Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri bytte og batteri leie en god ide?

Startet av edyrli, fredag 21. januar 2022, klokken 15:06

« forrige - neste »

edyrli

Det er jo mange som tidligere har prøvd seg med batteri leie avtaler og noen har også prøvd seg på batteribytte stasjoner. Jeg kan nevne bl.a.
Renault med Zoe, Twizy, Kango.
Think hadde batterileie.
Tesla har lagt opp batteribytte mulighet til modell S men aldri tatt det i bruk.
Renault bygget jo en del batteribytte stasjoner til Fluence.
Fellesnevneren for alle disse er at de feilet siden kundene ikke ønsket batterileie.

Hvorfor er dette en bedre ide denne gangen med Nio? Renault hadde tross alt et kjent navn og veletablert nettverk men feilet alikevel. Nio har et ukjent navn og starter i tillegg på bar bakke.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

automat

Nio kan jo være mer heldig med timingen enn tidligere aktører. At markedet hittil ikke har vært modent for batterileie.

Er det ikke en generell trend nå da? At ting i større grad skal leies/leases, fremfor å eie.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electrix

Da ville jeg heller leid bil og batteri, det er jo større risiko å kjøpe en halv bil og binde seg til leie. Man oppnår bare det verste av begge alternativene.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Maxwell_400

Sitat fra: edyrli på fredag 21. januar 2022, klokken 15:06
Nio har et ukjent navn og starter i tillegg på bar bakke.

Ikke i Kina, de har over 500 stasjoner.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Daniel_0007

Vil si at Renault var altfor tidlig ute og fluence var vel en salgsflopp, ihvertfall forhold til zoe.
NIO har og fordelen at man etter hvert vil kunne bytte batteri størrelse, kjøre med lite batteri til hverdags så bytte til større når man skal på langtur.
Model 3 2019 LR Rwd

geear

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 25. januar 2022, klokken 08:36
Sitat fra: edyrli på fredag 21. januar 2022, klokken 15:06
Nio har et ukjent navn og starter i tillegg på bar bakke.

Ikke i Kina, de har over 500 stasjoner.
Så er vel Kina omtrent 250 ganger flere folk enn oss også, så da har de dobbelt så høy tetthet av byttestasjoner per innbygger som vi har her i Norge, med én stasjon...  :P

Sannsynligvis betyr det at de er godt utbygd i visse områder, og ingenting i andre.

Uansett hjertelig velkomne for min del, men nå når rekkevidden og ladehastigheten på folkebiler har blitt så høy som den er (f.eks 50 mil med Model Y, og så 24 mil til på 15 minutter), og bare fortsetter å øke på, så er jeg litt skeptisk til om batteribytte vil slå an, eller om de er et par år for sent ute. Den ene tingen som kan slå positivt ut er at folk slipper ansvaret for batteripakkene selv, men jeg håper at det blir bedre alternativer for reparasjon av batteripakker uten garanti enn vi ser i dag, slik at også dette argumentet faller bort.

turfsurf

Sitat fra: geear på tirsdag 25. januar 2022, klokken 09:28
Den ene tingen som kan slå positivt ut er at folk slipper ansvaret for batteripakkene selv, men jeg håper at det blir bedre alternativer for reparasjon av batteripakker uten garanti enn vi ser i dag, slik at også dette argumentet faller bort.
Det er vel den ene store fordelen med batterileie. Man trenger ikke å bekymre seg for at en kompenent til flere hundre tusen ryker. Dette er jo viktigst for biler hvor garanti har gått ut.

I tillegg er det jo greit å kunne oppgradere kjørelengde ved behov eller når ny teknologi gjør det mulig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. januar 2022, klokken 10:17
Sitat fra: geear på tirsdag 25. januar 2022, klokken 09:28
Den ene tingen som kan slå positivt ut er at folk slipper ansvaret for batteripakkene selv, men jeg håper at det blir bedre alternativer for reparasjon av batteripakker uten garanti enn vi ser i dag, slik at også dette argumentet faller bort.
Det er vel den ene store fordelen med batterileie. Man trenger ikke å bekymre seg for at en kompenent til flere hundre tusen ryker. Dette er jo viktigst for biler hvor garanti har gått ut.

I tillegg er det jo greit å kunne oppgradere kjørelengde ved behov eller når ny teknologi gjør det mulig.
Batterileie har en negativ side. Kjøpere som er i markedet for 8-10 år gamle biler, er kanskje ikke så interressert i å betale et par tusen i mnd i batterileie. Man kan risikere stort verdifall og tidlig skroting på slike biler.

Man har også låst batteriets fysiske form og størrelse til dagens batteriteknologi. I en ny bilmodell om 5 år kan batterikassa oppleves som for stor.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Batteribytte som konsept er jo genialt.

Dersom batteripakken begynner å vise tegn på alder og SOH går ned - så kan man jo bare bytte. Det er jo klin umulig på langt nær de fleste elbiler i dag.....og da må bilen ofte vrakes.

Så heter det så fint at bilens batteri skal holde hele bilens levetid....Vel det er også ikke helt sant. Dersom min batteripakke på en av mine elbiler går ned til garantinivå på 75% - vel så er rekkevidden faktisk et problem og jeg MÅ bytte ut bilen.  Men dersom batteriet var "standard" på flere elbiler så kunne man trolig forlenget levettiden til mange biler. Og man kunne sikkert også oppgradert bilene slik at de fikk lenger rekkevidde også.

Dessverre er bransjen ikke moden for en standard batteripakke da det ikke er bare,bare å bytte batteri.
Men NIO har jo løst det slik at bilen faktisk kan ta ulike størrelser av batterier - så dersom bransjen hadde fått en standard og ett krav - så måtte de jo bare forholde seg til det.

Forløpig er nok veien lang for at vi kommer dit at batterier enkelt kan byttes i elbiler mellom ulike merker  - men dersom vi kom dit en gang - så mener jeg at dette ville være ett fremskritt for miljøet.

Jeg ser Tesla skryter på seg at de gjenvinner så mye av batteriene at å lage nye ikke er noe miljøproblem, men den ultimate løsningen mener jeg personlig ville jo være om en kunne bytte batterier ved behov.

hELgenen

Sitat fra: automat på tirsdag 25. januar 2022, klokken 11:14
Man har også låst batteriets fysiske form og størrelse til dagens batteriteknologi. I en ny bilmodell om 5 år kan batterikassa oppleves som for stor.

Vel - vi har ulike batteristørrelser i dag til ulike formål - så å enes om f.eks X ulike fysiske former - det burde vel også være overkommelig. Verden har jo klart det med batteriene mye annet........

automat

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 11:42
Sitat fra: automat på tirsdag 25. januar 2022, klokken 11:14
Man har også låst batteriets fysiske form og størrelse til dagens batteriteknologi. I en ny bilmodell om 5 år kan batterikassa oppleves som for stor.

Vel - vi har ulike batteristørrelser i dag til ulike formål - så å enes om f.eks X ulike fysiske former - det burde vel også være overkommelig. Verden har jo klart det med batteriene mye annet........
Har de tre batteriene ulike fysiske mål? De må i hvertfall inn i samme batterikasse i bilen, med samme festepunkter og tilkoblinger. Man låser designet for mange år fremover til en løsning som er tilpasset teknologien i 2021.

Det kan jo bli veldig mange forskjellige batterier som må være tilgjengelig på batteribyttestasjonene etterhvert. Ikke så bærekraftig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på tirsdag 25. januar 2022, klokken 11:14
Batterileie har en negativ side. Kjøpere som er i markedet for 8-10 år gamle biler, er kanskje ikke så interressert i å betale et par tusen i mnd i batterileie. Man kan risikere stort verdifall og tidlig skroting på slike biler.
Joda, men det kommer jo og an på totalkostnaden på bilen også.

Sitat fra: automat på tirsdag 25. januar 2022, klokken 11:14
Man har også låst batteriets fysiske form og størrelse til dagens batteriteknologi. I en ny bilmodell om 5 år kan batterikassa oppleves som for stor.
Det er vel uansett ikke noe værre enn å ikke ha mulighet til å bytte. Og å ha"for stor" batterikasse virker som ett oppkonstruert problem. Det finnes jo allerede i dag forskjellige kapasiteter med samme formfaktor. Er jo bare å la være å fylle opp med celler. Kan sikkert putte in dummymoduler hvis det er behov strukturelt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 11:42
Sitat fra: automat på tirsdag 25. januar 2022, klokken 11:14
Man har også låst batteriets fysiske form og størrelse til dagens batteriteknologi. I en ny bilmodell om 5 år kan batterikassa oppleves som for stor.

Vel - vi har ulike batteristørrelser i dag til ulike formål - så å enes om f.eks X ulike fysiske former - det burde vel også være overkommelig. Verden har jo klart det med batteriene mye annet........
Man standardiserte jo på 50kW hurtigladere i første omgang. Du ser jo hvor lenge det holdt. Utviklingen på elbiler går så fort nå at det er veldig lett at en standardisering blir på gårsdagens løsning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 11:39
Batteribytte som konsept er jo genialt.

Dersom batteripakken begynner å vise tegn på alder og SOH går ned - så kan man jo bare bytte. Det er jo klin umulig på langt nær de fleste elbiler i dag.....og da må bilen ofte vrakes.

Så heter det så fint at bilens batteri skal holde hele bilens levetid....Vel det er også ikke helt sant. Dersom min batteripakke på en av mine elbiler går ned til garantinivå på 75% - vel så er rekkevidden faktisk et problem og jeg MÅ bytte ut bilen.  Men dersom batteriet var "standard" på flere elbiler så kunne man trolig forlenget levettiden til mange biler. Og man kunne sikkert også oppgradert bilene slik at de fikk lenger rekkevidde også.

Dessverre er bransjen ikke moden for en standard batteripakke da det ikke er bare,bare å bytte batteri.
Men NIO har jo løst det slik at bilen faktisk kan ta ulike størrelser av batterier - så dersom bransjen hadde fått en standard og ett krav - så måtte de jo bare forholde seg til det.

Å skrote bilen i ditt eksempel er jo galskap. Det normale vil jo være å selge den til noen med et mindre rekkeviddebehov.

Det er mye vi ikke vet. Vil batteriet eller bilen vare lengst? I hvor stor grad kommer det løsninger for å reparere/bytte gamle batterier?

Batterileie kommer med stor sannsynlighet til å oppleves som en unødvendig stor utgift mot slutten av bilens levetid.

Et byttebatteri vil også være vanskeligere å integrere i bilen, og øke produksjonskostnadene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på tirsdag 25. januar 2022, klokken 12:55

Å skrote bilen i ditt eksempel er jo galskap. Det normale vil jo være å selge den til noen med et mindre rekkeviddebehov.

Selvfølgelig - men da "tvinges" jeg til å bytte inn en bil jeg kanskje er fornøyd med ellers.
Hadde det vært mulig med batteribytte kunne jeg kanskje bare byttet batteri - ikke hele bilen.

Jeg liker konseptet batteribytte særs godt - men jeg er 100% enig at det vil være en utfordring å få det til i dagens marked. Men dersom f.eks flere større bilprodusenter vil - så får de det jo til.
Her er det nok mer snakk om vilje - og den er nok ikke så stor for øyeblikket. Men dersom man kommer dit
at en ladesyklus på la oss si 100 kwh tar 5 min slik at "full tank" etterhvert begynner å bli temmelig likt mhp. tid - så burde man rydde opp i dette og standardisere selve batteripakken. Det finnes en grense for hvor mye kwh man trenger å ha på tanken og hvor raskt det behøver å lades opp. Og får jeg 100 kwh på tanken på 5 minutter - vel så tror jeg 90% vil være happy med det (ref.https://www.tv2.no/v/1442369/)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA