuelt ikke skal komme fra avgift på bil?
Regner med at du setter pris på gratis skole, helsevesen og annet?
Øke skattene? Redusere offentlig byråkrati? De fleste andre land klarer seg uten svært høye bilavgifter. (Tenker nå på bilavgifter generelt, ikke momsen.)
Er det ikke avgifter på bil er det andre ting. Ta en titt på Danmark og Sverige så ser du hvor de tar inn pengene. Totalsummen man betaler inn til staten er neppe mindre.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

stefse

Bilen er og blir et skatteobjekt. Spørsmålet er hva de gjør med differansen mellom el og fossil.
Skal El innhente fossilbiler slik at det blir likt, er det jo total fallitt for elbilpolitikken.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elektro

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 12. mai 2022, klokken 18:13
Sitat fra: stefse på torsdag 12. mai 2022, klokken 16:02
Det viktigste for AP er tross alt at alle bilister betaler skatt/avgift etter evne og litt til, ikke hva slags drivstoff som brukes.
Kan du belegge denne påstanden, eller er det bare en vanlig sur politiker hets kommentar?

Å kalle dette politikerhets er å dra det litt langt?

Litt flåsete, ja, men det er ingen hemmelighet at AP ikke har miljø øverst på prioriteringslisten. Det har (ironisk nok) ikke Senterpartiet heller. Og resultatet ser vi bla. i denne saken. Eneste mulighet er at SV vil kjøpslå med noe annet. Men dette er jo et stort svik, for de tre var enige om en annen modell i Hurdal. Og det var også det som ble signalisert til velgerne i forkant. Synes det er innafor å reagere.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf


elektrolux

Synes det er veldig bra med et tak eller kanskje en momsfri bunn for elbilene i stedet for støtteordningen. I praksis den samme støtten, men frigjør en del arbeidsplasser som ellers måtte jobbet med kompensasjonsordningen.

En slik bunn kan også justeres ned si 100 000 kr/ året til elbilene betaler mva av hele kjøpesummen slik f.eks en elsykkel må.

Også stort av SP å støtte SV i forslaget om å heller støtte de aller fattigste i verden framfor å prioritere 2 måneder med rimeligere bensin og diesel i Norge.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Sitat fra: stefse på fredag 13. mai 2022, klokken 13:23
Bilen er og blir et skatteobjekt. Spørsmålet er hva de gjør med differansen mellom el og fossil.
Skal El innhente fossilbiler slik at det blir likt, er det jo total fallitt for elbilpolitikken.

Enig der - synes Elbiler bør forbli momsfrie - og denne ordningen SV var med på reddet i alle fall et håp
om videreføring over en eller annen grense. En kompensasjonsordning/subsidering er ofte en svært kortvarig ordning som gjerne forhandles bort en sen kveld. Momsfri opp til et beløp er en bedre løsning.
Dette grepet motiverer til en viss grad ennå å kjøpe elbil - dvs. om folk får råd fremover da.

En hel generasjon er jo dyttet frem mot stupet i form av lave renter giret opp av rentefradrag hvilket gjør
at landet kan gå på dunken så det synger etter om renten går oppover mot nivåene en hadde på 80 tallet. 
Sånn sett er momsfri elbil trolig bare et lite "miljø" plaster på såret sammenlignet med andre finansielle grep som regjeringene tvinges til å gjennomføre de neste 10 årene.

Daniel_0007

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. juni 2022, klokken 11:23
Synes det er veldig bra med et tak eller kanskje en momsfri bunn for elbilene i stedet for støtteordningen. I praksis den samme støtten, men frigjør en del arbeidsplasser som ellers måtte jobbet med kompensasjonsordningen.

En slik bunn kan også justeres ned si 100 000 kr/ året til elbilene betaler mva av hele kjøpesummen slik f.eks en elsykkel må.

Også stort av SP å støtte SV i forslaget om å heller støtte de aller fattigste i verden framfor å prioritere 2 måneder med rimeligere bensin og diesel i Norge.

Så det er bedre å støtte fattige i andre land enn fattige i eget land?
Mange familier som sliter med økonomien nå fordi bensin prisene er såpass høye og ikke har de råd til å gå over til el heller.
Model 3 2019 LR Rwd

1317142119

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 12. mai 2022, klokken 17:48
Dette er jo helt topp! Luksusbiler bør jo absolutt pålegges avgifter. Har en råd til en bil over en halv million så har en råd til å betale litt moms også. Dette gjør det billigere å kjøpe vanlige biler uten mye luksus, noe som kanskje kan få folk til å kjøpe mer fornuftige biler mtp egen økonomi.
Brukernavnet ditt passer overraskende bra til uttalelsen. Det å plutselig øke avgiftene som dette påvirker mellomklassen negativt og de rike positivt.

La meg forklare:
En vanlig familiebil har i flere år kostet rundt 500000 med en normal utstyrspakke. Jeg husker tilbake til starten av 2010-tallet hvor jeg selv vurderte å kjøpe en helt alminnelig Ford Mondeo Titanium med bensinmotor som kostet godt nord for 500000. Du føler deg ikke veldig kakse i en Ford Mondeo, selv ikke en godt utstyrt en. Spol frem til 2022 og du får på ingen som helst måte en luksusbil i familiebilklassen til 500000 kroner. Du får f.eks. en helt greit utstyrt (men langt ifra topputstyrt) Skoda med minste batteripakke som akkurat holder til og fra butikken. Er det luksus, synes du? Skoda - VAG-gruppe sitt aller billigste juggelmerke fra Europas svar på India og Kina? Det finnes vel ikke et europeisk bilmerke som er mindre luksus enn det.

For den gjennomsnittlige familien er nybilkjøp et ganske stort innhogg i privatøkonomien. Har den familien makset litt og fått lån på 600000 til en familiebil, så må de på en eller annen måte klare å skrape sammen ytterligere 25000 kroner fordi de straffes av at bilprodusenten ikke klarer å levere bil i år. Å bare finne 25000 kroner er ikke noe man gjør ved å knipse med fingrene for en gjennomsnittlig familie som akkurat har gått til innkjøp av en ny bil, så de må kutte ned på annet forbruk - noe som påvirker økonomien til langt flere enn internt i den familien. Dette kommer i tillegg til at regjeringen gir faen i at alt annet også blir dyrere. Vi snakker makroøkonomi.

Med andre ord er endringen ganske kjip for Kari og Ola Nordmann. Du vet: folk flest. De regjeringen gikk til valg på at de skulle heie frem ...

Har du derimot mer enn nok penger og kan kjøpe en av de dyre såkalte luksusbilene - da kan du tjene noen gode slanter i ekstra lommepenger på denne regjeringen. Da kan du kjøpe den dyreste bilen du får tak i før nyttår, før du legger den ut på Finn for den nye prisen inkludert MVA. Si du får tak i en bil som i dag koster 750000 kroner. Den vil bli over 60000 kroner dyrere over natten på nyttårsaften. Det bør holde til hummer og champagne en kveld med fruen det? Selv om du legger til at kjøperen av bilen får til å prute ned prisen noe.

Er du skammelig rik, så kan du gjøre dette på enda dyrere biler og kanskje mange biler (f.eks. BMW iX eller Porsche) hvor fortjenesten blir enda større. Har du råd til flere av disse på rappen, da er du nok også så rik at du har kontakter som kan få deg frem i køen hos bilprodusentene. Disse kan potensielt tjene virkelig store penger på dagens regjering. Altså de rike som dagens regjeringspartier hater intenst og ønsker å brenne på bålet.

elektrolux

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 12:23
Så det er bedre å støtte fattige i andre land enn fattige i eget land?
Mange familier som sliter med økonomien nå fordi bensin prisene er såpass høye og ikke har de råd til å gå over til el heller.

Strengt tatt kan mange flere støttes der de bor enn ved å ta dem til Norge, men det var kanskje ikke helt det du tenkte på.

Når det kommer til folk som ikke har råd til fossilt drivstoff mangler jeg dessverre empati. Drivstoffet er neppe deres største kostnad uansett, og de jeg kjenner i en slik situasjon har gjerne kjørt bensinslukere mens jeg kjørte Suzuki Alto. Har selv kjørt og kjører alt fra Cityel via diesel Daihatsu til Diesel Merce og kan med det skyte på meg å ratte det flaueste og rimeligste til ganske så eksklusive kjøretøy, men har alltid vært svært bevist på kostnadene. Diesel Mercen har f.eks enda 12 kr diesel på tanken fyllt i Danmark i 2021. Utenom september 21 brukte ikke denne bilen drivstoff siden Wacken 2019. Hjemme kjører jeg elscooter som bruker 75Whr/km strøm sponset av jobben. Kan jeg på nærmere 60 med giktbefengt skrott kjøre gammel elscoter kan nok de fleste greie seg med en elbil til under 500 000 kr. I værste fall finnes månedskort på offentlig transport til under 1000 lappen
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 12:23
Så det er bedre å støtte fattige i andre land enn fattige i eget land?
Mange familier som sliter med økonomien nå fordi bensin prisene er såpass høye og ikke har de råd til å gå over til el heller.
Fattige i Norge er vel ikke akkurat de som ellers vurderer å kjøpe ny elbil til over 500 000,-? Å være fattig i Norge er dessuten heller ikke det samme som å være fattig i den tredje verden. Og kloden er én, det er feil at alt skal være så skjevfordelt som det er i dag. Kun tilfeldigheter at noen er født her eller der.

batterimannen

Sitat fra: geear på tirsdag 14. juni 2022, klokken 13:58
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 12:23
Så det er bedre å støtte fattige i andre land enn fattige i eget land?
Mange familier som sliter med økonomien nå fordi bensin prisene er såpass høye og ikke har de råd til å gå over til el heller.
Fattige i Norge er vel ikke akkurat de som ellers vurderer å kjøpe ny elbil til over 500 000,-? Å være fattig i Norge er dessuten heller ikke det samme som å være fattig i den tredje verden. Og kloden er én, det er feil at alt skal være så skjevfordelt som det er i dag. Kun tilfeldigheter at noen er født her eller der.

I Norge er du fattig om du tjener under 60% av medianinntekten i Norge etter skatt, 3 år på rad.

Hvis man kjøper en elbil over 500 000 i 2023, betaler man da mva over 500 k hos forhandler, eller er man da over på tilskuddsordningen til Enova med full mva og så tilbakebetaling?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Jalla

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 14. juni 2022, klokken 15:41
Sitat fra: geear på tirsdag 14. juni 2022, klokken 13:58
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 12:23
Så det er bedre å støtte fattige i andre land enn fattige i eget land?
Mange familier som sliter med økonomien nå fordi bensin prisene er såpass høye og ikke har de råd til å gå over til el heller.
Fattige i Norge er vel ikke akkurat de som ellers vurderer å kjøpe ny elbil til over 500 000,-? Å være fattig i Norge er dessuten heller ikke det samme som å være fattig i den tredje verden. Og kloden er én, det er feil at alt skal være så skjevfordelt som det er i dag. Kun tilfeldigheter at noen er født her eller der.

I Norge er du fattig om du tjener under 60% av medianinntekten i Norge etter skatt, 3 år på rad.

Hvis man kjøper en elbil over 500 000 i 2023, betaler man da mva over 500 k hos forhandler, eller er man da over på tilskuddsordningen til Enova med full mva og så tilbakebetaling?
Nei, det var et tidligere forslag. Nå innføres i stedet et bunnfradrag i form av momsfritak for kjøpsbeløp opp til 500.000 kroner.

filtvet

For å kunne erstatte en gammel ICE med feks takstativ og hengerfeste + lang rekkevidde kommer du nok fort over 500´ i dag.

vinterdekk

Er veldig lett å bikke 500K om man skal ha 4x4, mens med avgiftsbelastede fossilbiler kan man for eksempel hente ut en ny Suzuki. De har kun Across som har startpris over 500K, øvrige modeller starter under 400K og samtlige har 4x4. Jeg håper at fritaket opprettholdes fram til 2025 slik at modellutvalget og konkurransen blir bedre i mellomtiden.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA