Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

iV80 dårlig vinterrekkevidde

Startet av Trovi, onsdag 26. januar 2022, klokken 19:23

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: geear på tirsdag 01. februar 2022, klokken 12:48
Sitat fra: Rusalka på tirsdag 01. februar 2022, klokken 08:33
Sitat fra: geear på mandag 31. januar 2022, klokken 23:21
Kan det tenkes at 80X har to mindre motorer enn 80 2WD sin ene? Og hvis X primært kjører 2WD så er den kanskje mer økonomisk? Må være mange ting her altså, men uansett, forklaring finnes nok.

Motoren på bakhjulene er identiske på iv80 og iv80x.
Nettopp! Jeg kjenner ikke effektnivåene på Enyaq, men kan det da være slik at 80X for eksempel har en liten og effektiv motor/inverter foran, og primært er forhjulstrukket når den ikke detekterer hjulspinn eller hardt gasspådrag? Dermed går mer effektivt enn en bakhjulsdrevet 80?
Såvidt jeg har forstått er det PM bak. jfmr https://bilnorge.no/bildegalleri.php?aid=56105&limfrom=50#f2
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

VoltWay

SitatThis power gain is achieved thanks to a second electric motor on the front axle (remember that the versions with a single motor have a rear-wheel-drive), which sends its power to the front wheels. The front electric motor is of the asynchronous type and delivers 109 HP of maximum power (80 kW) and 162 Nm of torque. Coupled to the engine is the gearbox, of a fixed ratio.

The rear-drive, meanwhile, is a permanent magnet synchronous electric motor that offers 204 hp of power and 310 Nm of maximum torque. Essentially, it's the same engine as the rear-wheel-drive iV 80 version. For the two electric motors to deliver their maximum power, the battery must have a temperature between 23º C and 50º C and a charge level higher than 88%.

https://www.cardivision.com/skoda/new-enyaq-sportline-iv-80x-most-powerful-skoda

geear

Og med permanentmagnetmotor bak, så kan den mest sannsynlig ikke frikobles helt, så sannsynligheten er større for at den er RWD enn FWD? Noen som har testet litt med OBD og vet noe om fordelingen på Enyaq?

ThomasEL

Den manglende kapasiteten i batteriet på begge 2WD bilene forklarer jo engod del av avviket.

Jeg syns dette med «individuelle» forskjeller mellom batteripakker er et neglisjert tema. Og det er i dag alt for dårlige rutiner for kapasitetstesting av batteriene hos forhandlere/merkeverksted.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

VoltWay

Hva er beste måte for en eier av en elbil å sjekke eller teste kapasiteten på sin bil? Er forbrukstallene bilen oppgir pålitelige? Nybiltester kommenterte på FB at han ikke stolte på de, men samtidig har andre laget grafer med forbrukstall fra Motor sin test og brukt som grunnlag for å vurdere kapasiteten.

Om en i så fall har en pålitelig metode og finner et avvik, hvor mye avvik fra 77 kWh skal til for å ha en sak? Jeg ver Skoda har garanti på 70% etter 8 år, men da er du ganske langt nede. Hva om du ikke får ut mer enn 90% på en ganske ny bil?

Det blir interessant å se hva mer som dukker opp fra testen til Motor.

ReneM

Sitat fra: VoltWay på onsdag 02. februar 2022, klokken 22:37
Hva er beste måte for en eier av en elbil å sjekke eller teste kapasiteten på sin bil? Er forbrukstallene bilen oppgir pålitelige? Nybiltester kommenterte på FB at han ikke stolte på de, men samtidig har andre laget grafer med forbrukstall fra Motor sin test og brukt som grunnlag for å vurdere kapasiteten.

Om en i så fall har en pålitelig metode og finner et avvik, hvor mye avvik fra 77 kWh skal til for å ha en sak? Jeg ver Skoda har garanti på 70% etter 8 år, men da er du ganske langt nede. Hva om du ikke får ut mer enn 90% på en ganske ny bil?

Det blir interessant å se hva mer som dukker opp fra testen til Motor.

Dersom det viser seg at kapasiteten er vesentlig lavere tror jeg man har en ganske god sak. Batteri garanti er der for å beskytte kundene for skyhøye regningen innen 8 år med 70% restkapasitet. Det er ikke der for å etablere en konstruksjon der bilselger kan selge mangelfulle varer og mener at 70% er akseptabel.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

LaRo

Min IV80 greier knapt 370km blandet kjøring 60/40 langtur/by. Temperatur område gjennomsnitt 5C Dette er elendige greier. Har en Hyundai Kona på tunet også. denne går 460-480km.

VoltWay

Jeg las på et forum at det var bekreftet at iV80X hadde en annen type batteri enn iV80, så det er potensielle forskjeller der òg.

Eivind1

Og jeg som ikke bestilte firehjulstrekk grunnet bedre rekkevidde med bakhjulstrekk😩

erato

#84
Sitat fra: Lasse Romsoe på torsdag 03. februar 2022, klokken 12:57
Min IV80 greier knapt 370km blandet kjøring 60/40 langtur/by. Temperatur område gjennomsnitt 5C Dette er elendige greier. Har en Hyundai Kona på tunet også. denne går 460-480km.
Nå er vel Enyaq en større bil med større luftmotstand og også potensielt større dekk? Har bestilt min med 19" vinterdekk og 20" sommer (dessverre minste dimensjon tilgjengelig på den modellen jeg bestilte). Personlig synes jeg det er et større problem at de enda ikke har fått på plass forvarming av batteri før planlagte ladestopp. Enkelte Audi modeller har det, så kompetansen finnes i konsernet.

biggern

#85
Sitat fra: Lasse Romsoe på torsdag 03. februar 2022, klokken 12:57
Min IV80 greier knapt 370km blandet kjøring 60/40 langtur/by. Temperatur område gjennomsnitt 5C Dette er elendige greier. Har en Hyundai Kona på tunet også. denne går 460-480km.

Der er jeg helt enig.
Kona og Kia søster leverer og er vel kanskje de beste til og indikere og holde lovet tilgjengelig Km, både sommer og vinter. Har vel kanskje en del og si at en kunne benytte 17-18" + oppvarming av batteri om vinteren.
Byttet kun for å få 4x4 til ID4 GTX. Den har jo også en god del større plass.

02jan

Tja sammenligne Enyaq med Kona på forbruk/rekkevidde er vel omtrent å sammenligne en Honda Civic/Jazz 1.2 bensin med CR-V 2.0 bensin og forvente samme forbruk pr.mil/rekkevidde.

Det er også interessant å vite i diskusjon om «hvor langt bilen kan kjøre» er ut ifra faktisk kjørte mil og ikke hva GOM estimerer i instrumentpanelet. 
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LaRo

Kjenner ikke til produkter du refererer til og forstår ikke hva du prøver å sammenligne/få frem. Se siste test fra NAF samt brukererfaringer, tror de er såpass nøytrale og har bedre kompetanse. Se også oppgitt forbruk fra produsenter. Min erfaring er at Hundai Kona holder det som er lovet. Skoda detter dessverre igjennom. Når du setter deg inn i en bil i 2022 skal tingene virke rekkevidde oppgitt av produsent skal være realistisk oppgitt.  Her har Skoda en case og må umiddelbart fikse opp.

LaRo

Min erfaringer er basert på faktisk kjørte km og er sammenlignbart.

VoltWay

Å sammenligne forbrukstall blir selvsagt feil. Kilometer er det mest reelle og interessante, og når folk skriver om sine erfaringer så antar jeg alltid at det er faktisk kjørte kilometer, ikke hva GOM sier, for det er totalt irrelevant i den sammenhengen.

Kona er en helt kurant bil å sammenligne med siden de har WLTP i samme område. Den har lavere forbruk, men også mindre batteri. Nå er det vel ikke utenkelig at større biler blir mer straffet på vinteren, men det kan en jo ta høyde for ved sammenligning.

At Kona går 460-480 km på vinteren med WLTP på 484 km er jo smått imponerende. Så imponerende at jeg ikke vet helt om jeg tror på det.

VAG-bilene gjorde det bra på sommertestene, så jeg vil tro de har et bra forbedringspotensiale på programvaren mtp. varmestyring. Bilen skal jo ikke miste 200 km på vinteren.

Motor kom for øvrig med en artikkel i dag der de sammenligner 2WD og 4WD i vintertesten sin. Det er selvsagt iV80 og iV80X som utmerker seg med et rart resultat, men der er det nok andre ting på gang. Audi gjorde det ganske bra, VW litt mindre bra. Nå er vel Skoda og VW i samme univers mtp. programvare, så de har kanskje noen felles utfordringer som produsentene kan jobbe med.

https://www.motor.no/aktuelt/dette-taper-du-av-rekkevidde-med-firehjulsdrift/217750

Nå kan en ikke legge alt for stor vekt på testen til NAF og Motor siden den har ganske mange variabler som kan slå positivt og negativt ut på den enkelte bilen.

På diverse nettsamfunn ser jeg at mange opplever 350 km med sin Enyaq på vinteren, men jeg tror som sagt at det er mye å hente i programvaren her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA