Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: ThomasEL på tirsdag 10. mai 2022, klokken 21:29

Tittel: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: ThomasELtirsdag 10. mai 2022, klokken 21:29
For hver nye versjon av appen som har kommet i det siste er det økende fokus på å ta vare på batteriet. Lade til 80% i hverdagen, parkere med mellom 30% og 80% soc, kjøre umiddelbart hvis lading til 100%, kun lynlade hvis nødvendig. Alle disse tipsene ligger nå i appen.

Fornuftige tips, for all del. Dette er jo noe batterinerder (meg selv inkludert😝🤪) har hevdet lenge at kan ha betydning.
- Men hvorfor denne voldsomme økningen i fokus på dette fra Audis side nå..? Kan det tyde på at de begynner å få inn data som tyder på hurtigere degradering enn forventet, og derfor litt «panikk»/kalde føtter?
Eller bare generelle gode råd som «tilfeldigvis» kommer 3-4 år etter lanseringen..?🤪
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: elektrotirsdag 10. mai 2022, klokken 23:17
Tja, jeg ser det bare som en nødvendig videreutvikling av appen. Jeg kjenner ferske elbileiere som ikke er på forum som dette, som lader til 100% hver ettermiddag. Bare for å pendle et par mil til jobben dagen etter.. I begynnelsen hadde man jo ikke det oransje feltet fra 80-100% i MMI heller.

For egen del er det ikke noe som tyder på betydelig degradering snart 3,5 år etter at bilen ble produsert og med 65k km. kjørt. Har da hurtigladet en del også.. samt kjørt bilen til 0% mange ganger og ladet til 100% både sakte og fort i forbindelse med hver langtur. Uten å mishandle det unødig i det daglige.

Er det noen her som kan måle betydelig degradering når batteriet er varmt?
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: ThomasELonsdag 11. mai 2022, klokken 08:19
På mange måter enig i det du skriver her, @Elektro :+1:

Samtidig virker dette som noe mye mer enn bare en oppdatering av appdesignet.
Jeg snakket med forhandler. Han bekrefter også at de som forhandlere i løpet av siste halvåret, har fått langt tydeligere beskjeder fra Audi når det gjelder rutiner og retningslinjer knyttet til bl.a. ladetilstand ved oppbevaring.

Alt dette er jo egentlig positivt, men samtidig litt underlig at det kommer så veldig tydelig NÅ, så lenge etter lansering av e-tron. Fram til nå har jo forhandlernes holdning stort sett vært "tut og kjør, og bare lad til 100%"

Men om dette kun handler om føre var (positivt) eller om Audi nå sitter på data som antyder at de har vært for optimistiske med tanke på batterihelse, er selvsagt umulig å si uten innsyn i datamaterialet.
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: elektroonsdag 11. mai 2022, klokken 12:16
Én viktig endring som skjedde da de innførte den nye grafikken i MMI var jo at bufferen ble om lag 3 kWh mindre. Men så var det lenge stille, ja. Jeg vet ikke hvor mye data Audi har på brukernes ladeadferd, men det kan jo like gjerne være dette som har utløst en økt fokus? Mer som et føre var tiltak.

Det er ingen hemmelighet at batterier degraders, men det er vel ingen grunn til å tro at Audi sine degraderes mer enn andre? Snarere tvert mot; De virker å være av god kvalitet med lite intern motstand (masse kobolt?). Kjølingen er også svært god, og man skal vel lete lenge etter batterier som blir mindre varme ved lading. Inntil jeg hører om brukere her inne som opplever å få lite ut av batteriene sine, så sover jeg rimelig godt om natten.  :)

Min siste måling var i påsken, da kjørte vi med megastappa bil (damen på Coop Extra tipset i fullt alvor om tilhengerutleie da hun så handlevognen), 12 par ski i takboksen om lag 600 høydemeter. Gradestokken ved destinasjonen viste -1 grader. Forbruket endte på 29,0 kWh/100 km og etter 171,2 km. kjørt fra fullading på lynlader, med 41% SOC gjenstående. Det gir 84,15 kWh tilgjengelig. Dvs. 2,7% degradering fra oppgitt netto 86,5 kWh, som jeg synes er innafor.

PS! Kan nevnte at vi på første strekk på turen, med ca. halvparten motorvei 110 km/t+, hadde et forbruk på 28,9 kWh/100 km. Vi kjørte da 222,8 km. fra 94% SOC til 15%. Det gir "bare" 81,5 kWh tilgjengelig, men vi startet med kaldt batteri, tipper 5-6 grader. Resultatet er dermed etter ikke helt valid. Hjelp! Dette er visst en annen tråd.. ;D
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: Truls Antonsenonsdag 11. mai 2022, klokken 23:35
Kan det være at q4 har annen kjemi, og derved er dette viktigere enn med 50/55? Og med stadig flere q4 på veiene er dette viktigere...

Q4 har jo helt annen ladekurve også enn 50/55, som indikerer at de oppfører seg annerledes enn ur-etron sine...og krever også rett temperatur og SOC for å gi boost tilgjengelig...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: ThomasELtorsdag 12. mai 2022, klokken 07:25
Det er et godt poeng, @Truls, og en plausibel medvirkende årsak...

For Q4 bruker vel nøyaktig samme app?
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: Orbittorsdag 12. mai 2022, klokken 08:36
Hvor i app'en finnes dette?

Jeg har sett dette nevnt i release-notes på de siste app-versjonene, men det er kanskje kun synlig for de som kan regulere ladenivå fra app (ikke mulig for oss med ur-etron)?
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: ThomasELtorsdag 12. mai 2022, klokken 09:06
Sitat fra: Orbit på torsdag 12. mai 2022, klokken 08:36
Hvor i app'en finnes dette?

Jeg har sett dette nevnt i release-notes på de siste app-versjonene, men det er kanskje kun synlig for de som kan regulere ladenivå fra app (ikke mulig for oss med ur-etron)?

Det kan nok stemme, ja!
Det er nemlig når man trykker på lademål og går inn i «meny» for å endre lademål, at alt dette dukker opp.
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: Hentesveistorsdag 12. mai 2022, klokken 09:41

Fra ståstedet til en total nybegynner hva angår elbil fremstår det jo som litt underlig dersom trådstarters spekulasjoner er riktig. På Audi Norge sine hjemmesider står det fortsatt at det ikke er skadelig for batteriet å lade til 100% SOC.

https://www.audi.no/no/web/no/alt-om-audi-elbil/lade.html (https://www.audi.no/no/web/no/alt-om-audi-elbil/lade.html)

SitatSpørsmål: Kan det skade batteriet ved å lade det opp til 100%?

Svar: Nei, våre biler har gode buffere i bunn og topp på batteriet slik at du ikke skal kunne skade batteriet ved lading til 100%.

Jeg vil understreke at jeg er helt uten erfaring når det gjelder elbil. Jeg har aldri kjørt elbil, og jeg har aldri hatt elbil. Jeg har imidlertid bestilt min første elbil, en E-tron 55, som blir levert om noen uker, så jeg er i en periode hvor jeg forsøker å skaffe meg så mye kunnskap som mulig.
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: Carkubtorsdag 12. mai 2022, klokken 13:21
Sitat fra: Orbit på torsdag 12. mai 2022, klokken 08:36
Hvor i app'en finnes dette?

Jeg har sett dette nevnt i release-notes på de siste app-versjonene, men det er kanskje kun synlig for de som kan regulere ladenivå fra app (ikke mulig for oss med ur-etron)?
PS: Alle kan få oppgradert for endring av lademål i app, selv om flere forhandlere ikke vet det. Mener det lå i NV-oppdatering, som kunne utføres selv om bilen som vår ikke har NightVision. Husker ikke oppgraderingskode, men ka. Sikkert finne om ønskelig.
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: Orbittorsdag 12. mai 2022, klokken 13:36
Jeg har NV, men har ikke fått noen oppdatering på denne. Jeg har også spurt forhandler om å få oppdatert SW på gateway uavhengig av dette, men de "kunne ikke" gjøre dette så lenge det ikke var noen bulletin på denne. Tar gjerne imot info om NV-oppdatering, evt hvilke forhandlere som er medgjørlige på å få lagt inn dette. (Dersom det er en bulletin-referanse, er det nok trivielt å få gjort dette alle steder).
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: elektrotorsdag 12. mai 2022, klokken 16:58
Jeg har ikke Night Vision, men fikk på plass lademål i app på min ur-e-tron i forbindelse med service hos Erik Arnesen. Jeg bare sa at jeg gjerne ville ha det. Det skal sies at det ikke har forandret livet mitt, men det irriterte meg veldig da jeg ikke hadde det. Rart med det.. ;)

Jeg lader til 80% kl. 06 hver dag, hele uka. 70% sommerstid. Med mindre jeg skal noe spesielt. Da lader jeg gjerne til 100% til planlagt avgangstid.
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: Hårektorsdag 12. mai 2022, klokken 17:00
Sitat fra: Hentesveis på torsdag 12. mai 2022, klokken 09:41
... På Audi Norge sine hjemmesider står det fortsatt at det ikke er skadelig for batteriet å lade til 100% SOC.
Nei, trenger ikke være skadelig å lade til 100%. Poenget er at det gjøres før langtur, bilen skal ikke stå parkert lenge med 100%.

Ser også i brukermanual for BMW i4: "If possible, park the vehicle with a charge level between 30 % and 50 %.", og "Keep the charge level between 10 % to 80 % if possible"
Men hos min forhandler er både utstillingsbilen og demobilen ladet til 100%.
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: Truls Antonsentorsdag 12. mai 2022, klokken 18:18
Er ikke direkte skadelig å lade til 100%, men endel/de fleste batterier degraderer litt raskere om de har 100% enn f.eks. 70-80.
Er ikke sikkert alle batterier gjør det, men så lenge det er en risiko for det, så lader jeg ikke til 100% uten at jeg får "belønning" for denne risikoen, i form at lengere rekkevidde når jeg trenger det.
Det gjør at bilen er ladet til 100% 5-6 dager i året, kontra 365 dager i året...som da reduserer den eventuelt raskere degradering med ca 98%...


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: ThomasELfredag 13. mai 2022, klokken 09:23
Jeg tenker heller ikke at denne endringen i råd fra Audi er noe man skal miste nattesøvnen av. Og som flere av dere andre er inne på: Å lade til 100% når man trenger det, er det få som mener er spesielt skadelig.

Men jeg syns jo likevel det er litt interessant at Audi nå på en svært tydelig måte kommer med de samme rådene som "batterinerder" har kommet med helt siden de første små elbilene kom på markedet:
- Lad til maks 80% i hverdagen hvis du ikke har behov for mer
- Lad gjerne til 100% når du trenger det, men ikke la bilen stå lenge helt fulladet
- Lagre bilen med soc mellom 30% og 80%
- Bruk lynlading kun når du må

Tidligere har jo forhandlere nærmest fnyst av disse rådene.

Men som det ble nevnt lenger oppe i tråden: Det er godt mulig det er inntoget av Q4 med en noe annen batterikjema, som har aktualisert rådene akkurat nå.
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: Hårekfredag 13. mai 2022, klokken 14:39
Fikk nå vite av BMW selger at de er pålagt å lever ut bilen med 100% SOC. Bilen 'ringer hjem' etter noen kilometer og rapporterer status.
Men han forsikret om at den siste oppladingen skjer samme dag som bilen leveres ut.
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: Tonktirsdag 24. mai 2022, klokken 00:47
Do I understand it correctly that Carkub and Electro have had an software update so that they can change their charging target in the App of their 2019 E-Tron 55  ?
I'm VERY interested in that, does someone have some further info regarding this?
I have OBDeleven, so I can look which software versions I have etc.
(so that I can try to persuade my dealer to look into this)
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: elektroonsdag 25. mai 2022, klokken 07:23
Sitat fra: Tonk på tirsdag 24. mai 2022, klokken 00:47
Do I understand it correctly that Carkub and Electro have had an software update so that they can change their charging target in the App of their 2019 E-Tron 55  ?
I'm VERY interested in that, does someone have some further info regarding this?
I have OBDeleven, so I can look which software versions I have etc.
(so that I can try to persuade my dealer to look into this)
Yes. I have one of the first of this cars that were delivered in Norway, and didn't have this feature originally. In conjunction with the last service, I just asked at Møller Erik Arnesen if I could have it. The guy at the counter was like "are you sure you don't have it already? I think that has been rolled out to all now..?" and looked at my app. Then he wrote a side note to the mechanic. Didn't have to explain about any version numbers or anything. When I picked up the car it was there! Maybe I was lucky..

I believe it's the Gateway version that has to be updated. (I don't have Night Vision.)
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: Tonktorsdag 26. mai 2022, klokken 21:56
Sitat fra: elektro på onsdag 25. mai 2022, klokken 07:23
I believe it's the Gateway version that has to be updated. (I don't have Night Vision.)
I checked my software version of the Gateway with ODBeleven, and is shows that my version is 322, and there is a newer one (323). Would you be so kind to check which version your car has now after the update?
(http://[attachment%20id=0%20msg=1050706][/attachment%5D)
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: elektrofredag 27. mai 2022, klokken 09:52
Here you go :)
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: Tonklørdag 28. mai 2022, klokken 21:10
Thanks very much Elektro, I will try to convince my dealer to look further into this. I realy miss setting the max charge limit in the App.
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: Tonklørdag 28. mai 2022, klokken 21:57
Sitat fra: Orbit på torsdag 12. mai 2022, klokken 13:36
Jeg har NV, men har ikke fått noen oppdatering på denne. Jeg har også spurt forhandler om å få oppdatert SW på gateway uavhengig av dette, men de "kunne ikke" gjøre dette så lenge det ikke var noen bulletin på denne. Tar gjerne imot info om NV-oppdatering, evt hvilke forhandlere som er medgjørlige på å få lagt inn dette. (Dersom det er en bulletin-referanse, er det nok trivielt å få gjort dette alle steder).
I think I found the TSB regarding this: see:
https://www.carcomplaints.com/Audi/e-tron/2019/tsbs/tsb-a9122762065980-1.shtml (https://www.carcomplaints.com/Audi/e-tron/2019/tsbs/tsb-a9122762065980-1.shtml)
It shows the correct software versions of the Gateway in my Etron55-2019, and the newer one of Elektro.
Tittel: Sv: Audis økte fokus på brukers ansvar for batterihelse
Skrevet av: Tonkonsdag 22. juni 2022, klokken 23:25
Yesterday the dealer has installed the update (SVM code: 19A022), and instantly the myAudi app showed the "desired Charge target".  Thanks Elektro and all of you for this and other very useful information, I really appreciate it.