Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Albjerk Bil AS avd Drammen

Startet av Hønefossmodelx, lørdag 12. mars 2022, klokken 12:10

« forrige - neste »

Hønefossmodelx

Vi kjøpte en 2022 modell Skoda Enyaq sportline hos Albjerk Bil AS nå i mars. Nå står vi i en spesiell situasjon som jeg aldri har opplevd tidligere. Og jeg har kjøpt mange biler opp igjennom årene. Albjerk Bil nekter å gi oss skriftlig dokumentasjon på at bilen vi kjøpte har garanti. De sier at vi har fem års reklamasjonsrett og at det overstiger garantien. Vi kjøpte en bruktimportert bil som var registrert første gang i Tyskland i februar i år. Derfor har den to års nybilgaranti og så har Albjerk muntlig bekreftet at de står for de resterende tre årene med garanti. Det er dette vi ønsker skriftlig bekreftelse på pr mail. Det nekter de oss. De sa i går at de heller ville tilby oss å levere tilbake bilen enn å gi oss dette skriftlig. Vi tror nesten ikke det er sant det vi nå opplever. Har andre opplevd lignende? Vi har vært i kontakt med advokat i NAF som er helt rystet over praksisen til Albjerk Bil avd Drammen. De sier at man selvsagt har krav på å få det skriftlig at bilen har garanti.

arthur

Ingen tvil om at dette er uhørt, men hva gjør man? Jeg ville ha sendt dem et rekommendert brev og vist til samtale (hvem, hva og når) hvor det er bekreftet at selger innrømmer garanti som avtalt. Ikke be om bekreftelse på det, slå det kun fast. Har de da noe å innvende så er det opp til dem å gjøre det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rusalka

Dette har vi sett litt på før også. Se link. Noen Selgere bruker nok desverre ordene garanti og reklamasjonsrett som det passe de. Viktig at formuleringen er rett i kontrakten.  Gjorde det selv med Ford Galaxy fra Solberg bil: No problem!
https://elbilforum.no/index.php?topic=58464.0

Hønefossmodelx

Sitat fra: Rusalka på lørdag 12. mars 2022, klokken 16:39
Dette har vi sett litt på før også. Se link. Noen Selgere bruker nok desverre ordene garanti og reklamasjonsrett som det passe de. Viktig at formuleringen er rett i kontrakten.  Gjorde det selv med Ford Galaxy fra Solberg bil: No problem!
https://elbilforum.no/index.php?topic=58464.0
Problemet er at det ikke står et ord om garanti i kontrakten. Kun reklamasjonsrett. Dette er jo en autorisert Skoda forhandler så det undrer meg svært at de holder på slik. Vi hadde tenkt å kjøpe flere biler der men det utgår nå.

geear

Antar bilen lå på Finn. Har du annonselinken så står det vel at den selges med nybilgaranti der?

Rusalka

Tilsvarende bil ligger ute fra samme firma
https://www.finn.no/248798293
Her står det spesifikk at bilen selges med 5 års nybilgaranti/100000km.
Tilstandrapporten viser at bilen er bruktimportert ....
Hadde tatt med annonsen og spurt hvorfor denne bilen har det ....
Spennende å høre hva de sier!

hELgenen

Min tidligere erfaring med Albjerk Drammen er også preget av et inntrykk av cowboy aktivitet. Kjøpte en brukt Audi A4 der for mange herrens år siden. Prøvekjørte bilen og ble enig om pris og kjøp. Henting ble avtalt og når dagen kom var plutselig ett sett med nøkler for fjernbetjening borte. Den gang var slike nøkler ikke vanlige og selger nektet for at det var slike på den bilen. Jeg stod på mitt og begynte å beskrive hvordan de så ut. Da sa selgeren at dette var nøkler tilhørende en annen ansatt på stedet og ikke skulle følge bilen og at det var feil at jeg fikk dem til prøvekjøringen. Jeg sa at det var da veldig underlig å selge en bil der kunden ikke fikk med alle nøklene som kunne brukes med bilen.. Hvorfor skulle de beholde et sett nøkler som passet til min bil? Da ble selgeren irritert,gikk inn og hentet nøklene og ga meg dem. Jeg har aldri helt forstått hvorfor de prøvde å holde et nøkkelsett tilbake. Det plaget meg faktisk og har aldri opplevd noe slikt andre steder.

Hønefossmodelx

Sitat fra: geear på lørdag 12. mars 2022, klokken 18:47
Antar bilen lå på Finn. Har du annonselinken så står det vel at den selges med nybilgaranti der?
I annonsen står det 5 års garant/100000 km ja. Men de vil altså heller ta bilen i retur enn å bekrefte dette skriftlig for oss.

Hønefossmodelx

Sitat fra: Rusalka på lørdag 12. mars 2022, klokken 20:31
Tilsvarende bil ligger ute fra samme firma
https://www.finn.no/248798293
Her står det spesifikk at bilen selges med 5 års nybilgaranti/100000km.
Tilstandrapporten viser at bilen er bruktimportert ....
Hadde tatt med annonsen og spurt hvorfor denne bilen har det ....
Spennende å høre hva de sier!
Annonsen til bilen vår så helt lik ut. Så de skriver garanti i annonsene men ikke i kontrakten.

turfsurf

Sitat fra: Hønefossmodelx på søndag 13. mars 2022, klokken 09:18
Annonsen til bilen vår så helt lik ut. Så de skriver garanti i annonsene men ikke i kontrakten.
Ta vare på en kopi av annonsen. Er kontrakten basert på det som stod i annonsen så skal det mye til at de greier å sno seg unna.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

#10
Alternativene forbrukerkjøpsloven gir er heving av kjøp, omlevering eller prisavslag.

Spørsmålet er om man kan be om prisavslag så lenge de tilbyr heving av kjøp. (Omlevering er vel urealistisk her?)

Heving av kjøp skal vel være uten kostnader for deg. Pass på å få dekket alt du har krav på.

(Redigert bort irrelevant start av innlegget)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Her må Albjerk Bil ta seg en bolle  :D En 2022 modell har full nybilgaranti. Så her er det nok bare en bilselger som prøver å leke "jurist" på egen hånd, og det pleier jo ikke gå så bra...  :D

Som du ble tipset om overfor - bare ta vare på alt av dokumentasjon og print ut annonsen osv så er du på den sikre siden :+1:

automat

#12
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 13. mars 2022, klokken 11:37
Her må Albjerk Bil ta seg en bolle  :D En 2022 modell har full nybilgaranti. Så her er det nok bare en bilselger som prøver å leke "jurist" på egen hånd, og det pleier jo ikke gå så bra...  :D

Som du ble tipset om overfor - bare ta vare på alt av dokumentasjon og print ut annonsen osv så er du på den sikre siden :+1:
Dette er en bruktimportert bil, og man er da prisgitt garantivilkårene i landet bilen ble solgt som ny. Det betyr i dette tilfellet 2 års garanti.

Garanti utover dette må stilles av forhandler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på søndag 13. mars 2022, klokken 11:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 13. mars 2022, klokken 11:37
Her må Albjerk Bil ta seg en bolle  :D En 2022 modell har full nybilgaranti. Så her er det nok bare en bilselger som prøver å leke "jurist" på egen hånd, og det pleier jo ikke gå så bra...  :D

Som du ble tipset om overfor - bare ta vare på alt av dokumentasjon og print ut annonsen osv så er du på den sikre siden :+1:
Dette er en bruktimportert bil, og man er da prisgitt garantivilkårene i landet bilen ble solgt som ny. Det betyr i dette tilfellet 2 års garanti.

Garanti utover dette må stilles av forhandler.

Og konkret i denne saken står det i annonsen at bilen selges med 60 mnd nybilgaranti - eller som det står i finn.no annonsen på denne 1 mnd gamle bilen :

"Denne bilen selges med Nybilgaranti (59 mnd / 100 000 km)."

Kjøper har her forholdt seg til en tilsvarende finn.no annonse med samme tekst.

Jeg forstår veldig godt kunden som vil ha det skriftlig ut over det som står på finn.no annonsen ettersom bilen
er bruktimportert av forhandler. Dersom forhandler IKKE vil gi nybilgaranti 59 mnd slik det står i annonsen så må de faktisk skrive det også - at bilen f.eks selges med nybilgaranti fra fabrikk på X mnd...

Vi må få vekk slike cowboy virksomheter slik at kunden vet hvilke garantier som gjelder FØR kontrakt skrives - i dette tilfelle er det vel hevet over enhver tvil at kunden er blitt forledet med feil informasjon via en lignende finn.no annonse og at forhandler
prøver å vri seg unna når kunden vil prøve å rydde opp i uklarhetene som denne mistenker, med rette, kan være her.

Det eneste fornuftige her vil være at de trakk alle finn.no annonsene tilbake - rettet teksten - og lot alle som har kjøpt biler med lignende tekst faktisk få en skriftlig bekreftelse på norsk nybilgaranti. Slike garantier kan nok også kjøpes inn ganske billig også - og det kunne sikkert vært tilbudt som en del av pakken til nye kunder også mot noen kroner. Dermed så blir det hele mer ryddig for alle parter.

Fjeldern

Hvis dem ikke tilbyr garantien som lovet, og som det står på finn, så burde vel alle her bare rapportere annonsene demmes på finn?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA