Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lør 01. sep 2012, kl. 00:36

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: TRM på tir 20. okt 2015, kl. 23:39
Sitat fra: plvr på tir 20. okt 2015, kl. 23:13
Surveyed owners also commended Tesla's quick response when cars developed problems: "Almost every survey respondent made note of Tesla's rapid response and repair time, despite the lack of a traditional dealer service network."

::)
Gjelder neppe Norge.

På kritiske ting (f.eks ladeproblemer, eller et passasjersete som ikke gikk å regulere bakover fra fremste posisjon) har jeg alltid fått mer eller mindre øyeblikkelig hjelp. Da gjør det meg lite at jeg må vente en stund for å få fikset mindre kritiske ting som f.eks noen defekte LEDs i bremselyset bak.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Sjøhyene

Sitat fra: jkirkebo på ons 21. okt 2015, kl. 08:49
På kritiske ting (f.eks ladeproblemer, eller et passasjersete som ikke gikk å regulere bakover fra fremste posisjon) har jeg alltid fått mer eller mindre øyeblikkelig hjelp. Da gjør det meg lite at jeg må vente en stund for å få fikset mindre kritiske ting som f.eks noen defekte LEDs i bremselyset bak.

hmm, står akkurat nå i en 4 måneders kø for å bytte hoved kontaktoren til batteriet. Den har begynt å lage lyd og utifra hva jeg har lest skjer det ikke så rent sjelden at den plutselig bare ryker i fart, med de symptomene. Ventet også over 6mnd nå på siste service med en liste på 10 punkter. Lekkasjer og dårlige bremser var noen av tingene på den.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

weld77

Problemet er at Tesla nå selger til andre en de aller ivrigste entusiastene. Nyere kjøpere forventer sannsynligvis mer av bilen. Det sagt, så virker det som det er mindre irriterende småfeil nå enn før, men jeg vet egentlig lite om det (jeg har ikke hatt noesomhelst krøll med min).

Er jo bare å se på den lange tråden om hestekrefter osv - det er overraskende mange som i fullt alvor mener at folk ikke burde føle seg snytt når bilen ikke leverer som forespeilet. Noe lignende ville ikke skjedd med et annet merke i samme prisklasse. Når det blir alment kjent at Tesla lover mer enn de kan holde og er ganske kreative i måten de oppgir aks og effekt på så vil sannsynligvis etterspørselen etter toppmodellene avta, og jeg vedder ganske mye på at forskjellen i pris på P og ikke P er nær ren fortjeneste for Tesla.

o.b.lix

Sitat fra: weld77 på ons 21. okt 2015, kl. 09:26
Er jo bare å se på den lange tråden om hestekrefter osv - det er overraskende mange som i fullt alvor mener at folk ikke burde føle seg snytt når bilen ikke leverer som forespeilet.

I følge VG så er det bare solgt 631 eksemplarer av P85D (av et totalsalg for Model S på 3355) hittil i år. Om du inkluderer tidligere år, så er det vel sagt at det er 8000 solgte Tesla totalt.

Av alle disse - er det 20 som klager til forbrukerrådet.

Da er det over 600 fornøyde toppmodelleiere her i landet?
Uansett, så er det neppe disse 20 som drar ned aksjekursen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Havebigfun

Sitat fra: o.b.lix på ons 21. okt 2015, kl. 10:31
I følge VG så er det bare solgt 631 eksemplarer av P85D
Denne påstanden er far-fetched etter min mening- de som klager er vel også fornøyde med bilen- bortsett fra ytelsen som ikke er som lovet. En del av de som ikke klager observerer situasjonen- og er en slags stille reserve.

Jeg ser det som en prinsipiell sak slik at noen eksemplariske klager bør holde til en avgjørelse som gjelder alle P85D.
Jeg ser ikke at man kan slutte av relativt få klagere at de fleste er fornøyde med den leverte ytelsen det er ikke noe poeng å tamponere klageinstansene med flere 100 likelydende klager- derfor venter mange i stillhet...
Om Tesla må utbedre og levere 635 oppgraderinger med "nesten ludi" kommer det til å koste mange penger...
hvis det blir ww koster det enda mer og kan være relevant for kursen.

weld77

Det er nok ikke helt offentlig kjent ennå, selv om det har vært mye debattert på forum. Ellers er det, som forrige taler sier, ikke noen vits i å sende inn et fjell av likelydende klager. Denne saken kommer til å få en avgjørelse etter hvert - jeg tipper at enten innrømmer Tesla ett eller annet og tilbyr en fix / kompensasjon, eller så havner saken i retten og blir avklart der. En (eventuell) avgjørelse av denne art vil være ganske prinsipiell, siden faktum vil være helt analogt for alle som har kjøpt bilen før Tesla endret informasjonen i Norge. Tesla Norge har jo selv sannsynligvis kjent til dette i månedsvis før de endret infoen, og de har vel knapt endret hva de sier til kundene som stikker innom her i landet.

På en annen side: Av Teslas markedsverdi på noe over 27 milliarder dollar er det uansett fint lite av Model S salg og enhetsfortjeneste på de som styrer verdien - det er først og fremst et veddemål på elbil / elektrifisering og Teslas rolle i en slikt scenario.

hookmaker

Sitat fra: o.b.lix på ons 21. okt 2015, kl. 10:31
Sitat fra: weld77 på ons 21. okt 2015, kl. 09:26
Er jo bare å se på den lange tråden om hestekrefter osv - det er overraskende mange som i fullt alvor mener at folk ikke burde føle seg snytt når bilen ikke leverer som forespeilet.

I følge VG så er det bare solgt 631 eksemplarer av P85D (av et totalsalg for Model S på 3355) hittil i år. Om du inkluderer tidligere år, så er det vel sagt at det er 8000 solgte Tesla totalt.

Uansett, så er det neppe disse 20 som drar ned aksjekursen.

Nu er det vel lidt naivt att tro att det er størstedelen av alle Tesla eire som leser forum, tror det er er en veldig liten del i virkeligheten. Desuten er det jo en del pengesterke folk, de bryr sig ofte ikke om bagateller som tar lang tid att utrede..;-)

Lille Lance

Q3 tall presenteres 3. nov ... hva gjør vi? ... ta en liten pause eller kommer det så gode tall at vi bør sitte rolig? ...
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

SabreMan

Jeg tviler sterkt på at de har nådd salgsmålene, så jeg tror at TSLA kommer til å synke mer.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Tuxedo

Sitat fra: SabreMan på tor 29. okt 2015, kl. 13:25
Jeg tviler sterkt på at de har nådd salgsmålene, så jeg tror at TSLA kommer til å synke mer.
I tillegg synes jeg at ventetiden fra bestilling til levering er svært kort nå, så det er mulig at de merker nedgang på ordrer i pipeline.  De bør helst få Model X ut på veien rimelig raskt.

Havebigfun

Nå er det en mulighet å komme inn i SCTY- ned 25%- hva skjer?

Undertegnede

Sitat fra: Tuxedo på tor 29. okt 2015, kl. 13:32
Sitat fra: SabreMan på tor 29. okt 2015, kl. 13:25
I tillegg synes jeg at ventetiden fra bestilling til levering er svært kort nå, så det er mulig at de merker nedgang på ordrer i pipeline.  De bør helst få Model X ut på veien rimelig raskt.

Er det mulig de sliter med model x og produerer model s på begge linjene for å nå 50 000 leverte biler. ( Dernest lavere leveringsfrister i disse dager)

weld77

Sitat fra: Havebigfun på fre 30. okt 2015, kl. 17:49
Nå er det en mulighet å komme inn i SCTY- ned 25%- hva skjer?

De har annonsert at de skal gå fra vekst til lønnsomhet.

Lille Lance

Finn oppgang nå før kveldens Q3 tall ... selge nå eller sitte stille????  :o :o :o :o
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Toonster

Nå skal det sies at jeg ikke har Tesla akjser, men om jeg går til anskaffelse ville jeg gjort det for long term - typ 5 år +
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA