Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lør 01. sep 2012, kl. 00:36

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: mthoring på tir 03. jul 2018, kl. 01:17
Sitat fra: Geirr på man 02. jul 2018, kl. 22:38
... hovmod vi vist begge er skyldige i...

Fikk i hvertfall lasta opp litt på 335 blank. Så får vi se hvor det bærer fremover :)

Foreløpig bærer det nedover, siste omsetning nå er til 330,70.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på tir 03. jul 2018, kl. 11:34Engangseffekt? Hvor mange stop har det vært de siste tre kvartalene? Hvor mange av disse har vært planlagt? Hvor mange stopp er planlagt før de når en reell rate på 10.000 per uke det vil si 10.000*13 uker 130.000 biler i kvatalet?
Ting har tatt mer tid og det har vært flere stopp enn som var forventet rundt midten av fjoråret. De lengre stoppene har nok vært planlagt noen uker/måneder i forveien, men så har du også hatt kortere stopp, f.eks pga noen branner. Foreløpig er det ikke opplyst om hvor mange stopp som vil trengs for å komme seg til 10.000/uke, men jeg vil tro noe sånt som to stopp på en uke hver. Alt tyder på at den tyngste jobben er nå utført, de har lært masse, og nå handler det bare om å innføre alle forbedringene de har sett at det er behov for.

Men jeg regner aldri med 13 uker per kvartal. Det er vanlig å bruke en uke til vedlikehold av produksjonsutstyret og ferieavvikling per kvartal. Altså med 10.000/uke forventer jeg ikke at de vil produsere mer enn 120.000/kvartal eller 480.000/år.
Sitat fra: Huskestue på tir 03. jul 2018, kl. 11:34Den tullete indikatoren på hvor mange biler klarer vi å klemme ut på en uke virker det nå kanskje som markedet har gjennomskuet og forstår at er av svært lite relvans mhp det som betyr noe nemling å få levert og betalt for biler til de 420.000 som star på venteliste.
Hvor mange biler de klarer å produsere per uke er essensielt for å møte etterspørselen. Nå tyder ting på at i denne omgang kan ikke de 5000/uke opprettholdes over tid, men jeg tror det er bare et spørsmål om tid, og da ikke mye tid. Tesla implementerer endringer på produksjonslinjene hver dag, for å gjøre ting enklere og for å ha mindre behov for manuelt arbeid. Samtidig ansetter de mange nye arbeidere hver uke. I mitt syn er det veldig sannsynlig at disse to faktorene vil gjøre at 5000/uke kan opprettholdes uten vanskeligheter i slutten av juli. Og så skal jo produksjonstakten økes til 6000/uke i slutten av august. Om Tesla produserer under 50.000 Model 3 i Q3, så vil jeg bli veldig skuffet, men jeg tror sannsynligheten for dette er veldig lav.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på tir 03. jul 2018, kl. 12:43Foreløpig bærer det nedover, siste omsetning nå er til 330,70.
Premarket har liten betydning. Det er svært lite volum, så det er veldig lett å manipulere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Quaoar

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tir 03. jul 2018, kl. 12:58
Sitat fra: arthur på tir 03. jul 2018, kl. 12:43Foreløpig bærer det nedover, siste omsetning nå er til 330,70.
Premarket har liten betydning. Det er svært lite volum, så det er veldig lett å manipulere.
Enig. Og PM/AM har vært manipulert opp hele sist uke. Blir spennende å se hvor langt ned dette går. Det er et gap å fylle på 38-40USD...

arthur

Hver gang man ser en nedgang så er det grunnet manipulering mens hver gang det går opp er det grunnet underliggende positive faktorer som produksjon og nyheter. Interessant.

Horsenose

Sitat fra: mthoring på tir 03. jul 2018, kl. 01:17
Sitat fra: Geirr på man 02. jul 2018, kl. 22:38
... hovmod vi vist begge er skyldige i...

Fikk i hvertfall lasta opp litt på 335 blank. Så får vi se hvor det bærer fremover :)

Blir interessant å se om det kommer flere nyheter fremover. 6000 M3 i løpet av juli er et greit mål.
Tipper en del i sutrekoret fikk seg en støkk i premarket i går, men det endret seg i ordinær handel.
Model X reservasjon

arthur

Jepp, i ordinær handel har det falt ytterligere og omsettes nå til 322,64.

Espen Hugaas Andersen

Ja, Tesla er ned i dag. Kjøpte litt på 322. Nå er jeg tilbake til samme antall aksjer jeg hadde før 12 juni. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stikkkontakt

Det er vel frykt for toll som ligger bak. 25% toll i Kina og EU vil nok merkes. (Ja, Tesla regnes som bygget i Nederland, men tollen vil sannsynligvis også gjelde bildeler også dersom den kommer. Ergo hele verdien på en Tesla)

AD

Tok ikke mye feil. Og shortskvisen? Hvor ble den av?  317-tallet nå. Snart ned 10% siden volumtall ble sluppet. Så markedet er skuffet. igjen. Gårsdagen var en klassiker; opp på tall av amatører. Nedsalg av proffer. Kjøp på rykter og selg på nyheter slår sjelden feil i volatile papirer.

Espen Hugaas Andersen

Det vil nok straffe seg å være short, skal du se. Om det blir en short squeeze eller om det blir en gradvis retrett vil tiden vise, men begge deler gjør vondt.

Det at Tesla nå er oppe på omkring 5000/uke er ekstremt bra. Da vil de kunne klare målene om positiv kontantstrøm og profitt. Kortsiktige svingninger i aksjekursen påvirker ikke det. Jeg tror aksjekursen vil senest gå opp etter Q4 resultatene, altså i februar, men mest trolig vil den gå opp før det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sveinung1954

Jeg har lest mye rart her på forumet, men må si jeg likevel ble overrasket over å lese de som trodde at bare 5 000 målet ble nådd så skulle aksjen stige. Ganske betydelige til og med.

Det er ikke slik at markedet har tvilt på at 5 000 målet skulle bli nådd. Selskapet er verdsatt til 50-60 MILLIARDER DOLLAR. Selvsagt har markedet indiskontert at de på ett eller annet tidspunkt skulle klare å produsere 5 000 i uken. Denne 'nyheten', og en rekke andre, er for lengst tatt høyde for i markedet.

Det jeg ikke tror markedet liker, er måten det har skjedd på; nesten litt panikkpreget. Provisoriske produksjons"lokaler", 24/7 skift etc. Ikke bærekraftig. Dette mens service-apparetet er i ferd med å kollapse (har kollapset for visse lokasjoner i Norge). Markedet klarer også å søke på "tesla" og "Service" på Twitter for å se hva som rører seg.

I tillegg:
-Toll trøbbel på gang?
-Prisreduskjon Model 3
-Panikkgrep for å bli cash-positive (åpner opp for ytterligere bestillinger og depositum på Model 3, reduksjon av staben i forkant av at de skal gå 'mainstream' med 'folkemodellen')

Aldri forelsk deg i en aksje sies det. Åpenbart ikke uten grunn. Enkelte her fremstår jo som rene Komiske-Ali hvor absolutt alt av nyheter og hendelser tolkes i positiv retning. Og når kursen går ned skyldes det selvsagt "manipulering" fra shortere....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

SabreMan

Sitat fra: Geirr på tir 03. jul 2018, kl. 17:06
Jeg har lest mye rart her på forumet, men må si jeg likevel ble overrasket over å lese de som trodde at bare 5 000 målet ble nådd så skulle aksjen stige. Ganske betydelige til og med.

Det er ikke slik at markedet har tvilt på at 5 000 målet skulle bli nådd. Selskapet er verdsatt til 50-60 MILLIARDER DOLLAR. Selvsagt har markedet indiskontert at de på ett eller annet tidspunkt skulle klare å produsere 5 000 i uken. Denne 'nyheten', og en rekke andre, er for lengst tatt høyde for i markedet.

Det jeg ikke tror markedet liker, er måten det har skjedd på; nesten litt panikkpreget. Provisoriske produksjons"lokaler", 24/7 skift etc. Ikke bærekraftig. Dette mens service-apparetet er i ferd med å kollapse (har kollapset for visse lokasjoner i Norge). Markedet klarer også å søke på "tesla" og "Service" på Twitter for å se hva som rører seg.

I tillegg:
-Toll trøbbel på gang?
-Prisreduskjon Model 3
-Panikkgrep for å bli cash-positive (åpner opp for ytterligere bestillinger og depositum på Model 3, reduksjon av staben i forkant av at de skal gå 'mainstream' med 'folkemodellen')

Alt dette var kjent før Tesla sa at de hadde nådd målet om 5000 biler, så hvorfor falt ikke aksjen tidligere? Og de fleste analytikerne tvilte på de de ville klare 5000 biler.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Huskestue

Og de fikk jo helt rett. En er jo ikke i nærheten engang med i underkant av 2200 biler i uken i snitt i kvartalet....

Horsenose

Ser man på snitt siste år er det enda lavere.
Model X reservasjon

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA