Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade en ikke-Tesla på en Tesla supercharger

Startet av jevel, onsdag 02. februar 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

Svk

For min del så er det perfekt,når jeg lader hjemme.
Er bilens høyre side som er vendt mot ladebox på husveggen.
På Tesla sine ladestasjoner,så er det jo en trist plassering..

Hvordan det er ellers har jeg ikke fått sjekket ut :-)

THE

Sitat fra: automat på mandag 13. februar 2023, klokken 12:45
Hva har BYD tenkt på når de har plassert ladeluka der? Jeg ser ingen fordeler som fremhever plasseringen foran høyre fordør.
BYD er kinesisk. I Kina har de venstrekjøring, dvs. at ladeluke plassert foran høyre fordør blir foran førerdør. Det er samme plassering av ladeluke som f.eks. Audi e-Tron og Mustang Mach-e har i hjemmemarkedene sine som har høyrekjøring.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Håvar

Hvor har du det fra at kineserne kjører på venstre side?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Svk

uansett. samme hvor luka er så lenge kabel er lang nok.

automat

En lang kabel blir tykkere og mer uhåndterlig. Samt at den lettere blir dratt langs bakken og blir grisete. Så lang kabel er egentlig en ulempe, og et resultat av at bilprodusentene ikke er enige om en standardplassering for ladeluke.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

THE

Sitat fra: Håvar på mandag 13. februar 2023, klokken 13:26
Hvor har du det fra at kineserne kjører på venstre side?
Der tok jeg veldig feil. Har vært sikker på at Kina har venstrekjøring, usikker på hvorfor. Da gir det i alle fall ingen mening at BYD har plassert ladeluken på høyre forskjerm. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Svk

noen har  helt foran,noen helt bak bak. noen høyre foran.
noen i venstre bakskjerm og noen i høyre.

ikke vet jeg hva som er verst og best...

automat

Sitat fra: Svk på mandag 13. februar 2023, klokken 15:21
noen har  helt foran,noen helt bak bak. noen høyre foran.
noen i venstre bakskjerm og noen i høyre.

ikke vet jeg hva som er verst og best...

Plassering av ladeluke har blitt diskutert i flere tråder, og de fleste plasseringer har både fordeler og ulemper.

Foran fordør er etter mitt syn den dårligste plasseringen ved hurtiglading. Krever ekstra lang kabel ved "nose in". Hvis ikke blir kabelen fort liggende å gnisse mot panser/forskjerm.

Ladeluke på høyre side av bilen er feil side når det er trangt. Det er på førersiden man må ha plass for å komme inn og ut av bilen. Dessuten må man alltid rundt bilen for å koble til ladekabelen.

Med ladeluke foran kan man ikke parkere med fronten helt inntil veggen når man lader. En ulempe hvis det er trangt. Og det er mer trafikkfarlig å rygge ut i trafikk etter lading/parkering, enn å rygge inn på en ladeplass/p-plass. Den mest værutsatte plasseringen.

Teslas plassering på venstre bakskjerm er gjennomtenkt, og er den som har færrest ulemper. Lang kabel rundt bilen ved fortauslading er vel den åpenbare.

Så kan man ha personlige preferanser som tilsier noe annet. (I den garasjen jeg parkerer i.....)



Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Forskjerm venstre eller høyre side er ofte greit på de fleste Ionity-laderne, og høyre fremme er greit på SuC om man snur bilen 180 grader, da det blir likt som venstre bak. Men på noen Ionity-stasjoner kommer man fort i konflikt med den andre laderen når døra skal åpnes, så er ikke udelt positiv til Ionityløsningene man ofte ser.

Selv for min med ladeluke foran, så blir jeg ofte stående enten et stykke foran markert parkeringsfelt, eller halveis innpå det feltet jeg selv står ved, og det kan bli problematisk for den som kommer og vil bruke feltet bak meg

En grei fordel med høyre framskjerm er at man får førerdøra på "utsiden" av slike ladere. Jeg misliker sterkt når jeg må stå slik at førerdøra kommer inn mot en ladestolpe uansett om det er den jeg skal bruke eller den "naboen" skal bruke.

Men er det lagt opp med tanke på at det er åpning nok mellom ladestolpene, er det intet problem. Oppfatter at SuC har normalt sett grei avstand, da naboens lader på motsatt side, kommer ved framskjermen, og da ikke i vei for døra.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

En fordel, i alle fall i forhold til frontmontert ladeinntak, er redusert risiko for skader ved en moderat frontkollisjon
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 13. februar 2023, klokken 23:34

Selv for min med ladeluke foran, så blir jeg ofte stående enten et stykke foran markert parkeringsfelt, eller halveis innpå det feltet jeg selv står ved, og det kan bli problematisk for den som kommer og vil bruke feltet bak meg

Er ikke det bare å kjøre inn fra andre siden?

Ionity sine ladestasjoner er eksemplarisk IMO, både der man kjører / rygger inn, og der de er plassert til siden.

Ladestolpene er plassert på ca midt på parkeringsplassen, og med lang nok ladekabel til å nå godt. Da kan men enten kjøre / rygge inn der laderen er i enden av parkeringsplassen, eller du kan kjøre inn med venstre / høyre side mot laderen, evt kjøre / rygge inn hvis du har ladeluke foran / bak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. februar 2023, klokken 07:56
Sitat fra: RJK på mandag 13. februar 2023, klokken 23:34

Selv for min med ladeluke foran, så blir jeg ofte stående enten et stykke foran markert parkeringsfelt, eller halveis innpå det feltet jeg selv står ved, og det kan bli problematisk for den som kommer og vil bruke feltet bak meg

Er ikke det bare å kjøre inn fra andre siden?

Ionity sine ladestasjoner er eksemplarisk IMO, både der man kjører / rygger inn, og der de er plassert til siden.

Ladestolpene er plassert på ca midt på parkeringsplassen, og med lang nok ladekabel til å nå godt. Da kan men enten kjøre / rygge inn der laderen er i enden av parkeringsplassen, eller du kan kjøre inn med venstre / høyre side mot laderen, evt kjøre / rygge inn hvis du har ladeluke foran / bak.
Som sagt blir jeg enten stående med rumpa utenfor parkeringsluka, eller halvveis inn på plassen bak meg. Altså har jeg tatt for meg begge alternativene for å kjøre inn på plassen.

F.eks. på Ionity Dal som har de nye med den sirkelen over laderen, så kommer det an på om jeg får den fremste laderen eller den neste, alt etter hvilken lader bilen på motsatt side benytter. Der kan jeg velge å kjøre fronten inn om jeg må bruke den innerste, eller rygge inn for å bruke den fremste laderen. Men da kan det bli at jeg må litt langt bakover for å rekke med ladekabelen.

Ionity ved Moss har den gamle typen, der laderen er "snudd mot bilen", som gjør at den blir feil for noen biler. Der blir jeg ofte stående tullete til. De er liksom laget for de med laderen fremme ved forskjermen på venstre side.

I begge tilfeller kan jeg risikere at laderen jeg ikke skal bruke, kommer ubehagelig nær døra jeg skal ut av om jeg å stå med fronten inn i luka. Ellers så kommer jeg med døra på "utsiden".

Uansett er det en fordel å kunne vri snuten inn mot laderen for å vite at jeg ikke må kjempe litt ekstra for at ladekabel skal rekke frem. Spesielt om ladeluka åpnes mot laderen.

De stasjonene med laderen innerst i parkeringsluka, der er det null stress. Jeg kjører så langt frem som jeg må, og plugger til. Så kan det så være at jeg helst ville stått snudd andre veien for ikke å bli sittende å glane inn i en murvegg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

PS! Ladeluka mi er ikke "dead center", men mer mot førersiden. Og den åpner mot passasjersiden, framfor å åpne som en garasjeport og bli "tak" over ladeluka.

Jeg må si jeg mye heller ville hatt ladeluka bak skiltet, slik at skiltet åpnet opp som en garasjelem eller bakluke, men den er jo endel av døra, så jeg ser jo problemet med en sånn plassering også.

Hadde luka i tillegg vært motorisert, hadde ikke skittent skilt vært et motargument. Men Tesla løser det elegant ved å skule det bak lykta på førersiden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA