Rekkevidde - spekulasjoner og erfaring

Startet av daktari, torsdag 10. mars 2022, klokken 08:56

« forrige - neste »

aleksandrium

#30
Ingen rekkeviddetest er perfekt, men Teslabjørns 1000 km-test er interessant med tanke på rekkevidde kontra ladehasighet i praksis på langtur. I testen kjører/lader han uten pause, i motorveihastighet, og logger tiden det tar å kjøre 1000 km.

ID Buzz klarte testen på 10t 30min i 12 grader. Snitthastighet (inkludert ladepauser) på 95 km/t og forbruk 29,9 kWh/100km.

Så kan man jo sammenlikne relevante konkurrenter han har prøvekjørt under tilsvarende forhold:

- Enyaq IV80, e-tron 55 og Model X Raven: 10t 20min
- ID.4 1st: 10t 35min
- Ariya 87kWh: 10t 50min

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?usp=sharing

(Kia e-Niro som jeg kjører i dag brukte 11t 10min. Så, kanskje det ikke er noen vits i å grue seg til å miste 35 km rekkevidde på papiret? Ladehastighet er en stor del av regnestykket på langtur, og e-Niro lader treigt.)

2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

serenejet

Fasit t/r Oslo-Kristiansand i slapseføre:

Til: 24.8kWh/100, snittfart 78, lett regn og ca null grader
Fra: 26.4kWh/100, snittfart 78, klissvått og ca tre grader

Begge veier med masse bagasje, en voksen og to barn.
2025 ID.Buzz GTX

daktari

Sitat fra: dundun på mandag 26. desember 2022, klokken 18:26
Fasit t/r Oslo-Kristiansand i slapseføre:

Til: 24.8kWh/100, snittfart 78, lett regn og ca null grader
Fra: 26.4kWh/100, snittfart 78, klissvått og ca tre grader

Begge veier med masse bagasje, en voksen og to barn.
Ikke så galt for en stor bil. Bra ladefart i kulda?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

serenejet

#33
Maksa såvidt jeg kunne se på 150 på Tesla 250kW-lader.

Null hensyn til strømsparing forresten. Kjørte i fartsgrense, med varme på.
2025 ID.Buzz GTX

Vaduz

Ganske solid forbruk på såpass lav fart, men det er jo en minibuss. Hva blir rekkevidden da? En lading hver vei eller?

serenejet

En hver vei Oslo-Kristiansand i streng kulde ja.
2025 ID.Buzz GTX

aleksandrium

Oslo - Bø - Oslo - Fredrikstad - Oslo i dag. Nesten 500 km. Tørre veier, minus 11 til pluss 4 grader.

Snittforbruk 23 kWh/100 km. Kupert rute med en god del motorvei.
2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

HaraldElBil

Sitat fra: dundun på søndag 05. mars 2023, klokken 10:04
En hver vei Oslo-Kristiansand i streng kulde ja.

Med ca 320 km hver vei så burde vel det holde med et veldig kort stopp da, eller? Hvor lenge ladet du og hvor mange kWh måtte du fylle på?

Men en teoretisk rekkevidde på rett over 400km så hadde jeg faktisk forventet at id buzz ville klare Oslo-Kristiansand uten stopp. Men det er kanskje bare om sommeren :-)

Venter og ser til de kommer med 100kWh-batteri før vi vurderer den litt mer seriøst. Kanskje de klarer å få opp ladehastigheten også i neste revisjon av bilen.

serenejet

Aner ikke, en rask burger på McDonalds og kjøre videre når spist :)
2025 ID.Buzz GTX

Tødding

Hadde vært fint å lese noe om erfaring med nye LWB modellene!

N00b

Kjører Buz arbeidsbil og har ett par EL Berlingoer (50kwh) også i firmaet. Har Tesla S75D privat.

ID Buz har samme forbruk (evt litt høgere i motorvegfart) som Tesla S75D.
Berlingoene bruker mer strøm enn Buz, spesielt på vinteren.

Synes ladehastigheten er topp på bilen

Fyret

#41
Forstår det som at GTX SWB og originale Pro har samme batteripakke. Et det slik å tolke da at GTX får kortere rekkevidde pga vekten? Men litt bedre ladehastighet?

Har fått tilbud på GTX 5s SWB på 660k inkl vinterhjul og service, da med easy open, hengerfeste og varmepumpe. Mister da 3soners klima, headup, park assist, area view, travel assist og blindsone. Kan fint leve uten de tingene, egentlig...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA