Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge skal vi nordmenn være idioter.

Startet av Elbilusikker, onsdag 11. mai 2022, klokken 15:43

« forrige - neste »

Elbilusikker

Først lurte staten folk til å kjøpe dieselbil. Så gikk det galt og folket ble straffa som hadde kjøpt.
Nå i de senere år har staten kjørt på med at elbil skal være noe alle skal kjøpe.  Så kjøper vi det. Hva skjer. Alle godene blir jo borte.
Se bare på årsavgiften.  Den var jo en belønning for å kjøre noe miljøvennlig. I dag er den jo lik en bensin eller diesel bil.
Å nå som Norge lyver om at strømmen må være dyr og diesel og bensin priser må være høye. Så burde man jo reversere hele opplegget og selge bilene sine og kjøpe fossil bil. Så kan Norge sitte å lure på hvorfor de aldri når målet om null utslipp.



Hallgrim86

Sitat fra: Elbilusikker på onsdag 11. mai 2022, klokken 15:43
Først lurte staten folk til å kjøpe dieselbil. Så gikk det galt og folket ble straffa som hadde kjøpt.
Nå i de senere år har staten kjørt på med at elbil skal være noe alle skal kjøpe.  Så kjøper vi det. Hva skjer. Alle godene blir jo borte.
Se bare på årsavgiften.  Den var jo en belønning for å kjøre noe miljøvennlig. I dag er den jo lik en bensin eller diesel bil.
Å nå som Norge lyver om at strømmen må være dyr og diesel og bensin priser må være høye. Så burde man jo reversere hele opplegget og selge bilene sine og kjøpe fossil bil. Så kan Norge sitte å lure på hvorfor de aldri når målet om null utslipp.

Hvor mye taper du på å kjøpe elbil vs fossil idag? Er det dyrere å eie elbil?

Motorwatt

Norge når ikke sine klimamål for 2030 uten mye større og bredere innsats enn det vi hittil har sett. Det holder ikke at alle private kjører elbil og at alle varebiler går på strøm.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

arnejorg1

Sitat fra: Elbilusikker på onsdag 11. mai 2022, klokken 15:43
Først lurte staten folk til å kjøpe dieselbil. Så gikk det galt og folket ble straffa som hadde kjøpt.
Nå i de senere år har staten kjørt på med at elbil skal være noe alle skal kjøpe.  Så kjøper vi det. Hva skjer. Alle godene blir jo borte.
Se bare på årsavgiften.  Den var jo en belønning for å kjøre noe miljøvennlig. I dag er den jo lik en bensin eller diesel bil.
Å nå som Norge lyver om at strømmen må være dyr og diesel og bensin priser må være høye. Så burde man jo reversere hele opplegget og selge bilene sine og kjøpe fossil bil. Så kan Norge sitte å lure på hvorfor de aldri når målet om null utslipp.

Selv om avgifter begynner å fases inn er det fortsatt langt billigere å kjøre elbil. Den største avgiften er vektavgiften. Hvis elbileiere skal betale den blir det stans i salget. Det blir svindyrt
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Burger

Diesel :
I 2007 uten peiling på bil og ikke noe særlig interesse for norske nyheter, så lurte jeg på om det kunne ettermonteres partikkelfilter på bila siden jeg hadde fått med meg diesel var slem for lokal forurensning i by. Dette hadde jeg fått med meg pga underholdningsprogrammet Top Gear. Gutta i lunchrommet kunne fortelle meg at det hjalp ikke fordi jeg kjørte ikke langt nok til å få filteret varm. Så da blei det en bensinbil, etter å ha sett ett underholdningsprogram som tilfeldigvis handler om bil. Så at noen har blitt lurt av diesel ikke var miljøvennlig alikavel må ha hatt huet i sanda i mange år for så å tatt dumme valg og prøver å deflektere skylden på politikere som snakket diesel varmt for leeeenge siden.

El :
I 2015 så kjøpte jeg den første elbilen, litt sent, men hadde ikke behov for bil #2 før da. Den har jeg spart inn ~400k på å kjøre i stedet for å invistere ~100k i en bensinbil og kjøre den fram til høsten 2021. Pengene spart der finansierte en tm3 sr+

Jeg er overraska over hvor lenge elbilfordelene holdt seg, det var jo snakk om 50k biler eller ett årstall så vidt jeg husker. Nå begynner utvalget, pris og rekkevidde å bli så bra at man kan fase ut fordelene. F.eks full pris på bompenger for elbil, men 2x for bensin og diesel.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

vinterdekk

De som kjøpte dieselbil som ble belønnet med lavere CO2 komponent på engangsavgiften i 2007, og har kjørt denne bilen til nå. De har vel tjent godt på det sammenlignet med å eie en tilsvarende bensinbil i 15 år fra den var ny? Diesel-prisen har opp til det siste ligget lavere enn bensin, og når bilene ofte kommer lengre på en liter så utgjør det jo endel i besparelse.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Electric cars in Norway

Sitat fra: Elbilusikker på onsdag 11. mai 2022, klokken 15:43
Først lurte staten folk til å kjøpe dieselbil. Så gikk det galt og folket ble straffa som hadde kjøpt.
Nå i de senere år har staten kjørt på med at elbil skal være noe alle skal kjøpe.  Så kjøper vi det. Hva skjer. Alle godene blir jo borte.
Se bare på årsavgiften.  Den var jo en belønning for å kjøre noe miljøvennlig. I dag er den jo lik en bensin eller diesel bil.
Å nå som Norge lyver om at strømmen må være dyr og diesel og bensin priser må være høye. Så burde man jo reversere hele opplegget og selge bilene sine og kjøpe fossil bil. Så kan Norge sitte å lure på hvorfor de aldri når målet om null utslipp.


He he  :D det må jeg si var en kraftig utblåsning :+1:

Kan være enig i mye av det du skriver....men ikke siste avsnitt. Du vil vel ikke selge elbilen? Alle må kjøre elbil. Fossil bilene må fases ut.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 12. mai 2022, klokken 01:06
Sitat fra: Elbilusikker på onsdag 11. mai 2022, klokken 15:43
Først lurte staten folk til å kjøpe dieselbil. Så gikk det galt og folket ble straffa som hadde kjøpt.
Nå i de senere år har staten kjørt på med at elbil skal være noe alle skal kjøpe.  Så kjøper vi det. Hva skjer. Alle godene blir jo borte.
Se bare på årsavgiften.  Den var jo en belønning for å kjøre noe miljøvennlig. I dag er den jo lik en bensin eller diesel bil.
Å nå som Norge lyver om at strømmen må være dyr og diesel og bensin priser må være høye. Så burde man jo reversere hele opplegget og selge bilene sine og kjøpe fossil bil. Så kan Norge sitte å lure på hvorfor de aldri når målet om null utslipp.


He he  :D det må jeg si var en kraftig utblåsning :+1:

Kan være enig i mye av det du skriver....men ikke siste avsnitt. Du vil vel ikke selge elbilen? Alle må kjøre elbil. Fossil bilene må fases ut.
Nå var de nå ærlig nok med å fortelle at fordelene var midlertidige, og grensa for når avgifter skulle komme, har blitt utsatt lenger enn lengst. Sånn sett har ingen blitt lurt i forhold til elbil.

Riktignok har de endret situasjonen med å inføre et ganske håreter mål, som få trodde var realistisk. Og selv om målet var 2025, så er vi allerede langt foran skjema, og er antageligvis mer eller mindre i mål i år, spesielt om leveransetakten snart går opp for de som har lange ordrebøker, men ikke klarer å få levert pga delemangel.

Det er riktignok en fare for en dupp, fordi krigen i Ukraina forsterker ettervirkningene av Korona-nedstengninger som har vært, og Kina sin langvarige nedstengning pga Kovid, hjelper IKKE på leveringssituasjonen.

For all del, jeg synes denne regjeringen har det alt for travelt med å skulle fjerne fordeler og kutte på avgiftsfritaket. Dette er dog velkjent AP-politikk, så til tross for at de må dele makta med SP, som før valget var klar på at de skulle gjøre noe med dieselprisen om den ble høy langvarig, så faller jo alle valgløftene, så SP ser ut som klovner. Inntrykket blir ikke redusert av latteren til SP-lederen...


8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

cra

Sitat fra: RJK på torsdag 12. mai 2022, klokken 08:06
Nå var de nå ærlig nok med å fortelle at fordelene var midlertidige, og grensa for når avgifter skulle komme, har blitt utsatt lenger enn lengst. Sånn sett har ingen blitt lurt i forhold til elbil.

De eneste som blir lurt er de som skriker etter mer avgifter og mindre fordeler for elbiler, og de har vel strengt tatt lurt seg selv. Det kommer en dag da disse skal kjøpe ny bil og det ikke er noe annet å kjøpe enn elbiler. Da er det dem vel unt om det er full pris på alt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OlaM

Hvis du kjøper en ny bil for å spare penger, uansett fremdrift, så er du idiot fra før av.
'21 3LR

Merce

Sitat fra: Electric cars in Norway/quote]

Alle må kjøre elbil. Fossil bilene må fases ut.

Mulig du tror det selv, men det blir nok ikke helt slik. I hvert fall ikke i all overskuelig fremtid  ;D

RJK

Sitat fra: OlaM på torsdag 12. mai 2022, klokken 14:52
Hvis du kjøper en ny bil for å spare penger, uansett fremdrift, så er du idiot fra før av.
Mange som kjøpte Nissan Leaf, Mitsubishi iMiev, Citroén C-Zero eller Peugeot Ion relativt tidlig, er nok veldig uenig med deg der. Siden den daglige transporten ble så mye billigere enn å kjøre "diesel-droget" eller "bensinslukeren", så har mange av de dekket inn både kjøpet og driften bare på besparelsen alene.

Mange gikk i null allerede etter 3 år. Og det inkluderer kostnadene til å sette opp ladestasjon hjemme. Og salget av bruktbilen var sånn sett en bonus, når de valgte å oppgradere, gjerne på midlene de kunne legge til side pga besparelsene de fortsatt hadde.

På den tiden var det knapt brukte elbiler å få tak i, så ny bil var alternativet til å fortsatt sløse på ice-kjøretøyet de kanskje beholdt for hytteturer og slikt som disse bybilene ikke egnet seg til. Likevel har folk sittet og stådd, og pekt på disse rare fremkomstmidlene, og sagt "for noen tullinger/særinger".

Tenker det er alle de som hadde råd, hadde klart seg med rekkevidden og plassen, men som likevel valgte å kaste pengene bort i dyrt drivstoff, bompenger og parkeringsavgifter, som er de virkelige idiotene. Sier bare "den som ler sist, ler best".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Ett fornuft bilkjøp er vel en bruktbil som har gått <30.000 km og så beholde den til den har kjørt rundt 100.000 km, når reparasjonskostnadene forventes å øke. Men med ett relativt umodent bruktmarked må flere velge nybil og svelge en større del av verditapet.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Vidar_S

Sitat fra: RJK på torsdag 12. mai 2022, klokken 17:08
Sitat fra: OlaM på torsdag 12. mai 2022, klokken 14:52
Hvis du kjøper en ny bil for å spare penger, uansett fremdrift, så er du idiot fra før av.
Mange som kjøpte Nissan Leaf, Mitsubishi iMiev, Citroén C-Zero eller Peugeot Ion relativt tidlig, er nok veldig uenig med deg der. Siden den daglige transporten ble så mye billigere enn å kjøre "diesel-droget" eller "bensinslukeren", så har mange av de dekket inn både kjøpet og driften bare på besparelsen alene.

Mange gikk i null allerede etter 3 år. Og det inkluderer kostnadene til å sette opp ladestasjon hjemme. Og salget av bruktbilen var sånn sett en bonus, når de valgte å oppgradere, gjerne på midlene de kunne legge til side pga besparelsene de fortsatt hadde.

Jeg er litt skeptisk til påstanden om at mange gikk i null etter 3 år. Etter hva jeg finner på nett kostet disse bilene mellom 230.000 og 260.000 i 2011. Var det virkelig mange som sparte over 80.000 i året på å ha elbil fremfor bensin / diesel? Disse bilene gikk jo ikke ekstremt langt uten lading heller, så det begrenser hvor mange kilometer man klarer å tilbakelegge per døgn.

Trekkoppbil

#14
El-bil har nok vært svært dyrt for mange, mens andre er gått omtrent i null, og enkelte kan ha tjent på prisoppgang.

Det kommer allt ann på hvordan man er i stand til å finne utveier.

En bil i 20kwt's klassa kosta 260-270 000 kr +vinterhjul mm. Da snakker vi om 2012-kroner.

Verditapet kunne bil dyrt.  En utvei var å kjøpe bil i utlandet, hvor prisene kunne være 100 000kr lågere for en ny bil, og det kunne være mye å spare på bruktbilpriser også.  Kjøpte man 2 år gammel bil til 100 000kr i utlandet, blei ikke tapet så mye.

Prisene svinger så mye i ulike markeder. F.eks er bruktbilprisene gått oppp 40% det siste året i USA.

Momsfritaket har gjort det enkelt å bruktimportere bil, og gjøre gode kjøp der det er mulig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA