Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - spekulasjoner og erfaring

Startet av daktari, torsdag 10. mars 2022, klokken 08:56

« forrige - neste »

aleksandrium

#30
Ingen rekkeviddetest er perfekt, men Teslabjørns 1000 km-test er interessant med tanke på rekkevidde kontra ladehasighet i praksis på langtur. I testen kjører/lader han uten pause, i motorveihastighet, og logger tiden det tar å kjøre 1000 km.

ID Buzz klarte testen på 10t 30min i 12 grader. Snitthastighet (inkludert ladepauser) på 95 km/t og forbruk 29,9 kWh/100km.

Så kan man jo sammenlikne relevante konkurrenter han har prøvekjørt under tilsvarende forhold:

- Enyaq IV80, e-tron 55 og Model X Raven: 10t 20min
- ID.4 1st: 10t 35min
- Ariya 87kWh: 10t 50min

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?usp=sharing

(Kia e-Niro som jeg kjører i dag brukte 11t 10min. Så, kanskje det ikke er noen vits i å grue seg til å miste 35 km rekkevidde på papiret? Ladehastighet er en stor del av regnestykket på langtur, og e-Niro lader treigt.)

2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

dundun

Fasit t/r Oslo-Kristiansand i slapseføre:

Til: 24.8kWh/100, snittfart 78, lett regn og ca null grader
Fra: 26.4kWh/100, snittfart 78, klissvått og ca tre grader

Begge veier med masse bagasje, en voksen og to barn.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

daktari

Sitat fra: dundun på mandag 26. desember 2022, klokken 18:26
Fasit t/r Oslo-Kristiansand i slapseføre:

Til: 24.8kWh/100, snittfart 78, lett regn og ca null grader
Fra: 26.4kWh/100, snittfart 78, klissvått og ca tre grader

Begge veier med masse bagasje, en voksen og to barn.
Ikke så galt for en stor bil. Bra ladefart i kulda?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

dundun

#33
Maksa såvidt jeg kunne se på 150 på Tesla 250kW-lader.

Null hensyn til strømsparing forresten. Kjørte i fartsgrense, med varme på.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Vaduz

Ganske solid forbruk på såpass lav fart, men det er jo en minibuss. Hva blir rekkevidden da? En lading hver vei eller?

dundun

En hver vei Oslo-Kristiansand i streng kulde ja.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

aleksandrium

Oslo - Bø - Oslo - Fredrikstad - Oslo i dag. Nesten 500 km. Tørre veier, minus 11 til pluss 4 grader.

Snittforbruk 23 kWh/100 km. Kupert rute med en god del motorvei.
2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

HaraldElBil

Sitat fra: dundun på søndag 05. mars 2023, klokken 10:04
En hver vei Oslo-Kristiansand i streng kulde ja.

Med ca 320 km hver vei så burde vel det holde med et veldig kort stopp da, eller? Hvor lenge ladet du og hvor mange kWh måtte du fylle på?

Men en teoretisk rekkevidde på rett over 400km så hadde jeg faktisk forventet at id buzz ville klare Oslo-Kristiansand uten stopp. Men det er kanskje bare om sommeren :-)

Venter og ser til de kommer med 100kWh-batteri før vi vurderer den litt mer seriøst. Kanskje de klarer å få opp ladehastigheten også i neste revisjon av bilen.

dundun

Aner ikke, en rask burger på McDonalds og kjøre videre når spist :)
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA