Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - spekulasjoner og erfaring

Startet av daktari, torsdag 10. mars 2022, klokken 08:56

« forrige - neste »

daktari

Utgaven som er lansert har cd 0,285. Men den er bred og har ikke en aero hekk.
Den er antagelig tyngre enn ID.4 også, Cargo har oppgitt 3000 kg totalvekt inkl 650 kg last.

Videre oppgir Automotorundsport.de Ab dem 3. Quartal 2023 wird dann auch für den Cargo der 52-kWh-Akku bestellbar sein. Wir wissen: Die kleinere Akku-Einheit ist für bis zu 300 WLTP-Kilometer gut, der große Akku bietet über 500 Kilometer Reichweite.

Det er naturlig at en større og tyngre bil med samme drivlinje går kortere enn ID.4. Samtidig er ID.buzz nærmere dimensjonene til iX.

Jeg trekker fra 70 km fra ID.4 og gjetter på 450 km en rolig sommertur (NAF-testen).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

#1
Sitat fra: daktari på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:56
Utgaven som er lansert har cd 0,285. Men den er bred og har ikke en aero hekk.

Jeg trekker fra 70 km fra ID.4 og gjetter på 450 km en rolig sommertur (NAF-testen).
Cd er luftmotstandskoeffisient  og da er utformingen av hekken en del av det. Men den har stort frontareal som du sier, og det vil helt klart gi utslag.

450km er ikke helt urealistisk i lave landeveishastigheter med 2WD.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SveinJ

Møtte en ID. Cargo på en ladeplass i dag ved Bispingen, sør for Hamburg. Den hadde høyreratt og ankom med 10% igjen og 24km. Plugget inn kabelen og fikk 185 kW etter 2 minutter. Dette var en «forskningsutgave» og sjåføren var ikke veldig snakkesalig ;-)
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

elektro

Biuzzen har vel også bredere dekk enn ID.4? Jeg tipper den vil slite med å komme mye over 400 km. jeg..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

#4
Nå er riktignok batteriet på 77 kWh brutto netto, og bilen er endel avrundet. Men jeg sliter med å se hvordan den skal få så skrekkelig mye mere rekkevidde enn EQV med 100 kWh brutto som gir 90 kWh netto, og Stellantis-firlingene (inkludert Toyota sin) klarer å få av sine 75 kWh brutto, som gir nesten 70 kWh netto.

Disse gir i utgangspunktet 357 km rekkevidde på EQV og 330 km på Stellantis-bilene (220 på 50 kWh-batteriet). Før vi tar hensyn til de mer rundere formene og at denne visstnok er på en hel-elektrisk plattform den deler med de andre ID.-bilene, så burde altså denne komme et sted mellom disse tallene.

Det blir litt for enkelt å sammenligne med rekkeviddetallene for ID.4 og Skoda Enyaq, som har langt mindre frontareal å presse seg gjennom, og er en helt annen type bil. At bedre effektivitet får den nærmere 400 km enn EQV, sliter jeg ikke bare litt med å tro på. Spesielt når bilen med det større batteriet, og da er det snakk om betydelig større batteri, er den som nok vil ligge rundt 470 km som antydet ut fra pressebildene. Den vil da antageligvis ha et batteri på minst 111 kWh ifølge evcompare.io, som gjetter på hele 500 km rekkevidde.

https://evcompare.io/cars/volkswagen/vw_id_buzz/

Elbil24.no antyder en rekkevidde mellom 350 til 400 km, og klarer den så mye, så vil den straks være mer brukbar. Men så vil og praktiske tester i mer motorvei-hastighet, vise hvor tørst den blir på langtur der man kan holde litt større tempo enn norske landeveier.

https://www.elbil24.no/nyheter/vi-har-testet-id-buzz-den-nye-folkevognbussen/74593880

Caranddriver.com antyder lovnad på minst 260 miles (418 km) EPA-rekkevidde på den versjonen som kommer i USA, som vil ha det større batteriet:

https://www.caranddriver.com/volkswagen/id-buzz-microbus

EV-database.org antyder 340 km rekkevidde på den med 77 kWh batteri, noe som høres mer sannsynlig ut.

https://ev-database.org/car/1651/Volkswagen-ID-Buzz

Jeg venter i spenning på de offisielle tallene, og ikke minst testene.


EDIT: Skrev 77 kWh brutto, men mente selvsagt netto, så aner ikke hvordan jeg klarte den skrivefeilen... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Sitat fra: RJK på mandag 21. mars 2022, klokken 01:39
Nå er riktignok batteriet på 77 kWh brutto, og bilen er endel avrundet.
Hvor står det 77 kwh brutto ? Er det ikke 77 netto tilsvarende id.4 ?

https://ev-database.org/car/1651/Volkswagen-ID-Buzz

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 21. mars 2022, klokken 01:39
Nå er riktignok batteriet på 77 kWh brutto, og bilen er endel avrundet. Men jeg sliter med å se hvordan den skal få så skrekkelig mye mere rekkevidde enn EQV med 100 kWh brutto som gir 90 kWh netto, og Stellantis-firlingene (inkludert Toyota sin) klarer å få av sine 75 kWh brutto, som gir nesten 70 kWh netto.

Disse gir i utgangspunktet 357 km rekkevidde på EQV og 330 km på Stellantis-bilene (220 på 50 kWh-batteriet). Før vi tar hensyn til de mer rundere formene og at denne visstnok er på en hel-elektrisk plattform den deler med de andre ID.-bilene, så burde altså denne komme et sted mellom disse tallene.

Buzz er vel både bredere og høyere enn f.eks EQV. Så da må den ha bedre aerodynamikk bare for å få lik luftmotstand. Så forbruk i høyere fart blir nok drastisk. IMO er mindre enn 100kWh batteri på en slik bil bare en vits.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Trond.m på mandag 21. mars 2022, klokken 07:46
Sitat fra: RJK på mandag 21. mars 2022, klokken 01:39
Nå er riktignok batteriet på 77 kWh brutto, og bilen er endel avrundet.
Hvor står det 77 kwh brutto ? Er det ikke 77 netto tilsvarende id.4 ?

https://ev-database.org/car/1651/Volkswagen-ID-Buzz
Sorry, det skulle selvsagt stått netto. Korrigeres.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

HaraldElBil

Jeg var på lansering/visning i Oslo og må si at jeg er veldig skuffet.

Jeg hadde forventet et batteri på over 100kWh for at den i det hele tatt skal kunne konkurrere med Model X som familiebil. Da den var konseptbil var det snakk om over 600km rekkevidde.

Nå har jeg en liten elektrisk bybil for kortere turer, og skulle jeg ha byttet ut langturdieselen med noe så måtte det være noe som leverte minimum 500km i motorveihastighet 6 måneder i sommerhalvåret og 400km resten. Og den må kunne lade raskt, ikke en teoretisk høy ladehastighet under perfekte laboratorieomstendigheter.

Nårværende bil (Citigo iV) bruker fort 1 time på å lade fra 10 til 80% på hurtiglader. Jeg vil ha maks en halvtime for å komme meg opp til 80% og kan kjøre videre.

Det sies at det kommer et større batteri i den lengre utgaven som vil selges i USA. Det hjelper jo ikke barnefamilier her hjemme som leter etter en erstatning for Touran, Sharan og Multivan.

RJK

Den større skal komme til Europa og. Forskjellen er at USA ikke får denne lille utgaven, og må vente til 2024 var det vel. Men da kommer den også til oss i Europa/Norge.

Så blir det å se om MB og Stellantis klarer å fikse det høye forbruket på sine konkurrenter, og om de vil ta de på ren elbil-platform men i stor grad beholder chassis med noen tweeks for bedre (lavere) luftmotstand, og får konkurrerende lang rekkevidde.

Også veldig spent på Hyundai sine varebiler, som virker som de kommer på ren elbil-plattform.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: HaraldElBil på mandag 30. mai 2022, klokken 21:43
Nå har jeg en liten elektrisk bybil for kortere turer, og skulle jeg ha byttet ut langturdieselen med noe så måtte det være noe som leverte minimum 500km i motorveihastighet 6 måneder i sommerhalvåret og 400km resten.
Da må du nok vente lenge (dessverre). Det er vel ingen elbiler som går noe særlig over 40 mil faktisk rekkevidde på skikkelig motorvei.

Og de beste er da biler som TMS/3 og EQS/E. Ikke kassebiler. Buzz må vel ha 150-200kWh batteri for å gå 50 mil på motorvei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HaraldElBil

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 31. mai 2022, klokken 06:22
Sitat fra: HaraldElBil på mandag 30. mai 2022, klokken 21:43
Nå har jeg en liten elektrisk bybil for kortere turer, og skulle jeg ha byttet ut langturdieselen med noe så måtte det være noe som leverte minimum 500km i motorveihastighet 6 måneder i sommerhalvåret og 400km resten.
Da må du nok vente lenge (dessverre). Det er vel ingen elbiler som går noe særlig over 40 mil faktisk rekkevidde på skikkelig motorvei.

Og de beste er da biler som TMS/3 og EQS/E. Ikke kassebiler. Buzz må vel ha 150-200kWh batteri for å gå 50 mil på motorvei.

Jeg regner med det ja, men det er veldig greit å signalisere hva jeg som bilkjøper forventer. Spesielt ID Buzz er en bil som er skapt for lange turer, og rekkevidden de har lansert den med er for dårlig, rett og slett.

Merk: dieselbilen jeg har som bil nr 2 i dag kan gå 900-1000km mellom tanking. Så drømme-elbilen hadde vært akkurat det, men jeg er klar over at batteriteknologien ikke er helt der enda. Men drømme er jo lov.

Jeg har ingen tvil om at i løpet av 5-10 år så vil vi se en elbil med rekkevidde på 1000km. Som kanskje kan bli til 600km i motorveihastighet om vinteren.

Ja, mer batteri koster penger, men hvis man ser hva en Caravelle diesel koster (900.000+) så er det definitivt noen som har penger å bruke på større batteri.

Er spent på hvordan long range-utgaven blir, og ikke minst hva den vil koste

turfsurf

Sitat fra: HaraldElBil på tirsdag 31. mai 2022, klokken 13:53
Merk: dieselbilen jeg har som bil nr 2 i dag kan gå 900-1000km mellom tanking. Så drømme-elbilen hadde vært akkurat det, men jeg er klar over at batteriteknologien ikke er helt der enda. Men drømme er jo lov.
Går den 100 mil i motorveifart?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

REN-BIL

#13
Min caravelle går ca 95 mil på motorvei, men det er selvsagt forbruk og størrelse på tank som avgjør det :)

Så skal jo drivstoff opp i 30 kr/l, så da er full tank hos meg 2500kr..

turfsurf

Sitat fra: REN-BIL på tirsdag 31. mai 2022, klokken 18:31
Min caravelle går ca 95 mil på motorvei, men det er selvsagt forbruk og størrelse på tank som avgjør det :)

Det er vel ikke i motorveifart (150)?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA