Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NAF vintertest 2022

Startet av elektro, onsdag 26. januar 2022, klokken 08:53

« forrige - neste »

elektro

Model 3 går vel lengst i år også? Tror ikke de tyngre bilene med mer frontareal og brede dekk har en sjanse i dette terrenget. Men kanskje en bil som iX 50 overrasker? Det er også meldt en del vind. Det blir imidlertid interessant å se hvordan de ulike bilene gjør det i forhold til hverandre.

For det er mange spennende modeller her! Kudos til NAF for det. Dessverre er nok ikke alle utstyrt med på langt nær optimale felger/dekk. Fint at de har litt fokus på dette denne gangen i alle fall, men på akkurat de bilene som stiller med flere forskjellige hjuldimensjoner er det nok relativt liten forskjell. Dette får likevel potensielt svært store utslag, når det gjelder f.eks. å komme over Hjerkinn og så over Ringebufjellet. En kilometer for lite kan utgjøre mange mils forskjell. Skrekkeksempelet er jo Taycan 4S fra sommertesten, som stilte med 305 mm. brede 21-tommere og aldri kom over kanten ned til Ringebu - for så å ta fatt på letterrenget oppover Gudbrandsdalen. e-tron 55 har vel heller aldri vært utstyr med annet enn de bredeste/største hjulene sommerstid.. Vinterstid pleier forhandlerne å moderere seg noe. Dog er det smått utrolig at ikke alle forhandlere/importører passer på levere minste standarddimensjon med godt lufttrykk. Regner med at NAF er åpne om formålet med testen.

Mitt ønske til NAF er at de leser av SOC for alle bilene f.eks. på Dombås, så kan man lettere sammenligne bilene.

Videre blir det viktig at bilene har nogen lunde samme batteri- og kupétemperatur ved start, samme innstillinger (ideellt sett burde alle ha et termometer i bilen) og at ingen legger inn en GPS rute som fører til at bilen begynner å varme batteriet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

I en bolig sies det noe sånt som at 1 grad redusert temperatur reduserer oppvarmingsbehovet med 5%. Vil anta at det utgjør ganske mye i en bil som konstant er under nedkjøling, men hadde vært kjekt å se det tallfestet. Husker godt at 21 grader i e-Golf ga en helt annen opplevelse enn 21 grader i andre biler, og tviler ikke på at det utgjør noe på så mange timers tur som dagens elbiler gir.

Vil påstå det vil være en skrell om ikke Mercedes EQS 580 vinner. Den har klart høyest oppgitt WLTP-rekkevidde, og jeg mener de skryter av lavest Cd av alle elbiler (biler?), så ved mye vind burde den også ha fordel. Ville være en skikkelig smell om klumpen iX50 passerte den (hvis ikke det er medvind, da...), og Model 3 bør heller ikke klare å slå EQS pga. betydelig lavere WLTP. Her har det også vært litt mye frem og tilbake med software i det siste, pga. varmepumpeutfordringer, og et par versjoner med helt unormalt høyt forbruk. Vil tro Model S LR hadde slått den, men den er ikke med.

Må jo ellers si at det er ganske kjekt å se at av 31 biler som testes, så har 28 av de oppgitt WLTP på 400 km eller mer. Det har skjedd litt på noen få år her..

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2022

edyrli

2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Jejl

#3
Bjørn Nyland skulle være med på denne testen i fjor, og jeg husker han hadde noen innvendinger på hvordan testen utføres.
Den ene var at bilene skulle kjøres etter fartsgrensen målt etter farten på bilenes speedometer. Da ble reell gps-fart fra 71 til 79 km/t i en 80 - sone.
Den andre var at det kunne utgjøre opptil 50 km kortere rekkevidde, dersom en bil skulle kjøre tom like før en bakketopp dersom bilen var rett før flere hundre høydemeter nedoverbakke + medvind.

PF

litt trist at Audi e-tron 55 ikke er med for å måle seg mot BMW IX som burde være hovedkonkurrenten til IX

elektro

Sitat fra: PF på onsdag 26. januar 2022, klokken 09:46
litt trist at Audi e-tron 55 ikke er med for å måle seg mot BMW IX som burde være hovedkonkurrenten til IX

Godt poeng. Har forståelse for at man ikke kan ta med alle biler, men ur-e-tron ligger jo fortsatt høyt på salgsstatistikken. Og enda høyere i antall biler på veien, så hadde det vært interessant f.eks. for undertegnede om det kan være aktuelt å bytte. Men, men.. man får i alle fall en pekepinn.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Sitat fra: elektro på onsdag 26. januar 2022, klokken 08:53

Videre blir det viktig at bilene har nogen lunde samme batteri- og kupétemperatur ved start, samme innstillinger (ideellt sett burde alle ha et termometer i bilen) og at ingen legger inn en GPS rute som fører til at bilen begynner å varme batteriet.
Alle bilene parkeres i P-hus dagen før. P-huset holder 10-15 grader. Ikke sikkert det er nok til å utjevne batteritemp 100%, men det blir nok ikke veldig store forskjeller. GPS rute fikk jeg ikke med meg at noen la inn i fjor, men det kan jo hende. Ut over det skal bilene være noenlunde likt innstilt, selv om det aldri vil bli 100% likt. Men da snakker vi nok i hovedsak om noen km forskjell i rekkevidde, ikke store utslag.




Sitat fra: Jejl på onsdag 26. januar 2022, klokken 09:41
Bjørn Nyland skulle være med på denne testen i fjor, og jeg husker han hadde noen innvendinger på hvordan testen utføres.
Den ene var at bilene skulle kjøres etter fartsgrensen målt etter farten på bilenes speedometer. Da ble reell gps-fart fra 71 til 79 km/t i en 80 - sone.
Den andre var at det kunne utgjøre opptil 50 km kortere rekkevidde, dersom en bil skulle kjøre tom like før en bakketopp dersom bilen var rett før flere hundre høydemeter nedoverbakke + medvind.

I sommertesten kjørte vi stort sett flere biler sammen. Noen forskjeller kan oppstå, men vi fulgte trafikken (og hverandre når vi holdt følge). Ingen holdt 71 i 80-sone med mindre de ble hindret av annen trafikk.

Men at noen stopper rett før en topp og andre kommer seg over toppen kan absolutt påvirke opptil flere mil. Derfor noterte alle høydemeter de avsluttet på i sommertesten.
For mer sammenlignbare resultat hadde det vært bedre å snu rundt Dovre eksempelvis og så kjøre tilbake i retning oslo samme strekning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

#7
Blir interessant å se iX og EQS. Og veldig spent på i4 M50. Synd de ikke fikk med TM3 standard utgave. SR selges jo ikke lengre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Veldig funky tall ved 50km passering vedr. gjennværende prosen og gjennværende rekkevidde. Jevner seg vel ut etter hvert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

edyrli

Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. januar 2022, klokken 11:00
Veldig funky tall ved 50km passering vedr. gjennværende prosen og gjennværende rekkevidde. Jevner seg vel ut etter hvert.
Spesielt på EQS som hadde 87% igjen ved 50 km, men har fortsett 84% igjen etter 100 km. Riktig nok går vel forbuket ned når batteriet får opp driftstemperaturen og kupeen blir gjennomvarm, men ikke fra 13% pr 50km til 3% pr 50km.
Blir spennende å se fasiten til slutt :)
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Orbit

Tipper 84% @ 100 km for EQS er en avlesnings- eller rapporteringsfeil. Forbruket har jo ikke endret seg nevneverdig (26,5- 26,4 kWh/100km). Skulle det kanskje vært 74%?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

edyrli

Det stemmer nok. Alle andre som har passert 100km til nå har brukt mellom 11 og 15% pr 50km.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

edyrli

Sitat fra: Orbit på onsdag 26. januar 2022, klokken 11:19
Tipper 84% @ 100 km for EQS er en avlesnings- eller rapporteringsfeil. Forbruket har jo ikke endret seg nevneverdig (26,5- 26,4 kWh/100km). Skulle det kanskje vært 74%?
Oppdatert nå. 74% er riktig.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

elektro

Kan melde om gode kjøreforhold! Hadde nettopp 21,5 kWh/100 km til Gjøvik i ur-e-tron 55 uten softwareoppgradering og med takboks. Packline FX SUV. Utetemperatur -2 til -5 grader, sol, fuktig vei og nok sidevind til at vimplene står rett ut.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

#14
EQS ligger an til å dra det i land som forventet. BMWene skuffer litt så langt. EV6 og I5 ser ut til å imponere stort. TMY er og overaskende nært TM3. Må ta med Taycan CT som og gjør det veldig bra.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA