Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Originale takbøyler knuste glasstaket - "clearly external force" sier Tesla

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:34

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Leverte inn Model Y med sprekk i glasstaket akkurat der de originale Tesla-takbøylene festes. Siden jeg har gjort alt riktig med tanke på montering osv (har hatt Model 3 med takbøyler før, og bruker momentnøkkel), og ikke hatt tunge ting på taket, så regnet jeg med at det var en formalitet å få dekket dette på garanti. Etter at Tesla hadde sett på taket i 10 sekunder kom konklusjonen "Damage is clearly caused by external force!"....til og med utropstegn... Det var heller ikke noe sånt at de foreslo å reparere mot en pris eller noe, de bare sa: "kom og hent"... Der sank tesla 7 knepp på min skala. Ulempen min er at jeg er av den langsinte typen....og Tesla er nå mitt Russland, og jeg er Ukraina...og jeg kommer ikke til å gi meg. Da jeg ba om begrunnelse sier de bare: "jeg kjenner ikke til det", og at jeg måtte sende mail. Noen som har mail-adresse til Service i Stav fuckin' Anger, slik at jeg får ført sak mot dem?
Tesla Model Y                         2021-

geear

Stavanger_Service@tesla.com, men du vil få autosvar om at de har sluttet å benytte den. Mailadressene ble egentlig faset ut hos mange servicesentere for et par år siden, men Stavanger har holdt det gående helt til for et par måneder siden. Og selv etter automeldingen så har jeg faktisk fått svar på mail. Men uansett, du kan melde samme sak via appen, eller ta en tur innom og be om å få snakke med servicesjef.

Er du ellers helt sikker på at du har fått kroken inn i riktig spor, og ikke har montert den rett inn under glasskanten? Hvis du har klart å stikke den kun inn under glasset så skjer det der. Lurt å slide kroken frem og tilbake for å være sikker på at en er inni hakket.

Edit: tenkte meg om, og fjernet navn fra innlegget.

Handyman

Hva tror du årsaken er? Har tuppen kroken har tatt i glasset fra undersiden, eller er det belastning ovenfra eller fra siden?
Hvilket moment brukte du?
Det trenger ikke ha noen sammenheng, men jeg anbefaler ingen å stramme mer enn det de klarer med fingrene. Momentet som oppgis er mer enn det som trengs.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:39
Stavanger_Service@tesla.com, men du vil få autosvar om at de har sluttet å benytte den. Mailadressene ble egentlig faset ut hos mange servicesentere for et par år siden, men Stavanger har holdt det gående helt til for et par måneder siden. Og selv etter automeldingen så har jeg faktisk fått svar på mail. Men uansett, du kan melde samme sak via appen, eller ta en tur innom og be om å få snakke med servicesjef .

Er du ellers helt sikker på at du har fått kroken inn i riktig spor, og ikke har montert den rett inn under glasskanten? Hvis du har klart å stikke den kun inn under glasset så skjer det der. Lurt å slide kroken frem og tilbake for å være sikker på at en er inni hakket.

Det var han jeg møtte hos Tesla, da jeg hentet den ødelagte ureparerte bilen, som sa en mailadresse til Service Stavanger. Følte det var noe 'no' inni der et sted, men. Får ringe og høre.

Mener jeg monterte det på samme måte som jeg har montert det på Model 3'en i de årene jeg hadde den. Pleier alltid å rikle sånn at det står bent og fint. Dersom det er så lett å få det på feil side av et usynlig metall-feste så føler jeg at det i så fall ikke kan lastes forbrukeren.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:41
Hva tror du årsaken er? Har tuppen kroken har tatt i glasset fra undersiden, eller er det belastning ovenfra eller fra siden?
Hvilket moment brukte du?
Det trenger ikke ha noen sammenheng, men jeg anbefaler ingen å stramme mer enn det de klarer med fingrene. Momentet som oppgis er mer enn det som trengs.

Strammet med 3 Nm, som er veldig lite (tilsvarer 3kg vekt på 10cm hengende arm). Tipper grunnen er at dårlig design, at glasset er for nært metall-festet på akkurat denne bilen (varierer sikkert litt fra montering til montering), og når en surrer på stropper på kryss og tvers så kan en fort dra fremre takbøyle litt bakover, som gjør at fremre kant dytter opp mot metall-braketten, som dytter opp mot glasset, og når en da kjører 12 mil så sprekker glasset. Men det er bare min teori.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Gidder du slette navnene fra sitatet mitt, så blir jeg glad. Liker ikke å legge ut navn på folk på den måten, du har jo uansett navnene for å ta kontakt nå.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 22. mars 2022, klokken 10:02
Gidder du slette navnene fra sitatet mitt, så blir jeg glad. Liker ikke å legge ut navn på folk på den måten, du har jo uansett navnene for å ta kontakt nå.

Jepp, har gjort det nå. Ringte 51 63 77 10 og spurte om Stavanger-service-mail-adressen nå, men da hun fikk vite hvorfor ble jeg bedt om å sende mail til servicesupportno@tesla.com ...som sikkert er den sentrale versjonen...
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:57
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:41
Hva tror du årsaken er? Har tuppen kroken har tatt i glasset fra undersiden, eller er det belastning ovenfra eller fra siden?
Hvilket moment brukte du?
Det trenger ikke ha noen sammenheng, men jeg anbefaler ingen å stramme mer enn det de klarer med fingrene. Momentet som oppgis er mer enn det som trengs.

Strammet med 3 Nm, som er veldig lite (tilsvarer 3kg vekt på 10cm hengende arm). Tipper grunnen er at dårlig design, at glasset er for nært metall-festet på akkurat denne bilen (varierer sikkert litt fra montering til montering), og når en surrer på stropper på kryss og tvers så kan en fort dra fremre takbøyle litt bakover, som gjør at fremre kant dytter opp mot metall-braketten, som dytter opp mot glasset, og når en da kjører 12 mil så sprekker glasset. Men det er bare min teori.
OK. Hvis glasset er montert for lang ned så kan nok dette skje. Ta bilder og mål.
Men du er klar over at det er en pil i glasset akkurat der kroken skal plasseres? Hvis pilen ikke stemmer er det jo en mangel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. mars 2022, klokken 10:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:57
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:41
Hva tror du årsaken er? Har tuppen kroken har tatt i glasset fra undersiden, eller er det belastning ovenfra eller fra siden?
Hvilket moment brukte du?
Det trenger ikke ha noen sammenheng, men jeg anbefaler ingen å stramme mer enn det de klarer med fingrene. Momentet som oppgis er mer enn det som trengs.

Strammet med 3 Nm, som er veldig lite (tilsvarer 3kg vekt på 10cm hengende arm). Tipper grunnen er at dårlig design, at glasset er for nært metall-festet på akkurat denne bilen (varierer sikkert litt fra montering til montering), og når en surrer på stropper på kryss og tvers så kan en fort dra fremre takbøyle litt bakover, som gjør at fremre kant dytter opp mot metall-braketten, som dytter opp mot glasset, og når en da kjører 12 mil så sprekker glasset. Men det er bare min teori.
OK. Hvis glasset er montert for lang ned så kan nok dette skje. Ta bilder og mål.
Men du er klar over at det er en pil i glasset akkurat der kroken skal plasseres? Hvis pilen ikke stemmer er det jo en mangel.

Jeg har tatt mange bilder med og uten gummi-festet fra takbøylene på, for å bevise at skaden har skjedd fra under beskyttelsen av takbøylene, hvis det er steinsprut de mener har forårsaket dette (external force). Har ikke merket noe rart med noen av de fire festepunktene...de føles like....og ja, plasserer de ved pilene.

Så nå er det bare å vente og se. Bra jeg har fått hengerfeste og har henger...får håpe en ikke drar av bakruten når en bruker den.
Tesla Model Y                         2021-

Hallgrim86

Slik jeg ser det skal dette erstattes ihht kjøpsloven? Om de mener du har montert det feil må det ettertrykkelig bevises, men det er jo andre kunder som er svindlet av Tesla her. Taket er en svakhet, men det er ikke din feil som kunde.

Nå kan det være lurt å snakke med en advokat, og det finnes flere med erfaring fra Tesla da de har rekord i slike saker i Norge. Mange tar en gratis prat med deg om veien videre. Ønsker deg lykke til, er kjedelig å oppleve slikt.


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 22. mars 2022, klokken 12:00
Slik jeg ser det skal dette erstattes ihht kjøpsloven? Om de mener du har montert det feil må det ettertrykkelig bevises, men det er jo andre kunder som er svindlet av Tesla her. Taket er en svakhet, men det er ikke din feil som kunde.

Nå kan det være lurt å snakke med en advokat, og det finnes flere med erfaring fra Tesla da de har rekord i slike saker i Norge. Mange tar en gratis prat med deg om veien videre. Ønsker deg lykke til, er kjedelig å oppleve slikt.

Takk for det. Det som er fint er at Tesla både er leverandør av bil og stativ, sånn at de ikke kan skylde på takbøyle-leverandør i hvert fall. Står i Forbrukerkjøpsloven ganske klart, ja.
Tesla Model Y                         2021-

k1

Av nysgjerrighet: dekkes ikke dette av forsikringen som glasskade? Altså ~2000ish i egenandel.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: k1 på onsdag 23. mars 2022, klokken 12:30
Av nysgjerrighet: dekkes ikke dette av forsikringen som glasskade? Altså ~2000ish i egenandel.

Det har jeg ikke sjekket ennå, selv om det med forsikringen er plan B eller C. Det er og et alternativ at en går til forsikringsselskapet, får det dekket, og at forsikringsselskapet kjører regress mot Tesla, hvor det kan være jeg slipper unna om forsikringsselskapet vinner / Tesla gir seg.

Er noen betenkeligheter med å bruke forsikringsselskapet:
- Dersom en reparerer ruten og det er dekket av forsikringsselskapet, og grunnen til at ruten sprakk i utgangspunktet ikke er reparert, slik at ruten sprekker en gang til....da har jeg brukt opp bonus- og egenandels-fordeler, og synker nedover, og må betale mer. Da kan Tesla si: "Å ja, jævla idiot, du har ødelagt det igjen med external force".

- Dersom jeg reparerer det på forsikringsselskapet vil jeg jo ikke tørre å bruke takbøylene igjen, ref forrige punkt, samt jeg får aldri vite hvorfor det sprakk.

- Dersom jeg bruker forsikringsselskapet vet jeg ikke hva slags lånebil jeg får, og jeg vet heller ikke hvor lenge jeg har bil, og hvor lang tid Tesla bruker

- Ifølge noen kollegaer vil ikke glasstak dekkes av glasskade-forsikring med 2500,- i egenandel, men heller dekkes som vanlig kasko med høyere egenandel, om det dekkes.
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. mars 2022, klokken 12:49
- Ifølge noen kollegaer vil ikke glasstak dekkes av glasskade-forsikring med 2500,- i egenandel, men heller dekkes som vanlig kasko med høyere egenandel, om det dekkes.
Er ikke verre enn å høre med forsikringa det da. Evt lese vilkår og dekninger.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

k1

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. mars 2022, klokken 12:49
Sitat fra: k1 på onsdag 23. mars 2022, klokken 12:30
Av nysgjerrighet: dekkes ikke dette av forsikringen som glasskade? Altså ~2000ish i egenandel.

Det har jeg ikke sjekket ennå, selv om det med forsikringen er plan B eller C. Det er og et alternativ at en går til forsikringsselskapet, får det dekket, og at forsikringsselskapet kjører regress mot Tesla, hvor det kan være jeg slipper unna om forsikringsselskapet vinner / Tesla gir seg.

Er noen betenkeligheter med å bruke forsikringsselskapet:
- Dersom en reparerer ruten og det er dekket av forsikringsselskapet, og grunnen til at ruten sprakk i utgangspunktet ikke er reparert, slik at ruten sprekker en gang til....da har jeg brukt opp bonus- og egenandels-fordeler, og synker nedover, og må betale mer. Da kan Tesla si: "Å ja, jævla idiot, du har ødelagt det igjen med external force".

- Dersom jeg reparerer det på forsikringsselskapet vil jeg jo ikke tørre å bruke takbøylene igjen, ref forrige punkt, samt jeg får aldri vite hvorfor det sprakk.

- Dersom jeg bruker forsikringsselskapet vet jeg ikke hva slags lånebil jeg får, og jeg vet heller ikke hvor lenge jeg har bil, og hvor lang tid Tesla bruker

- Ifølge noen kollegaer vil ikke glasstak dekkes av glasskade-forsikring med 2500,- i egenandel, men heller dekkes som vanlig kasko med høyere egenandel, om det dekkes.

Jeg forstår deg veldig godt, ikke misforstå. Opptredenen til Tesla her er under enhver kritikk.
Tanken min er bare at dersom det dekkes av glasskadeforsikring, så spørs det hvor mye energi jeg hadde orket å legge i kampen mot Tesla her. Men all ære til dem som orker  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA