Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømtyvene / reelt strømforbruk

Startet av Nilsern, mandag 24. januar 2022, klokken 12:28

« forrige - neste »

Nilsern

På pendlerkjøring med ID.3 så ligger mitt forbruk vinterstid sånn omtrent på rundt 1.8-2 kwh/mil ifølge kjørecumputeren.
Men, jeg har etterhvert funnet ut at det går mye strøm som ikke blir registrert av kjørecomputeren, spesielt med forvarming og mye småkjøring. Jeg har regisrert at bilen ofte står og "summer" etter at den er parkert og fortsetter å bruke strøm, men har ikke helt funnet ut av "mønsteret". Rekkevidden og %strøm på batteriet går VELDIG fort ned ved mye småkjøring, spesielt ved bruk av forvarming. Jeg har fått en fornemmelse av at reellt strømforbruk til ID.3, spesielt med småkjøring, er mye høyere enn for min tidligere e-Golf.
Er det noen med "smart" ladestasjon (mulighet til å lese av forbruket til lading) som har sammenlignet forbruket på kjørecomputeren med hvor mye strøm som går til lading? Jeg har en mistanke om at det går mer strøm enn man antar, og at prisen for å bruke bilen vinterstid med dagens strømpriser er høyere enn man tror...

Jeg vet at dette er litt sånn "hvor langt er et tau" spørsmål, men er ute etter eksempler :-) Dette spørsmålet kunne like gjerne stått på ID.4 forumet.

unik42

Hvis du har startet forvarming av kupe fra app, så vil den kjøre i 30 minutter, uansett om du kjører bilen eller ei. Så av og til har du gjerne bare kjørt en 10 minutters tur, så da gjenstår 20 minutt av oppvarming. Så da fortsetter den etter du har forlatt bilen.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

TJV

Eneste måten å unngå at den forvarmer etter endt kjøretur er å huske å slå av på skjermen i bilen eller i appen når du har gått ut av bilen.
Etter min mening er dette en idiotisk løsning og forventer dette blir forandret i softwareoppdatering.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

daktari

Sitat fra: TJV på tirsdag 25. januar 2022, klokken 09:19
Eneste måten å unngå at den forvarmer etter endt kjøretur er å huske å slå av på skjermen i bilen eller i appen når du har gått ut av bilen.
Etter min mening er dette en idiotisk løsning og forventer dette blir forandret i softwareoppdatering.
Det må jo være en bug som kom med 2.3, kan ikke huske at det var sånn i fjor sommer før 2.3.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

igniztion

Sitat fra: daktari på tirsdag 25. januar 2022, klokken 12:07
Sitat fra: TJV på tirsdag 25. januar 2022, klokken 09:19
Eneste måten å unngå at den forvarmer etter endt kjøretur er å huske å slå av på skjermen i bilen eller i appen når du har gått ut av bilen.
Etter min mening er dette en idiotisk løsning og forventer dette blir forandret i softwareoppdatering.
Det må jo være en bug som kom med 2.3, kan ikke huske at det var sånn i fjor sommer før 2.3.

Det var sånn med 2.1 også i alle fall. Har ikke hatt noe tidligere software enn det.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA