Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeeffekt TMY

Startet av tjommi, fredag 04. februar 2022, klokken 09:04

« forrige - neste »

tjommi

Ikke spesielt imponerende av Tesla dette her:
https://www.tv2.no/broom/14544134/
Gjennomsnittlig 37% av maks oppgitt ladeeffekt. Model Y kommer dårligst ut av samtlige.
2021 Model Y LR - levering 06.12.2021
2013 Model S85 - solgt

k1

Ja det var ikke imponerende med 93 i gjennomsnitt, når det markedsføres og "kun" snakkes om inntil 250 - jada, dette er peak, og man må forvente lavere gjennomsnitt, men allikavel. Når gjennomsnittet er såpass mye lavere er det villedende for folk flest.
Hva er forskjellen på batteriet til TM3 LR og TMY LR her? Det er hhv. 93 vs 110 i gjennomsnitt.

Imponerende gjennomsnitt fra Taycan ja.

lars667

TMY er ganske elendig hele året. Men trodde det hadde kommet noen oppdateringer som forbedret ladekurve noe. Når det er sagt, har jeg til nå ikke måttet vente særlig mer enn de ærender jeg måtte ha samtidig.Tvert om, jeg må som oftes skynde meg tilbake til bilen.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

geear

Det har kommet en oppdatering ja, som har økt maks peak fra 210-220 til rett under 250, og den økte også ladehastigheten med 20-30 kW gjennom hele rangen, så dette minner mye mer om den gamle ladekurven.

Før denne oppdateringen så ladet bilen 200 km på 15 minutter, med start på lav SoC. Etter oppdateringen så lader den 240 km på 15 minutter. Tesla påstod opprinnelig at den skulle lade 270 km på 15 minutter, men endret det på websidene til 240 omtrent samtidig med at de faktisk justerte opp ladehastigheten via software.

geear

Jeg tror dette handler om et kompromiss for batterilevetid og ladehastighet, og at Porsche og Audi, og andre som også lader med høy effekt ved høy SoC, har tatt en sjanse. Det kommer helt sikkert til å bli lite merkbar degradering på biler som sjelden lades på 800V, men blir ikke overrasket om en kan finne betydelig degradering på Taycan og e-Tron GT som har trafikkert tyske autobahner og Ionity-ladere med høy hyppighet.

Det som er litt synd er at for Teslaer som bare hurtiglades en sjelden gang, ikke på "daglig" basis i næring, så burde en kunne velge en annen ladeprofil enn de som hurtiglades ofte, og heller da tillate høyere ladeeffekt lenger opp.

keepitsimple

Ja jeg vet ikke helt om ladehastighet er noe du skal satse på. Det er helt klart et samband mellom høy ladehastighet og degradering. Vi vet jo at Tesla sine batterier holder veldig lenge. Vi vet at eldre Leaf ikke holder lenge.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Contango

Jeg er litt uenig i TV2 vinklingen og den bastante konklusjonen. Det er viktigere for meg å ha en bratt ladekurve fremfor en lavere,flatere kurve. Erfaringen min med Tesla er at jeg lader til ~60% og heller stopper en ekstra gang dersom behovet er der (og det er sjelden). Ladekurven til 50% er helt super på treern vi har. Behovet for 80% synes jeg er mer relevant for å unngå ladekø eller kjøring på autobahn.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Stjerneglis

For å få litt perspektiv og unngå smartmaling av virkeligheten:

Hvis du ser bort fra Porsche Taycan og Audi e-Tron GT som lader med 800V, samt Xpeng P7 på siste plass, så ligger de resterende 22 bilene i testen mellom 30-42 min på observert ladetid 10-80%.

TMY ligger på 34 min, og dette mener jeg er noe bedre enn gjennomsnittet, og dette er før man tar hensyn til bilenes batteristørrelse.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

keepitsimple

Sitat fra: Contango på fredag 04. februar 2022, klokken 11:57
Jeg er litt uenig i TV2 vinklingen og den bastante konklusjonen. Det er viktigere for meg å ha en bratt ladekurve fremfor en lavere,flatere kurve. Erfaringen min med Tesla er at jeg lader til ~60% og heller stopper en ekstra gang dersom behovet er der (og det er sjelden). Ladekurven til 50% er helt super på treern vi har. Behovet for 80% synes jeg er mer relevant for å unngå ladekø eller kjøring på autobahn.
Helt enig, men noe rart har skjedd i det siste. Du får veldig lav effekt første 2-3 % om du kommer inn med omtrent 1-3 % igjen. Så nå er det optimale å komme inn med 5-10 % igjen.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

geear

Sitat fra: keepitsimple på fredag 04. februar 2022, klokken 10:47
Ja jeg vet ikke helt om ladehastighet er noe du skal satse på. Det er helt klart et samband mellom høy ladehastighet og degradering. Vi vet jo at Tesla sine batterier holder veldig lenge. Vi vet at eldre Leaf ikke holder lenge.
Ville hatt så raskt som mulig jeg, forutsatt at batteripakka allikevel hadde levd i 20 år, men vi vet at Tesla er de som sitter på desidert mest data fra hurtiglading og degradering, både med tanke på tid (alder) og antall, og at Lithium-batterier generelt oppfører seg relativt likt. Det har allerede gått Teslaer i mange år med daglig supercharging til 90-100% og kilometerstand opp i 4-5-600 000, og jeg er sikker på at disse har gitt Tesla mye innsikt i hvordan ladingen bør styres. Jeg har relativt stor tiltro til Tesla på dette området, at kurvene er som de er på bakgrunn av erfaringer/forskning. Har nå også hatt to Teslaer der jeg har opplevd at de har endret ladekurvene betydelig (økt ) ettersom de har fått erfaring med akkurat de cellene/den pakken.

Sitat fra: Contango på fredag 04. februar 2022, klokken 11:57
Jeg er litt uenig i TV2 vinklingen og den bastante konklusjonen. Det er viktigere for meg å ha en bratt ladekurve fremfor en lavere,flatere kurve. Erfaringen min med Tesla er at jeg lader til ~60% og heller stopper en ekstra gang dersom behovet er der (og det er sjelden). Ladekurven til 50% er helt super på treern vi har. Behovet for 80% synes jeg er mer relevant for å unngå ladekø eller kjøring på autobahn.
Dette er nok relevant for noen, og for andre ikke. De burde oppgitt tallene i km/t, og så burde de eksemplifisert litt med å for eksempel vise hvor lang tid det ville tatt med de forskjellige bilene å kjøre 50 eller 60 mil for eksempel. Noe særlig mer enn det som dagsetappe er kun for fåtallet. Når vi kjører langtur, for eksempel til østlandet, så trenger vi fem minutter med 180-220 kW, så er det gjort. Da snakker vi tur på 7-8 timer. Men, det er et men her, og det er at med en gang vi hiver på henger, og skal på hytta uten lading, så er det brått mer aktuelt å lade til 80-90%, og da er 35-45 minuttter veldig lenge.

Handyman

I praktisk bruk er det hvor mange km man lader innenfor en bestemt tidsperiode som er interessant å sammenlikne. Det er det som bestemmer hvor hvor mye tid man må bruke på lading.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på fredag 04. februar 2022, klokken 12:15
I praktisk bruk er det hvor mange km man lader innenfor en bestemt tidsperiode som er interessant å sammenlikne. Det er det som bestemmer hvor hvor mye tid man må bruke på lading.
Jepp, hadde fe f.eks timet hvor lang tid det tar å lade 30 mil på batteriet hadde resultatet blitt annerledes. Eller hvor langt man kommer på en dopause.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 04. februar 2022, klokken 12:14
Men, det er et men her, og det er at med en gang vi hiver på henger, og skal på hytta uten lading, så er det brått mer aktuelt å lade til 80-90%, og da er 35-45 minuttter veldig lenge.
Ja, det kjøring med last (henger, takboks, sykkelstativ) som er problemet med biler som har lavt forbruk i utgangspunktet. 3ern er helt tragisk med stor henger bak. Bare sykkelstativ ødelegger mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: k1 på fredag 04. februar 2022, klokken 09:43
Hva er forskjellen på batteriet til TM3 LR og TMY LR her? Det er hhv. 93 vs 110 i gjennomsnitt.

Imponerende gjennomsnitt fra Taycan ja.
3ern har større batteri (5kWh), med litt annen kjemi. Samme som kommer til Y nå etter hvert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Kommer selv fra en Model S med 85-batteri, og den var jo skikkelig kneblet, så snitt på rundt 100kW skal jeg klare å leve fint med. Til sammenligning - S-en startet på litt over 100kW i noen sekunder før den falt jevnt med mellom 100 og 90 minus SoC i effekt, alt ettersom hvor gjennomvarmet batteriet var. I fjor sommer kjørte jeg litt hardt i rekkeviddemodus for å peake temperatur i batteripakken før jeg ankom lader. Det hjalp betraktelig, men medpassasjerer likte det særdeles dårlig. Ellers sitter i alle fall jeg sjeldent å glor på SoC mens bilen lader. Vi gjør andre ting, og tusler tilbake etter 30-40min.
Har troa på at fart på Y vil være "godt nok" for de fleste. Spesielt på tur.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA