Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva synes jeg om ekstrautstyret på 4 CT etter 3000km?

Startet av Fush, tirsdag 01. mars 2022, klokken 10:16

« forrige - neste »

Fush

Hei,

Tenkte å gå gjennom diverse ekstrautstyr jeg valgte og ikke valgte etter 3000km i en Taycan 4 Cross Turismo og si litt om hva jeg synes nå. Tar ikke for meg felger/farge eller andre rene kosmetiske ting da dette bare er smakssak.

I tillegg vil jeg kommentere på en feature som Porsche har undersolgt veldig med Taycan (i alle fall i Europa) og det er det enorme ladesamarbeidet og prisene de har i charging tjenesten sin. Uansett hva slags lader jeg har kommet til så har Porsche kortet "bare virket" (om ikke tjenesten outright støttet "plug and charge" - at bilen betaler selv slik Tesla gjør). Særlig i Norge og Sverige hvor det virker som det nesten ALLTID er ladekø og ikke fungerende stolper på Ionity - bilen finner lett en annen ledig HPC (high performance charger) i nærheten, prisene er ok og det bare virker.

Valgt ekstrautstyr:
18-veis sportsseter - absolutt verdt det. Kjempegod støtte og sittestilling. Blir ikke sliten selv på langtur. Ville valgt igjen.

Varme i setene - absolutt verdt det, finnes det nye biler i Norge uten?

Varme i ratt - absolutt verdt det - flott at bilen forvarmer rattet også!

Takrails - must for en CT som jo skal være en "hyttebil".

Forberedelse for sykkelstativ - must for meg som sykler mye MTB, men ikke for alle.

Automatisk avblendbare speil - veldig fornøyd

Panoramatak - fint for meg som er høy (204cm) med ekstra rom til hodet, også et krav for å ha takstativ.

Varme- og støyreduserende vinduer - merkes veldig godt i tuneller. Er veldig fornøyd. Merker stor forskjell på bil uten (andre Taycan) i tuneller. Kan også være at det hjelper noe med kulde fra taket på vinterstid? Er hvertfall stor forskjell fra en Model 3 med panotak i forhold til kald nakke (men kan hende standard glass er like bra hos Porsche på dette). Av åpenbare grunner ikke fått testet noe på sommerstid enda.

Parkassist foran og bak med ryggekamera - the absolute bare minimum. Kameraet er dritdårlig. Ville valgt surround view i stedet om jeg valgte igjen.

Adaptiv cruise control - et must for langkjøring / motorveikjøring. Smooth og fin, og om du aksellerer over "bremser" den ikke ned, men coaster rolig til den fanger opp hastigheten igjen. Veldig fornøyd. Fungerer opp til 200km/t (har testet på Autobahn).

4+1 seter - Synes det er mye bedre å kunne felle ned seter i 40-20-40 enn 40-60. Et must om man står på ski.

Kompass på dashboard - Ser flott ut, kult med høydemeter og klokke inni. Synes dette var et flott valg i stedet for å kjøpe Sport Chrono da det "bare" er en 4.

Ioniser luftrenser - Innbiller meg at det er friskere luft i min bil enn tidligere biler og at jeg blir litt mindre trøtt/sliten som et resultat. Velger å tro at det faktisk er noe i det og gi denne en tommel opp.

Bose lydanlegg - originalanlegget er ganske flatt, Bose er nok et minimum. Har ikke testet Burmeister alternativet, men liker lyden i Bose oppsettet. Veldig fornøyd.

Varmepumpe - Aner ikke om dette har noen effekt eller ikke. Nøytral til denne. Skal fungere under 20 grader celcius som er 90% av året i Norge...

Elektriske ladeporter - Helt meningsløst, og senker faktisk rekkevidden bittelitt fordi den sperrer for en luftkanal på begge sider. Jeg elsker disse derimot, og ville valgt de igjen :) Anbefaler dette kun som en kosmetisk greie, dog.

Porsche intelligent range manager - funker faktisk ganske bra. Ved en anledning har den latt meg "skippe" en ladestopp fordi range mode ga meg et par mil ekstra på motorveien, og ved to anledninger har denne modusen vært forskjellen for å akkurat nå en ladestopp jeg ville nå.

Ikke valgt ekstrautstyr:
Litt mer spennende kategori!

Surround kamera for parkering - ville uten tvil valgt denne neste gang, men mest fordi ryggekameraet "ett trinn ned" er så utrolig dårlig...

Elektrisk innfellbare speil - meh, er så sjelden jeg skal parkere trangt nok til å måtte felle de inn at dette er helt likegyldig for meg. Mistet muligheten til blindsonevarsling, men det er ikke spesielt "vanskelig" eller stor blindsone på denne bilen uansett. Ville ha valg uten igjen.

Sport Chrono - på en innstegsmodell (4) er dette helt unødvendig. Det er hurtigtaster for Sport og "Lift" moduser tilgjengelig, bilen velger Range Mode selv og da er vel bare spørsmålet om når en innstegsmodell trenger Sport Pluss. Jeg mener aldri. Bruk heller pengene på kompasset og noe annet fint :) Ville valgt uten igjen (medmindre jeg kjøpte en GTS, Turbo eller Turbo S).

Ambient lighting - Jeg valgte ikke denne fordi jeg fikk høre at det var lys (men man kunne ikke velge farge) i bilen uansett. Det stemmer det, jeg har lys i fotbrønner og lommene i dørene, men jeg savner andre små opplyste soner som f.eks i cupholderne. Ville ha valgt denne pakken om jeg skulle kjøpe ny Taycan. Angrer litt!

Power steering plus - Synes ikke bilen er noe vanskelig å ratte. Ser ikke behovet. Ville valgt uten igjen.

Bakakselstyring - Kult på bane eller grisekjøring på landevei? Har testet dette på Rudskogen og det er en ganske subtil forskjell i følelse. Bilen har helt ok svingradius til å parkere osv. Ville valgt uten igjen, særlig til en innstegsmodell som min.

Porsche Dynamisk Chassis Control (PDCC) - Igjen, du må kjøre såpass hardt for å få noe effekt - og dette er også bare en innstegsmodell - ville valgt uten igjen.

LED Matrix - venter på at 2022 modellene skal få function on demand så jeg kan teste dette. Erfaring fra andre merker er at den tenner lysene igjen for sakte, men vi får se. Foreløpig nøytral til jeg får testet.

Head up display - likte ikke denne når jeg testet biler med. Irriterende å se fartsgrenseskiltet konstant, og i min sittestilling er dette få centimeter over der all denne informasjonen allerede vises. Ville valg uten igjen.

Night view assist - Gimmick, ser ikke verdien her.

Lane change assist - Veldig treg. Ville aldri valgt denne. Kan jo bli bedre over tid men da kanskje man har ny bil?

Aktiv parkeringshjelp - har hatt dette på biler før, endt opp med å aldri bruke det. Regner nok med at jeg selv har lyst til å skade Taycanen min også enn å la den skade seg selv. Ville valgt uten igjen.

Porsche InnoDrive - Såvidt jeg forstår denne funksjonen er det bare dynamisk fartstilpasning så man aldri trenger skru av adaptiv cruise control. Kult det, men klarer meg uten for 30.000,-

HomeLink garasjeportåpner - Veldig kjekt om man har kompatibel garasjeport. Hverken i enebolig, jobb eller leilighetsbygg jeg disponerer garasje ved fungerer homelink, så jeg valgte uten.

Comfort Access - kult med fotåpning av bagasjerom, de andre featurene er litt mer gimmick. Synes ikke det var verdt det, da knappen til bagasjeluke er veldig lett tilgjengelig. Ville valgt uten igjen.

Avansert 4 soners klimakontroll - Barn i baksetet klarer seg uten.

Oppvarmbare bakseter - Angrer litt, barna kunne fortjent dette. Ville nok valgt med neste gang.

Minnepakke for førersete og speil - dette er faktisk inkludert i 18-veis setene men ikke kommunisert ordentlig. Veldig glad jeg ikke valgte dette. Kanskje greit med andre seter.

Massasje i setene - har endelig fått testet, og det er faktisk en ganske god massasje. Ville vurdert sterkt å ta med denne "neste gang".

Ventilasjon i setene - har ganske lyse seter (chalk), samt varmeisolerende vinduer og med forhåndskjøling av kabinen før bruk om sommeren ville jeg ha valgt uten igjen.

Kollisjonsputer i setene bak - Usikker på hva denne egentlig legger til, men antar det er puter foran passasjerene bak. Jeg vet ikke helt hvor mye disse hjelper i en kollisjon kontra standard.

Ekstra skinn - det er allerede elementer på dash, dørene og ikke minst setene i skinn, jeg synes man får veldig lite for pengene her. Ville valgt uten igjen. Kommenterer denne mest pga det praktiske - om man synes det er finere med HELE døren og dash i skinn osv så er det et kosmetisk spørsmål. Ville valgt uten igjen.

Ekstra skjerm for passasjer - helt meningsløst. Lar deg vise en ekstra funksjon samtidig. Ville valgt uten igjen.

Forberedelse for Porsche Rear Seat entertainment - kidsa bruker egne devices uansett, tror dette aldri ville blitt brukt. Ville valgt uten igjen.

Burmester 3d sorround lydpakke - Jeg hører ikke stor nok forskjell her fra Bose. Kanskje for audiofile med veldig trente ører. Ville valgt uten igjen.

Savnet en slik post da jeg skulle konfigurere bilen, så lagde en selv :)

Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Bjornto

Vurderer CT 4S eller Turbo for øyeblikket, ser på konfigurasjon. Du oppsummerer praktisk talt helt likt sånn som jeg har tenkt.  Takk for nyttig info :+1:

Miri

#2
18-veis sportsseter: Her kan man vel ikke være bastant uten å ha prøvd alle alternativer. Generelt er komfortstoler laget for langkjøring, og det riktige valget dersom, ja, komfort er viktig. Min erfaring dog er at det mest er tunge og store personer som merker vesentlig forskjell her.

Panoramatak: Det vil øke støyen?

Bose lydanlegg: Lyden er direkte skuffende. Skrinn og flatt lydbilde, bassen mangler. Men det sies at anlegget må "spilles inn" noen tusen km, så vil ikke konkludere enda. Erfarte det samme med Harman Kardon i BMW i3, og der ble lyden faktisk veldig mye bedre etter "innkjøring".

Edit: Hatt bilen snart et halvt år nå, og lyden har kommet seg betraktelig. Bassen mangler ikke lenger. Dette anlegget er godt nok for de aller fleste.

Surround kamera: Ja. En praktisk og nyttig funksjon som faktisk fungerer. Moderne biler har dårligere sikt sideveis og bak på grunn av kollisjonssikkerhet, men gir da naturligvis mindre kontroll ved navigering. Vil oppleves som en mangel å ikke ha dette på denne bilen.

Elektrisk innfellbare speil: Har hatt dette på alle mine biler siste 12 år, og bruker det alltid. Spesielt på en så bred bil er dette praktisk. Om du ikke parkerer trangt, så har du ikke kontroll på bilene som parkerer ved siden av deg. Vil nok oppfattes som en mangel å ikke ha dette i dag, tror jeg.

Ambient lighting, Lane change assist, Night view assist: Gimmick, gimmick, gimmick. De fleste slår vel av dette etter den første "lekeperioden". Hvis du finner ut hvordan. Ting som ikke virker optimalt, er bare til irritasjon og forstyrrende for føreren.

Varmepumpe: Ideen er den samme som hjemme, altså at varmepumpe sparer strøm, og dermed gir lengre rekkevidde. Ideelt for norsk utetemperatur.


Electric cars in Norway

Fush & Miri :+1:

Takk for at dere deler dette. Tenker mange med meg synes dette er interessant. Jeg merker jeg fortsatt snur meg misunnelig etter hver TAYCAN i trafikken og at jeg smiler bredt hver gang...  :D er dette nå blitt en godkjent som en diagnose eller jobber myndighetene fortsatt med dette?  ;D

boppus

Takk til bidragsyterne for beskrivende og svært nyttig gjennomgang. Her svever hånden hvileløst over bestill-knappen, men er ikke helt overbevist, ennå.
Hvordan er appen til disse bilene? Har erfaring med Tesla (klasseledende) og Mercedes (bob-bob).
Off-topic: Hva er typisk leveringstid nå?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

chargedup

Fin oversikt! Kan legge til at man ikke får kjøpt 360 kamera (surround kamera) uten å kjøpe elektrisk innfellbare speil.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Bjornto

Sitat fra: boppus på torsdag 03. mars 2022, klokken 11:38
Takk til bidragsyterne for beskrivende og svært nyttig gjennomgang. Her svever hånden hvileløst over bestill-knappen, men er ikke helt overbevist, ennå.
Hvordan er appen til disse bilene? Har erfaring med Tesla (klasseledende) og Mercedes (bob-bob).
Off-topic: Hva er typisk leveringstid nå?
Tror leveringstid kan være avhengig av forhandler.  De er tildelt noen «slot»er som angir produksjonstidspunkt.  Disse selges fortløpende.  Jeg signerte nettopp kontrakt, produksjon mai, leveranse juni/juli.  Gjelder å få registrert før 1.7, er nok en viss sjangs for at en form for mva innføres da, men mest sannsynlig at det skjer 1.1.23

Ansjosfilet

Moms fra 1. juli?! Må ha vært selgeren din som påsto det.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

John Galt

Sitat fra: boppus på torsdag 03. mars 2022, klokken 11:38
Off-topic: Hva er typisk leveringstid nå?

Bestilte i går hos Porsche Ryen, de hadde to 4CT slots for produksjon i mars — 4S var visst ikke før i mai/juni.

Fush

Sitat fra: boppus på torsdag 03. mars 2022, klokken 11:38
Takk til bidragsyterne for beskrivende og svært nyttig gjennomgang. Her svever hånden hvileløst over bestill-knappen, men er ikke helt overbevist, ennå.
Hvordan er appen til disse bilene? Har erfaring med Tesla (klasseledende) og Mercedes (bob-bob).
Off-topic: Hva er typisk leveringstid nå?

Appen fungerer tilfredsstillende. Jeg kommer fra Tesla - bra er den ikke - men MILEVIS bedre enn f.eks mine foreldres E-Tron 55.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

olavgg

Valgte ikke takboks/rails. Får bedre rekkevidde og det er mer enn nok plass bak. Er du stor familie med hund, så gir denne mening. Jeg har ingen problemer med å få plass til ski i bagasje rommet ved å slå ned en av setene. Men vi har stort sett skia allerede på hytta. Har også bil 2 med skikboksmuligheter.

Har Burmester, og liker du musikk, så er dette no brainer. Bose er for radiofolk. Vanlig er gjerrigknarker. Det er ikke bare lydkvalitet som er bedre med Burmester, men du får og bedre og dypere bass, høyere volum og diskant som koser med ørene dine. Ville absolutt valgt igjen.

Valgte 14 veis komforseter med masasje, sliter med vond rygg og masasje er helt fantastisk på lange turer. Damene elsker det også. Det jeg savner er sidefleskklemmer.

Elektrisk innfellbare speil vi jeg påstå er must. Gjør det enkelt å se at du har låst bilen, koster så lite ekstra og.

Head up display elsker jeg. Slipper å kikke ned på dashbordet om jeg kjører for fort. Kartfunksjon er også kjekt å ha der. Alle andre som har prøvd dette er også enig. Absolutt verdt det og prisen kan lett forsvares med at den vil redde deg fra en fartsbot minst en gang.

Bakakselstyring er noe av det beste med bilen, skjønner ikke at noen vil velge dette vekk.

overskyet

Jeg er helt uenig i om du trenger sport+ eller ikke. Forskjellen i kjøreegenskaper fra sport til sport+ er like stor som fra normal til sport. Den er betydelig stivere og mer direkte når du har sport+

For meg er det sånn at sport+ er selve porsche moduset. Det har ingenting med motorkraften å gjøre, men hvordan bilen går rundt svinger og her er det stor forskjell fra sport til sport+.

Samme med bose vs burmester. Jeg har bose, angrer på at jeg ikke har burmester. Bose er helt greit, men heller ikke mer. Spesielt mellomtonen synes jeg er dårlig. Bass og diskant er ok. Lydbildet er generelt litt dårlig. Du får ikke den effekten av at lyden er rundt deg og kommer fra alle kanter. Den er litt nede ved gulvet og fyller ikke kupeen slik jeg forventer av et skikkelig lydanlegg. Det er ikke dårlig, men det er milevis unna Burmester. Natt/dag forskjell.

Power steering pluss er must-have imho. Det er ikke bare at det er lettere når det går sakte, men det er mer presist når det går fort også. Kommer du fra andre premiumbiler vil du savne dette. Tilsvarende er gjerne standard hos BMW feks. Enda bedre er seff å ha bakhjulsstyring, da er power steering pluss med i samme pakke.

Kjører du ikke hardt nok til at du merker forskjellen med sport+ og PDCC, vil jeg påstå at du kunne ha hatt det bedre i andre biler egentlig. Mercedes, BMW etc. Det er nettopp hvordan bilen går rundt svinger når du har lagt inn sport+ som virkelig er det spesielle her.

Elektrisk innfellbare speil, dette burde vært standard. Imho, er prisen på Taycan basisprisen, pluss en drøss slike ting som elektrisk innfellbare speil, sport chrono, 360 kamera, bose, tak rails, varmepumpe, minimum en oppgradering av lysene, varme i ratt, varme i sete osv. Dette er rene hygienefaktorer som er forventet på en slik bil.

Fantastisk bil å kjøre. Har kjørt min CT 12K nå og smilet blir bare større og større.

Kos dere! 

Jalla

Sitat fra: overskyet på tirsdag 08. mars 2022, klokken 19:07
Fantastisk bil å kjøre. Har kjørt min CT 12K nå og smilet blir bare større og større.
Kos dere!
Ja, det viktigste her er å kjøre. Parkerer du bilen noe lenge(2-4 måneder) så ender du opp med en regning på 29.500,- for nytt 12V batteri + jobben de skal ha for bytte osv.
Ja, de lager flotte biler, men prisene de skal ha for både deler og jobb er helt på trynet.

Fush

Sitat fra: overskyet på tirsdag 08. mars 2022, klokken 19:07
Jeg er helt uenig i om du trenger sport+ eller ikke. Forskjellen i kjøreegenskaper fra sport til sport+ er like stor som fra normal til sport. Den er betydelig stivere og mer direkte når du har sport+

For meg er det sånn at sport+ er selve porsche moduset. Det har ingenting med motorkraften å gjøre, men hvordan bilen går rundt svinger og her er det stor forskjell fra sport til sport+.

Understellet har du sport+ på også uten sport chrono...
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

overskyet

#14
Sitat fra: Fush på onsdag 09. mars 2022, klokken 03:05
Sitat fra: overskyet på tirsdag 08. mars 2022, klokken 19:07
Jeg er helt uenig i om du trenger sport+ eller ikke. Forskjellen i kjøreegenskaper fra sport til sport+ er like stor som fra normal til sport. Den er betydelig stivere og mer direkte når du har sport+

For meg er det sånn at sport+ er selve porsche moduset. Det har ingenting med motorkraften å gjøre, men hvordan bilen går rundt svinger og her er det stor forskjell fra sport til sport+.

Understellet har du sport+ på også uten sport chrono...

Det blir ikke helt det samme likevel. Du kan feks ikke ha PSM (Porsche stability management) heeeelt av, uten sport chrono. Står svart på hvit i manualen.

Ikke får du et individuelt modus heller hvor du kak feks ha sport+ men med chassie høyde medium i stedet for low (sport er medium), eller hjulet til å raskt bytte fra sport+ til bare sport. I stedet må du gå helt tilbake til normal modus fordi du har endret på sport moduset. I normal blir bilen altfor myk og du mister førstegiret bak.

Sport Chrono er egentlig en av de tingene jeg absolutt ikke ville ha vært uten. Jeg ville droppet ca alle andre options jeg har, før den da det er lettere å få mye kjøreglede ut av bilen med sport chrono fordi den blir så stiv i sport+ at det er fordelaktig å kunne hoppe inn og ut av det moduset (fra vanlig sport) ved behov.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA