Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestilt Y Long Range - hvordan endrer jeg at den skal produseres i Berlin?

Startet av Panda4u, lørdag 29. januar 2022, klokken 16:32

« forrige - neste »

larsgk

Er det ikke bare å avbestille, og bestille bil når den helt sikkert kommer fra Berlin?

Panda4u

Sitat fra: larsgk på mandag 31. januar 2022, klokken 07:37
Er det ikke bare å avbestille, og bestille bil når den helt sikkert kommer fra Berlin?

Det gikk fint å bare sende mail til kontaktperson. Ble oppdatert i appen raskt.

Jaronsen

Sitat fra: Panda4u på tirsdag 01. februar 2022, klokken 07:49
Sitat fra: larsgk på mandag 31. januar 2022, klokken 07:37
Er det ikke bare å avbestille, og bestille bil når den helt sikkert kommer fra Berlin?

Det gikk fint å bare sende mail til kontaktperson. Ble oppdatert i appen raskt.

Hvor finner jeg min kontaktperson? :)

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

keepitsimple

Min strategi er å bare ikke fullføre bestillingen. Jeg tror det skal gå langt før du blir fjernet som kunde da du betalt 15k.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

HKS

Sitat fra: geear på søndag 30. januar 2022, klokken 23:16
Sitat fra: Radial på søndag 30. januar 2022, klokken 22:32
Shanghai har megacast bak, og stål-lappverk forran ja.
Berlin skal visstnok ha megacast forran også, men det betinget noe vedr 4680 batteriene.

Så hva som kommer fra Berlin er ikke sikkert, når de uansett starter med 2170.
Nåja, det som er sikkert er at de første bilene fra Berlin ikke har megacasting foran. Det er bekreftet på Performancen som står i Oslo. Så det betyr i så fall en endring i produksjonslinja der nå under testproduksjonen.
Siden Tesla starter opp i Berlin med 2170-celler så blir bilen identisk med modellen som produseres i Shanghai. Det er ikke logisk å lage en spesialversjon som kun skal produseres i Berlin et års tid frem til forhåpentligvis strukturelle pakker og 4680-celler er på plass.

Jeg ville heller stilt spørsmålet på en annen måte:
Vil du ha en bil fra Shanghai hvor Tesla nå har en stabil produksjon, som er ferdig med store deler av oppskalleringen, eller vil du ha en bil fra Berlin som da er helt i starten av oppskalleringen av produksjonen...

Fordelen sånn som ting har blitt nå er at vi slipper å være "beta-testere" for det nye designet med strukturelle pakker, den gleden får Tesla-eiere i USA som etterhvert mottar biler fra Texas.
Tesla Model 3 Long Range

Ampéreson

Sitat fra: Panda4u på lørdag 29. januar 2022, klokken 16:32
Bestilt Y Long Range - hvordan endrer jeg at den skal produseres i Berlin?

:o

Endre til Performance, svart eller hvit :) Ikke ment flåsete, eneste måten jeg kan se for meg du kan få en Berlin produsert Model Y raskt. De andre fargene kommer tidligst i mai, mens svart og hvit blir levert i februar/mars.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Panda4u

Sitat fra: Jaronsen på tirsdag 01. februar 2022, klokken 07:59
Sitat fra: Panda4u på tirsdag 01. februar 2022, klokken 07:49
Sitat fra: larsgk på mandag 31. januar 2022, klokken 07:37
Er det ikke bare å avbestille, og bestille bil når den helt sikkert kommer fra Berlin?

Det gikk fint å bare sende mail til kontaktperson. Ble oppdatert i appen raskt.

Hvor finner jeg min kontaktperson? :)

Min er hos Tesla Sarpsborg 🙂

Tesla P85D

Sitat fra: HKS på tirsdag 01. februar 2022, klokken 11:26
Sitat fra: geear på søndag 30. januar 2022, klokken 23:16
Sitat fra: Radial på søndag 30. januar 2022, klokken 22:32
Shanghai har megacast bak, og stål-lappverk forran ja.
Berlin skal visstnok ha megacast forran også, men det betinget noe vedr 4680 batteriene.

Så hva som kommer fra Berlin er ikke sikkert, når de uansett starter med 2170.
Nåja, det som er sikkert er at de første bilene fra Berlin ikke har megacasting foran. Det er bekreftet på Performancen som står i Oslo. Så det betyr i så fall en endring i produksjonslinja der nå under testproduksjonen.
Siden Tesla starter opp i Berlin med 2170-celler så blir bilen identisk med modellen som produseres i Shanghai. Det er ikke logisk å lage en spesialversjon som kun skal produseres i Berlin et års tid frem til forhåpentligvis strukturelle pakker og 4680-celler er på plass.

Jeg ville heller stilt spørsmålet på en annen måte:
Vil du ha en bil fra Shanghai hvor Tesla nå har en stabil produksjon, som er ferdig med store deler av oppskalleringen, eller vil du ha en bil fra Berlin som da er helt i starten av oppskalleringen av produksjonen...

Fordelen sånn som ting har blitt nå er at vi slipper å være "beta-testere" for det nye designet med strukturelle pakker, den gleden får Tesla-eiere i USA som etterhvert mottar biler fra Texas.

Tror nok man skal være litt forsiktig med å påstå at Y fra Berlin blir lik Y fra Shanghai.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Radial

Sitat fra: Tesla P85D på tirsdag 01. februar 2022, klokken 21:59
Sitat fra: HKS på tirsdag 01. februar 2022, klokken 11:26
Sitat fra: geear på søndag 30. januar 2022, klokken 23:16
Sitat fra: Radial på søndag 30. januar 2022, klokken 22:32
Shanghai har megacast bak, og stål-lappverk forran ja.
Berlin skal visstnok ha megacast forran også, men det betinget noe vedr 4680 batteriene.

Så hva som kommer fra Berlin er ikke sikkert, når de uansett starter med 2170.
Nåja, det som er sikkert er at de første bilene fra Berlin ikke har megacasting foran. Det er bekreftet på Performancen som står i Oslo. Så det betyr i så fall en endring i produksjonslinja der nå under testproduksjonen.
Siden Tesla starter opp i Berlin med 2170-celler så blir bilen identisk med modellen som produseres i Shanghai. Det er ikke logisk å lage en spesialversjon som kun skal produseres i Berlin et års tid frem til forhåpentligvis strukturelle pakker og 4680-celler er på plass.

Jeg ville heller stilt spørsmålet på en annen måte:
Vil du ha en bil fra Shanghai hvor Tesla nå har en stabil produksjon, som er ferdig med store deler av oppskalleringen, eller vil du ha en bil fra Berlin som da er helt i starten av oppskalleringen av produksjonen...

Fordelen sånn som ting har blitt nå er at vi slipper å være "beta-testere" for det nye designet med strukturelle pakker, den gleden får Tesla-eiere i USA som etterhvert mottar biler fra Texas.

Tror nok man skal være litt forsiktig med å påstå at Y fra Berlin blir lik Y fra Shanghai.

Når Berlin TMY-P som var i Norge nylig, hadde stål-front og megacast bak, da er den rimelig lik Shanghai Y i mine øyne.

Forskjellen blir da eventuelt dobble ruter forran og bak, og nytt "12v" (blir 14v) batteri+AMD prosessor i skjermen... Hvis ikke Shanghai nå også har dette nå da. Bare dager igjen til vi får en god del svar 👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

keepitsimple

Bare spekulasjon. Men hva hvis Tesla ikke vil si noe om forbedringer i Berlin med tanke på salget fra Shanghai? Det er jo dårlig business.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

larsgk

Sitat fra: keepitsimple på tirsdag 01. februar 2022, klokken 22:16
Bare spekulasjon. Men hva hvis Tesla ikke vil si noe om forbedringer i Berlin med tanke på salget fra Shanghai? Det er jo dårlig business.
Tesla (Norge) sier aldri noe om noe. Om de blir tvunget til å si noe, er svaret så rundt at det kan dekke hva som helst  ;)

Tesla P85D

Sitat fra: Radial på tirsdag 01. februar 2022, klokken 22:08
Sitat fra: Tesla P85D på tirsdag 01. februar 2022, klokken 21:59
Sitat fra: HKS på tirsdag 01. februar 2022, klokken 11:26
Sitat fra: geear på søndag 30. januar 2022, klokken 23:16
Sitat fra: Radial på søndag 30. januar 2022, klokken 22:32
Shanghai har megacast bak, og stål-lappverk forran ja.
Berlin skal visstnok ha megacast forran også, men det betinget noe vedr 4680 batteriene.

Så hva som kommer fra Berlin er ikke sikkert, når de uansett starter med 2170.
Nåja, det som er sikkert er at de første bilene fra Berlin ikke har megacasting foran. Det er bekreftet på Performancen som står i Oslo. Så det betyr i så fall en endring i produksjonslinja der nå under testproduksjonen.
Siden Tesla starter opp i Berlin med 2170-celler så blir bilen identisk med modellen som produseres i Shanghai. Det er ikke logisk å lage en spesialversjon som kun skal produseres i Berlin et års tid frem til forhåpentligvis strukturelle pakker og 4680-celler er på plass.

Jeg ville heller stilt spørsmålet på en annen måte:
Vil du ha en bil fra Shanghai hvor Tesla nå har en stabil produksjon, som er ferdig med store deler av oppskalleringen, eller vil du ha en bil fra Berlin som da er helt i starten av oppskalleringen av produksjonen...

Fordelen sånn som ting har blitt nå er at vi slipper å være "beta-testere" for det nye designet med strukturelle pakker, den gleden får Tesla-eiere i USA som etterhvert mottar biler fra Texas.

Tror nok man skal være litt forsiktig med å påstå at Y fra Berlin blir lik Y fra Shanghai.

Når Berlin TMY-P som var i Norge nylig, hadde stål-front og megacast bak, da er den rimelig lik Shanghai Y i mine øyne.

Forskjellen blir da eventuelt dobble ruter forran og bak, og nytt "12v" (blir 14v) batteri+AMD prosessor i skjermen... Hvis ikke Shanghai nå også har dette nå da. Bare dager igjen til vi får en god del svar 👍

Jeg sier ikke at Y fra Berlin får noen endringer kontra Shanghai, men å påstå at Y fra Berlin blir får samme spes som Y fra Shanghai kan fort bli å villede. Ingen her inne kan si noe sikkert rundt dette. Hvis Tesla klarer sitt mål om å levere YP fra Berlin nå i Mars så er det lite å hente tidsmessig på å ta leveranse fra Shanghai. Tesla bruker nok tiden svært gått nå i påvente på å få fabrikken godkjent. Med det så tenker jeg at dem bruker tiden gått på å optimalisere og tilpasse produksjon for å få et godt produkt. I tillegg dukker det stadig opp forbedringer som man kan rekke å få med på en bil fra Berlin kontra en Y som står om bord på et skip fra Shanghai...
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Thalgar

Trur vel ein av dei tydelegaste forskjellane i første omgang kjem til å bli lakkfarge. Verkar rart om dei skal begynna med "gamle" fargar i Berlin når dei så tydeleg har signalisert at det kjem tre nye variantar av grått, blått og raudt. At levering av Model Y Performance med desse tre fargane er forventa levert først er i mai, mens svart og kvitt er i mars, kan jo vera eit teikn på det.
Model Y LR Quicksilver, 2023

elhansen

Jeg snakket med tesla idag da jeg har en bestilling på Berlin y. Denne var plutselig matchet opp og jeg hadde fått vin nr. som var fra Kina. ringte tesla og de sa at alle som hadde satt seg på vent nå kom til å bli matchet opp fortløpende. Jeg ba om at min bestilling skulle bli unmatchet igjen. Kundebehandler var usikker på Om det var mulig. Noen som har opplevd det samme eller var jeg bare uheldig med behandleren jeg snakket med?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA