Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse

Startet av ThomasEL, tirsdag 10. mai 2022, klokken 21:29

« forrige - neste »

ThomasEL

For hver nye versjon av appen som har kommet i det siste er det økende fokus på å ta vare på batteriet. Lade til 80% i hverdagen, parkere med mellom 30% og 80% soc, kjøre umiddelbart hvis lading til 100%, kun lynlade hvis nødvendig. Alle disse tipsene ligger nå i appen.

Fornuftige tips, for all del. Dette er jo noe batterinerder (meg selv inkludert😝🤪) har hevdet lenge at kan ha betydning.
- Men hvorfor denne voldsomme økningen i fokus på dette fra Audis side nå..? Kan det tyde på at de begynner å få inn data som tyder på hurtigere degradering enn forventet, og derfor litt «panikk»/kalde føtter?
Eller bare generelle gode råd som «tilfeldigvis» kommer 3-4 år etter lanseringen..?🤪
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Tja, jeg ser det bare som en nødvendig videreutvikling av appen. Jeg kjenner ferske elbileiere som ikke er på forum som dette, som lader til 100% hver ettermiddag. Bare for å pendle et par mil til jobben dagen etter.. I begynnelsen hadde man jo ikke det oransje feltet fra 80-100% i MMI heller.

For egen del er det ikke noe som tyder på betydelig degradering snart 3,5 år etter at bilen ble produsert og med 65k km. kjørt. Har da hurtigladet en del også.. samt kjørt bilen til 0% mange ganger og ladet til 100% både sakte og fort i forbindelse med hver langtur. Uten å mishandle det unødig i det daglige.

Er det noen her som kan måle betydelig degradering når batteriet er varmt?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

På mange måter enig i det du skriver her, @Elektro :+1:

Samtidig virker dette som noe mye mer enn bare en oppdatering av appdesignet.
Jeg snakket med forhandler. Han bekrefter også at de som forhandlere i løpet av siste halvåret, har fått langt tydeligere beskjeder fra Audi når det gjelder rutiner og retningslinjer knyttet til bl.a. ladetilstand ved oppbevaring.

Alt dette er jo egentlig positivt, men samtidig litt underlig at det kommer så veldig tydelig NÅ, så lenge etter lansering av e-tron. Fram til nå har jo forhandlernes holdning stort sett vært "tut og kjør, og bare lad til 100%"

Men om dette kun handler om føre var (positivt) eller om Audi nå sitter på data som antyder at de har vært for optimistiske med tanke på batterihelse, er selvsagt umulig å si uten innsyn i datamaterialet.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Én viktig endring som skjedde da de innførte den nye grafikken i MMI var jo at bufferen ble om lag 3 kWh mindre. Men så var det lenge stille, ja. Jeg vet ikke hvor mye data Audi har på brukernes ladeadferd, men det kan jo like gjerne være dette som har utløst en økt fokus? Mer som et føre var tiltak.

Det er ingen hemmelighet at batterier degraders, men det er vel ingen grunn til å tro at Audi sine degraderes mer enn andre? Snarere tvert mot; De virker å være av god kvalitet med lite intern motstand (masse kobolt?). Kjølingen er også svært god, og man skal vel lete lenge etter batterier som blir mindre varme ved lading. Inntil jeg hører om brukere her inne som opplever å få lite ut av batteriene sine, så sover jeg rimelig godt om natten.  :)

Min siste måling var i påsken, da kjørte vi med megastappa bil (damen på Coop Extra tipset i fullt alvor om tilhengerutleie da hun så handlevognen), 12 par ski i takboksen om lag 600 høydemeter. Gradestokken ved destinasjonen viste -1 grader. Forbruket endte på 29,0 kWh/100 km og etter 171,2 km. kjørt fra fullading på lynlader, med 41% SOC gjenstående. Det gir 84,15 kWh tilgjengelig. Dvs. 2,7% degradering fra oppgitt netto 86,5 kWh, som jeg synes er innafor.

PS! Kan nevnte at vi på første strekk på turen, med ca. halvparten motorvei 110 km/t+, hadde et forbruk på 28,9 kWh/100 km. Vi kjørte da 222,8 km. fra 94% SOC til 15%. Det gir "bare" 81,5 kWh tilgjengelig, men vi startet med kaldt batteri, tipper 5-6 grader. Resultatet er dermed etter ikke helt valid. Hjelp! Dette er visst en annen tråd.. ;D
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Truls Antonsen

Kan det være at q4 har annen kjemi, og derved er dette viktigere enn med 50/55? Og med stadig flere q4 på veiene er dette viktigere...

Q4 har jo helt annen ladekurve også enn 50/55, som indikerer at de oppfører seg annerledes enn ur-etron sine...og krever også rett temperatur og SOC for å gi boost tilgjengelig...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


ThomasEL

Det er et godt poeng, @Truls, og en plausibel medvirkende årsak...

For Q4 bruker vel nøyaktig samme app?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Hvor i app'en finnes dette?

Jeg har sett dette nevnt i release-notes på de siste app-versjonene, men det er kanskje kun synlig for de som kan regulere ladenivå fra app (ikke mulig for oss med ur-etron)?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på torsdag 12. mai 2022, klokken 08:36
Hvor i app'en finnes dette?

Jeg har sett dette nevnt i release-notes på de siste app-versjonene, men det er kanskje kun synlig for de som kan regulere ladenivå fra app (ikke mulig for oss med ur-etron)?

Det kan nok stemme, ja!
Det er nemlig når man trykker på lademål og går inn i «meny» for å endre lademål, at alt dette dukker opp.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hentesveis


Fra ståstedet til en total nybegynner hva angår elbil fremstår det jo som litt underlig dersom trådstarters spekulasjoner er riktig. På Audi Norge sine hjemmesider står det fortsatt at det ikke er skadelig for batteriet å lade til 100% SOC.

https://www.audi.no/no/web/no/alt-om-audi-elbil/lade.html

SitatSpørsmål: Kan det skade batteriet ved å lade det opp til 100%?

Svar: Nei, våre biler har gode buffere i bunn og topp på batteriet slik at du ikke skal kunne skade batteriet ved lading til 100%.

Jeg vil understreke at jeg er helt uten erfaring når det gjelder elbil. Jeg har aldri kjørt elbil, og jeg har aldri hatt elbil. Jeg har imidlertid bestilt min første elbil, en E-tron 55, som blir levert om noen uker, så jeg er i en periode hvor jeg forsøker å skaffe meg så mye kunnskap som mulig.

Carkub

Sitat fra: Orbit på torsdag 12. mai 2022, klokken 08:36
Hvor i app'en finnes dette?

Jeg har sett dette nevnt i release-notes på de siste app-versjonene, men det er kanskje kun synlig for de som kan regulere ladenivå fra app (ikke mulig for oss med ur-etron)?
PS: Alle kan få oppgradert for endring av lademål i app, selv om flere forhandlere ikke vet det. Mener det lå i NV-oppdatering, som kunne utføres selv om bilen som vår ikke har NightVision. Husker ikke oppgraderingskode, men ka. Sikkert finne om ønskelig.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Orbit

#10
Jeg har NV, men har ikke fått noen oppdatering på denne. Jeg har også spurt forhandler om å få oppdatert SW på gateway uavhengig av dette, men de "kunne ikke" gjøre dette så lenge det ikke var noen bulletin på denne. Tar gjerne imot info om NV-oppdatering, evt hvilke forhandlere som er medgjørlige på å få lagt inn dette. (Dersom det er en bulletin-referanse, er det nok trivielt å få gjort dette alle steder).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Jeg har ikke Night Vision, men fikk på plass lademål i app på min ur-e-tron i forbindelse med service hos Erik Arnesen. Jeg bare sa at jeg gjerne ville ha det. Det skal sies at det ikke har forandret livet mitt, men det irriterte meg veldig da jeg ikke hadde det. Rart med det.. ;)

Jeg lader til 80% kl. 06 hver dag, hele uka. 70% sommerstid. Med mindre jeg skal noe spesielt. Da lader jeg gjerne til 100% til planlagt avgangstid.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Hårek

Sitat fra: Hentesveis på torsdag 12. mai 2022, klokken 09:41
... På Audi Norge sine hjemmesider står det fortsatt at det ikke er skadelig for batteriet å lade til 100% SOC.
Nei, trenger ikke være skadelig å lade til 100%. Poenget er at det gjøres før langtur, bilen skal ikke stå parkert lenge med 100%.

Ser også i brukermanual for BMW i4: "If possible, park the vehicle with a charge level between 30 % and 50 %.", og "Keep the charge level between 10 % to 80 % if possible"
Men hos min forhandler er både utstillingsbilen og demobilen ladet til 100%.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Truls Antonsen

Er ikke direkte skadelig å lade til 100%, men endel/de fleste batterier degraderer litt raskere om de har 100% enn f.eks. 70-80.
Er ikke sikkert alle batterier gjør det, men så lenge det er en risiko for det, så lader jeg ikke til 100% uten at jeg får "belønning" for denne risikoen, i form at lengere rekkevidde når jeg trenger det.
Det gjør at bilen er ladet til 100% 5-6 dager i året, kontra 365 dager i året...som da reduserer den eventuelt raskere degradering med ca 98%...


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


ThomasEL

Jeg tenker heller ikke at denne endringen i råd fra Audi er noe man skal miste nattesøvnen av. Og som flere av dere andre er inne på: Å lade til 100% når man trenger det, er det få som mener er spesielt skadelig.

Men jeg syns jo likevel det er litt interessant at Audi nå på en svært tydelig måte kommer med de samme rådene som "batterinerder" har kommet med helt siden de første små elbilene kom på markedet:
- Lad til maks 80% i hverdagen hvis du ikke har behov for mer
- Lad gjerne til 100% når du trenger det, men ikke la bilen stå lenge helt fulladet
- Lagre bilen med soc mellom 30% og 80%
- Bruk lynlading kun når du må

Tidligere har jo forhandlere nærmest fnyst av disse rådene.

Men som det ble nevnt lenger oppe i tråden: Det er godt mulig det er inntoget av Q4 med en noe annen batterikjema, som har aktualisert rådene akkurat nå.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA