Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Epleskreller

Sitat fra: foxy på tirsdag 22. januar 2013, klokken 18:04
snart 36++ - digg at menigheten kjøper og kjøper uten å regne, kun basert på håp og tro om gylden fremtid.


Vil ikke aksjeverdien i et selskap som TSLA være mye begrunnet i "fremtidshåp"?

Dersom de lykkes vil vel oppsiden være enorm, nedsiden er sefølgelig 0.. Tipper jeg straks blir med på TSLA-kjøret også..

Kanskje de blir kjøpt opp en dag også.. Elon Musk har jo solgt hjertbarn tidligere :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

foxy

Sitat fra: Epleskreller på søndag 27. januar 2013, klokken 15:48
Sitat fra: foxy på tirsdag 22. januar 2013, klokken 18:04
snart 36++ - digg at menigheten kjøper og kjøper uten å regne, kun basert på håp og tro om gylden fremtid.


Dersom de lykkes vil vel oppsiden være enorm, nedsiden er sefølgelig 0.. Tipper jeg straks blir med på TSLA-kjøret også..


klarer man ikke å kvantifisere "enorm" og sannsynligheten for det og begrunne det analytisk, ender turen i hvilken som helst aksje mest sannsynlig med tap...  ;D

I-miev 2011
Asker

Epleskreller

Poenget mitt er at det er mange aksjer som drives av håp om fremtidig suksess. Hva som beregnes som oppside kan man sefølgelig fantaserer så mye man vil om. Det er altfor mange faktorer som spiller inn til at man kan regne noe eksakt, men jeg blir ikke overrasket om vi om 4-5 år ser en kurs på langt over 200 usd. Mye står og faller på at de klarer å levere kvalitet og en vellykket gen 3 bil.. samtidig er det naturligvis bra om de store forblir like passive som nå, evt kjøper opp merkevaren Tesla for sin elbilsatsing..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

foxy

Sitat fra: Epleskreller på søndag 27. januar 2013, klokken 16:58
Poenget mitt er at det er mange aksjer som drives av håp om fremtidig suksess. Hva som beregnes som oppside kan man sefølgelig fantaserer så mye man vil om. Det er altfor mange faktorer som spiller inn til at man kan regne noe eksakt, men jeg blir ikke overrasket om vi om 4-5 år ser en kurs på langt over 200 usd. Mye står og faller på at de klarer å levere kvalitet og en vellykket gen 3 bil.. samtidig er det naturligvis bra om de store forblir like passive som nå, evt kjøper opp merkevaren Tesla for sin elbilsatsing..

200? hvorfor 200 og ikke 600?
I-miev 2011
Asker

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

toppi

Sitat fra: Epleskreller på søndag 27. januar 2013, klokken 16:58
Poenget mitt er at det er mange aksjer som drives av håp om fremtidig suksess. Hva som beregnes som oppside kan man sefølgelig fantaserer så mye man vil om. Det er altfor mange faktorer som spiller inn til at man kan regne noe eksakt, men jeg blir ikke overrasket om vi om 4-5 år ser en kurs på langt over 200 usd. Mye står og faller på at de klarer å levere kvalitet og en vellykket gen 3 bil.. samtidig er det naturligvis bra om de store forblir like passive som nå, evt kjøper opp merkevaren Tesla for sin elbilsatsing..

Helt enig  :)

Jeg liker å gå langsiktig i selskaper som kommer med unike produkter. Noe innovativt, spennende, "må ha, vil ha" faktor, osv. Tesla model S er et slikt produkt, det beste etter Apples iphone.
Og så må selskapet ha de rette personene.

Jeg er klar over at det er skjær i sjøen, men jammen er vi nå over de største.
Jeg er langsiktig fordi jeg tror at Tesla om 5 år er den ledende elbilprodusenten, med 100 000 produserte biler i året, ledende batteriteknologi og et innbringende hurtigladenettverk.

Leste forresten i siste Illustrert Vitenskap at Musk var på jakt etter investorer til et 5 persontransportmiddel, i tillegg til bil, båt, fly og tog.
Spennende  :)


Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

foxy

slikt man liker - sterk menighet med stor tro og uten kalkulator...:P;D
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

Sitat fra: foxy på mandag 28. januar 2013, klokken 10:23
slikt man liker - sterk menighet med stor tro og uten kalkulator...:P;D

Om det finnes en kalkulator som presist forutser fremtidige marginer, etterspørsel etc må du gjerne sende meg link til nettbutikken som selger den :) Jeg baserer min langsiktige post på jevnt stigende etterspørsel, eiernes ekstatiske meldinger om at de aldri skal ha noe annet igjen (sikrer langsiktig etterspørsel), og planene om utvidet modellpaljett (Model X på kort sikt medio 2014, og Gen3 rundt 2016). I tillegg bør Tesla dra inn 50-100 mill + hvert år alene på produksjon av Rav4, Merc B-klasse og andre prosjekter, så jeg tror ikke på snarlig konkurs og undergang :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RunarBT

Kalkulator kan du ta fram  når TM har hatt et par kvartal med produksjon etter planen.

For min del, så ser eg meir på "halleluja" stemningen i USA hos alle som har fått bil, alle som prøvekjører og alle som får sitte på... osv osv.

Sjølv "petrolheads" og til og med produktansvarlige/ansatte i fleire av dei store bilprodusentene(BMW m.fl.) som prøvekjører får "the Tesla grin". :-D

Folk stoppes i lyskryss, forfølges på motorveien, det råder til de grader "superstjerne" hysteri ovenfor Model S, at det må bety mykje meir enn tall og kalkulator fra før produksjonen var komme ordentlig i gang.;-)

laumb

Hvordan kjøper jeg aksjer?

Jeg skal ha et par stk.

RunarBT

Eg ha kjøpt via netfonds, men det er fleire som tilbyr handler på nasdaq.

Epleskreller

Sitat fra: laumb på mandag 28. januar 2013, klokken 10:48
Hvordan kjøper jeg aksjer?

Jeg skal ha et par stk.

Enkleste er å sjekke om banken din tilbyr det. Alternativt åpne konto hos nordnet eller netfonds.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

laumb

Nordnet har jeg konto hos.
Har noen aksjer som har liggi der et par-tre år.
Kan trygt si at jeg ikke husker passordet inn dit.
I tillegg ser jeg at dem har byttet fra sånn "ID-innlogging" til brukernavnsgreie.
Så, da har jeg bestillt nye koder som kommer i posten!

Wenche

Jeg bruker netfonds. Oversiktlig og greit, men du kan bare legge inn ordre for en dag om gangen  :(  Ingen mulighet for flerdagersordre  >:( , så vidt jeg kan se. Jada, det er stopp loss..., men det hjelper ikke hvis du vil få med en handel på en dupp ned mot 20 tallet (og ikke selge da....) ;) Kursene er 15 min forsinket, men du kan se de i sanntid på cnbc.com, gratis :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA