Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lør 01. sep 2012, kl. 00:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Mye som tyder på at de ikke klarer å levere så mange biler som de skulle gjort i 2015, noe som kan sende kursen ned på kort sikt. Men mange vet dette allerede, så det er kanskje priset inn allerede.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lille Lance

Ja, jeg er long men leser så mye om "bobla som snart sprekker" ... får grått hår av sånn destruktiv lesing  ;D
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Lille Lance

Jeg sitter rolig ...
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

VL

Hei!

Jeg beveger meg litt utenfor emnet nå, men jeg prøver  ;D

Ser det er mange her som er interessert i aksjer, og da regner jeg med at man er ute etter "raske" penger, eller penger på sikt. Går også ut i fra at en stor del av Tesla eiere har overkommelig og brukbar økonomi, og det er derfor jeg vil forhøre meg her.

En tidligere bekjent av meg kjøpte for noen måneder tilbake en bygård med 5 leiligheter i Bergen. Den gir han nesten 60 000,- inn per måned, så den betaler seg selv ganske greit. I tillegg fikk han den til en grei pris og leietakere fulgte med på kjøpet!
Aksjer er jo mulig god butikk på sikt, ingen tvil om det, sparer selv i aksjefond, men en ting som faktisk gir enda mer "lettvinte" penger må jo være utleie. I tillegg har jeg sett flere bygårder i Bergen den siste tiden som ikke har blitt revet vekk etter første visning.

Er vel ikke noen i forumet her som har lekt litt med tanken på å investere i f.eks en bygård eller et næringslokalet av noe slag men mangler en makker med egenkapital? I så fall er jeg veldig interessert i å komme i kontakt med noen som kunne tenkt seg dette. Har selv en del kapital jeg har lyst å investere i noe, men ikke nok til å få kjøpt en bygård alene helt enda. Tenker også at når jeg først skal slå til å starte med utleie, vil jeg gjerne kjøpe flere leiligheter om gangen, ikke kun 1 med de prisene som er i dagens marked.  :)  :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Toonster

Sitat fra: VL på man 02. nov 2015, kl. 17:08
Hei!

Jeg beveger meg litt utenfor emnet nå, men jeg prøver  ;D

Ser det er mange her som er interessert i aksjer, og da regner jeg med at man er ute etter "raske" penger, eller penger på sikt. Går også ut i fra at en stor del av Tesla eiere har overkommelig og brukbar økonomi, og det er derfor jeg vil forhøre meg her.

En tidligere bekjent av meg kjøpte for noen måneder tilbake en bygård med 5 leiligheter i Bergen. Den gir han nesten 60 000,- inn per måned, så den betaler seg selv ganske greit. I tillegg fikk han den til en grei pris og leietakere fulgte med på kjøpet!
Aksjer er jo mulig god butikk på sikt, ingen tvil om det, sparer selv i aksjefond, men en ting som faktisk gir enda mer "lettvinte" penger må jo være utleie. I tillegg har jeg sett flere bygårder i Bergen den siste tiden som ikke har blitt revet vekk etter første visning.

Er vel ikke noen i forumet her som har lekt litt med tanken på å investere i f.eks en bygård eller et næringslokalet av noe slag men mangler en makker med egenkapital? I så fall er jeg veldig interessert i å komme i kontakt med noen som kunne tenkt seg dette. Har selv en del kapital jeg har lyst å investere i noe, men ikke nok til å få kjøpt en bygård alene helt enda. Tenker også at når jeg først skal slå til å starte med utleie, vil jeg gjerne kjøpe flere leiligheter om gangen, ikke kun 1 med de prisene som er i dagens marked.  :)  :)

Akjser er jo på mange måter pengespill uten øvre grense på innsats :)

Når det gjelder eiendom så er jeg ikke helt overbevist om at det er tiden å satse alle sparepengene sine for tiden. Fremtidsutsiktene er rimelig usikre både når det gjelder arbeidsmarked og boligmarked. Skulle oljesektorens nedgang vare lenge, vil dette få ringvirkninger på svært mange bransjer og ledigheten vil nok øke.

Da er også sannsynligheten for et fall på boligprisene relativt nærliggende, og prisene de fleste steder er i dag kunstig høye - sett ut fra snitt inntekt.

Så med en mulig økning i arbeidsledighet, fall i boligpriser - er det naturlig å være forsiktig med grunnlaget på leieinntekter i fremtiden.

Når det er sagt, har jo historien vist at eiendom er god investering - lett skal det ikke være :)
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

cirys1

Utvilsomt en bra investering, men det kreves ganske så sterk økonomi for å få innvilget et så stort lån. (noe som jeg ser på som det største hinderet) 28% av inntektene må skattes for men man kan skrive av utgifter.  Noen jeg kjenner "pusser" opp for flere hundre tusen hvert år, selvfølgelig er det lukrativt, men det kan også by på sine problemer, vanskelige leieboere etc.

Det var en stor sak om dette i BT for et års tid siden, det er 5-6 stk i Bergen som eier over 2000 boenheter..

Ellemelle

Tenker også at når jeg først skal slå til å starte med utleie, vil jeg gjerne kjøpe flere leiligheter om gangen, ikke kun 1 med de prisene som er i dagens marked.  :)  :)

Den logikken forstod jeg ikke. Kjøper du fem leiligheter, koster de gjerne fem ganger så mye som èn leilighet.

Hvis du skal leie ut, lønner det seg å gjøre dette som en privatperson, siden du da slipper dobbelbeskatning av inntekter og gevinst (et selskap må betale skatt av inntekter/gevinst først, og så må du betale skatt når du tar ut utbytte). Siden du maks kan eie 4 boliger privat (inkl den du selv bor i), ville jeg derfor heller ha startet med å kjøpe inntil tre eiendommer hvis jeg skulle startet i det små.

VL

Toonster:

Du mye rett i det du skriver. Og dette er selvfølgelig faktorer som er og må tenkes nøye gjennom på forhånd, før man tar et høyere lån. Men har man litt kapital og litt is i magen, så kan det jo gå riktige veien  ;D ... Jeg mener jo ikke at jeg vil ha med meg en vilt fremmed fra elbilforumet til å hive mange millioner etter noen uteleieobjekter for å så håpe på det beste.... Men det hadde jo vært kjekt å diskutere litt dypere med noen andre som er inne på tanken, og kanskje trenger en å investere med for å komme seg inn "på markedet"...
Det er jo også en mulighet å opprette et AS, slik at om det skulle gå til helv... så rammer det hvertfall ikke privat økonomi i så stor grad. Men ja, mer skatt, og mulig mer aktuelt når man etter noen år sitter på en del eiendom.

Eltoro: Det jeg mener er at man kan få en bygård med 4-5 leiligheter, eller en bygård med 6-8-10 rom f.eks i Bergen til 6-7 millioner, som igjen kan gi alt fra 45-60000 inn per måned - skatt. Mens man kan kjøpe en sentrumsnær leilighet til 2-3 millioner og få 8-12000 inn per måned. Hvorfor ikke ta et dobbelt så høyt lån, å tjene mye mer og samtidig betale det store lånet raskere ned en man ville gjort med det små lånet?

I tillegg så finnes det jo også smutthull når det kommet til skatt, som vi ikke trenger å skrive så mye om her av diverse årsaker, men noe av det ble jo nevnt av Cirys1...

Dages situasjon med oljen osv kan jo være en utfordring, men til gjengjeld har vi en utrolig lav lånerente for tiden, og om man kjøper en boenhet med mange rom eller hybler, vil det jo alltid være studenter i en så "stor" by, som trenger et sted å bo.

Målet mitt på sikt vil jo være å sitte på leieinntektene, ikke bare betale ned boenhetene for å selge når lånet er nedbetalt, derfor skremmer ikke tanken på at verdien kan synke noe i pris med tiden meg... I tillegg holder sentrumsnære objekter seg ganske stabilt i pris. Man må jo ikke glemme at mange som har gjort det stort innen utleie har begynt et sted.  Vil jo si at tanken på å ha en 40-50 lapper ekstra i måneden utenom lønn, i framtiden, frister veldig  :P  :)  ;D  Gjerne mer også!! Og man må jo gjerne ofre litt risiko for å oppnå noe her i livet  :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Undertegnede

Sitat fra: Lille Lance på man 02. nov 2015, kl. 16:20
Finn oppgang nå før kveldens Q3 tall ... selge nå eller sitte stille????  :o :o :o :o

Det er vel ikke før i morra etter wallstreet har stengt...? Ellers så sitter jeg looooooong for tiden og forventer turbulens frem til model x er on track og om de får levert 50k i år eller ikke.

Tuxedo

De slipper tall i morgen kveld, en eller annen gang etter kl 22 norsk tid.

toppi

Må ha vært noe positivt, slik som aksjen spratt opp i ettermarkedet  ;D ;D
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Toonster

"We are on track to unveil Model 3 in late March 2016."

Model 3 er muligens mye nærmere enn vi tror?
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Wenche

Fra Q3 shareholderletter:

Produced a record 13,091 vehicles, despite one week shut down
Delivered a record 11,603 new vehicles

In early Q4, we relocated production from Fremont to an automated assembly line at the Gigafactory.
This positions us for strong growth in 2016, but the Gigafactory pull-ahead will push some Tesla Energy Q4 production and
deliveries into Q1.

Outlook
In Q4, we plan to build 15,000 to 17,000 vehicles, and deliver 17,000 to 19,000 vehicles, which will result in 50,000 to 52,000
total deliveries for the year.

TSLA allerede $231 i ettermarkedet, opp $17.  8)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Arha

Hadde ikke trua denne gang, og solgte meg ut på 212 i kveld  >:(
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA