Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lør 01. sep 2012, kl. 00:36

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: SabreMan på man 02. jul 2018, kl. 13:25
Sitat fra: Øggen på søn 01. jul 2018, kl. 23:28
Nei, det stod CARS.
Men regna med det va meint Model 3.

5000 Model 3 og 2000 Model S og X.

Opp over 6,5 % nå pre-market.

Kurs i skrivende stund; 335,90 og NED 2,06% - hvorfor det? Shortere på ferde igjen?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på man 02. jul 2018, kl. 20:07Kurs i skrivende stund; 335,90 og NED 2,06% - hvorfor det? Shortere på ferde igjen?
Mye tyder på det. Vi får se på utviklingen av tilgjengelige aksjer for shorting og renten shortene betaler. Kanskje også Ihor Dusaniwsky gir en oppdatering etter hvert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jokr

Kan ha en sammenheng med artikkelen der det hevdes at de bommet på forventet nysalg:
https://seekingalpha.com/article/4185089-tesla-model-3-sales-missed-consensus-34-percent-q2?dr=1

Hvem som har gjort de estimatene aner ikke jeg, men det kan påvirke kursen dersom noen forventer ett høyere salg.
Kan også være EU og Kina's trussler om straffetoll på Amerikanske biler som jo har vært i mediene i dag. Har nok mest tro på det siste.
2018 Nissan Leaf Tekna

Espen Hugaas Andersen

De har levert færre biler enn forventet. Dette er nok en kombinasjon av:

1. Mye av produksjonen kom mot slutten av kvartalet, og det var ikke tid til å levere bilene før slutten av kvartalet.
2. Tesla ønsker ikke å ha levert 200.000 biler totalt i USA før i juli. Da begynner utfasingsperioden for den føderale skattekreditten på $7500. Da er det bedre å lagre bilene til Q2 er over.
3. Tesla ønsker å fylle leveransekanalene med biler, inkludert demo-biler og slikt. Da påvirker ikke dette resultatene for Q3 og Q4, slik at de enklere kan oppnå profitt og positiv kontantstrøm.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SabreMan

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 02. jul 2018, kl. 20:22
De har levert færre biler enn forventet. Dette er nok en kombinasjon av:

1. Mye av produksjonen kom mot slutten av kvartalet, og det var ikke tid til å levere bilene før slutten av kvartalet.
2. Tesla ønsker ikke å ha levert 200.000 biler totalt i USA før i juli. Da begynner utfasingsperioden for den føderale skattekreditten på $7500. Da er det bedre å lagre bilene til Q2 er over.
3. Tesla ønsker å fylle leveransekanalene med biler, inkludert demo-biler og slikt. Da påvirker ikke dette resultatene for Q3 og Q4, slik at de enklere kan oppnå profitt og positiv kontantstrøm.

Jeg har mest tro på 2.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

arthur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 02. jul 2018, kl. 20:11
Sitat fra: arthur på man 02. jul 2018, kl. 20:07Kurs i skrivende stund; 335,90 og NED 2,06% - hvorfor det? Shortere på ferde igjen?
Mye tyder på det. Vi får se på utviklingen av tilgjengelige aksjer for shorting og renten shortene betaler. Kanskje også Ihor Dusaniwsky gir en oppdatering etter hvert.

Var det ikke allerede for flere (mange?) uker siden at det her ble hevdet at shorterne ikke hadde mere å gå på så nå var det like før det ville ta av? 

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på man 02. jul 2018, kl. 21:08Var det ikke allerede for flere (mange?) uker siden at det her ble hevdet at shorterne ikke hadde mere å gå på så nå var det like før det ville ta av?
De reduserte posisjonene sine litt når kursen gikk fra 270 opp mot 370. Nå har de nok økt igjen, til en eller annen grad.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sveinung1954

Sitat fra: mthoring på man 02. jul 2018, kl. 08:31
Klart det blir en opptur. Skal forsøke å doble innsatsen ved åpning i dag, men tipper at det blir til en vesentlig høyere pris enn sluttkurs på fredag.

Er vel et par pessimister som burde bitt det i seg nå.

Nå er jeg spent; fikk du kjøpt noe til 360+ før de falt til 335?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Counterpointer

Jeg lurer på om Trump sine planer om straffetoll samt melde seg ut av WTO spiller inn også i forhold til fall i kursen?

Kan jo også være at markedet hadde forventet overlevering på volum for at det ikke umiddelbart skal falle i juli/august, og derfor akkurat 5 k var litt lite.

Huskestue

Det kan jo hende at det også har å gjøre med at de faktisk kun produserte 28578/13=2198 biler per uke i snitt i kvartalet. En spurt på slutten overdøver muligens ikke det...

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på tir 03. jul 2018, kl. 00:00Det kan jo hende at det også har å gjøre med at de faktisk kun produserte 28578/13=2198 biler per uke i snitt i kvartalet. En spurt på slutten overdøver muligens ikke det...
Nå stengte de ned produksjonen i ca 3 uker for oppgraderinger av produksjonslinjene, så snittet blir mer i området 2850/uke for ukene de produserte biler.

I april forventet jeg 34.000 Model 3 produsert i Q2, så i forhold til mine forventninger bommet Tesla med 16%. Det er så klart negativt, men ikke mer negativt enn at nyheten at de planlegger å oppnå 6000/uke i slutten av august veier opp for det.

Det er nok slik at en del folk er mistenksomme i forhold til om Tesla vil klare å opprettholde en produksjonstakt på 5000/uke over tid. Det påvirker nok kursen til en viss grad. Personlig er jeg ikke bekymret. Tesla ansetter fortsatt masse produksjonsarbeidere, og gjør fortløpende forbedringer på produksjonslinjene. Jeg tror kanskje ikke Tesla vil være på 5000/uke i første halvdel av juli, men i mitt syn er det overveiende sannsynlig at de er tilbake oppe omkring 5000/uke i siste halvdel av juli.

Produksjonstakten er alfa og omega. Tesla sliter ikke med etterspørsel, så alt handler om hvor mange biler Tesla produserer per kvartal og hvor lav produksjonskostnad de klarer å få til. Begge deler er sterkt koblet til produksjonstakten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

De lever av totalt antallet produserte og solgte biler. Det at de stadig må stenge ned produksjonen etter nær ett års produksjon klarer jeg ikke å se at er noen formildende omstendighet, det kan synes som markedet ikke heller synes det.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på tir 03. jul 2018, kl. 00:27De lever av totalt antallet produserte og solgte biler. Det at de stadig må stenge ned produksjonen etter nær ett års produksjon klarer jeg ikke å se at er noen formildende omstendighet, det kan synes som markedet ikke heller synes det.
Det er formildende på den måten at det er en engangseffekt. Når Tesla har fått opp produksjonen og den kjører smertefritt på 10.000/uke, så vil det så klart ikke være flere stopp per kvartal.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mthoring

Sitat fra: Geirr på man 02. jul 2018, kl. 22:38
... hovmod vi vist begge er skyldige i...

Fikk i hvertfall lasta opp litt på 335 blank. Så får vi se hvor det bærer fremover :)
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tir 03. jul 2018, kl. 00:37
Sitat fra: Huskestue på tir 03. jul 2018, kl. 00:27De lever av totalt antallet produserte og solgte biler. Det at de stadig må stenge ned produksjonen etter nær ett års produksjon klarer jeg ikke å se at er noen formildende omstendighet, det kan synes som markedet ikke heller synes det.
Det er formildende på den måten at det er en engangseffekt. Når Tesla har fått opp produksjonen og den kjører smertefritt på 10.000/uke, så vil det så klart ikke være flere stopp per kvartal.

Engangseffekt? Hvor mange stop har det vært de siste tre kvartalene? Hvor mange av disse har vært planlagt? Hvor mange stopp er planlagt før de når en reell rate på 10.000 per uke det vil si 10.000*13 uker 130.000 biler i kvatalet?

Den tullete indikatoren på hvor mange biler klarer vi å klemme ut på en uke virker det nå kanskje som markedet har gjennomskuet og forstår at er av svært lite relvans mhp det som betyr noe nemling å få levert og betalt for biler til de 420.000 som star på venteliste.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA