Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: eivindb på lørdag 07. mai 2022, klokken 15:33

Tittel: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: eivindblørdag 07. mai 2022, klokken 15:33
Er det noen her som har testa 22-modell av både LR og P opp mot hverandre og kan si noe om fjæringskomfort og sidestøtte på seter? Er det håp om at LR som produseres fremover har samme fjæring og støtdempere som P fra Berlin?
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Thoblørdag 07. mai 2022, klokken 19:03
Jeg lurer på det samme. Hadde en tidlig Y LR som var i stiveste laget. Testet nettopp en Y performance og den var merkbart mer behagelig, og med en Y LR i bestilling nå håper jeg de har gjort tilsvarende endringer på den
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Tesla P85Dlørdag 07. mai 2022, klokken 20:49
Jeg merket gått forskjell på støy mellom LR og P. Men jeg fikk aldri testet bilen ved litt aktiv kjøring. Jeg håper virkelig at P ikke blir å oppleves som myk og at den krenger ved aktiv kjøring. Noen som har testet bilen skikkelig?
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Terje Lienlørdag 07. mai 2022, klokken 21:35
Jeg har en tidlig Y LR og prøvekjørte i dag både en Y P og en helt ny Y LR for å se om det var noen merkbar forbedring på førersete, fjæring og dekkstøy som er de tre tingene jeg er minst fornøyd med på min egen Y LR.

Kjørte begge bilene på en strekning med 30 sone og dårlig asfalt for å teste fjæring og en motorveistrekning med 80 sone og grov, slitt asfalt for å teste støy.

Ved kjøring i lav fart på hullete/lappet asfalt så opplevde jeg Y P som omtrent like stiv som min egen Y LR, mens den nye Y LR var merkbart mer komfortabel over skarpe ujevnheter.

Når det gjelder støy så var det små forskjeller, men begge de nye bilene virket å ha litt mindre dekkstøy enn min egen. Støymåling med Apple Watch viste 1-2 db lavere støy på de nye bilene enn min egen i 80-90 km/t på grov asfalt og det stemmer bra med mitt subjektive inntrykk av litt mindre støy i de nye bilene. Jeg merket ikke noen særlig forskjell på den nye LR og Performance til tross for at LR hadde 19 toms hjul (samme som min). Alle bilene hadde forøvrig standard sommerdekk.

Førersetet i min egen bil har en polstring som gjør at setet virker trangt både i sittepute og rygg. Sitteputen i begge de nye bilene har fått endret polstring som gjør  at de virker bredere og passer meg bedre. I ryggen hadde Performance kraftigere sidevanger som gir bedre støtte i svinger, men jeg foretrekker det litt romsligere setet i den nye Y LR.

Oppsummert vil jeg si at den nye P var overraskende lik min gamle LR, mens det var små men merkbare forbedringer på den nye LR på de punktene jeg er minst fornøyd med på min egen.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: eivindblørdag 07. mai 2022, klokken 21:58
Sitat fra: Terje Lien på lørdag 07. mai 2022, klokken 21:35

Kjørte begge bilene på en strekning med 30 sone og dårlig asfalt for å teste fjæring og en motorveistrekning med 80 sone og grov, slitt asfalt for å teste støy.

Ved kjøring i lav fart på hullete/lappet asfalt så opplevde jeg Y P som omtrent like stiv som min egen Y LR, mens den nye Y LR var merkbart mer komfortabel over skarpe ujevnheter.

Førersetet i min egen bil har en polstring som gjør at setet virker trangt både i sittepute og rygg. Sitteputen i begge de nye bilene har fått endret polstring som gjør  at de virker bredere og passer meg bedre. I ryggen hadde Performance kraftigere sidevanger som gir bedre støtte i svinger, men jeg foretrekker det litt romsligere setet i den nye Y LR.


Tusen takk, det var akkurat erfaringer rundt dette jeg var på jakt etter. Jeg har mye kjøring i forholdsvis lav hastighet over skarpe kanter.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Diravisøndag 08. mai 2022, klokken 11:28
Enig, strålende test. Og det er vel den eneste måten å få noenlunde sammenlignbare resultat på også - kjøre dem på samme strekning på samme tidspunkt.

Av ren nysgjerrighet: Er det også gjort endringer på lengden på sitteputen?
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Terje Liensøndag 08. mai 2022, klokken 11:37
Jeg lurte på det samme mens jeg kjørte den nye Y LR. Sitteputen i den virket litt lenger, men jeg målte ikke, så kan ikke si noe sikkert. Jeg har middels høyde og vekt og satt i alle fall godt i den nye Y LR og bedre i den enn i min egen Y LR.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Grenadiermandag 09. mai 2022, klokken 05:44
Er «nye LR» altså da en bil levert nå denne våren? La du merke til om den også hadde hattehylle og lastekroker?
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Terje Lienmandag 09. mai 2022, klokken 18:53
Performance var med hattehylle, LR uten.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Diravimandag 09. mai 2022, klokken 20:39
Sitat fra: Terje Lien på mandag 09. mai 2022, klokken 18:53
Performance var med hattehylle, LR uten.

Da er dette sannsynligvis en LR fra mars. De nye skal ha hattehylle og lastekroker, og har muligens også den ekstra støydempingen i bakskjermene som det på Twitter er blitt hevdet at tyske biler har ( ikke bekreftet info!) Så det er ikke helt urealistisk å håpe at neste lass med LR er enda bittelitt bedre støydempet enn den du prøvde.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: SamsonIItirsdag 10. mai 2022, klokken 15:47
Jeg hadde en 2021 LR levert i desember. Solgte denne i februar og fikk en ny 2022 LR i mars.  Jeg har derfor erfaring med både 2021 og 2022 modell Y LR. Min erfaring er også at 2022 oppleves annerledes enn 2021 når det gjelder opphenget. 2021 modellen opplevde jeg som alt for stiv, og jeg ble aldri helt fornøyd med den. 2022 modellen er fast den og, men på en annen måte. Den virker mye bedre avstemt på ujevnheter, og både jeg og resten av familien merker klar forekjell på de to bilene. Så min opplevelse samsvarer godt med den Terje Lien refererer til over.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Badolalørdag 14. mai 2022, klokken 12:50
Har kjørt sen -21 mod Y LR og prøvekjørte P i dag. Kan ikke si annet enn at P er bedre på alt bortsett fra lavere høyde. Bedre på støy, opplevd kvalitet i interiør, demping og selvfølgelig kraft. Så det blir en P. Men skulle gjerne hatt 3-4cm mer klaring under bilen. Får satse på at det kommer noe muligheter aftermarked på litt forsiktig heving. Siden jeg ikke har prøvd -22 LR ser jeg ikke bort fra at den er blitt mye bedre også.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: tornaldolørdag 14. mai 2022, klokken 13:11
Hva utgjør forskjellen på kvalitet på interiør? Har de brukt andre materialer?
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Badolalørdag 14. mai 2022, klokken 14:06
Setene føltes annerledes og bedre ut. Skjerm virker raskere. Ingen knirk og fant i det hele ingenting å sette fingeren på. LR jeg prøvde knirket mer og hadde noen skjevheter i sammenføyningen i interiøret. Ikke en verden av forskjell men fikk bare en følelse av «bedre skrudd sammen»
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: huginlørdag 14. mai 2022, klokken 20:12
Hei, vurderer å bestille en P nå med levering september. Vil denne bli fra Berlin eller Shanghai?
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Trultefanlørdag 14. mai 2022, klokken 20:18
Alle P er fra Berlin
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: S4emandag 16. mai 2022, klokken 08:04
Sitat fra: Terje Lien på lørdag 07. mai 2022, klokken 21:35
Jeg har en tidlig Y LR og prøvekjørte i dag både en Y P og en helt ny Y LR for å se om det var noen merkbar forbedring på førersete, fjæring og dekkstøy som er de tre tingene jeg er minst fornøyd med på min egen Y LR.

Kjørte begge bilene på en strekning med 30 sone og dårlig asfalt for å teste fjæring og en motorveistrekning med 80 sone og grov, slitt asfalt for å teste støy.

Ved kjøring i lav fart på hullete/lappet asfalt så opplevde jeg Y P som omtrent like stiv som min egen Y LR, mens den nye Y LR var merkbart mer komfortabel over skarpe ujevnheter.

Når det gjelder støy så var det små forskjeller, men begge de nye bilene virket å ha litt mindre dekkstøy enn min egen. Støymåling med Apple Watch viste 1-2 db lavere støy på de nye bilene enn min egen i 80-90 km/t på grov asfalt og det stemmer bra med mitt subjektive inntrykk av litt mindre støy i de nye bilene. Jeg merket ikke noen særlig forskjell på den nye LR og Performance til tross for at LR hadde 19 toms hjul (samme som min). Alle bilene hadde forøvrig standard sommerdekk.

Førersetet i min egen bil har en polstring som gjør at setet virker trangt både i sittepute og rygg. Sitteputen i begge de nye bilene har fått endret polstring som gjør  at de virker bredere og passer meg bedre. I ryggen hadde Performance kraftigere sidevanger som gir bedre støtte i svinger, men jeg foretrekker det litt romsligere setet i den nye Y LR.

Oppsummert vil jeg si at den nye P var overraskende lik min gamle LR, mens det var små men merkbare forbedringer på den nye LR på de punktene jeg er minst fornøyd med på min egen.

Tusen takk for meget god test!

Jeg krysser fingre for at dette bare blir enda bedre i månedene fremover, f.eks. med hattehylle.

Har selv en 2019 TM3 som jeg er super fornøyd med unntatt støy, dempere og den lille åpningen i bagasjerom. Så håper Y levert sep-okt fikser alt dette!
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Barid Belmandag 16. mai 2022, klokken 17:32
https://youtu.be/QdCv9aQs9Ug

En norsk voksen kar som kjører tmyP rundt på skogsveier for å få en følelse av demping og komfort. Synes den var mye nyttigere enn de som tester i vinterløse California
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: k1mandag 16. mai 2022, klokken 19:02
Fin og relevant gjennomgang, men tror ikke jeg hadde lagt ut video av 131km/t i 80-sonen med fullt navn. Litt for enkelt for politiet å reagere..  :police:
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: daktaritirsdag 17. mai 2022, klokken 08:50
Jeg er ganske sikker på at stålfjærer ikke endrer mykhet over tid.
Dempere kan ha litt trange foringer som smøres opp, men det skjer i løpet av noen 100 km og ikke 10.000. Det rent mekaniske i demperen (shims og ventiler) endres ikke.

Da sitter man igjen med at høyere temperaturer enn da bilen ble levert, og at vinterdekk og sommerdekk har forskjellig komfort som mer sannsynlige forklaringer på at LR kjennes mykere nå enn i vinter. Husk også at setene betyr noe for komforten, og skummet i setene kan jo endre seg. Samt det rent subjektive at man blir vant med fast fjæring.

Og det met at transportklosser ikke var fjernet er kanskje også en mulighet.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Sandvikatirsdag 17. mai 2022, klokken 09:15
Sitat fra: k1 på mandag 16. mai 2022, klokken 19:02
Fin og relevant gjennomgang, men tror ikke jeg hadde lagt ut video av 131km/t i 80-sonen med fullt navn. Litt for enkelt for politiet å reagere..  :police:
Uavhengig av politi, en ganske idiotisk handling selv om det skjer på et relativt oversiktelig sted.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Johnnytirsdag 17. mai 2022, klokken 12:29
Jeg hadde et halvt år gammel LR med 20" på lån i helgen. Må si at jeg er overrasket over den dårlige fjæringskomforten. Ser at det etablerer seg et ettermarked for løse problemet i USA for tiden, så her er Tesla på ville veier. Om ikke det er nok, så er det flere som har oppfatningen om at P er mer komfortabel en LR.

Velger jeg å få med vinterdekk når jeg bestiller en P, så er det også med 21". Har noen sjekket om det er mulig å sette 19" felger på en P?
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Trultefantirsdag 17. mai 2022, klokken 12:36
Fullt mulig. Finnes 18 tom alternativer også

https://www.finn.no/253215239
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Johnnytirsdag 17. mai 2022, klokken 13:31
Flott, da er det et aktuelt alternativ å kjøpe P modellen, for så å bytte til en dekkdimenson det er mulig å leve med.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Tesla P85Dtirsdag 17. mai 2022, klokken 13:45
Ingen problem med 21 på YP. Svært stille og komfortabel å kjøre med. Den er stillere innvendig enn min I3.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Klykkentirsdag 17. mai 2022, klokken 13:48
I3 bråker jo som et hælvette med sommerhjul på. Samt støyer skikkelig i overgangen mellom kidnapperdørene og fordørene.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Tesla P85Dtirsdag 17. mai 2022, klokken 14:35
Ikke mye støy i min I3.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: turfsurftirsdag 17. mai 2022, klokken 15:48
Sitat fra: Tesla P85D på tirsdag 17. mai 2022, klokken 14:35
Ikke mye støy i min I3.
i3 slipper igjennom mye dekkstøy. Mye romling. Ellers støyer den jo ikke mye.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Tesla P85Dtirsdag 17. mai 2022, klokken 16:09
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 17. mai 2022, klokken 15:48
Sitat fra: Tesla P85D på tirsdag 17. mai 2022, klokken 14:35
Ikke mye støy i min I3.
i3 slipper igjennom mye dekkstøy. Mye romling. Ellers støyer den jo ikke mye.

Ja det kan være, men regner med det har litt med dekkvalg å gjøre. Ikke mye dekkstøy hos meg.

Men kan også sammenligne med andre biler og støy på YP er ikke ille. Men noen er veldig sensitiv for støy og noen bryr seg ikke. Tesla har fått mye pes for støy og jeg må si at jeg ble veldig fornøyd med YP og synes den var imponerende stille og behagelig, selv med 21" hjul.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Contangotirsdag 17. mai 2022, klokken 20:37
Flere og flere som mener dempingen er bedre på MIG. Sier ikke så mye om støy men er fornøyd. 8 minutter fra Tyskland. https://youtu.be/RWG1XSUhJ9s
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: tornaldotirsdag 17. mai 2022, klokken 22:54
Bedre enn 2022 fra Shanghai?
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Contangoonsdag 18. mai 2022, klokken 07:40
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 17. mai 2022, klokken 22:54
Bedre enn 2022 fra Shanghai?
Hvis du tenker på han uflidde tyske testeren så sikkert 2021. Forskjellene på 2021 og 2022 har meg bekjent ikke kommet opp før diskusjonen om MYP MIG dempingen. Flott om det er en forbedring men avventer flere bekreftelser før jeg konkluderer.
Av og til er tradisjonell reklame og skryt over modellforbedringer noe jeg savner fra Tesla.....
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Chimptirsdag 24. mai 2022, klokken 20:14
Går det an å konkludere med noe her ift byggekvalitet, støy og stivhet i 2022 LR vs P?
Synes alle sier forskjellig, folk virker å være biased fordi de har en av versjonene selv eller i bestilling.

Jeg driter i økt fart (og store felger interesserer meg heller ikke nevneverdig) så performance versjonen passer egentlig ikke meg, men leser mest positivt om den.
Men så skriver motor.no at kinaversjonen av LR er bedre, og flere skriver at 2022 LR er like bra som P.

Umulig å velge da?
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Barid Beltirsdag 24. mai 2022, klokken 20:51
Sitat fra: Chimp på tirsdag 24. mai 2022, klokken 20:14
Går det an å konkludere med noe her ift byggekvalitet, støy og stivhet i 2022 LR vs P?
Synes alle sier forskjellig, folk virker å være biased fordi de har en av versjonene selv eller i bestilling.

Jeg driter i økt fart (og store felger interesserer meg heller ikke nevneverdig) så performance versjonen passer egentlig ikke meg, men leser mest positivt om den.
Men så skriver motor.no at kinaversjonen av LR er bedre, og flere skriver at 2022 LR er like bra som P.

Umulig å velge da?

For å komme med en liten personlig mening rundt dette;

Jeg er i situasjonen at jeg skal ha en ny tmY, og har så langt bare testet LR. Har lest og sett på ganske mange meninger fra andre. Den vi fikk låne fra Drammen var en av de første fra kina med lite lastekapasitet, som mange mener er ukomfortabel. Kom i tillegg på 19' Hakka vinterdekk, som vistnok ikke skal hjelpe på støy.
For både meg og madammen var bilen helt nydelig, stille i motorveifart, oppførte seg eksemplarisk over både fartsdempere og vond asfalt. En av de mer komfortable bilene jeg har kjørt. Nå skal vi teste myP en time på fredag, og hvis den er tilsvarende komfortabel - som det er delte meninger om, noen sier ja, andre sier nei - så bestiller vi i en sånn.
Det går selvsagt mye på hva vi er vant til - e-Niroen har mange gode kvaliteter, men det er ikke en luksusbil, så for oss er Y et bra steg opp. Fra mitt ståsted - tmY er litt mykere enn tm3 LR, men føles stort sett ganske lik å kjøre.

Den artikkelen fra motor i dag er noe av det lateste jeg har lest fra de, så ville ikke vektlagt den mye, men vil heller ikke bruke 650k på en bil jeg ikke har testet. Kan ikke si noe om kvalitet.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Otkristotirsdag 24. mai 2022, klokken 21:06
Sitat fra: Barid Bel på tirsdag 24. mai 2022, klokken 20:51
Sitat fra: Chimp på tirsdag 24. mai 2022, klokken 20:14
Går det an å konkludere med noe her ift byggekvalitet, støy og stivhet i 2022 LR vs P?
Synes alle sier forskjellig, folk virker å være biased fordi de har en av versjonene selv eller i bestilling.

Jeg driter i økt fart (og store felger interesserer meg heller ikke nevneverdig) så performance versjonen passer egentlig ikke meg, men leser mest positivt om den.
Men så skriver motor.no at kinaversjonen av LR er bedre, og flere skriver at 2022 LR er like bra som P.

Umulig å velge da?

For å komme med en liten personlig mening rundt dette;

Jeg er i situasjonen at jeg skal ha en ny tmY, og har så langt bare testet LR. Har lest og sett på ganske mange meninger fra andre. Den vi fikk låne fra Drammen var en av de første fra kina med lite lastekapasitet, som mange mener er ukomfortabel. Kom i tillegg på 19' Hakka vinterdekk, som vistnok ikke skal hjelpe på støy.
For både meg og madammen var bilen helt nydelig, stille i motorveifart, oppførte seg eksemplarisk over både fartsdempere og vond asfalt. En av de mer komfortable bilene jeg har kjørt. Nå skal vi teste myP en time på fredag, og hvis den er tilsvarende komfortabel - som det er delte meninger om, noen sier ja, andre sier nei - så bestiller vi i en sånn.
Det går selvsagt mye på hva vi er vant til - e-Niroen har mange gode kvaliteter, men det er ikke en luksusbil, så for oss er Y et bra steg opp. Fra mitt ståsted - tmY er litt mykere enn tm3 LR, men føles stort sett ganske lik å kjøre.

Den artikkelen fra motor i dag er noe av det lateste jeg har lest fra de, så ville ikke vektlagt den mye, men vil heller ikke bruke 650k på en bil jeg ikke har testet. Kan ikke si noe om kvalitet.
Enig!
Regel nr 1, ikke kjøp bil basert meninger fra journalister eller andre. Prøvekjør bilen og se hva som passer din smak.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: daktaritirsdag 24. mai 2022, klokken 21:19
Det kommer jo mye an på hva man kommer fra. Hadde en Suzuki Swift lånebil en gang og det var jo like komfy som en sparkesykkel mtp støy og fjæring.
Men all logikk tilsier ar P er mindre komfy enn LR.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: geeartirsdag 24. mai 2022, klokken 21:35
Jeg kjøper iallfall ikke basert på tradisjonelle biltester. Det er så dårlig og individuelt at det er håpløst, og for meg er det at Motor kåret Ioniq 5 til den perfekte bilen i 2021, et godt eksempel på hvor ille det kan gå. Da er det faktisk bedre å finne seg en youtuber med tilsvarende preferanser som en selv, og følge med på tester derfra (feks throttle house for min del).

Som eier av tidlig MIC LR, og som også har bestilt Performance nå i år, så kan jeg bare si at finishen er helt topp på min MIC, ser faktisk ikke hvor det *realistisk* kan bli bedre på MIG P. Panel gaps er bra, ikke funnet lakkdefekter, alt er linet opp som det skal, har *ingen* visuelle defekter fra utlevering/fabrikk.

På X fra Fremont var det svære og ujevne panelåpninger, hadde ripe på en knapp på rattet og ripe på ramma rundt MCUen, den hadde lakkfeil på to av dørene (hadde vært en reaksjon eller ikke helt blandet lakk under sprøyting, men kun synlig i sollys), topp av falkevingedører fluktet ikke med taket, dørlistene og døråpneknappen ("håndtakene"), var ikke 100% på linje. Det meste av dette ble rettet på garanti, men Y-en fra Kina har altså ingenting i denne sjangeren.

Hvis P skulle oppleves betydelig bedre måtte det vært fordi den fikk for eksempel interiørdetaljer med høyere kvalitetsfølelse. Det eneste kjente her er sitteputa på forsetene som har en ekstra søm i sidevangene, og derfor ser kanskje hakket mer eksklusiv ut, men det er fortsatt de samme plastsetene, og i mine øyne på ingen måte en dealbreaker for MIC.

Jeg bytter til P fordi jeg vil ha oppgradert MCU, høyere nyttelast, bedre ytelser, senking uten å gå utover garantien, og så håper jeg også at det stemmer at de nye ikke slår så fælt lenger, uten at de fine kjøreegenskapene er borte. Har ikke tro på at P er bedre enn LR på komfort, og har ikke tro på at det er merkbar forskjell i støyisolering.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Lucariatirsdag 24. mai 2022, klokken 21:43
Når oppgraderte de MCU?
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: geeartirsdag 24. mai 2022, klokken 21:48
Kom vel med 2022-modellene sånn omtrent..
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: e-honsdag 25. mai 2022, klokken 00:30
Mulig placebo og ønsketenkning, men her er mine tanker fra kjøretur med begge i dag på samme rute.
Synes P hadde litt mindre romling på grov asfalt og at den ikke slo over fartshumper og andre skarpe ujevnheter som LR. Føltes mer tilgivende i dempingen merkelig nok selv om den føltes fast. Synes også setene kjentes annerledes ut (som om man sitter mer fast i setet i P), men mulig det kun er fordi den sikkert var mindre brukt.
Største forskjell er dog utseende og at LR kjennes som å kjøre i chill mode i forhold. Passasjeren sa ikke noe om forskjell på komfort i bilene.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: turfsurfonsdag 25. mai 2022, klokken 05:44
Sitat fra: geear på tirsdag 24. mai 2022, klokken 21:35
Har ikke tro på at P er bedre enn LR på komfort, og har ikke tro på at det er merkbar forskjell i støyisolering.
Ifht -21 LR vil nok hattehyllen i P gjøre at støy oppleves litt mindre. Ellers er de sikkert ganske like.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: geearonsdag 25. mai 2022, klokken 09:11
Sitat fra: turfsurf på onsdag 25. mai 2022, klokken 05:44
Sitat fra: geear på tirsdag 24. mai 2022, klokken 21:35
Har ikke tro på at P er bedre enn LR på komfort, og har ikke tro på at det er merkbar forskjell i støyisolering.
Ifht -21 LR vil nok hattehyllen i P gjøre at støy oppleves litt mindre. Ellers er de sikkert ganske like.
Tenker på LR og P levert/produsert på samme tidspunkt. Jeg tror specen i hovedsak er lik enten bilen er produsert i Kina eller Tyskland (når restlager osv. på en del er brukt opp). At det kan være forskjeller på støyisolering til 21-modeller tror jeg absolutt er sannsynlig. Det er åpenbart gjort endringer til 22-modellen, med doble glass bak for eksempel (selv om jeg ser at noen hevder det ikke er merkbart).
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Thalgaronsdag 25. mai 2022, klokken 09:21
Er visst litt meir støydempande materiale i P enn tidlegare LR i det minste:

https://www.motor-talk.de/bilder/hardware-updates-in-der-laufenden-produktion-g86422978/model-y-mig-geaenderte-daemmung-1-i210413030.html

Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Diravionsdag 25. mai 2022, klokken 12:48
Jeg legger også til grunn at dersom det er støyforbedringer på P, så kommer de til Y også - MIC eller ikke.

Det jeg er mer spent på er demping. Det er slagene som er problemet, ikke at den er fast. Jeg opplevde en sen 2021 Model 3 LR som fast, men likevel behagelig. Mens Y LR tydeligvis har et rykte for å være ubehagelig over kanter og humper. Så jeg skulle gitt mye for info om Y MIC evt. får samme dempere som P.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: daktarionsdag 25. mai 2022, klokken 20:06
Da jeg hadde en LR 3 testet jeg Taycan. Det var stor forskjell på dempingene selv om de var like faste. Dette har med high speed og low speed compression i demperen. Hsc er den demningen som håndterer raske små slag, mens lsc tar de store gyngingen.
En for stram hsc gjør bilen ukomfortabel på raske småslag.

BMW iX har f eks dempere som har egne demperkretser for lsc og hsc, men det vanlige er å ikke ha det. Da blir den følsom på småslag men kontrollert på store trege gynginger. (De har også opsjon med justerbare/adaptive dempere h or man under kjøring kan endre lsc og hsc)

Hvis noen har tilgang til delekatalogen kan man finne ut om Tesla har byttet dempere på LR 22 og P.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: geeartorsdag 26. mai 2022, klokken 20:37
Har ikke alle tilgang til delekatalogen? Epc.tesla.com. Må vel ha konto bare.. jeg klarte kun finne hele fjærbeinet, og det HAR annet delenummer, men det sier seg selv at det er forskjellig på grunn av kortere fjærer. Spørsmålet er demperen. Fant ikke delenummer på den.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Elbromfredag 27. mai 2022, klokken 21:52
Ville ha LR fra Berlin men tror ventetiden kan bli så dryg at det blir med moms. Da blir det kanskje like greit å ta en P fra Berlin. Det jeg lurer på er om noen vet forskjellen  på forsikringspris på LR og P?
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Handymanlørdag 28. mai 2022, klokken 01:14
Sitat fra: Elbrom på fredag 27. mai 2022, klokken 21:52
Ville ha LR fra Berlin men tror ventetiden kan bli så dryg at det blir med moms. Da blir det kanskje like greit å ta en P fra Berlin. Det jeg lurer på er om noen vet forskjellen  på forsikringspris på LR og P?
Sjekk på nett. Flere selskaper har dette på nettsidene sine.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: e-hlørdag 28. mai 2022, klokken 08:22
Sitat fra: geear på torsdag 26. mai 2022, klokken 20:37
Har ikke alle tilgang til delekatalogen?... Spørsmålet er demperen. Fant ikke delenummer på den.

Etter hva jeg kunne se har demperen bak forskjellig delenr. Demperen foran selges med fjær og har også forskjellig delenr. Bak har P delenr 1188465-00-E og LR har 1188463-00-C. Om det er forskjell i compression og rebound tuning har jeg ikke funnet noe om, men vil anta det basert på egen prøvekjøring.
Ang delenr må jeg gjerne ta forbehold om at jeg ikke vet om jeg ser på US eller EU delekatalog.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Diravitirsdag 21. juni 2022, klokken 16:04
Bumper denne igjen. Nå begynner det å komme 2. kvartalsleveringer av LR Y denne uken. Er fortsatt P mer komfortabel enn 2022 LR? Hva sier de som får MIC-bil nå? Forskjell fra de tidligere bilene?
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Contangotirsdag 21. juni 2022, klokken 17:26
+1 som også lurer på dette.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: GOSonsdag 22. juni 2022, klokken 20:16
Jeg kan ikke uttale meg om MIC MY LR versus tysk P, men min MIC MY LR levert ut i går støyer betydelig mye mer enn min Ioniq 5 fra januar i år. Komforten går også klart i Ioniq 5'en sin favør, men i en del tilfeller så blir det alt for mykt. Det er så mye annet som er bedre ned Tesla'en versus Ioniq'en at det blir Y'en jeg bruker. Jeg hadde håpet at MY var kommet litt nærmere Ioniq'en med tanke på støy, men hadde ikke forventet det, så jeg er ikke skuffet.

Når jeg da sammeligner denne nye MIC MY LR med min februar 2019 Model 3, så er Model Y en del roligere selv om jeg har gjort en del støyisolasjon av Model 3'en uten at det gjorde store underverker.

Model 3'en selges, selv om den helt klart er den morsomste å kjøre.

Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: daktarionsdag 22. juni 2022, klokken 22:34
https://youtu.be/pv33j4s6V4o
Autogefühl sin test av P. Han har også testet LR før.
Påpeker lavere støynivå på motorvei på P, men klager over lav kvalitet på fjæring, og anbefaler LR med 19" til "vanlige folk".
Forøvrig er det lite kritikk i videoen. Masse detaljer.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Diravionsdag 22. juni 2022, klokken 22:48
Sitat fra: daktari på onsdag 22. juni 2022, klokken 22:34
https://youtu.be/pv33j4s6V4o
Autogefühl sin test av P. Han har også testet LR før.
Påpeker lavere støynivå på motorvei på P, men klager over lav kvalitet på fjæring, og anbefaler LR med 19" til "vanlige folk".
Forøvrig er det lite kritikk i videoen. Masse detaljer.

Jeg har sett testen, men poenget er at hverken Thomas i Autogefühl eller andre har rukket å teste biler som leveres i kvartal 2, og det interessante er hvorfor LR er blitt mer komfortabel, fordi alle skrøt av at MIG P er bedre dempet enn MIC LR første kvartal. Derfor er det veldig interessant med brukererfaringer fra dem som har fått bil denne uken.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: daktarionsdag 22. juni 2022, klokken 23:21
Sitat fra: Diravi på onsdag 22. juni 2022, klokken 22:48
Sitat fra: daktari på onsdag 22. juni 2022, klokken 22:34
https://youtu.be/pv33j4s6V4o
Autogefühl sin test av P. Han har også testet LR før.
Påpeker lavere støynivå på motorvei på P, men klager over lav kvalitet på fjæring, og anbefaler LR med 19" til "vanlige folk".
Forøvrig er det lite kritikk i videoen. Masse detaljer.

Jeg har sett testen, men poenget er at hverken Thomas i Autogefühl eller andre har rukket å teste biler som leveres i kvartal 2, og det interessante er hvorfor LR er blitt mer komfortabel, fordi alle skrøt av at MIG P er bedre dempet enn MIC LR første kvartal. Derfor er det veldig interessant med brukererfaringer fra dem som har fått bil denne uken.
Men han sier vel det motsatte? At P er stivere enn gamme LR? Men P bedre lydisolert.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: BjarneDtorsdag 23. juni 2022, klokken 07:00
Jeg har YLR Q1 og Q2. På sistnevntes jomfrutur fra Tesla ble jeg positivt overrasket og tenkte at ja, den er både mykere og stillere. Erfaringsmessig er det dog lett å lure seg selv, så jeg tok straks begge bilene på en identisk runde. Resultatet ble at jeg likevel ikke kan si at det er forskjell. Hattehyllen bidrar kanskje til at det er litt mindre støy i Q2, men ellers virker det likt.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: Lucariatorsdag 23. juni 2022, klokken 11:03
Sitat fra: daktari på onsdag 22. juni 2022, klokken 22:34
https://youtu.be/pv33j4s6V4o
Autogefühl sin test av P. Han har også testet LR før.
Påpeker lavere støynivå på motorvei på P, men klager over lav kvalitet på fjæring, og anbefaler LR med 19" til "vanlige folk".
Forøvrig er det lite kritikk i videoen. Masse detaljer.

Det var ikke slik jeg opfattet det han sa.

Jeg mener han sier at de er veldig like, men fordi P er lavere og har større hjul (og de alikevel føles like) så betyr det at dempere er bedre i P. Logikken er helt baserat på hva han mener og tror.

Han sier at kanske P dempere på LR (med sine 19"hjul) hade vart spot on. Men återigjenn, dette er helt basert på at han tror att dempene er bedre i P kun pga at de føles like ut.
Tittel: Sv: 2022-modell LR vs P
Skrevet av: JorEltorsdag 23. juni 2022, klokken 16:21
Dere har vel sett denne allerede, men TeslaBjørn har noe relevant han vil si ;)
https://youtu.be/TV2m3cs6QhY?t=202