Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2022-modell LR vs P

Startet av eivindb, lørdag 07. mai 2022, klokken 15:33

« forrige - neste »

eivindb

Er det noen her som har testa 22-modell av både LR og P opp mot hverandre og kan si noe om fjæringskomfort og sidestøtte på seter? Er det håp om at LR som produseres fremover har samme fjæring og støtdempere som P fra Berlin?

Thob

Jeg lurer på det samme. Hadde en tidlig Y LR som var i stiveste laget. Testet nettopp en Y performance og den var merkbart mer behagelig, og med en Y LR i bestilling nå håper jeg de har gjort tilsvarende endringer på den

Tesla P85D

Jeg merket gått forskjell på støy mellom LR og P. Men jeg fikk aldri testet bilen ved litt aktiv kjøring. Jeg håper virkelig at P ikke blir å oppleves som myk og at den krenger ved aktiv kjøring. Noen som har testet bilen skikkelig?
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Terje Lien

Jeg har en tidlig Y LR og prøvekjørte i dag både en Y P og en helt ny Y LR for å se om det var noen merkbar forbedring på førersete, fjæring og dekkstøy som er de tre tingene jeg er minst fornøyd med på min egen Y LR.

Kjørte begge bilene på en strekning med 30 sone og dårlig asfalt for å teste fjæring og en motorveistrekning med 80 sone og grov, slitt asfalt for å teste støy.

Ved kjøring i lav fart på hullete/lappet asfalt så opplevde jeg Y P som omtrent like stiv som min egen Y LR, mens den nye Y LR var merkbart mer komfortabel over skarpe ujevnheter.

Når det gjelder støy så var det små forskjeller, men begge de nye bilene virket å ha litt mindre dekkstøy enn min egen. Støymåling med Apple Watch viste 1-2 db lavere støy på de nye bilene enn min egen i 80-90 km/t på grov asfalt og det stemmer bra med mitt subjektive inntrykk av litt mindre støy i de nye bilene. Jeg merket ikke noen særlig forskjell på den nye LR og Performance til tross for at LR hadde 19 toms hjul (samme som min). Alle bilene hadde forøvrig standard sommerdekk.

Førersetet i min egen bil har en polstring som gjør at setet virker trangt både i sittepute og rygg. Sitteputen i begge de nye bilene har fått endret polstring som gjør  at de virker bredere og passer meg bedre. I ryggen hadde Performance kraftigere sidevanger som gir bedre støtte i svinger, men jeg foretrekker det litt romsligere setet i den nye Y LR.

Oppsummert vil jeg si at den nye P var overraskende lik min gamle LR, mens det var små men merkbare forbedringer på den nye LR på de punktene jeg er minst fornøyd med på min egen.

eivindb

Sitat fra: Terje Lien på lørdag 07. mai 2022, klokken 21:35

Kjørte begge bilene på en strekning med 30 sone og dårlig asfalt for å teste fjæring og en motorveistrekning med 80 sone og grov, slitt asfalt for å teste støy.

Ved kjøring i lav fart på hullete/lappet asfalt så opplevde jeg Y P som omtrent like stiv som min egen Y LR, mens den nye Y LR var merkbart mer komfortabel over skarpe ujevnheter.

Førersetet i min egen bil har en polstring som gjør at setet virker trangt både i sittepute og rygg. Sitteputen i begge de nye bilene har fått endret polstring som gjør  at de virker bredere og passer meg bedre. I ryggen hadde Performance kraftigere sidevanger som gir bedre støtte i svinger, men jeg foretrekker det litt romsligere setet i den nye Y LR.


Tusen takk, det var akkurat erfaringer rundt dette jeg var på jakt etter. Jeg har mye kjøring i forholdsvis lav hastighet over skarpe kanter.

Diravi

Enig, strålende test. Og det er vel den eneste måten å få noenlunde sammenlignbare resultat på også - kjøre dem på samme strekning på samme tidspunkt.

Av ren nysgjerrighet: Er det også gjort endringer på lengden på sitteputen?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Terje Lien

Jeg lurte på det samme mens jeg kjørte den nye Y LR. Sitteputen i den virket litt lenger, men jeg målte ikke, så kan ikke si noe sikkert. Jeg har middels høyde og vekt og satt i alle fall godt i den nye Y LR og bedre i den enn i min egen Y LR.

Grenadier

Er «nye LR» altså da en bil levert nå denne våren? La du merke til om den også hadde hattehylle og lastekroker?

Terje Lien

Performance var med hattehylle, LR uten.

Diravi

Sitat fra: Terje Lien på mandag 09. mai 2022, klokken 18:53
Performance var med hattehylle, LR uten.

Da er dette sannsynligvis en LR fra mars. De nye skal ha hattehylle og lastekroker, og har muligens også den ekstra støydempingen i bakskjermene som det på Twitter er blitt hevdet at tyske biler har ( ikke bekreftet info!) Så det er ikke helt urealistisk å håpe at neste lass med LR er enda bittelitt bedre støydempet enn den du prøvde.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

SamsonII

Jeg hadde en 2021 LR levert i desember. Solgte denne i februar og fikk en ny 2022 LR i mars.  Jeg har derfor erfaring med både 2021 og 2022 modell Y LR. Min erfaring er også at 2022 oppleves annerledes enn 2021 når det gjelder opphenget. 2021 modellen opplevde jeg som alt for stiv, og jeg ble aldri helt fornøyd med den. 2022 modellen er fast den og, men på en annen måte. Den virker mye bedre avstemt på ujevnheter, og både jeg og resten av familien merker klar forekjell på de to bilene. Så min opplevelse samsvarer godt med den Terje Lien refererer til over.
Tesla Model Y LR 2022
Tesla Model Y LR 2021 (solgt)
BMW i3 94 Ah Fully Charged 2018
BMW i3 94 Ah Fully Charged 2017 (solgt)

Badola

Har kjørt sen -21 mod Y LR og prøvekjørte P i dag. Kan ikke si annet enn at P er bedre på alt bortsett fra lavere høyde. Bedre på støy, opplevd kvalitet i interiør, demping og selvfølgelig kraft. Så det blir en P. Men skulle gjerne hatt 3-4cm mer klaring under bilen. Får satse på at det kommer noe muligheter aftermarked på litt forsiktig heving. Siden jeg ikke har prøvd -22 LR ser jeg ikke bort fra at den er blitt mye bedre også.

tornaldo

Hva utgjør forskjellen på kvalitet på interiør? Har de brukt andre materialer?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Badola

Setene føltes annerledes og bedre ut. Skjerm virker raskere. Ingen knirk og fant i det hele ingenting å sette fingeren på. LR jeg prøvde knirket mer og hadde noen skjevheter i sammenføyningen i interiøret. Ikke en verden av forskjell men fikk bare en følelse av «bedre skrudd sammen»

hugin

Hei, vurderer å bestille en P nå med levering september. Vil denne bli fra Berlin eller Shanghai?
Tesla MYP hvit/svart levert 10.11.2022
Tesla M3 LR DV4W FSD acc boost 2019 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA