Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge skal vi nordmenn være idioter.

Startet av Elbilusikker, onsdag 11. mai 2022, klokken 15:43

« forrige - neste »

elektrolux

Godt spørsmål.

Trikset er å være tidlig ute. Her er min egen

- Bensin MC fra 1977-1981 +++
- Bensinbil fra 1981 -2003
- Dieselbil fra 2003-2008 +
- Elbil fra 2005-2020 ++
- Elektrisk scooter fra 11 feb 2020

+++betyr at jeg fremdeles bruker denne typen transport unntaksvis.

Alt er bompengestyrt og jeg er forberedt på å sykle om det er det som må til for å unngå denne ungåelige ekstraskatten
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Burger

Sitat fra: OlaM på torsdag 12. mai 2022, klokken 14:52
Hvis du kjøper en ny bil for å spare penger, uansett fremdrift, så er du idiot fra før av.
Jeg var en slik idiot i 2015. Det eneste som hadde lang nok rekkevidde var en ny Nissan Leaf til 242k, en brukt en ble for stort sjansespill på å nå frem.

Sparte 400k på den i sammenligning med å kjøpe en brukt fossilbil. Så jeg er nok en idiot som faktisk sparte penger.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

turfsurf

Sitat fra: Burger på lørdag 14. mai 2022, klokken 09:14
Sparte 400k på den i sammenligning med å kjøpe en brukt fossilbil. Så jeg er nok en idiot som faktisk sparte penger.
Byttet ut fossilbil til en million og 35-40k i dieselutgifter i året med ny Model S med gratis SuC i 2013. Verditapet km for km var 3 ganger så høyt på fossilen. Sparte nok ett par 100k på det. Byttet så til en Model S til med gratis SuC som steg i pris. Tapte nok ikke penger på det heller. Først med TMX at det svei litt igjen, men den var og vesentlig billigere pr km enn de tre siste fossilbilene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Fjeldern

Sitat fra: OlaM på torsdag 12. mai 2022, klokken 14:52
Hvis du kjøper en ny bil for å spare penger, uansett fremdrift, så er du idiot fra før av.

Nå var det ikke en brukt elbil på markedet som matchet mitt behov (hundebur og bakseter), så da måtte det bli ny bil. Diesel ville kostet, med en dieselpris på 16,5 kr, over 100 000 i året kun til og fra jobb i diesel og bom.
Da skal man ha bra verditap før det er ulønnsomt kontra en 8 år gammel diesel.

RJK

Sitat fra: Vidar_S på fredag 13. mai 2022, klokken 14:29
Sitat fra: RJK på torsdag 12. mai 2022, klokken 17:08
Sitat fra: OlaM på torsdag 12. mai 2022, klokken 14:52
Hvis du kjøper en ny bil for å spare penger, uansett fremdrift, så er du idiot fra før av.
Mange som kjøpte Nissan Leaf, Mitsubishi iMiev, Citroén C-Zero eller Peugeot Ion relativt tidlig, er nok veldig uenig med deg der. Siden den daglige transporten ble så mye billigere enn å kjøre "diesel-droget" eller "bensinslukeren", så har mange av de dekket inn både kjøpet og driften bare på besparelsen alene.

Mange gikk i null allerede etter 3 år. Og det inkluderer kostnadene til å sette opp ladestasjon hjemme. Og salget av bruktbilen var sånn sett en bonus, når de valgte å oppgradere, gjerne på midlene de kunne legge til side pga besparelsene de fortsatt hadde.

Jeg er litt skeptisk til påstanden om at mange gikk i null etter 3 år. Etter hva jeg finner på nett kostet disse bilene mellom 230.000 og 260.000 i 2011. Var det virkelig mange som sparte over 80.000 i året på å ha elbil fremfor bensin / diesel? Disse bilene gikk jo ikke ekstremt langt uten lading heller, så det begrenser hvor mange kilometer man klarer å tilbakelegge per døgn.
Høy kjørelengde per år, mye (daglig) bompassering og parkering i offentlig gate der ice-bilene måtte betale og elbilen stod gratis. Kunne man og kapre en lader med gratis strøm, så man rakk å fylle fra nesten tom til full før hjemtur fra jobben, så ble det fort endel flere  kroner å spare.

Orker ikke lete opp, men i flere tråder både her, på gamle broom-forum og TU sitt forum, så har folk lagt opp regnskap som viser at det var fullt mulig. Regnestykkene kunne lett ettergåes, så liten grunn til å tro de var falske.

Har forsåvidt satt opp regnestykker selv på det samme. Men for min del var rekkevidden for kort for mitt behov, og jeg er akkurat så forfengelig at hverken Leaf før Gen.2 og trillingene var interessante for min del. Og jeg, da som nå, kjører relativt lite kortkjøring.

Det var derfor lenge kun aktuelt å fortsette med bensinbil, før Kona kom. Men testing av elbiler først og fremst BMW i3, samt at jeg hadde sansen for å kjøre utslippsfritt og ikke minst billigere i drift, gjorde at jeg lenge hadde lyst på en. Ihvertfall fra TM3 kom på banen, og man kunne få heftig elbil til samme kostnaden som f.eks. Passat, som var familiefrakteren "alle" skulle ha, som ikke hadde råd å snuse på Audi, BMW eller MB.

Snufset på original Hyundai Ioniq 28 kW, men kom frem til at det var for knapt for rekkevidden jeg trengte vinterstid og, før de reelle tallene visste seg. Hadde satt meg på lista for Opel Ampera-E, men etter prøvekjøring så gikk jeg ikke videre. Den fristet ikke like mye, selv om rekkevidden var godt over det jeg måtte ha som minimum.

Var på hengende snøre at jeg sendte inn bestilling på Leaf Gen 2 40 kWh-versjonen (norgesutgaven), men fristet mer med Tm3 og Hyundai Kona som plutselig ble tilgjengelig for å sette seg på interesseliste for.  Dette resulterte i at jeg omgjorde til bestilling straks dette var tilgjengelig, og jeg trodde ventetiden ble lang for de som ikke var raske med å reservere TM3.

Jeg stod med kortet i hånda da de åpnet for reservasjon rett etter lansering av TM3, men trakk meg. At det viste seg at jeg likevel kunne fått TM3 mer eller mindre samtidig som Kona'en faktisk ble utlevert, var altså flaks/uflaks, alt etter hvordan man ser på det.

Regnestykket mitt viste at jeg mer eller mindre ville komme likt ut sammenlignet med å drifte gammel ice-bil. Før jeg regnet inn ny bruktbil eller dyre reparasjoner for at den kanskje skulle klare seg gjennom neste EU-kontroll. Det virket som dårlig business å kaste såpass mye etter den bilen jeg hadde, men den var kjøpt inn som ventepølse, og fungerte stortsett akkurat lenge nok, selv om jeg kjørte ca 3 måneder over tiden på forrige kontroll.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA