Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva synes jeg om ekstrautstyret på 4 CT etter 3000km?

Startet av Fush, tirsdag 01. mars 2022, klokken 10:16

« forrige - neste »

Fush

Vi er i utgangspunktet helt enige, men om vi setter det på spissen litt så er det altså 353 hestekrefter forskjell på innsteg og toppmodell, nesten dobbelt så mye.

Det er altså en litt sporty bil vs en bil som i praksis er en litt tung hypercar.

Argumentet mitt er ikke at alt dette ekstrautstyret for kjøreinnstillinger og ytelse er bullshit, men at den ene av disse to bilene ikke klarer å utnytte fordelene av nevnte utstyr på samme måte som den andre kan.

Den ene bilen har jo nesten dobbel kraft ned mot bakken ut av svingene, og mye høyere fart inn i svingene hver eneste gang, uansett om de kjører på eksakt samme vei med eksakt samme sjåfør.

Da kan vi vel være enige om at PSM, torque vectoring, PDCC osv osv jobber litt hardere i den betraktelig kraftigere bilen?

Som jeg skriver selv, i f.eks en GTS eller Turbo er det ingen tvil, men en 4 CT er ikke veldig spreke bilen altså (selv om jeg elsker min). Ikke er den en særlig dårlig bil hva gjelder kjøreegenskaper uten tilbehøret for "hard" kjøring heller.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

overskyet

Spesielt PTV jobber nok hardere i en Turbo feks, på asfalt, men dette virker også på snøføre og der vil du ha effekt av det selv om du bare hadde 100 hester. Ganske stor effekt.

Det samme gjelder PSM. Bilen er helt sykt morsom å kjøre på vinterføre, som du sikkert har lagt merke til. Hvis du aktiverer PSM sport modus (noe jeg tror du kan uten sport chrono også?) så vil du merke at bilen er kjempelett å kontrollere og balansere når den begynner å sladde og du har ganske frie tøyler i PSM sport, men ikke helt. Får du en stor sladd, så slår den inn med en gang. Det er gøy å kunne skru det helt av, rett og slett. I alle fall hvis du kjører mye på vinterveier med snø.

Jeg er enig i at den ikke er kjedelig å kjøre uten, men jeg tror du missforstår. Det er i svinger PDCC feks virkelig kommer til sin rett og hestekreftene har lite med det å gjøre. PDCC stabiliserer chassiet når g-kreftene gjør at bilen ellers vil krenge og det er helt likt selv om du har en RWD, CT4, CT4s, eller GTS osv.  Uten PDCC krenger bilen hvis du kjører hardt i svingene og ikke ligger i sport+.  Med PDCC krenger den ikke i normalmodus engang. Uten PDCC er du på en måte tvunget til å bruke sport+ ved aktiv kjøring. Det fungerer supert det, men den blir såpass stiv at det er fint om man lett kan hoppe inn og ut av det.

Så det har ikke noe med motorkraften å gjøre, men hvordan bilen går rundt svinger.

For all del, vi er enige i at det ikke er en dårlig bil for hard kjøring. Selv en ribbet RWD er helt fantastisk å kjøre i svinger, bedre enn alle andre elbiler jeg har prøvd, men den er betydelig bedre i sport+, enn feks bare i sport, fordi den rett og slett blir litt for myk i sport. Da er en av de kjekke tingene med sport chrono at du kan ha et individuelt modus, som feks er basert på sport, men med chassiehøyde "lav", i stedet for "senket" som er standard i sport. Så kjører du sport+ og når veien blir for røff, så hopper du bare over til ditt individuelle modus, uten å måtte gå over til vanlig sport. Eventuelt du ligger i range og cruiser, for så å sprette over til sport+ når veien blir mer interessant.

Jeg er egentlig der at PTV, PDCC og sport chrono burde vært standardutstyr sammen med avblendbare speil, ryggekamera osv som også var ekstra. 


olavgg

Jeg diskuterte behovet med PDCC på Porsche centeret, og de var klare over at skal du drive med banekjøring så få deg PDCC, men til vanlig bruk så er det ikke behov, spesielt og siden Taycan har lavt tungdepunkt. PDCC må også kalibreres ved service, som også koster ekstra.

Men liker du å harde svinger og fart i rundkjøring og har pengene, så for all del.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA