Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BYD Tang erfaringer

Startet av Asfalt, tirsdag 15. mars 2022, klokken 09:49

« forrige - neste »

Asfalt

Det hadde vært artig å høre fra dere som har fått bil om hva deres inntrykk av bilen er så langt. Jeg vurderte denne selv og var på et par prøvekjøringer. Jeg fikk et meget godt inntrykk av bilen men det var selvsagt noen små ting som jeg ikke ikke likte. Dårlig/tungvint radioløsning, dårlig lyd i anlegget, litt mye dekkstøy (?), etc. Små ting, men dette sammen med ukjent merke og min ubesluttsomhet, gjorde at jeg ikke kjøpte. Jeg ser også at importøren, av en eller annen grunn,  kanskje ikke har fått solgt de første 1500 eksemplarene så raskt som de trodde.

edyrli

Jeg er fortsatt strålende fornøyd med min Tang. Observasjonene dine er forsåvidt korrekte. Det er noe hjulstøy, men for min det er det verken plagsomt eller verre enn andre biler jeg har hatt. Noen som har sammeliknet støyen med andre biler i samme prisklasse?
Radioen fungerer greit men ser enkelte installerer DAB-Z siden denne slår seg på automatisk ved oppstart. Ellers krever skjermen litt jobb. F.eks, må man selv installere en kartløsning.
Lyden i annlegget blir bra om man jobber litt med innstillingene. Skrur av dirac live og stiller litt på EQ. Av en eller annen grunn låter DAB bedre enn Bluetooth selv om DAB er fryktelig komprimert. Best lyd får du om du installerer Spotify direkte på skjermen.
Jeg kjøpte bilen da jeg trengte 7 seter, hengerfeste og en del bagasjeplass. Har du ikke behov for 7 seter og så mye plass finnes det veldig annet mye å velge i da.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Asfalt

Sitat fra: edyrli på tirsdag 15. mars 2022, klokken 10:57
Jeg er fortsatt strålende fornøyd med min Tang. Observasjonene dine er forsåvidt korrekte. Det er noe hjulstøy, men for min det er det verken plagsomt eller verre enn andre biler jeg har hatt. Noen som har sammeliknet støyen med andre biler i samme prisklasse?
Radioen fungerer greit men ser enkelte installerer DAB-Z siden denne slår seg på automatisk ved oppstart. Ellers krever skjermen litt jobb. F.eks, må man selv installere en kartløsning.
Lyden i annlegget blir bra om man jobber litt med innstillingene. Skrur av dirac live og stiller litt på EQ. Av en eller annen grunn låter DAB bedre enn Bluetooth selv om DAB er fryktelig komprimert. Best lyd får du om du installerer Spotify direkte på skjermen.
Jeg kjøpte bilen da jeg trengte 7 seter, hengerfeste og en del bagasjeplass. Har du ikke behov for 7 seter og så mye plass finnes det veldig annet mye å velge i da.

Ja jeg trenger forsåvidt ikke 7 seter, men vil ha tilhengerfeste og bagasjeplass. Jeg var nok litt forutinntatt når jeg skulle se på en kinesisk bil og fikk en skikkelig wow-følelse ved første gangs besiktigelse og prøvekjøring. I tillegg er jeg ganske lang og liker litt plass, og fant meg godt til rette i seter og kupe. Kanskje er jeg også litt gammeldags når det gjelder instrumentering/dashboard og må innrømme at Tesla Y, som kanskje kunne ha vært et alternativ, ikke er spesielt tiltalende i mine øyne.

Ingeniøren

Sitat fra: Asfalt på tirsdag 15. mars 2022, klokken 14:53
Sitat fra: edyrli på tirsdag 15. mars 2022, klokken 10:57
Jeg er fortsatt strålende fornøyd med min Tang. Observasjonene dine er forsåvidt korrekte. Det er noe hjulstøy, men for min det er det verken plagsomt eller verre enn andre biler jeg har hatt. Noen som har sammeliknet støyen med andre biler i samme prisklasse?
Radioen fungerer greit men ser enkelte installerer DAB-Z siden denne slår seg på automatisk ved oppstart. Ellers krever skjermen litt jobb. F.eks, må man selv installere en kartløsning.
Lyden i annlegget blir bra om man jobber litt med innstillingene. Skrur av dirac live og stiller litt på EQ. Av en eller annen grunn låter DAB bedre enn Bluetooth selv om DAB er fryktelig komprimert. Best lyd får du om du installerer Spotify direkte på skjermen.
Jeg kjøpte bilen da jeg trengte 7 seter, hengerfeste og en del bagasjeplass. Har du ikke behov for 7 seter og så mye plass finnes det veldig annet mye å velge i da.

Ja jeg trenger forsåvidt ikke 7 seter, men vil ha tilhengerfeste og bagasjeplass. Jeg var nok litt forutinntatt når jeg skulle se på en kinesisk bil og fikk en skikkelig wow-følelse ved første gangs besiktigelse og prøvekjøring. I tillegg er jeg ganske lang og liker litt plass, og fant meg godt til rette i seter og kupe. Kanskje er jeg også litt gammeldags når det gjelder instrumentering/dashboard og må innrømme at Tesla Y, som kanskje kunne ha vært et alternativ, ikke er spesielt tiltalende i mine øyne.
[/b]

Du er ikke alene her  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Sitat fra: Asfalt på tirsdag 15. mars 2022, klokken 14:53
Sitat fra: edyrli på tirsdag 15. mars 2022, klokken 10:57
Jeg er fortsatt strålende fornøyd med min Tang. Observasjonene dine er forsåvidt korrekte. Det er noe hjulstøy, men for min det er det verken plagsomt eller verre enn andre biler jeg har hatt. Noen som har sammeliknet støyen med andre biler i samme prisklasse?
Radioen fungerer greit men ser enkelte installerer DAB-Z siden denne slår seg på automatisk ved oppstart. Ellers krever skjermen litt jobb. F.eks, må man selv installere en kartløsning.
Lyden i annlegget blir bra om man jobber litt med innstillingene. Skrur av dirac live og stiller litt på EQ. Av en eller annen grunn låter DAB bedre enn Bluetooth selv om DAB er fryktelig komprimert. Best lyd får du om du installerer Spotify direkte på skjermen.
Jeg kjøpte bilen da jeg trengte 7 seter, hengerfeste og en del bagasjeplass. Har du ikke behov for 7 seter og så mye plass finnes det veldig annet mye å velge i da.

Ja jeg trenger forsåvidt ikke 7 seter, men vil ha tilhengerfeste og bagasjeplass. Jeg var nok litt forutinntatt når jeg skulle se på en kinesisk bil og fikk en skikkelig wow-følelse ved første gangs besiktigelse og prøvekjøring. I tillegg er jeg ganske lang og liker litt plass, og fant meg godt til rette i seter og kupe. Kanskje er jeg også litt gammeldags når det gjelder instrumentering/dashboard og må innrømme at Tesla Y, som kanskje kunne ha vært et alternativ, ikke er spesielt tiltalende i mine øyne.
Hadde også kraftig motstand mot dette opprinnelig, hatet det i Model 3 (utseendet), men da Y kom, og jeg i tillegg hadde bestilt den på "slump" (2,5 år tidligere), til en pris 75k lavere enn da den endelig ble tilgjengelig, så tok jeg den ut på tross av at jeg ikke likte det. Det tok overraskende kort tid å bli vant til senterdisplayet, og nå syns jeg det fungerer så bra at det betyr veldig lite å mangle instrumentpanelet. Satt i bilen og ventet en time på guttungen i går, inntok da en rullekebab foran Netflix, og tenkte faktisk shit så digg dette er. Plutselig er det også litt rart å sitte i biler med vanlig instrumentpanel nå, føler man "sikter" gjennom rattet for å se det.

Hallgrim86

Sitat fra: Asfalt på tirsdag 15. mars 2022, klokken 14:53
Sitat fra: edyrli på tirsdag 15. mars 2022, klokken 10:57
Jeg er fortsatt strålende fornøyd med min Tang. Observasjonene dine er forsåvidt korrekte. Det er noe hjulstøy, men for min det er det verken plagsomt eller verre enn andre biler jeg har hatt. Noen som har sammeliknet støyen med andre biler i samme prisklasse?
Radioen fungerer greit men ser enkelte installerer DAB-Z siden denne slår seg på automatisk ved oppstart. Ellers krever skjermen litt jobb. F.eks, må man selv installere en kartløsning.
Lyden i annlegget blir bra om man jobber litt med innstillingene. Skrur av dirac live og stiller litt på EQ. Av en eller annen grunn låter DAB bedre enn Bluetooth selv om DAB er fryktelig komprimert. Best lyd får du om du installerer Spotify direkte på skjermen.
Jeg kjøpte bilen da jeg trengte 7 seter, hengerfeste og en del bagasjeplass. Har du ikke behov for 7 seter og så mye plass finnes det veldig annet mye å velge i da.

Ja jeg trenger forsåvidt ikke 7 seter, men vil ha tilhengerfeste og bagasjeplass. Jeg var nok litt forutinntatt når jeg skulle se på en kinesisk bil og fikk en skikkelig wow-følelse ved første gangs besiktigelse og prøvekjøring. I tillegg er jeg ganske lang og liker litt plass, og fant meg godt til rette i seter og kupe. Kanskje er jeg også litt gammeldags når det gjelder instrumentering/dashboard og må innrømme at Tesla Y, som kanskje kunne ha vært et alternativ, ikke er spesielt tiltalende i mine øyne.

Det er rett og slett ikke effektivt. Det er flere ting man med fordel skal kunne betjene relativt raskt, og det å fungere optimalt som sjåfør er også avhengig av å kunne bruke systemer i bilen effektivt. For meg er det en kombo av tale, knapper og om jeg må - skjerm. Akkurat der skulle jeg ønsker flere bilfabrikanter så litt fremover og la til oppmerksomhetskamera som standard, slik at man får tydelig beskjed om noe skjer og blikket er et annet sted.

Tesla har ikke display bak rattet, det er egentlig greit - men heller ikke HUD. Det er dumt, for det er ikke noe informasjon å få når man ser fremover. Kart, fartsgrenser, veimeldinger - alt på en skjerm i midten av bilen. Designet er nydelig, det ER fint uten noen knapper - men funkjonibelt er det ikke og heller ikke spesielt trafikksikkert. Liker layout og utseende i Tang, ser rett og slett ganske ekslusivt ut - spesielt med det lysebrune interiøret med diamantpattern. Det så også oversiktlig ut med tanke på funksjoner.

https://www.motor.no/bot-infotainment-mobiltelefon/brukte-tesla-skjermen-straffet-for-mobilbruk/176608

"- Det denne dommen sier er at bilen er bygget trafikkfarlig." - Fagsjef for NAF trafikktrening, Morten Fransrud. Rimelig klar tale fra en som mest sannsynlig kjenner trafikksikkerhet bedre enn oss her inne.

geear

Tror mange kritikere hadde hatt godt av å prøve det over tid, og gjerne også instrueres av erfarne brukere, for det virker å være mangel på kunnskap som er årsaken til svært mye av kritikken. Definitivt ting jeg kunne tenkt meg annerledes, men det er svært lite jeg gjør raskere og mer effektivt i biler med knapper, og i mange tilfeller tar knappene mer oppmerksomhet der enn i Tesla. Jeg kunne tenkt meg en sensitivitetsbryter på toppen av viskerspaken, for å justere sensitivitet på auto-funksjon (kan per i dag ikke justeres på 3 og Y) eller manuelle intervall, men å endre mellom intervall og auto er svært raskt og enkelt, gi et trykk på viskerspaken, og ett trykk på skjermen, nesten i synsfeltet, så er det gjort. Ulempen er selvfølgelig at man ikke kan føle seg frem til hvor man må trykke, men noen stor sak er det ikke. I en kritisk situasjon så trykker man bare noen flere ganger på viskerspaken manuelt, før man bruker tid på å endre på innstillingene. I tillegg tror jeg mange hadde hatt godt av opplæring i talekontroll før de skal kjøre en Tesla. Det fungerer så mye bedre der enn i alle andre biler jeg har testet, at det er primærkontrollen enten det gjelder å åpne hanskerom, slå på kupélys eller slå på rattvarme.

Head up er ok, men de fleste (alle som projiseres på frontruta?) er usynlige med polariserte solbriller, og det er irriterende, og en stor ulempe for de av oss som foretrekker polariserte glass.

Ingeniøren

Talekontroll synes jeg er fjollete om det er styring av ting i huset eller Tesla. Satt på med en som kjørte M3 og måtte skjerpe meg for å ikke flire meg i hjel. Sikkert fin underholdning for mellomgamle unger på vei til hytta en fredagskveld  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

Ungene mine liker talestyring. Brukes blant annet til å sette på musikk på anlegget. Det blir en mer og mer vanlig greie i hverdagen.
Jeg bruker det mest til nedtellinger ved matlaging, og noen ganger morgenrutine for å starte radio og få værvarsel med én kommando. Men - i bilen må det fungere perfekt. Det får dessverre ikke alle produsenter til.
.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. mars 2022, klokken 08:41
Ungene mine liker talestyring. Brukes blant annet til å sette på musikk på anlegget. Det blir en mer og mer vanlig greie i hverdagen.
Samme her. Ungene bruker der til å søke opp ting på web, videoer på YT, tv programmer på Apple TV osv.

Tror det bare er gamlinger som meg som synes det er fjollete. Talestyring var helt ellendig tidligere, men nå skilles bakgrunnslyder så godt vekk at det faktisk kan brukes.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

torlie

Var det så at app skulle komme 23.mars?

Fikk prøvekjøre en venns Tang i helgen og likte bilen. 5-6cm bredere innvendig (sittepute og dør til dør) enn Model Y som også vurderes.

Ingen private som selger Tang på Finn, så det må jo bety at alle som har fått utlevert bil er fornøyd? Det er vel solgt rundt 1000+ eksemplarer.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

geear

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 17. mars 2022, klokken 08:35
Talekontroll synes jeg er fjollete om det er styring av ting i huset eller Tesla. Satt på med en som kjørte M3 og måtte skjerpe meg for å ikke flire meg i hjel. Sikkert fin underholdning for mellomgamle unger på vei til hytta en fredagskveld  :)
Du var han ja, som dømte iPhone nedenom og hjem da den kom for 15 år siden, "for noe fjollete greier, Nokiaen min fungerer mye bedre, må bare trykke tre ganger på 1-tallet for å få bokstaven C!"  :laugh:  På tide å ta av hatten og komme seg inn i 2022, ellers ender du opp som avleggs gammel gubbe som ikke får til TVen fordi den står på en annen inngang enn den gjorde forrige gang du brukte den. DA snakker vi fjollete. :P

Vet ikke hvordan vedkommende du satt på med brukte talekontrollen, men som eksempel å gi et enkelt trykk på knappen på rattet, og si "rattvarme" stille og rolig på norsk og på dialekt, er helt uproblematisk for meg. På e-Niroen må jeg SE ned på midtkonsollet (foran armlenet) for å finne ut hvor jeg skal slå av og på rattvarmen. Som et av mange eksempler.

geear

Sitat fra: torlie på torsdag 17. mars 2022, klokken 12:41
Ingen private som selger Tang på Finn, så det må jo bety at alle som har fått utlevert bil er fornøyd? Det er vel solgt rundt 1000+ eksemplarer.
Hvor kommer de 42 bruktbilene som er til salgs på Finn fra, tenker du?

torlie

Sitat fra: geear på torsdag 17. mars 2022, klokken 12:47
Sitat fra: torlie på torsdag 17. mars 2022, klokken 12:41
Ingen private som selger Tang på Finn, så det må jo bety at alle som har fått utlevert bil er fornøyd? Det er vel solgt rundt 1000+ eksemplarer.
Hvor kommer de 42 bruktbilene som er til salgs på Finn fra, tenker du?

Forhandlere?

Kun 12 av de 42 har km stand over 2000km, ergo resten er "nybiler".
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: geear på torsdag 17. mars 2022, klokken 12:45
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 17. mars 2022, klokken 08:35
Talekontroll synes jeg er fjollete om det er styring av ting i huset eller Tesla. Satt på med en som kjørte M3 og måtte skjerpe meg for å ikke flire meg i hjel. Sikkert fin underholdning for mellomgamle unger på vei til hytta en fredagskveld  :)
Du var han ja, som dømte iPhone nedenom og hjem da den kom for 15 år siden, "for noe fjollete greier, Nokiaen min fungerer mye bedre, må bare trykke tre ganger på 1-tallet for å få bokstaven C!"  :laugh:  På tide å ta av hatten og komme seg inn i 2022, ellers ender du opp som avleggs gammel gubbe som ikke får til TVen fordi den står på en annen inngang enn den gjorde forrige gang du brukte den. DA snakker vi fjollete. :P

Vet ikke hvordan vedkommende du satt på med brukte talekontrollen, men som eksempel å gi et enkelt trykk på knappen på rattet, og si "rattvarme" stille og rolig på norsk og på dialekt, er helt uproblematisk for meg. På e-Niroen må jeg SE ned på midtkonsollet (foran armlenet) for å finne ut hvor jeg skal slå av og på rattvarmen. Som et av mange eksempler.

Pass på hjertet nå  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA