Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestilt Y Long Range - hvordan endrer jeg at den skal produseres i Berlin?

Startet av Panda4u, lørdag 29. januar 2022, klokken 16:32

« forrige - neste »

RALAN

Have some experience from car factories in Germany, from VW to Maybach and I am bit surprised for the level of expectations people have. This is a new factory, new hands on shop floor and Tesla is not know to have very detailed Quality Control. They need to push volumes soon after all delays. Why do you expect that new factory with unexperienced staff will produce a better quality car than Shanghai witch much more experience in volume production? Give Germany a year or so, things need to settle first.

Panda4u

Sitat fra: elhansen på fredag 04. februar 2022, klokken 19:17
Jeg snakket med tesla idag da jeg har en bestilling på Berlin y. Denne var plutselig matchet opp og jeg hadde fått vin nr. som var fra Kina. ringte tesla og de sa at alle som hadde satt seg på vent nå kom til å bli matchet opp fortløpende. Jeg ba om at min bestilling skulle bli unmatchet igjen. Kundebehandler var usikker på Om det var mulig. Noen som har opplevd det samme eller var jeg bare uheldig med behandleren jeg snakket med?

Det er jo fullt mulig. De pauser bestillingen og registrerer igjen når produksjonen er i gang i Berlin.

turfsurf

Sitat fra: RALAN på fredag 04. februar 2022, klokken 19:45
Why do you expect that new factory with unexperienced staff will produce a better quality car than Shanghai witch much more experience in volume production? Give Germany a year or so, things need to settle first.
Som jeg har oppfattet det så er det vel ikke først og fremst kvaliteten som gjør at folk heller vil ha bil fra Tyskland i stedet for Kina.

Noen håper på at man får med nye ting, og noen vil ikke ha Kinaprodusert bil av prinsipielle årsaker. Selv er jeg i den siste båten. Selv tror jeg ikke det er forskjell på hva du får om du kjøper bil fra Kina nå eller om du venter på Tyskland.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sandvika

Er lov å prinsipielt å ta avstand fra Kina, men på komponentnivå som utgjør størsteparten av verdien så er det nok lite forskjell mellom landene. Å tro at tysk kvalitet er bedre en kinesisk er direkte naivt.
Kinesiske leverandører har tatt enorme grep siste 10år. Hva den mennekselige hånd tillates å påvirke sluttresultatet i produksjonslinjen er begrenset. Kan umulig se for meg Tesla bruker mindre tid på kvalitetssikring når inspektøren koster 20kr/t. Hva tysk bilindustri har opparbeidet seg 70mil lengre sør i Stuttgart og Munchen er ikke nødvendigvis overførtbart til Berlin...

turfsurf

Det jeg dog tror, og som jeg vel mener Musk uttalte en gang også, er at de tidlige kundebilene vil gåes gjennom litt nøyere enn når volumproduksjon er i gang. I tillegg har man den fordelen at produksjonsutstyret er nytt og ikke slitt. Dvs at kvaliteten bør være bedre tidlig i produksjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Otkristo

Sitat fra: Sandvika på lørdag 05. februar 2022, klokken 10:10
Er lov å prinsipielt å ta avstand fra Kina, men på komponentnivå som utgjør størsteparten av verdien så er det nok lite forskjell mellom landene. Å tro at tysk kvalitet er bedre en kinesisk er direkte naivt.
Kinesiske leverandører har tatt enorme grep siste 10år. Hva den mennekselige hånd tillates å påvirke sluttresultatet i produksjonslinjen er begrenset. Kan umulig se for meg Tesla bruker mindre tid på kvalitetssikring når inspektøren koster 20kr/t. Hva tysk bilindustri har opparbeidet seg 70mil lengre sør i Stuttgart og Munchen er ikke nødvendigvis overførtbart til Berlin...
Man kan jo begynne å lure på kvalitetskontrollen til BMW når dettedette skjer;Glemt å montere kollisjonsputer for batteriet

Handyman

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. februar 2022, klokken 10:25
....I tillegg har man den fordelen at produksjonsutstyret er nytt og ikke slitt. Dvs at kvaliteten bør være bedre tidlig i produksjon.
Eller at den nye utstyret ikke er ordentlig finjustert og at kvaliteten ikke er helt topp i staten før alt er skikkelig innkjørt. Det er i alle fall mer vanlig. Denne perioden kan være laaaang.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Otkristo på lørdag 05. februar 2022, klokken 10:26
.-....Glemt å montere kollisjonsputer for batteriet
Å kalle det kollisjonsputer på norsk blir feil. Det er ikke snakk in air-bags, men om mellomlegg/polstring.
Støtputer er et bedre ord.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på lørdag 05. februar 2022, klokken 11:21
Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. februar 2022, klokken 10:25
....I tillegg har man den fordelen at produksjonsutstyret er nytt og ikke slitt. Dvs at kvaliteten bør være bedre tidlig i produksjon.
Eller at den nye utstyret ikke er ordentlig finjustert og at kvaliteten ikke er helt topp i staten før alt er skikkelig innkjørt. Det er i alle fall mer vanlig. Denne perioden kan være laaaang.
Ja, det kommer jo an på hvor man treffer på kurven. Tanken er vel og at man tar seg bedre tid til QC for å finne nettopp slike feil og da utbedrer de.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Otkristo

Sitat fra: Handyman på lørdag 05. februar 2022, klokken 11:26
Sitat fra: Otkristo på lørdag 05. februar 2022, klokken 10:26
.-....Glemt å montere kollisjonsputer for batteriet
Å kalle det kollisjonsputer på norsk blir feil. Det er ikke snakk in air-bags, men om mellomlegg/polstring.
Støtputer er et bedre ord.
Enig :)

RALAN

I would not hold my breath for German model. They have a technological advantage yes and it will be apparent in a year or so, until then they just need to walk the path. Ideology aside, supporting factory in china is first and foremost supporting people working there, and their families  - then the government they cant do anything about. At least Tesla is producing world wide, creating working places not like other Chinese brands, BYD, Xpeng and the rest. My take on this is as cynical as cynical goes, I want the best for my money.
Germany factory being blocked by "eco" organizations in the pockets of companies like VW and their diesel gate scams.  :)

turfsurf

Sitat fra: RALAN på lørdag 05. februar 2022, klokken 20:36
Ideology aside, supporting factory in china is first and foremost supporting people working there, and their families  - then the government they cant do anything about. At least Tesla is producing world wide, creating working places not like other Chinese brands, BYD, Xpeng and the rest.
Skal man bli kvitt ett styresett så må folket merke det økonomisk. Å pumpe penger inn i en økonomi gjør ikke noe annet enn å gi det styret mere makt.

Ellers er jeg enig i at det er bedre å kjøpe kinesisk produsert Tesla enn bil fra ett kinesisk heleid selskap, siden mye av pengene da faktisk går til Tesla.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: keepitsimple på tirsdag 01. februar 2022, klokken 22:16Bare spekulasjon. Men hva hvis Tesla ikke vil si noe om forbedringer i Berlin med tanke på salget fra Shanghai? Det er jo dårlig business.

Hvorfor?

emurof

Sitat fra: elhansen på fredag 04. februar 2022, klokken 19:17Jeg snakket med tesla idag da jeg har en bestilling på Berlin y. Denne var plutselig matchet opp og jeg hadde fått vin nr. som var fra Kina. ringte tesla og de sa at alle som hadde satt seg på vent nå kom til å bli matchet opp fortløpende. Jeg ba om at min bestilling skulle bli unmatchet igjen. Kundebehandler var usikker på Om det var mulig. Noen som har opplevd det samme eller var jeg bare uheldig med behandleren jeg snakket med?

Har du startet med utfylling av detaljer for levering? Eller fikk du VIN uten å ha lagt inn leveringsadresse og alt det?

emurof

Sitat fra: RALAN på fredag 04. februar 2022, klokken 19:45Have some experience from car factories in Germany, from VW to Maybach and I am bit surprised for the level of expectations people have. This is a new factory, new hands on shop floor and Tesla is not know to have very detailed Quality Control. They need to push volumes soon after all delays. Why do you expect that new factory with unexperienced staff will produce a better quality car than Shanghai witch much more experience in volume production? Give Germany a year or so, things need to settle first.

Tesla has guided "comfortably above 50%" delivery growth without Berlin and Texas this year, so I don't think they are in a hurry.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA