Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motoremulatorlyd og redusert volum på musikk ved rygging

Startet av ØyvindB, mandag 28. mars 2022, klokken 14:50

« forrige - neste »

ØyvindB

Jeg vet det med motoremulatorlyd er et EU pålegg, men jeg må si jeg synes volumet på denne på BYDen er mer sjenerende enn på andre el-biler. Er det noen som kjenner til en måte, ikke nødvendigvis offisiell, for å endre/fjerne denne lyden? En APK eller noe lignende som endrer på disse instillingene som ikke er synlig inne i selve bilen?

Det andre jeg lurer på er om det er mulig å velge hvor mye lyden på anlegget blir dempet når man rygger. Ikke noe dum idé i seg selv å senke lyden når man rygger, men skulle gjerne senket den litt mindre enn den gjør nå. Men jeg har ikke klart å finne noe innstilling for dette, så ville bare vite om jeg hadde gått glipp av noe eller ikke.

Ellers må jeg si at jeg er veldig fornøyd med bilen så langt :)

elektrolux

Slik generert lyd er en sann plage og burde forbys. Trodde Renault Zoe var værstingen på dette. Kjørte nettopp bak en Zoe med elscooteren midt i byen og selv i slikt støyfyllt miljø skar lyden gjennom både byens støy, høyt kopeglass og hjelmen min i den grad at jeg rett og slett ikke orket å ligge bak lydforurenseren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

edyrli

Jeg kjører også Tang og kan bare bekrefte at fotgjenger varsel lyden er altfor høy. En bensinbil med så mye lyd hadde aldri blitt akseptert. Legger også merke til at nye bensinmotorer går så rolig man må nesten helt inntil panseret for å høre at den går.
Det frister å koble fra varselet men så var det dette med lovligheten da...
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

ØyvindB

Sitat fra: edyrli på tirsdag 29. mars 2022, klokken 13:21
Jeg kjører også Tang og kan bare bekrefte at fotgjenger varsel lyden er altfor høy. En bensinbil med så mye lyd hadde aldri blitt akseptert. Legger også merke til at nye bensinmotorer går så rolig man må nesten helt inntil panseret for å høre at den går.
Det frister å koble fra varselet men så var det dette med lovligheten da...

Hvis du ser bort fra lovligheten på dette, har du noen idé om hvordan man eventuelt kan gjøre dette på en BYD Tang?

edyrli

"Høyttaleren" ligger bak støtfangeren. Noen har ganske enkelt plugget ut denne og andre har bare satt en tape over hullet lyden kommer ut fra.

Vedlagget viser hvor denne sitter.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i


TB

Sitat fra: ØyvindB på mandag 28. mars 2022, klokken 14:50
Det andre jeg lurer på er om det er mulig å velge hvor mye lyden på anlegget blir dempet når man rygger. Ikke noe dum idé i seg selv å senke lyden når man rygger, men skulle gjerne senket den litt mindre enn den gjør nå. Men jeg har ikke klart å finne noe innstilling for dette, så ville bare vite om jeg hadde gått glipp av noe eller ikke.
Ofte kan en regulere volum når bilen er i revers, og det blir da det nye volumet.

På samme måten som lyden på trafikk informasjonen ofte kan reguleres når den spiller, og blir det nye volumet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ØyvindB

Sitat fra: TB på fredag 01. april 2022, klokken 20:47
Sitat fra: ØyvindB på mandag 28. mars 2022, klokken 14:50
Det andre jeg lurer på er om det er mulig å velge hvor mye lyden på anlegget blir dempet når man rygger. Ikke noe dum idé i seg selv å senke lyden når man rygger, men skulle gjerne senket den litt mindre enn den gjør nå. Men jeg har ikke klart å finne noe innstilling for dette, så ville bare vite om jeg hadde gått glipp av noe eller ikke.
Ofte kan en regulere volum når bilen er i revers, og det blir da det nye volumet.

På samme måten som lyden på trafikk informasjonen ofte kan reguleres når den spiller, og blir det nye volumet.

Sjekket dette, og det fungerer ikke på BYDen dessverre.

ØyvindB

Sitat fra: edyrli på onsdag 30. mars 2022, klokken 13:44
"Høyttaleren" ligger bak støtfangeren. Noen har ganske enkelt plugget ut denne og andre har bare satt en tape over hullet lyden kommer ut fra.

Vedlagget viser hvor denne sitter.

Vil bare følge opp med at dette fungerte glimrende. Selv om støtfangeren er på, så går det fint ann å komme til denne kontakten hvis man bruker litt verktøy som hjelp. Og må si at det er en helt annen kjøreopplevelse med bilen i lav fart uten den hylingen, så skal jeg vurdere å koble den inn igjen senere hvis en oppdatering gjør det mulig å gjøre noe med volumet.

Tusen takk for hjelpen :)

Mr. Tang

Sitat fra: ØyvindB på mandag 11. april 2022, klokken 12:13
Sitat fra: edyrli på onsdag 30. mars 2022, klokken 13:44"Høyttaleren" ligger bak støtfangeren. Noen har ganske enkelt plugget ut denne og andre har bare satt en tape over hullet lyden kommer ut fra.

Vedlagget viser hvor denne sitter.

Vil bare følge opp med at dette fungerte glimrende. Selv om støtfangeren er på, så går det fint ann å komme til denne kontakten hvis man bruker litt verktøy som hjelp. Og må si at det er en helt annen kjøreopplevelse med bilen i lav fart uten den hylingen, så skal jeg vurdere å koble den inn igjen senere hvis en oppdatering gjør det mulig å gjøre noe med volumet.

Tusen takk for hjelpen :)

Hei!

Jeg prøvekjørte denne forleden, og likte bilen veldig godt. Det er imidlertid ALT for høy lyd fra denne høyttaleren inne i bilen når man kjører i kø - dealbreaker for min del.

Var tilgangen til denne høyttaleren god nok (uten å ta av støtfanger) til å "isolere" den med en liten boks eller noe som kan redusere lyden? Ser for meg å sette en plastboks som er litt større enn høyttaleren (og som jeg "isolerer" med noe støydempende greier fra biltema på innsiden) over høyttaleren og feste den med strips. Tanken er å redusere lyden uten at det blir ulovlig.

En annen ting - er dette samme høyttaler som lager lyd ved rygging?

På forhånd tusen takk :-D

førategangtesla

Hva hvis man skulle være så ufattelig uheldig å rygge over en person slik at hen ble kvestet for livet eller mistet livet? Vitner til hendelsen forteller at bilen rygget helt lydløst og personen som ble rygget over hørte ingen verdens ting.

Joda, man har kamera etc, men uhell kan skje. Jeg hadde aldri i livet turt å tenke tanken på å røre denne høyttaleren en gang og jeg synes dere skal tenke dere om en-to-tre ganger før dere i verste fall gjør noe som dere kommer til å angre på resten av livet. Kan aldri tro at forsikringen dekker et uhell som kunne vært unngått når det viser det seg at høyttaleren er koblet bort.


Vaduz

Jeg har ikke en lyd på min bil, pleier å se på ryggekamera og speil før jeg rygger, funker bra det. Kan jo evt bare koble den inn igjen før eu kontroll feks. Om du greier å rygge ned noe så de kvestes alvorlig eller til og med omkommet så rygger du fortere enn meg i alle fall.

Mr. Tang

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 04. november 2023, klokken 10:35Hva hvis man skulle være så ufattelig uheldig å rygge over en person slik at hen ble kvestet for livet eller mistet livet? Vitner til hendelsen forteller at bilen rygget helt lydløst og personen som ble rygget over hørte ingen verdens ting.

Joda, man har kamera etc, men uhell kan skje. Jeg hadde aldri i livet turt å tenke tanken på å røre denne høyttaleren en gang og jeg synes dere skal tenke dere om en-to-tre ganger før dere i verste fall gjør noe som dere kommer til å angre på resten av livet. Kan aldri tro at forsikringen dekker et uhell som kunne vært unngått når det viser det seg at høyttaleren er koblet bort.




Mitt spørsmål var om lyden kunne reduseres ved et enkelt inngrep, ikke slås helt av. Og i tillegg var spørsmålet mitt om ryggelyden kom fra samme høyttaler. Jeg gjentar spørsmålet til dere andre som evt måtte være så grei å svare på det :-)

førategangtesla

Sitat fra: Vaduz på søndag 05. november 2023, klokken 19:47Jeg har ikke en lyd på min bil, pleier å se på ryggekamera og speil før jeg rygger, funker bra det. Kan jo evt bare koble den inn igjen før eu kontroll feks. Om du greier å rygge ned noe så de kvestes alvorlig eller til og med omkommet så rygger du fortere enn meg i alle fall.

Jeg rygger aktsomt og bruker både speil og ryggekamera her også. Jeg tenker selvfølgelig "worst case". Fullstendig klar over at sannsynligheten er liten, men likevel så fjerner man en påbudt sikkerhet ved å koble den ut slik at da kjøretøyet blir ulovlig. Ved en alvorlig ulykke da så sliter man. Det var poenget mitt.

Så får vi selvsagt håpe at det ikke skjer.

JoakimMB

Er det noen andre her som har «mistet» UFO-lyden etter siste oppdatering?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA