Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Kramzz

Artig med litt aksjer her no=)
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Hodetelefoner

Blir vel en grei nedgang, når de amerikanske mediene får tak i filmen ifra bbc.
Hvor de tester mot en "bil" som radaren ikke kan se... De burde brukt en normal bil...
https://www.bbc.com/news/technology-44439523?intlink_from_url=https://www.bbc.com/news/topics/cq0y8jl73w0t/car-insurance&link_location=live-reporting-correspondent

Espen Hugaas Andersen

#3347
Sitat fra: RBK på tirsdag 12. juni 2018, klokken 17:43Espen; Hva var grunnen til å selge på 345? (Må ikke svare men bruker dette litt til læring).
Ble usikker på om jeg skal selge noe for å sikre litt fortjeneste (kjøpte i snitt på 265).
Hadde egentelig tenkt å vente til 375 men er veeeldig usikker.
Jeg solgte for å ta litt gevinst og redusere risiko. Jeg tror kursen vil være høyere på litt sikt, men hva som skjer mellom her og der er svært vanskelig å si. Vi kan godt være på 280 om en måned for så å være på 450 om seks måneder. Da kan det optimale være å selge nå til ~350 for så å kjøpe seg inn om en måned. Men igjen, dette er svært vanskelig å si.

Fordi det er tilnærmet umulig å si hvor kursen vil være på kort sikt forsøker jeg ikke spesielt hard å gjøre det. I stedet kjøper jeg litt etter litt når jeg syns det er billig (f.eks under 300), og så selger jeg litt etter litt når jeg syns det begynner å bli dyrt (over 350). (Greit, jeg solgte på litt lavere nivå enn 350 - men jeg var usikker til at om kursen kunne falle fra 245 utover dagen.) Nå skal jeg ikke selge mer før tidligst 360.

Om jeg var deg ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å selge f.eks 10% av aksjene. Riktignok hvis ikke posisjonen er såpass liten at omkostningene blir betydelige prosentmessig. Da hadde jeg heller ventet og så solgt f.eks 20% på et høyere nivå.

Ved å selge nå har jeg handlingsrom om det skulle falle. F.eks på den siste dippen til omkring 270 så satt jeg og hadde lyst til å kjøpe mer, men jeg følte meg ikke komfortabel med å låne opp mer penger. Nå kan jeg puste litt, og så har jeg jo så klart fortsatt 92% av aksjene, så jeg vil ikke akkurat bli lei meg om det fortsetter oppover.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 12. juni 2018, klokken 17:52
Blir vel en grei nedgang, når de amerikanske mediene får tak i filmen ifra bbc.
Hvor de tester mot en "bil" som radaren ikke kan se... De burde brukt en normal bil...
https://www.bbc.com/news/technology-44439523?intlink_from_url=https://www.bbc.com/news/topics/cq0y8jl73w0t/car-insurance&link_location=live-reporting-correspondent
Dette er "as designed", og er godt beskrevet i brukerhåndboken og i teksten man må akseptere når man slå på autopilot første gangen.

Det vil ikke bli bedre før Tesla begynner å slå på FSD-funksjoner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RBK

Takk for opplæring og svar Espen. Jeg har ikke vært i markedet så lenge men har klart å handle når det har duppet litt.
Spørsmålet er om jeg nå klarer å selge litt når det er bra.  :o
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: RBK på tirsdag 12. juni 2018, klokken 18:10Takk for opplæring og svar Espen. Jeg har ikke vært i markedet så lenge men har klart å handle når det har duppet litt.
Spørsmålet er om jeg nå klarer å selge litt når det er bra.  :o
Det er alltid vanskelig å fastslå når man bør kjøpe/selge, fordi det krever at man må ha et noenlunde nøyaktig inntrykk av om prisen egentlig er lav eller høy. Om prisen dobler seg nå, så vil vi si at 350 var billig. Om prisen halverer seg, så vil vi si at 350 var dyrt. Begge er mulige utfall, og vi vet ikke fremtiden.

Sprer man kjøpene/salgene utover, så treffer man ikke bare riktig, men man treffer ikke bare feil heller. Risikoen blir dermed lavere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Forøvrig, 354 nå! Tror nok det er noen shorts som er nervøse nå. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 12. juni 2018, klokken 17:44
350 nå. Hvor lenge tør du å vente?

Har ikke solgt en aksje ennå jeg, fordi jeg så det som usannsynlig at vi ikke nådde 359  (som forøvrig er den magiske grensen de nærmeste dagene) Går vi over der kan shorterne drive hamsterhjulet ganske raskt opp i 390, en må undres om alle der i gården forstår hvor langt dette kan gå ...?

Hodetelefoner

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. juni 2018, klokken 18:01
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 12. juni 2018, klokken 17:52
Blir vel en grei nedgang, når de amerikanske mediene får tak i filmen ifra bbc.
Hvor de tester mot en "bil" som radaren ikke kan se... De burde brukt en normal bil...
https://www.bbc.com/news/technology-44439523?intlink_from_url=https://www.bbc.com/news/topics/cq0y8jl73w0t/car-insurance&link_location=live-reporting-correspondent
Dette er "as designed", og er godt beskrevet i brukerhåndboken og i teksten man må akseptere når man slå på autopilot første gangen.

Det vil ikke bli bedre før Tesla begynner å slå på FSD-funksjoner.

Prøver du dette på en AP1 bil, så vil den skrike fordi bilen foran holder på å kollidere med bilen foran seg. Flere filmer av dette.
As design, mulig. Men de har ihvertfall gjort noe med dette.
Dette skjer daglig i Oslo. Felt byttere foran som svinger unna trafikken etc. 
Jeg skal prøve å få med noen på en test en dag.

Hodetelefoner

Sitat fra: Doldis1 på tirsdag 12. juni 2018, klokken 19:13
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 12. juni 2018, klokken 17:44
350 nå. Hvor lenge tør du å vente?

Har ikke solgt en aksje ennå jeg, fordi jeg så det som usannsynlig at vi ikke nådde 359  (som forøvrig er den magiske grensen de nærmeste dagene) Går vi over der kan shorterne drive hamsterhjulet ganske raskt opp i 390, en må undres om alle der i gården forstår hvor langt dette kan gå ...?
Nå datt jeg av lasset. Jeg trodde shorterene gikk på en smell. Etter 360 og opp? Hvorfor skal det lønne seg for dem å drive aksjen opp høyere igjen da?
(Beklager n00b spørsmålene. Men trodde jeg forstod, til nå :o)

Espen Hugaas Andersen

Jo høyere kursen går, jo større blir sjansen for at shortene får en telefon fra meglerhuset sitt der de sier "sett inn mer penger på kontoen din før slutten av dagen ellers lukker vi posisjonene dine". Om de da ikke har penger så lukkes posisjonene, som betyr at antallet aksjer i markedet synker, og prisen drives oppover, og så får flere shorts problemer med sikkerheten.

Jeg antar 360 ikke egentlig er nok til å forårsake store problemer for shortene, jeg antar egentlig vi må over all-time-high, nærmere 400.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hodetelefoner

Tesla sparker 9% av de ansatte. Nå får de blod på tann

Counterpointer

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 12. juni 2018, klokken 20:04
Tesla sparker 9% av de ansatte. Nå får de blod på tann
Det var da veldig stygt å sparke folk i munnen så de blør.

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA