Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladebrikker...igjen

Startet av hELgenen, torsdag 31. mars 2022, klokken 18:22

« forrige - neste »

hELgenen

Dersom en ser bort fra Elbilforeningens brikke og NAF sin ladebrikke som BEGGE krever medlemskap - hvilke andre brikker kan man skaffe seg og som vil fungere slik NAF og elbilforeningens brikke gjør?

Jeg har Fortum Charge and Drive som har fungert greit flere steder for meg uten at den har kostet meg noe - men finnes det andre brikker som fungerer bedre/like bra?  Ser at noen skriker om at Circle K brikken ikke fungerer overalt, så da faller den vel utenfor.
Jeg forstår ikke helt hvorfor enkelte operatører sperrer andre ute - mens andre samarbeider godt på tvers - f.eks fryser ikke Circle K ute de andre, men blir fryst ut selv.....Forstår ikke helt hvorfor man ikke bare kan bruke hvilken som helst brikke hos hvilken som helst operatør så lenge man har registrert seg om kunde sammen med RFID koden på brikken.....

Jeg har også plugsurfing og WE-Charge som jeg har fått med bilene jeg har kjøpt i det siste - og noen av dem gir vel meg kanskje rabatt hos ulike operatører - jeg vet jeg får rabatt på ionity med både Plugsurfing og WE-Charge og vet hva jeg må betale hvor hver av disse - men aner ikke på f.eks Kople selv om Kople skriver at de tilbyr kort-utsteder sine satser....men det er jo en jungel å finne ut av dette.....Og jeg har MER appen med rabatter der - og jeg har Bilkraft Appen og Circle K appen osv osv...Men ønsker å rydde litt i det hele uten at jeg må binde meg til en avtale fordi jeg lader sjelden på veien....Og jeg ønsker å ha 2 brikker - en for meg og en for min kone - og da gjerne samme leverandør.

Så hvilken brikke er å anbefale dersom en IKKE skal være medlem noen steder???

Selv elbilforeningen krever jo nå medlemskap for å dele ut sin brikke...og handler en brukt så får en jo ikke denne brikken med - ja siste 2 ganger jeg kjøpte nytt - fikk jeg faktisk ikke med elbilforeningens brikke overhodet så den tid er vel forbi......


gte-bjørn

Jeg har et relatert spørsmål. Jeg fikk med Møllers ladebrikke med min ID.3 og den skulle ifølge brosjyren kunne brukes hos mange operatører. Jeg forsøkte idag å registrere den i Fortum-appen men fikk feilmelding om at den ikke fant brikken. Men Fortum stod i oversikten jeg fikk. Jeg stusser litt over at nummeret er "bare" 8 hex-siffer.

Derimot fungerte det bra i Mer, Bilkraft og Circle K.

Er det andre som har erfaring med Fortum og Møllers ladebrikke?

Det gjenstår selvsagt å sjekke at brikken *funker* men hvis jeg ikke får registrert den så er det jo ikke noe håp.

TB

Trolig er ikke listen på brosjyren oppdatert. Ser to operatører har fått nytt navn siden nettsiden er oppdatert.

https://oslo-vest.volkswagen.no/magasin/elbil/moller-bil-ladebrikke/
SitatGrønn kontakt (Mer)
Cirkle K
IONITY
BKK (Eviny)
Lyse
Lade i Norge
Kople
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

gte-bjørn

Dette skyldes ikke navneendring, men Fortum er tydeligvis tatt ut av listen etter at jeg fikk brosjyren.  :( Forøvrig er jeg noe forvirret mhp. hva som er Recharge og hva som er Fortum.  ???

Mulig jeg må bestille Fortums ladebrikke i tillegg, evt. satse på å kun bruke app. Men funker det overalt?

gte-bjørn

Da prøvde jeg Kople også, de sier på sine sider at brikken fra Møller kan brukes. Men appen er prikk lik Fortum sin og heller ikke der gikk det.

RJK

Ser ut som Fortum har noen problemer med visse brikker, men følg info i linken, så får du manuelt lagt den inn:

https://elbil.no/ofte-stilte-sporsmal/fortum-charge-drive/

Fortum sin ladekjede ser ut til å ha skilt seg ut fra Fortum, og døpt seg selv om til rechargeinfra. Nettsiden lar deg fremdeles logge på/opprette konto under Fortum Charge&drive.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

gte-bjørn

A-ha, takk for tips, da tror jeg rett og slett jeg venter litt og prøver senere. Det er forhåpentligvis ikke før til sommeren jeg må hurtiglade, hvis det da ikke blir SAS-streik og jeg må kjøre Trondheim-Oslo i slutten av april.... Uansett må jeg ta noen korte turer for å teste.

Trekkoppbil

Tipper du kan bestille ladebrikke fra de fleste operatørene.
Ved et tilfellet for noen år sida, var jeg borte i et problem der det var ei brikke fra en leverandør, som ikke kunne registreres hos en annen leverander, men vanligvis går det bra.
Brikka fra elbilforeningen kan ikke brukes i Sverige. Sånn var det i alle fall før.

https://duckduckgo.com/?q=bestill+ladebrikke

elektro

#8
Tanken er vel at du får et WeCharge RFID kort som nå fungerer hos alle(?) norske tilbydere, unntatt Circle K og Tesla. Det er superenkelt, du registrerer betalingskortet (helst et som gir laderabatt) ett sted, og du trenger ingen andre apper, brikker eller kundeforhold.

Usikker på om du kan få to kort, som først og fremst er nødvendig hvis dere har flere biler. Ellers ligger det best i hanskerommet. :) Har behov for et kort selv i tillegg til e-tron kortet, til e-golfen, men er ikke så klar for å betale to abonnementer, da e-golfen hurtiglades svært sjeldent. Per i dag har jeg en ekstra NAF brikke liggende i den.

EDIT: I kveld har jeg bestilt et WeCharge Go abonnement uten månedsavgift til e-Golfen. Ser ut til at det fungerer hos IONITY, Recharge, Kople, Eviny, E.ON/Clever i alle fall. Men ikke hos Mer og Circle K. Heller ikke hos InCharge/Vattenfall. Eller Tesla.

Dette går sikkert bra for min del, med bil nr. 2.. Jeg har jo også de respektive appene klare, fordi jeg har satt dem opp med NAF RFID og NAF Xtra VISA. Men jeg lader helst ikke med app, på trass.

Da er vi nesten der at vi trenger kun ett RFID kort i hver bil. Stor fremgang i mitt 8. år som elbilist.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Jan-Børre Olsen

Har ikke lagt inn ladebrikker før. Er det serienr eller noe annet voodoo greier som legges inn? Er det serienr(UID) kan vel alt med serienr legges inn, feks Yale doorman brikke?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

TB

Etter det jeg kjenner til er det to ting som kreves for at RFID brikken skal benyttes:
- Brikken må støtte riktig RDID standard. Dette er en rent teknisk begrensing.

- Ladeoperatøren må akseptere du legger til en "fremmed brikke". Noen operatører aksepterer dette, andre ikke.
- Sjekken her går på aksepterte serienummer. Eksempelvis aksepteres ofte elbilforeningen og NAF sin ladebrikke, men "tilfeldige" brikker ikke nødvendigvis er godkjent. Dette er administrativt, ikke teknisk.

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Jan-Børre Olsen

Hvis du laster ned taginfo appen til NXP og skanner en ladebrikke, hva kommer opp da som IC type osv?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

TB

Elbilforeningen sine brikker (svart og blå) kommer opp som:
NXP - Mifare Classic 1k

Har testet å bruke standard brikker av samme type mot ladeoperatører som tillater ekstra brikker.

Det har fungert helt fint.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hELgenen

Så en kan bare kjøpe brikker på f.eks kjell.com lese av UID og registrere i ladeoperstør app så er man good to go?


TB

På operatører som aksepterer det er det så enkelt ja. Noen har også funksjoner for å lese id på hurtiglader, slipper å lese den av.

På andre operatører er det ikke mulig å benytte "fremmede" brikker.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA