Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lør 01. sep 2012, kl. 00:36

« forrige - neste »

doldis1

Hvorfor har denne tråden forsvunnet fra oversikten ?

Hodetelefoner

Musk kjøper dyre aksjer
ir.tesla.com/secfiling.cfm?filingid=1494730-18-5&CIK=1318605

doldis1

https://www.marketwatch.com/story/elon-musk-buys-25-million-in-tesla-stock-amid-layoffs-2018-06-13

En hyggelig liten hilsen til shorterleiren  :laugh: Musken har tenkt seg over 360 denne gangen ja , blir  spennende for shorterne i morgen ..

Tellus

Tydelig at EM ønsker kursen opp. Wonder why

Espen Hugaas Andersen

Sikkert for å se shortene brenne. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

72500 aksjer gjør jo ingenting med kursen, men artikler og omtale av det gjør nok litt.
Jeg tror han gjør det han kan for å påvirke en short burn, heier på det av flere grunner.

Det er morsomt å se på intradagstrenden på min Nettfonds nå om dagen, tror jeg får en svært falsk oppfatning av min evne som aksjeinvestor som nå ser veldig god ut.

geear

Sitat fra: Doldis1 på ons 13. jun 2018, kl. 21:02
Hvorfor har denne tråden forsvunnet fra oversikten ?
Ser ut som den er flyttet fra Model S til Tesla-forumet, som er fornuftig...

Counterpointer

Kursen er nå 355$

Interessant å se om det nå flater ut eller fortsetter å stige ?
Produksjonstakten på Model 3 på Bloomberg er bare litt over halvveis til 5k, så hvis/når de når dette burde jo markedet reagere positivt evt svekkes om de ikke når målet.

doldis1

Banker mot sperra på 359.. Hvis jeg var Musk ville jeg ved et "uhell" lekket nyheten om at de hadde produsert over 600 Tm3 det siste døgnet, skal vi si litt utpå kvelden Norsk tid i morgen ... Så man- eller tirsdag til uka, når kursen når 390, ville jeg kjøpt Teslaksjer for 100 mill usd på det åpne markedet..  :angel:

Counterpointer

Er det noen som har formening om hvordan utfasing av tax credit når de når 200k solgte biler i USA virker inn på kursen?
Dette er jo veldig forutsigbart at skjer, spørsmålet er vel bare om det kommer etter 1/7. Det burde være priset inn i nåværende kurs. Jeg har jo hvertfall  vist om dette lenge og kommer hverken til å selge eller kjøpe mer av akkurat denne grunnen.
Det underliggende er jo at dette vil pushe salget av biler maksimalt i de neste kvartalene.
Eksporttoll og handelskrig som Trump nå holder på med kan potensielt bli et stort problem, men dette er jo ekstremt uklart enda.

doldis1

Det er nok ikke salgstallene som er Teslas problem framover, at de timer inn US-salget for å få flest mulig biler med full taxcred er nok mer for å være hyggelig med kundene enn noe annet. Når TM3 kan selges for 35 K usd vil den fortrenge millioner av fossilbiler på alle verdens veier i 10-år fremover..

Det som skjer på aksjefronten på kort sikt ligner mer på Musks personlige vendetta mot shorterleiren. Hvis antakelsene stemmer at få shortposisjoner er lukket de siste dagene har nok instutisjonene styrket posisjonene betydelig (det har gått svære volumer) men også entusiastene har kjøpt seg opp etter at Musk kjøpte aksjer på ons..
Jeg tror mye av disse aksjene går på hold nå i påvente av en mulig Short squeeze..? noe som vil gjøre det umulig for shorterne å unnslippe..Jeg kjøpte faktisk litt selv (etter at Musk kjøpte ) for å støtte saken, og jeg er sikker på at tusener av tilhengere av det grønne skiftet har gjort det samme!
Se nøye på timingen for Musk's aksjekjøp på bildet under  ;)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på fre 15. jun 2018, kl. 07:28Er det noen som har formening om hvordan utfasing av tax credit når de når 200k solgte biler i USA virker inn på kursen?
Dette er jo veldig forutsigbart at skjer, spørsmålet er vel bare om det kommer etter 1/7. Det burde være priset inn i nåværende kurs. Jeg har jo hvertfall  vist om dette lenge og kommer hverken til å selge eller kjøpe mer av akkurat denne grunnen.
Det underliggende er jo at dette vil pushe salget av biler maksimalt i de neste kvartalene.
Eksporttoll og handelskrig som Trump nå holder på med kan potensielt bli et stort problem, men dette er jo ekstremt uklart enda.
Den største påvirkningen er nok at leveransene i Q2 kan bli lavere. Det spekuleres i at Tesla holder tilbake leveranser i USA til vi er i juli. Om dette er f.eks 5000 biler, så er det 250-500 mill USD som ikke blir registrert som omsetning i Q2, og da heller havner i Q3. Dette betyr da at regnskapet for Q2 blir seende ganske stygt ut, noe som vil bli utnyttet av TSLA-haterne, med masse overskrifter om "kollapsende salg/etterspørsel", "store lager av usolgte biler", "Tesla brant X tusen dollar per sekund" og lignende.

Og så når vi kommer til Q3, disse 5000 bilene blir levert og Teslas regnskap viser profitt, så vil overskriftene i stedet være at Tesla manipulerte leveransene i Q2 for å få til et overskudd i Q3, og dette kan dermed ikke kan gjentas.

Slik konstant FUD (Fear, uncertainty and doubt) gjør at kursen alltid er lavere enn den kunne vært. Men i all hovedsak gir den shortene noen halmstrå å gripe etter, og det retter seg opp etter hvert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Opplagt riktig Espen, og FUDprosessoren vil nok gå varm framover også, men jeg skal gnage litt mer på disse shortene. Spørsmålet de nok stiller seg er om vi går igjennom 360 i dag ? I vanlige fall har de kastet aksjer innpå rundt 360 for å snu kursutviklingen. For deretter å dekke inn shortene ned mot 300, men denne gangen har de visstnok ikke tilgang til flere aksjer å shorte...?

Musken har sagt at all shortingen sårer ham personlig...jeg tror ikke han har planer om å vende andre kinnet til etter all bullshiten rundt påsketider. Jeg setter mynten min på at 1 : Musken har tenkt å korsfeste shorterne , og 2 : Den som sitter stille i båten kommer til å drukne i shorterpenger fremover .... Trenger ikke å starte i dag, eller neste uke, men det kommer og det blir ikke lenge til ..

Amoss

Sitat fra: Doldis1 på fre 15. jun 2018, kl. 11:23
Jeg setter mynten min på at 1 : Musken har tenkt å korsfeste shorterne , og 2 : Den som sitter stille i båten kommer til å drukne i shorterpenger fremover .... Trenger ikke å starte i dag, eller neste uke, men det kommer og det blir ikke lenge til ..

https://twitter.com/elonmusk/status/1008450201885872129
Sitat
Elon Musk @elonmusk
Svar til @FredericLambert @SwiftOnSecurity

They have about three weeks before their short position explodes
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA